BMW's steptronic gear ?
Fra : Mikkel Vitus

Dato : 25-04-05 22:08

Hej med jer,

Er der nogle her der kan sige god for BMW's automatgearkasser (steptronic) ?

Jeg spørger fordi jeg selv har dårlige erfaringer med VW og Audi's
tomatkasser.
De kan simpelthen ikke holde. Det er ikke unormalt at en passat eller A6 i
løbet af en taxikarriere får
skiftet den både 2 og 3 gange. Jeg ved godt at hyrevogne nok bliver kørt
lidt mere hårdt, men det siger
vel lidt om kvaliteten. Jeg har selv haft en passat der smed kassen ved
160000 km og det er dyrt at skifte
den !

Nu har jeg så kig på en 320i(1998) og en 328i(1999) begge med steptronic,
og de har begge kørt ca. 120000. Er der nogen der kan sige noget
positivt/negativt om BMW's automatkasser ?

Mvh
Mikkel

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-04-05 22:23

On Mon, 25 Apr 2005 23:08:19 +0200, "Mikkel Vitus" <dur@ikke.dk> wrote:

>. Er der nogen der kan sige noget
>positivt/negativt om BMW's automatkasser ?

Den gamle havde en E38 730 med automatgear, dog ikke steptronic. Det
holdte til 500.000 km.

Lige nu har han en 523 E39 med automatgear (ikke steptronic) det har
holdt til cirka 200.000 km.

De normale tomatkasser er altså holdbare. Steptronic kan jeg ikke udtale
mig om, men jeg tror, at de er lige så holdbare.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 07:21

> Nu har jeg så kig på en 320i(1998) og en 328i(1999) begge med steptronic,
> og de har begge kørt ca. 120000. Er der nogen der kan sige noget
> positivt/negativt om BMW's automatkasser ?

Kan ikke sige noget om steptronic, men min E30 325i's pløreturbine holdte
250KKm før der kom ny i !

Mvh
Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-04-05 07:44

Hej,

wrote:

>Er der nogle her der kan sige god for BMW's automatgearkasser (steptronic) ?

Tjah - jeg undersøgte lidt generelt omkring E39 530dA da jeg købte min
2002 model med StepTronic. Jeg har ikke set/læst nogen steder at der
skulle være problemer med gearkasserne.

Jeg har kun positivt at sige om StepTronic'en - den skifter rigtig
lækkert, hurtigt men stort set umærkeligt med mindre du slipper alle
hestene ud af stalden - så mærker man naturligt nok et lille ryk når
den skifter. Den kan finde ud af at motorbremse og gearer pænt ned for
at holde farten hvis man lader den rulle fx ned af en lang bakke.

Kan umiddelbart kun sammenligne med automatgearet fra en Volvo S60
benzin som jeg har kørt lidt - som skifter meget mere mærkbart og ikke
i samme klasse som BMW'ens.

Den har den der S indstilling (sport) som er OK sjov, jeg ved egentlig
ikke om man kommer specielt hurtigere afsted men den kører motoren
helt op til det røde felt før den skifter - og selv om det er en
diesel jeg har lyder den altså OK når den får lidt pedal.. *GG* Den
manuelle skiftefunktion hvor du selv vælger gear kan jeg ikke rigtig
sig hvad man skulle bruge til.

Nå.. Men indtil videre rigtig tilfreds med det - min bil har kørt
omkring 176.000 km og ingen problemer omkring gearkassen
overhovedet... *knock-on-wood*

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 07:48

> [...]
> helt op til det røde felt før den skifter - og selv om det er en
> diesel jeg har lyder den altså OK når den får lidt pedal.. *GG*

På min virker "S" både som du forklare og så holder den sig et gear under
normalt, så RPM altid er lidt højere end normalt, så den er "klar til kamp"
Rigtigt lækkert at ha hvis man en dag synes at pløreturbinen er lidt
kedelig..

Mvh
Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-04-05 08:45

Hejsa,

Hehe.. Det er rigtigt!

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-04-05 08:52

Hej,

On Tue, 26 Apr 2005 09:45:26 +0200, Lars Knudsen
<larsxyz@landligtabc.dk> wrote:

>Hehe.. Det er rigtigt!

Ville jo så egentlig have tilføjet at når man så kører diesel er der
ikke den HELT store forskel

** Lars

Fra : Finn

Dato : 26-04-05 12:00

"Mikkel Vitus" <dur@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle her der kan sige god for BMW's automatgearkasser (steptronic)
> ?

Jeg har ikke personlig nogen erfaring med BMW's steptronic, men jeg tror
aldrig jeg på bmw klubbens forum, har set nogle have problemer med den type
gearkasse.
Prøv evt at se/søge på http://www.motor-talk.de/f166/s/ som er et stort
forum (på tysk) om netop E46, om der er nogle, der har problemer med
deres...

Finn
http://bmw318.1go.dk