Støjdæmpning af bil
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-04-05 12:59

Jeg kunne godt tænke mig at støjdæmpe min bil. Jeg har kigget lidt og
set at der blandt dæmpningsmaterialer findes resonansplade/blygummi og
noget skumgummilignende materiale. Begge dele har klæbebagside så det
nemt kan sættes fast.

Men hvordan anvendes de to materialer optimalt?

Det er f.eks. oplagt at man klæber resonansplade inden i dørene. Men
hvad med skumgummimaterialet? Er der fare for at det suger fugt, med
deraf følgende rustproblemer?

Og hvad med:
Torpedoplade?
Motorrum?
Bagagerum? (det er en stationcar)
Tag?

Hvordan gøres det bedst og mest effektivt? Al information, også i form
af links til gør-det-selv-sites o.lign. modtages taknemmeligt.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 13:27

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan gøres det bedst og mest effektivt? Al information, også i form af
> links til gør-det-selv-sites o.lign. modtages taknemmeligt.

Jeg ved godt at andre har haft positive erfaringer med disse plader, så jeg
vil nøjes med kun at vidregive mine egne.

Jeg klisterede hele min 1. Sierra til med disse plader. Både i dørene,
motorhjælmen, torpedostykke og masser af andre steder.
Jeg var vildt skuffet over resultatet, det hjalp ikke så meget som 0,5 dB/A
(er målt), heller ikke på det rent lyttemæssige. Så rent psykologisk synes
jeg det var rigtig godt, ind til fruen sagde at det havde da ikke hjulpet
(og hun havde ret).
JEG vil sige det er penge ud af vinduet.

Men det er ganske sjovt med den psykologiske effekt. Jeg mente f.eks at
støjniveauet var meget lavere i min mondeo i forhold til hendes Sierra 92'.
Så vi tog en tur i hver bil for at måle forskellen. Den var 1 dB/A lavere i
min mondeo, så ikke det vild store
Historien vil vide at mondeo er født med ca. 12 mm "blygummi" i hele bunden
af bilen til at dæmpe støj

--
Tom

Fra : Frederik

Dato : 25-04-05 14:11

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> lavere i min mondeo, så ikke det vild store
> Historien vil vide at mondeo er født med ca. 12 mm "blygummi" i hele

Lyd kan vel dæmpes frekvensmæssigt uden den store db-forskel.

En høj tone ved 40 db kan være væsentligt mere generende end en dyb tone ved
50 db.

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 23:07

> Lyd kan vel dæmpes frekvensmæssigt uden den store db-forskel.
>
> En høj tone ved 40 db kan være væsentligt mere generende end en dyb tone
> ved 50 db.

Ja, men som jeg skrev så var der ingen effekt ved at montere pladerne.

--
Tom

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-04-05 14:43

Tom wrote:

> Jeg klisterede hele min 1. Sierra til med disse plader. Både i dørene,
> motorhjælmen, torpedostykke og masser af andre steder.

Hvilke plader? Blygummi/asfaltplade/resonansplade eller skumgummiplade?

De plader der forhandles hos TSvansen er fra Nordisk Akustik, og så vidt
jeg kan se er effekten dokumenteret. F.eks. 10mm skumplade har en
absorbtionsfaktor på 0,2@250Hz og 0,5@500Hz:
http://www.nordisk-akustik.dk/html_dk/prod12.html

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 23:10

> Hvilke plader? Blygummi/asfaltplade/resonansplade eller skumgummiplade?

Nogle jeg købte ved Als Motor for mange år siden. De var selvklæbende på
bagsiden.

> De plader der forhandles hos TSvansen er fra Nordisk Akustik, og så vidt
> jeg kan se er effekten dokumenteret. F.eks. 10mm skumplade har en
> [...]

Et er teori hvad man kan måle i et laboratorie, noget andet er ude i en bil
hvor støjen kommer fra hjul, fra motor, fra udstødning, fra vinden osv osv.

--
Tom

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-04-05 14:50

Tom wrote:

> [...]
> (og hun havde ret).
> JEG vil sige det er penge ud af vinduet.

Der er jo også andre forhold der spiller ind. Man kan nævne dækmontering
og vejens overflade. Asfaltplader dæmper vistnok også ringere ved lave
temperaturer end ved højere. Var alle faktorer de samme ved målingerne,
både før og efter monteringen af dæmpning?

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 23:12

> [...]
> temperaturer end ved højere. Var alle faktorer de samme ved målingerne,
> både før og efter monteringen af dæmpning?

Ja
Sådan en gammel balje af en Sierra 1.6/2.0 1982, er ikke bare at støjdæmpe.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-05 16:38

> Jeg var vildt skuffet over resultatet, det hjalp ikke så meget som 0,5
> dB/A (er målt), heller ikke på det rent lyttemæssige.

Det er forskelligt om lydbilledet ændres, og det er lidt af et
detektivarbejde at finde lydkilderne, det er heller ikke sikkert lydtrykket
ændres af den grund. Bilens aerodynamik er jo fx. ikke ændret.

> Så vi tog en tur i hver bil for at måle forskellen. Den var 1 dB/A lavere
> i min mondeo, så ikke det vild store

Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet lydbillede. 3 dB
svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på 1 kan man godt høre.

> Historien vil vide at mondeo er født med ca. 12 mm "blygummi" i hele
> bunden af bilen til at dæmpe støj

der kan du se, tror du Fård har anbragt det der som ballast ;)).

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-04-05 20:40

Jørgen M. Rasmussen - j.m.rasmussen.tabort@os.dk
426d0e94$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev følgende:

> Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet
> lydbillede. 3 dB svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på
> 1 kan man godt høre.

I praksis opfatter det menneskelige øre 10 dB som en fordobling/halvering.
Så 1 dB er næppe hørbart. Medmindre der er sket et frekvensskift.

--
Martin Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 23:14

> Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet lydbillede. 3
> dB svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på 1 kan man godt
> høre.

Det vil jeg så påstå man ikke kan.
og da slet ikke når der går et par timer fra den ene afprøvning til den
næste.

> der kan du se, tror du Fård har anbragt det der som ballast ;)).

Næh men forskellen på mondeo og de lidt "nyere" Sierra'er er nu ikke voldsom
stor

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 06:16

| og da slet ikke når der går et par timer fra den ene afprøvning til den
| næste.

Det hedder "tilvænning", når man først bemærker og senere ikke. Der sker
det. at når du dæmper nogle dele af støjbilledet, virker andre destomere
gennemtrængende, been there, når der ikke er flere steder at klæbe på
skifter man motorophæng og begynder at just udst. så den hænger frit :)).
Det er et projekt at gå igang med at støjdæmpe bilen, man bliver aldrig
færdig, før den er HELT tavs. Det mest omfattende jeg har hørt om, var en
Kadett som blev strippet FULDSTÆNDIGT i kabinen, så blev der brændt tagpap
fast på alle flader, og bilen monteret igen, det skulle være ret effektivt
:).

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-04-05 09:07

> Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet lydbillede. 3
> dB svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på 1 kan man godt
> høre.

En ændring på 3 dB er netop den mindste ændring der kan høres.
At de så svarer til en fordobling eller halvering af effekten, er en anden
sag.
Så den med at høre 1 dB ændring, er mere psykologisk.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-04-05 10:50

"En ændring på 3 dB er netop den mindste ændring der kan høres"

Netop, og derfor arbejder man også med "3dB-grænser" i bl.a.
højtalerkonstruktion....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 26-04-05 09:44

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> writes:

> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse

> En ændring på 3 dB er netop den mindste ændring der kan høres.

Nej. Se f.eks. følgende side:

http://www.audioholics.com/techtips/roomacoustics/HumanHearingAmplitude.php

(afsnittet om JND og DL ("Just Noticeable Difference" og "Difference Limen")

Jeg har selv afprøvet det, og jeg kan uden problemer høre variationer på
1 dB i pink noise ved et SPL på 70-80 dB.

--
-- Torben.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 17:51

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har selv afprøvet det, og jeg kan uden problemer høre variationer på
> 1 dB i pink noise ved et SPL på 70-80 dB.

og hvor ofte sidder man og lytter til pink noise?
Som udgangspunkt er det 3 dB/A (vejret) som gælder for det mindste ændring
man kan høre:
at selvsamme grund anvendes de 3 dB/A når feks. frekvensgangen på en
højtaler, forstærker og lign. opgives (f.eks 20-20.000 Hz).
Frekvensgangen er når lydtrykket er faldet 3 dB/A i både øvre og nedre
område.
De 3 dB/A har været gældende som de facto standard i så mange år og det er
så gennemsyret i alt med lyd, at de folk der påstår de kan høre 1 dB/A nok
ikke er den almindelige lytter.
Samme kan man sige om frekvensgangen at "normalt" kan man høre fra 20-20.000
Hz. Men jeg har skam også læst HiFi-blade hvor lyttepanelet angivelig skulle
være i stand til at høre 25.000 Hz eller mere. Folkene må jo nærmest have
baby ører, da man med tiden mister evnen til at høre de høje toner. For mit
eget vedkommende har jeg svært ved at høre over 18.000 Hz nu, så skal der
godt nok knald på lydtrykket for at jeg kan fornemme noget lyd over de
18.000 Hz

Ved hjælp af formler som 20 x log(P1/P2) kan man så regne sig frem til at
der skal dobbelt effekt til at øge lydtrykket med 3 dB/A, derfor taler mange
om en fordobling af lydtrykket. Jeg finder det MEGET misvisende at sige en
fordobling af lydtrykket, det ville være mere rigtigt at kalde det en
fordobling af effekten som for det "normale" menneske er den mindste ændring
der kan registreres.
De 3 dB/A er som et gennemsnit i hele det hørbare frekvensområde ved
forskellige lydtryk og med blandede signaler, som kan være lige fra Sinus
til forskelligt musik og til tale.
Jeg tror ikke evolutionen har ændret SÅ meget på det menneskelige øre siden
jeg lærte om det, således at vi generelt kan regne med 1 dB/A som værende en
ny standard for lyd.

Endvidere kan jeg oplyse at den menneskelige tale pr. definition går fra 300
Hz til 3.000 Hz. Dette ligger til grund for den begrænsede lydkvalitet vi
har i vores telefoner (også i dag). Men her kan man godt høre at der mangler
lidt diskant i forhold til real-life. Man har dog i tidernes morgen vedtaget
at man kan høre og forstå en samtale hvis frekvensgangen går fra 300-3.000
Hz ved telefoni.

Lyd er et område jeg har arbejdet meget med før i tiden, når vi skulle
reducere støj på vores hydraulikpumper m.m. Så jeg har leget meget med
Brüel&Kjær lydudstyr plus vibrationssensorer, i lyddøde rum.
Vi har også brugt simulationssoftware som forstærker de svingninger som
sensorene kan registrere. Dette er helt vildt godt hvis man vil se HVOR
svingningerne er størst og hvor man skal afstive en konstruktion for at
reducere støjen. Software kunne i princpiiet også bruges til bil, hvor man
kan montere sensorer på karossen og så måle hvor konstruktionen svinger og
så begynde at afstive dørpaneler osv. Men der skal mere end held til at lave
væsentlige reduktioner i støjen i en bil, da både vinduer, taget, døre osv
osv svinger ud og ind og dermed virker som er stor højtaler for støjen.
Det kan beskæftige ingeniører i årevis at nå bare en 4-5 dB/A støjreduktion,
men man er bedre hjulpet i dag via computere der kan simulere støj ud fra
reelle målinger.

--
Tom

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-04-05 18:39

Men der skal mere end held til at lave
> væsentlige reduktioner i støjen i en bil, da både vinduer, taget, døre osv
> osv svinger ud og ind og dermed virker som er stor højtaler for støjen.

Held&held, jeg vil nu sige stædighed. Men hvis det er ens hobby at
pilleroderave er det et godt projekt, og du lære din bil at kende ind&ud ;).

> Det kan beskæftige ingeniører i årevis at nå bare en 4-5 dB/A
> støjreduktion,

Det der virkelig "batter", er nok installeret ab. fabrik, så du jagter
"decimalerne" :). Igen er det forskl. fra bil til bil, jeg har haft held med
at gøre VW's forhadte 1.8V20 AGN-motor udholdelig, men det har kostet "grå
hår"- og limo-tavs bliver den aldrig :)).

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 19:25

> [...]
> med at gøre VW's forhadte 1.8V20 AGN-motor udholdelig, men det har kostet
> "grå hår"- og limo-tavs bliver den aldrig :)).

hehe, jeg kørte for nogen tid siden med en ven som havde en Golf 1 diesel.
Jeg var MILDEST talt rystet over så hæslig sådan en VW kan larme, klapre

Men den motor du omtaler kender jeg ikke lige

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-04-05 20:22

> hehe, jeg kørte for nogen tid siden med en ven som havde en Golf 1 diesel.
> Jeg var MILDEST talt rystet over så hæslig sådan en VW kan larme, klapre

Den har nogle år og evt. km. på bagen, standarden var en anden dengang og
den bliver ikke ikke bedre med alderen. Jeg har det på samme måde når der
køre en gl. Sierra el Æske'lort forbi. Fård har aldrig været gode til det
med motorer, nu er de begyndt at købe dem ude i byen :)).

> Men den motor du omtaler kender jeg ikke lige

Jo du gør, det er den samme som sider i G.GTI 1.8Turbo, Passat 1.8
turbo...... bare uden turbo. Og da den er designet til at blive
tvangsfodret, er den ved at "kløjs" i det når den selv skal spise- og det
giver uheldige resonanser- og VW erstattede den med en gl. facelifted
2.0-8ventiler. Efter sigende skulle det være fordi der foregår noget
"efterforbrænding" i udst.manifolden?, jeg ved ikke om det er rigtigt, men
efter jeg har dæmpet og lavet om på indsugningen så den får noget mere
"bundtræk", gider jeg end ikke overveje at skifte :))).

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 26-04-05 20:43

> [...]
> efter jeg har dæmpet og lavet om på indsugningen så den får noget mere
> "bundtræk", gider jeg end ikke overveje at skifte :))).

Du skal bare ha motoren på langs.. i A4 og passat har man ikke de problemer,
det har noget med udformningen af udstødningsmanifold at gøre, og derfor at
den ikke gør det med turbo..
Men den modif er vel lidt længere end de fleste vil gå.

/Carsten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-04-05 21:02

"Carsten Hjorth" <carstenhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

og derfor at
> den ikke gør det med turbo..

Langs el. ej, den samme bil har ingen støj probs med turbo. Hvad der
forårsager de uheldige vibrationer, ved jeg som skrevet ikke. Men VW opgav
at producere den uden turbo i pgl. modeller.

> Men den modif er vel lidt længere end de fleste vil gå.

Ved det :). Bla derfor opgav VW, det er billigere og simplere at forære en
turbo væk, hvis du forstår? :).

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-04-05 00:08

Hej!

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> køre en gl. Sierra el Æske'lort forbi. Fård har aldrig været gode til det
> med motorer, nu er de begyndt at købe dem ude i byen :)).

Tja, Zetec-motorerne er da fine nok. De har endda fået fin kritik i div.
anmeldelser...

Min tikker ihvertfald slet ikke (den sidder i en Escort fra '96).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Torben Simonsen

Dato : 26-04-05 22:04

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> og hvor ofte sidder man og lytter til pink noise?

Støjspektret i en bil kan rent psykoakustisk godt sammenlignes med
pink noise. Der er selvfølgelig peaks i spektret ved forskellige
frekvenser, men som udgangspunkt er det noget forholdsvis bredbåndet
støj med både lavfrekvente (vejstøj) og højfrekvente (vindstøj)
komponenter.

> Som udgangspunkt er det 3 dB/A (vejret) som gælder for det mindste ændring
> man kan høre:

Nej. Ved lydtryk nogenlunde langt over høretærsklen ligger DL et
pænt stykke under 3 dB - uanset om lyden er pink noise, rene sinusser
eller forskellige former for "blandet støj". Artiklen af Reisz fra 1928,
som refereres til på ovennævnte side, brugte rene sinus-toner, og Reisz
nåede frem til et DL på omkring 1 dB. Nyere artikler (Toole & Olive)
kommer frem til, at det menneskelige øre under særlige forhold kan
detektere variationer helt ned til 0,25 dB.

Læs ovennævnte side og læs også gerne de artikler, der refereres til.
Eller endnu bedre: Lav selv eksperimentet. Det er ikke svært at lave
en wav-fil med et eller andet signal, som skifter f.eks. 1 dB op og
ned i niveau og så afprøve, om man kan høre disse niveau-skift.

> [...]
> højtaler, forstærker og lign. opgives (f.eks 20-20.000 Hz).
> Frekvensgangen er når lydtrykket er faldet 3 dB/A i både øvre og nedre

Det skyldes ikke psykoakustiske forhold, men derimod at 3 dB rent
regnemæssigt er et oplagt tal at bruge, netop fordi 3 dB svarer til
halvering/fordobling af effekt. Et førsteordens filter (6 dB/oktav)
vil netop være rullet af med 3 dB ved afskæringsfrekvensen. De 3 dB
er med andre ord et praktisk tal at bruge rent matematisk, men det
har ingen relation til den menneskelige hørelse.

> De 3 dB/A har været gældende som de facto standard i så mange år og det er
> så gennemsyret i alt med lyd, at de folk der påstår de kan høre 1 dB/A nok
> ikke er den almindelige lytter.

Jo, det er den almindelige lytter. De artikler, der refereres til på
ovennævnte side, anvender testpaneler af mennesker med helt gennemsnitlig
hørelse.

> [...]
> fordobling af effekten som for det "normale" menneske er den mindste ændring

Det er ganske rigtigt misvisende at sige, at 3 dB svarer til en fordobling
af lydtrykket. Lydtrykket (målt i Pa) fordobles nemlig ved en forøgelse
af SPL med 6 dB. Lydintensiteten (målt i W/m²) fordobles derimod ved
en forøgelse af SPL med 3 dB. Men begge dele er ganske ligegyldige
i forbindelse med, hvad det menneskelige øre kan registrere. Der er
jo ikke noget "magisk" ved lige netop en fordobling af den modtagne
effekt i øret, som gør at dette skulle være den mindste ændring, der
kan registreres.

> De 3 dB/A er som et gennemsnit i hele det hørbare frekvensområde ved
> forskellige lydtryk og med blandede signaler, som kan være lige fra Sinus
> til forskelligt musik og til tale.

Kan du referere til artikler, som underbygger den påstand?

> Jeg tror ikke evolutionen har ændret SÅ meget på det menneskelige øre siden
> jeg lærte om det, således at vi generelt kan regne med 1 dB/A som værende en
> ny standard for lyd.

Som allerede nævnt så nåede Reisz allerede i 1928 frem til et resultat
med et DL på 1 dB for en blandet gruppe af forsøgspersoner, som lyttede
til rene sinus-toner, så det er ikke nogen "ny standard".

--
-- Torben.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 26-04-05 22:07

Torben Simonsen wrote:
[SNIP FAKTA]
> Som allerede nævnt så nåede Reisz allerede i 1928 frem til et resultat
> med et DL på 1 dB for en blandet gruppe af forsøgspersoner, som lyttede
> til rene sinus-toner, så det er ikke nogen "ny standard".

w0rd!

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 00:35

> [...]
> frekvenser, men som udgangspunkt er det noget forholdsvis bredbåndet
> støj med både lavfrekvente (vejstøj) og højfrekvente (vindstøj)

Pink noise svarer ca. til en radio som står kun og modtager støj.
Lydbilledet i en bil er ganske anderledes. Det er særligt de lavfrekvente
lyde der dominerer.
http://medi.uni-oldenburg.de/download/docs/paper/Entwickler-Forum_2003/RAiner%20Martin2.pdf
Side 27 viser frekvensspektret for en bil. Aner ikke hvilken og ved hvilken
hastighed osv.
Motorstøjen ved de 500 Hz er overvejende dominerende. Den højfrekvente støj
falder ret hurtigt med 20 - 30 dB/A hvilket er ganske meget.

> [...]
> kommer frem til, at det menneskelige øre under særlige forhold kan
> detektere variationer helt ned til 0,25 dB.

Man kan finde eksempler på både 1 dB/A og 3 dB/A. VIGTIGT i denne sammenhæng
er at forstå at vores hørelse er ulienar og med store variationer. Ved
lavfrekvente lyde skal man meget højere op, hvilket de fleste hjemmesider på
nettet "Glemmer" eller også ved de ikke bedre.
(Jeg kunne sammenligne det med at min mondeo ned af Kassel bakkerne KAN køre
ca. 33 Km/L benzin som et særligt forhold. Et mere reelt billede er at tage
er grovt gennemsnit som er 13-14 Km/l.)

> [...]
> en wav-fil med et eller andet signal, som skifter f.eks. 1 dB op og
> ned i niveau og så afprøve, om man kan høre disse niveau-skift.

Du kan da prøve dette link hvis du vil snakke pink noise.
http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html
Her kan man sagtens høre 1 dB/A. Det er man kan høre 1dB/A skyldes at støjen
indeholder lige så meget højfrekvent som lavfrekvent,
Minder disse lyde om at køre i bil?

> [...]
> er med andre ord et praktisk tal at bruge rent matematisk, men det
> har ingen relation til den menneskelige hørelse.

Så må jeg straks klage til min Tutor på universitet....det må være noget vås
han har lært mig

> Jo, det er den almindelige lytter. De artikler, der refereres til på
> ovennævnte side, anvender testpaneler af mennesker med helt gennemsnitlig
> hørelse.

Måske vi taler om 2 forskellige ting.

> Kan du referere til artikler, som underbygger den påstand?

Actually, the just- noticeable-difference varies from
0.1 dB to about 5 dB, depending on bandwidth, frequency, program
material, and the individual

http://www.acoustics.hut.fi/teaching/S-89.320/KA6b.pdf
http://www.mccofnsw.org.au/a/117.html.
http://www.environmental.co.uk/Reports/Report10.htm

According to Alan M. Richards in his book Basic Experimentation in
Psychoacoustics, the jnd is 3 to 7 dB or more at low intensities (say, 5 dB
above an individual's threshold of hearing), depending on the frequency. In
general, the jnd for low frequencies at low intensities is greater than it
is for higher frequencies at low intensities, although this is not a linear
relationship. For example, the jnd is 3 dB for frequencies between 1 and 4
kHz at 5 dB above threshold, but it is 5 dB for 10 kHz at 5 dB above
threshold. The jnd is 8 dB for 35 Hz at 5 dB above threshold.

http://www.ci.milpitas.ca.gov/citydept/planning/general_plan/appendix_d.pdf
Outside of the laboratory, a 3-dB change is considered a just-noticeable
difference.

Jeg kan finde lige så mange artikler der siger at man sagtens kan høre 1
dB/A. Så vil jeg også vælge at sige at min bil kan køre 33 Km/l. Begge dele
fortæller lige meget eller lige lidt.

--
Tom

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 27-04-05 13:39

Tom wrote:

> Pink noise svarer ca. til en radio som står kun og modtager støj.

Nej, det er hvid støj / white noise.

> Lydbilledet i en bil er ganske anderledes. Det er særligt de lavfrekvente
> lyde der dominerer.

Ja, som f.eks. pink noise eller brown noise:
http://ccms.ntu.edu.tw/~karchung/Phonetics%20II%20page%20sixteen.htm

> http://medi.uni-oldenburg.de/download/docs/paper/Entwickler-Forum_2003/RAiner%20Martin2.pdf
> Side 27 viser frekvensspektret for en bil. Aner ikke hvilken og ved hvilken
> hastighed osv.

Det fremgår ikke klart om det er energispektret for tale eller for
bilstøj der vises. Men det er nok bilstøjen.

> [...]
> Her kan man sagtens høre 1 dB/A. Det er man kan høre 1dB/A skyldes at støjen
> indeholder lige så meget højfrekvent som lavfrekvent,

Jeg tror du sludrer. Dit eget artikelforslag
(http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html) angiver at dBA er en målestok,
hvor der korrigeres for ørets forskellige følsomheder ved forskellige
frekvenser. Det er således nemmere at opfatte en ændring på 1 dB (ikke
en dbA) ved 1000 Hz end ved 100 Hz.

Du citerer jo også selv:

> Actually, the just- noticeable-difference varies from
> 0.1 dB to about 5 dB, depending on bandwidth, frequency, program
> material, and the individual

HejHej

Fra : Torben Simonsen

Dato : 27-04-05 14:48

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> Pink noise svarer ca. til en radio som står kun og modtager støj.

Mjah, pink noise er det samme som 1/f-støj. Men støjstypen er efter min
mening ikke så vigtig. Det væsentligste er, hvor langt signalet befinder
sig over høretærsklen.

> [...]
> Side 27 viser frekvensspektret for en bil. Aner ikke hvilken og ved hvilken

Hmm, som jeg læser figuren, så er det vist nærmere et talespektrum optaget
i en bil.

> Motorstøjen ved de 500 Hz er overvejende dominerende. Den højfrekvente støj
> falder ret hurtigt med 20 - 30 dB/A hvilket er ganske meget.

Det er lidt misvisende, at du hægter et "A" på alle dine dB-tal. Man kan
ikke sige, at den højfrekvente støj falder med et vist antal dB(A).
Vægtningskurverne "A" og "C" anvendes jo netop til at lave et vægtet
gennemsnit for hele det hørbare frekvensområde.

> Man kan finde eksempler på både 1 dB/A og 3 dB/A.

Det er rigtigt nok.

> [...]
> lavfrekvente lyde skal man meget højere op, hvilket de fleste hjemmesider på
> nettet "Glemmer" eller også ved de ikke bedre.

Jeg synes ikke, at de fleste hjemmesider glemmer hørelsens ulinearitet.
De fleste hjemmesider, jeg har kunnet finde, som omtaler JND for lydniveau,
har også et afsnit om Fletcher-Munson equal loudness contours.

> Du kan da prøve dette link hvis du vil snakke pink noise.
> http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html

Ja, den side fandt jeg også.

> Her kan man sagtens høre 1 dB/A. Det er man kan høre 1dB/A skyldes at støjen
> indeholder lige så meget højfrekvent som lavfrekvent,

Det skyldes også, at man afspiller lyden, så den ligger et pænt stykke
over høretærsklen. Prøv at skrue ned for dine computerhøjttalere, så
lyden kun lige er hørbar. Så er det pludselig ikke så nemt at høre
springene på 1 dB længere.

> Minder disse lyde om at køre i bil?

I psykoakustisk sammenhæng er der ikke den store forskel.

> Så må jeg straks klage til min Tutor på universitet....det må være noget vås
> han har lært mig

Måske.

> Actually, the just- noticeable-difference varies from
> 0.1 dB to about 5 dB, depending on bandwidth, frequency, program
> material, and the individual
>
> http://www.acoustics.hut.fi/teaching/S-89.320/KA6b.pdf

Grafen på side 7 i dette PDF-dokument viser, at man både for white noise
og for en ren 1 kHz tone skal ned på lydtryksniveauer under 20 dB, før
JND stiger til over 2 dB.

> http://www.mccofnsw.org.au/a/117.html.

Motorcycle Council of NSW?

> http://www.environmental.co.uk/Reports/Report10.htm

En støjmåling i en kirke? Man må forvente, at støjkilderne i en sådan
måling er forholdsvis "stille" i forhold til støjen inde i en bil.

> [...]
> kHz at 5 dB above threshold, but it is 5 dB for 10 kHz at 5 dB above
> threshold. The jnd is 8 dB for 35 Hz at 5 dB above threshold.

Det er netop, hvad jeg har skrevet hele tiden. Jeg startede mit første svar
med at skrive, at 1 dB var en hørbar forskel, når man befandt sig et pænt
stykke over høretærsklen. I ovenstående afsnit taler man om lydtryksniveauer
på 5 dB over høretærsklen, hvilket er *meget* stille. I en almindelig
stille dagligstue ligger baggrundsstøjen vel omkring 50 dB over høretærsklen,
og i en bil ved normal landevejshastighed er vi vel oppe på 60-70 dB over
høretærsklen eller måske mere.

Jeg vil fastholde, at for bilstøj ved 60-70 dB(A) vil en niveauændring
på 1 dB være hørbar. Det vil være en meget lille forskel, men den vil
lige netop være hørbar for de allerfleste mennesker med normal hørelse.

--
-- Torben.

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 18:16

> Jeg vil fastholde, at for bilstøj ved 60-70 dB(A) vil en niveauændring
> på 1 dB være hørbar. Det vil være en meget lille forskel, men den vil
> lige netop være hørbar for de allerfleste mennesker med normal hørelse.

Hvis du forudsætter at de 1 dB er på HELE frekvensspektret, hvilket ikke vil
være tilfældet med nævnte plader af blygummi osv. De kan måske tage lidt af
toppen på nogle enkelte frekvenser (sikkert i det høje område).

Tom

Fra : Peter Weis

Dato : 27-04-05 19:50

Tom wrote:

> Hvis du forudsætter at de 1 dB er på HELE frekvensspektret, hvilket ikke vil
> være tilfældet med nævnte plader af blygummi osv. De kan måske tage lidt af
> toppen på nogle enkelte frekvenser (sikkert i det høje område).

Som en første tilnærmelse kan du godt regne med at hele spektret bliver
dæmpet.
Blygummiet vil gøre pladerne tungere og dermed bidrage til at sænke
resonansfrekvensen. Alt over resonansfrekvensen vil blive dæmpet så godt
som lige meget.
Kun hvis de kraftigste dele af støjspektret ligger under
resonansfrekvensen vil dæmpningen ikke have effekt.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 27-04-05 19:54

Torben Simonsen wrote:

> [...]
> over høretærsklen. Prøv at skrue ned for dine computerhøjttalere, så
> lyden kun lige er hørbar. Så er det pludselig ikke så nemt at høre

Hvis lydene lige akkurat er hørbare og du skruer 1 dB ned, så er de ikke
hørbare længere. Den forskel kan da godt høres

mvh
Peter

Fra : Torben Simonsen

Dato : 27-04-05 19:07

> Hvis du forudsætter at de 1 dB er på HELE frekvensspektret, hvilket ikke vil
> være tilfældet med nævnte plader af blygummi osv. De kan måske tage lidt af
> toppen på nogle enkelte frekvenser (sikkert i det høje område).

Du har ganske ret i, at blygummi i en bil ikke dæmper over hele det
hørbare frevkensspektrum. Jeg er dog ikke så sikker på, at blygummi
især dæmper i det høje frekvensområde. Virkningen af at klæbe
blygummi på diverse plader i bilen beror på, at massen af blygummiet
ændrer på pladernes egensvingninger, således at de ikke er så tilbøjelige
til at "synge med" ved bestemte resonansfrekvenser. Rigtigt placeret
vil blygummi kunne dæmpe disse resonanser med rigtigt mange dB, men hvor
meget, dette så betyder for det samlede støjbillede, kommer helt an på,
hvad der i første omgang var de dominerende komponenter i støjbilledet.

Støj er en kompliceret ting. Det samlede A-vægtede støjniveau siger
langtfra alt om, hvor "irriterende" en støj er. En ændring, som flytter
lidt rundt på støjkomponenterne, så de bliver mere jævnt fordelt over
frekvensspektret, kan godt gøre støjen mere behagelig at lytte til,
selvom det samlede A-vægtede støjniveau er stort set uændret. Men det
er altsammen en anden snak. Min oprindelige grund til at hoppe ind i
denne tråd var påstanden om, at alle ændringer på under 3 dB kunne
ignoreres, fordi de ikke var hørbare, og det er ikke korrekt.

--
-- Torben.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-04-05 15:20

> [...]
>
> Hvordan gøres det bedst og mest effektivt? Al information, også i form
> af links til gør-det-selv-sites o.lign. modtages taknemmeligt.

Jeg har ikke selv erfaring med disse plader, men der står noget om det her
http://www.stiften.dk/artikel:aid=210956

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-05 16:24

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> set at der blandt dæmpningsmaterialer findes resonansplade/blygummi og
> noget skumgummilignende materiale.

Jeg har med held brugt begge dele til at fjerne resonanser. Indkøbt hos
H.Nyborg.

gulvet/skærmkasser blyg.

> Og hvad med:
> Torpedoplade?

Blyg./skum i motorrum

> Motorrum?

min fronthjem var dæmpet ab. fabrik. Ellers giv den blyg.

> Bagagerum? (det er en stationcar)

gulvet blyg.

> Tag?

Jeg har soltag, ellers tyndt filt under himmelen.

> Hvordan gøres det bedst og mest effektivt?
Det er forskl. fra bil til bil hvad skal skilles ad hvordan. Tæppet i
kabinen løsnede jeg i siderne så jeg kunne arb. under det. Det optimale
ville være at tage sæder, himmelen ud.

Fra : Carsten Lorenzen

Dato : 27-04-05 01:25

Der er kommet en masse spændende læsning i denne tråd, men jeg synes der
mangler noget meget vigtigt!

Jeg har også selv oplevet at blygummi ikke holder meget støj ude! Men det
gør det der skumgranulat til gengæld MEGET. Så hvis det er støjen udefra du
vil have mindre af så er det sagen at bruge, bare ikke fugtige steder.

Men blygummi er nu en god sag alligevel, jeg synes det giver meget i bas
området, og jeg går da ud fra du tænker på lyden siden du skriver i
bilstereo afdelingen...

Ang. alle de andre tråde med lydtryk etc. så er hvad jeg har læst og selv
prøvet:

0,5-1 dB mindst hørbare forandring i lydtryk.
3 dB fordobling af effekt og tydelig lydtryksændring.
9-12 dB fornemmelse af "dobbelt" så højt.

Så jeg mener ikke 3 dB er mindst hørbare forandring!

Mvh. Carsten