polish af bil mv..... ??
Fra : Dalle

Dato : 26-04-05 08:33

Hejsa

Nu er det snart dejlig sommer og inden det bliver for varmt har jeg planer
om at give min bil en ordentlig klargøring.
Hvad ville i vælge - her tænker jeg på vox, lak forsegling osv... hvad bør
man give en bil og i hvilken rækkefølge og hvordan bruger man de forskellige
produkter rigtigt.

Plejer bare at tage den dyre vask og så får den vox osv... men efter vi har
fået en ny (brugt) bil, vil jeg gerne selv gøre det men ved ikke hvordan jeg
skal gribe det an.

På forhånd tak for hjælpen

Jan

Fra : Brian S Jensen

Dato : 26-04-05 09:51

"Dalle" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Plejer bare at tage den dyre vask og så får den vox osv... men efter vi
> har fået en ny (brugt) bil, vil jeg gerne selv gøre det men ved ikke

Hej

Sidste år var der en del snak om "AutoGlozz" - om hvor godt det var osv.
så jeg købte en dunk, men nåede aldrig at få givet bilen før i forrige uge,
hvor jeg havde BMW'en hængende på liften i en uge, for at give den
den helt store omgang - dvs. afmontere døre, så dørfalser osv. kunne
blive poleret, af med for-og bagkofanger, så alle kanter kunne poleres osv.

Den blev som ny og jeg har ALDRIG oplevet så glat en overflade som
efter at den var blevet behandlet med Autoglozz - samtidig var det utroligt
nemt at smøre på - og ikke mindst, at tørre af

Så Autoglozz ville jeg helt klart anbefale (andre år har jeg brugt bl.a
Sonax,
Alaska, Simonis, osv. - med fint resultat, men slet ikke på højde med)

Og bare lige for en sikkerheds skyld - jeg har INGEN forbindelser
til firmaet - på nogen måde - ud over at ha' købt en ½ liter dunk
over nettet

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : John Sahl

Dato : 26-04-05 15:04

Brian S Jensen wrote:
> Den blev som ny og jeg har ALDRIG oplevet så glat en overflade som
> efter at den var blevet behandlet med Autoglozz - samtidig var det
> utroligt nemt at smøre på - og ikke mindst, at tørre af

Måske jeg skulle prøve det på min ret hårdt belastede sorte lak,
den skal alligevel hellakeres senere på året

Jeg har nemlig også en halv liter stående på lager...

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Brian S Jensen

Dato : 26-04-05 16:35

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
> Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Jeg blev i hvertfald så positivt overrasket at jeg var villig til at
lade bilen hænge på liften i en lille uges tid for at give den
OVERALT ! .....næsten

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 18:05

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og bare lige for en sikkerheds skyld - jeg har INGEN forbindelser
> til firmaet - på nogen måde - ud over at ha' købt en ½ liter dunk

Hmmm, nu forstår jeg ikke lige hvordan du kommer på AutoGlozz. Jeg husker da
SÅ meget fra diskussionerne at det hed UltraGlozz og vi kaldte det UG.
Det meste af diskussionen gik på om det nu også kunne holde længere end
f.eks Sonax som reelt set ikke holder mere end 2-3 måneder hvis man bruger
bilen HVER dag og den ikke bare står i garagen hele tiden. Jan W. lovede at
teste UG og dens holdbarhed og fik derfor en flaske gratis........mig
bekendt fik vi her i gruppen ALDRIG konklusionen på testen da Jan vist ikke
havde "tid"

--
Tom

Fra : Brian S Jensen

Dato : 26-04-05 18:30

news:426e74d1$0$180>> Så >

> [...]
> SÅ meget fra diskussionerne at det hed UltraGlozz og vi kaldte det UG.

Hej Tom

Pinligt ! Det er selvfølgelig UltraGlozz jeg mener - det er tilsyneladende
ikke
tilrådeligt at arbejde med det i længere tid i en lukket garage - det kan
give
problemer med huskeren

Jeg beklager enhver forvirring - UltraGlozz og IKKE AutoGlozz

Tak for hjælpen Tom

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Olesen

Dato : 26-04-05 19:38

> [...]

> den helt store omgang - dvs. afmontere døre, så dørfalser osv. kunne
> blive poleret, af med for-og bagkofanger, så alle kanter kunne poleres

Puha et arbejde. I mine dørfalse mv. er der SUVO, og det ville
være en dødssynd at fjerne det.
Det må godt være 'grimt', bare det er effektivt. Især
hvis bilen kører hele året...

> Den blev som ny og jeg har ALDRIG oplevet så glat en overflade som
> efter at den var blevet behandlet med Autoglozz - samtidig var det
utroligt
> nemt at smøre på - og ikke mindst, at tørre af

Jeg har det stadig med UG som med klarlak.
Samme fornemmelse, da jeg har det svært med
tanken om, at områderne omkring badges, lygter
kanten op omkring lister, dør og vindueslister af
naturlige grunde ikke vil få en komplet "helt-ud-i-hjørnerne"
behandling, og lakken vil stå med en 'kant' af indtørret UG
som med en effekt, at 'her er du vidst kommet til'..

> Så Autoglozz ville jeg helt klart anbefale (andre år har jeg brugt bl.a
> Sonax,
> Alaska, Simonis, osv. - med fint resultat, men slet ikke på højde med)

UG fylder jo også de helt små fine ridser ud med materiale,
så vaskeridser forsvinder under 'lakken'. Så vil det naturligt
se godt ud, men var der ikke een som mente vaskeridserne
kom igen ??
Ikke fordi jeg har noget imod UG, folk skal bare vide,
det ikke er en polish i vanligt forstand, men et produkt
som sætter sig permanent som et lag ovenpå.

Fra : John Sahl

Dato : 26-04-05 19:55

Olesen wrote:
> [...]
> behandling, og lakken vil stå med en 'kant' af indtørret UG
> som med en effekt, at 'her er du vidst kommet til'..

Er det ikke lige meget, bare det virker? Lige som dit SUVO?

Der ud over tror jeg ikke du har ret i din betragtning af at
det opfører sig som en lak.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-04-05 10:00

> [...]
har
> fået en ny (brugt) bil, vil jeg gerne selv gøre det men ved ikke hvordan

Tilykke med vognen!

Allerførst bør du fjerne tjære og asfalt fra lakken.
Der findes produkter i handelen beregnet til detop dette. Alternativt kan du
anvende et syrefrit olieprodukt. Husk at det bedste til at opløse olie er...
olie.

Dernæst insekter og andre urenheder.
Hvis det ikke umiddelbart lader sig vaske af kan du lægge det i blød ved at
lægge en gennemblødt avis over og holde den våd i en halv times tid.
Herefter lader de sig let fjerne.

Dernæst rengør du udvendige kunststofdele med et renseprodukt og en svamp.

Dernæst vasker du vognen grundigt med et sæbeprodukt uden sulfo. Gør dette i
skyggen da solen ellers tørre vandet op og giver kalkskjolder på lakken.

Når vognen er aftørret behandler du alle udvendige kunststofdele med et
plejemiddel. Dette forhindrer evt. spild af lakrens og voks at sætte sig som
grimme skjolder på kunststoffet.

Hvis lakken ser træt og mat ud kan du med fordel starte med et
lakrenseprodukt. Et sådan produkt indeholder slibemiddel der fjerner den
ødelagte del af lakken. Tør bilen grundigt af for rester af lakrens inden du
fortsætter behandlingen med et voksprodukt.

Hvis lakken ser ok ud og blot trænger til at blive frisket op kan du med
fordel anvende et kombineret slibe og voksprodukt. Altså en autovoks som
også indeholder en lille smule slibemiddel.

Hvis lakken er helt ny eller har du forbehandlet den med lakrens bør du
anvende en autovoks helt uden slibemiddel.

Brug gode fnugfrie klude til polering da de små fnug ellers vil drive dig
til vanvid.

Voks og lakrens påføres nemmest med en svamp (følger typisk med produkterne)
og efterpoleres med polermaskine eller polervat.

Afhængig af lakrens/voks-produkt skal du enten stå i skyggen eller i solen
når du anvender dem. Se producentens anbefaling eller spørg her i gruppen om
det specifikke produkt.

Der er mange meninger om hvilke produkter der er de bedste. Selv foretrækker
jeg produkterne fra Sonax, men andre har gode erfaringer med andre. Læs evt.
tilbage her i gruppen for at finde andes mening om dette.

God fornøjelse.
Claus

Fra : Olesen

Dato : 26-04-05 19:32

"Dalle" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Nu er det snart dejlig sommer og inden det bliver for varmt har jeg planer
> om at give min bil en ordentlig klargøring.

Du bør polere bilen 3-4 gange årligt.
1 gang med letslibende polish om foråret, altså nu,
2 gange i løbet af sommeren, og højsommeren,
og så afslutter du med 4. gang polish inden
foråret sætter ind og det blir vådt og køligt.

> Hvad ville i vælge - her tænker jeg på vox, lak forsegling osv... hvad bør
> man give en bil og i hvilken rækkefølge og hvordan bruger man de
forskellige
> produkter rigtigt.

Glem alt om trippel-arbejde, altså lakrens, poleren og forsegling.
Det er en gammel idê, at det sku' være nødvendigt at gøre
hele 3 ting før det er godt.
Køb et moderne produkt med lidt slibeeffekt til
første polering, og foretag resten med en polish
uden slibeeffekt. Det er det hele.

> [...]
har
> fået en ny (brugt) bil, vil jeg gerne selv gøre det men ved ikke hvordan

Dên voks bilen får fra en vask er intet værd sammenlignet
med en gang poleren. I vintertiden køber du en vask 3, typisk
den med undervognsvask (hvis din bil tåler det...), og om sommeren
vasker du blot med den billige uden undervognsvask.
Er lakken frisk er det rigeligt, og du vasker til ca. ½ pris
iforhold til en guldvask.

Men start sæssonen med en letslibende polish hvis
din vogn ser nogenlunde ud, og foretag de resterene 'ture'
med en mild. De grove midler er kun hvis lakken er endog
meget misholdt.