Den sikreste bil på de svenske veje 2005! ~
Fra : Henrik B.

Dato : 25-04-05 07:49

Hej folkens, så er det afgjort af svenske Folksam, hvad der er den - eller
rettere DE - sikreste biler på de svenske veje. Som det ses hér, er der i år
hele to vindere. Og ikke overraskende er det to Saab'er, nemli' Saab 9-5 og
Saab 9-3:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/vinnare2005.htm

Det er interessant at se, at en bil som Saab 9-3, klarer sig bedre i
virkelige ulykker, end f.eks. Renault Laguna, til trods for Rebnault'en har
en bedre EuroNCAP-rating. (ikke KASO )

Hele rapporten kan hentes hér:
http://www.folksam.se/resurser/pdf/sakrabilar2005.pdf

Vil man læse generelt om det forskellige sikkerhedsudstyr i moderne biler,
kan det ses hér:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/skyddssystem.htm

"Folksamlistan grundar sig på 94 100 bilkrockar som inträffat 1994-2004. Den
visar hur olika bilmodeller klarat att skydda personerna i bilen i en
tvåbilskollision. Vi kan konstatera att vilken bilmodell du åker i är
avgörande för vilka konsekvenser en olycka får."

Du kan finde DIN bil hér:
http://www.folksam.se/forskning/index.htm

Hér er en overskuelig liste over alle testede biler:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,634613,00.html

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-04-05 16:28

> [...]
> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,634613,00.html

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Hos onkel Sam laver de også en men tæller kun dem der ikke overlever
http://www.iihs.org/srpdfs/sr4003.pdf

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 25-04-05 16:37

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hos onkel Sam laver de også en men tæller kun dem der ikke overlever

Som fører af en større potte, skal jeg så vælge en Mercedes E-klasse.

Der har størst mulig chance for at overleve, så jeg stadig kan betale min
skat......

--
Bjørn J.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-04-05 17:08

> [...]
>
> Som fører af en større potte, skal jeg så vælge en Mercedes E-klasse.
>
> Der har størst mulig chance for at overleve, så jeg stadig kan betale min

Det glæder mig overordentligt at se der stadig findes mennesker som dig BJ,
mennesker som sætter de samfundsmæssige forpligtelser over ligegyldige og
overvurderede begreber som køreglæde og komfort

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 25-04-05 17:42

> [...]

> mennesker som sætter de samfundsmæssige forpligtelser over ligegyldige og
> overvurderede begreber som køreglæde og komfort

Det er vi jo nogen, der skal..... ellers går systemet i stå og de stakkels
mennesker står uden nogen form for indtægt....

--
Bjørn J.

Fra : Olesen

Dato : 25-04-05 17:18

> Hej folkens, så er det afgjort af svenske Folksam, hvad der er den - eller
> rettere DE - sikreste biler på de svenske veje. Som det ses hér, er der i
år

Ja, at Sierra er mere sikker end:

Carina E 92-98
Avensis 98-03
Vectra 89-95
Volvo 340-440 serien
Passat 89-96

...kom gonnok bag på mig...

Fra : Brian

Dato : 25-04-05 17:34

Hejsa!

Henrik B. skrev:
> Hej folkens, så er det afgjort af svenske Folksam, hvad der er den -
> eller rettere DE - sikreste biler på de svenske veje.

> Du kan finde DIN bil hér:
> http://www.folksam.se/forskning/index.htm

Hvordan dælen tager de højde for at bilerne er forskelligt udstyret
mht. sikkerhed ? Det gælder da især i ældre biler.....

/Brian

Fra : KASO

Dato : 25-04-05 18:52

> [...]
år
> hele to vindere. Og ikke overraskende er det to Saab'er, nemli' Saab 9-5

"Blandt de blinde, er den enøjede konge!"

Hvor mange af bilerne i undersøgelsen er af "nyeste generation" - dvs.
Toyota, Citroën, Renault, m.fl. med 5 stjerner? Disse biler, der har været
på markedet i op til 4 år, optræder ikke, da det statistiske grundlag er for
beskedent. Saab'erne konkurrer dermed med gamle biler - før øvrige fabrikker
fik øjnene op for sikkerhed.

> Det er interessant at se, at en bil som Saab 9-3, klarer sig bedre i
> virkelige ulykker, end f.eks. Renault Laguna, til trods for Rebnault'en
har
> en bedre EuroNCAP-rating. (ikke KASO )

Jeg er skuffet over dig!
Endnu engang falder du i, og læser ikke den undersøgelse, du linker til.
_Ingen_ af de nyere Renault'er med 5 stjerner optræder i undersøgelsen - den
Laguna, du hånligt henviser til, fik 2½ stjerne i EuroNCAP - men er trods
alt placeret i bedste gruppe i undersøgelsen. Modellen udgik - som skrevet
står i undersøgelsen - i 2001!

Fra : Chr

Dato : 25-04-05 20:06

> [...]
> virkelige ulykker, end f.eks. Renault Laguna, til trods for Rebnault'en
> har en bedre EuroNCAP-rating. (ikke KASO )

Klart det er jo gammelmands biler,-folk der kører meget lidt og meget
langsomt...hvis man byttede bil så dem med Renaulten fik Saab'en så ville
Renaulten være mest sikker...

Fra : BJ

Dato : 25-04-05 20:17

"Chr" <ask@formail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Klart det er jo gammelmands biler,-folk der kører meget lidt og meget
> langsomt...hvis man byttede bil så dem med Renaulten fik Saab'en så ville
> Renaulten være mest sikker...

Nu er er det ikke biler købt med danske afgifter, så mon ikke en masse unge
kører i hurtige Saab/Volvoer og de "gamle" kører i bovlamme
Renaulter/Fååårrrder....

--
Bjørn J.

Fra : Eg Egemarke

Dato : 26-04-05 06:34

Faktisk er majoriteten herovre overvejende større biler ala´ Volvo og Saab.
Fiat er fx blot en niche mærke, og en sikker bil på de danske veje som Fiat
punto ser du næsten ikke i sverige !!
De gider ganske enkelt ikke småbilerne, enten er det de helt små som Hyundai
Atos eller osse Volvo 940 mm

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : BJ

Dato : 26-04-05 09:26

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> De gider ganske enkelt ikke småbilerne, enten er det de helt små som
> Hyundai Atos eller osse Volvo 940 mm

Hvem gider også sidde krøllet sammen, når man kan få en stor familiebil til
rimelige priser.

--
Bjørn J.

Fra : EjS

Dato : 26-04-05 22:36

> Hvem gider også sidde krøllet sammen, når man kan få en stor familiebil
til
> rimelige priser.

Ingen i Sverige tilsyneladende. Til gengæld bliver vi brandbeskattet for at
bruge bilen herovre.

Udenfor min lejlighed koster en p-plads ..... 20 kr/time mellem 08-22 og 2
kr/time resten af døgnet. Glemmer man at betale har man en bøde i ruden før
klokken 06 dagen efter. P-svinene kender ingen grænser.

En p-licens koster fra 500 SEK pr. måned og opefter altefter hvor i byerne
man vil parkere.

Derudover: SEK 11.03 for en liter blyfri 95 (og sig nu ikke "jamen så er det
jo kun xxx i danske kroner..." - det hjælper ligesom ikke når lønnen er i
SEK). Derudover: +30 km/t og dit kørekort er færdig (sammen med din
økonomi)...

Til gengæld kvitterer vägverket med europas dårligste veje og vejarbejde
omkring alle flaskehalsene (måske pigdækkene har en hel del af skylden -
vores firmabiler har stadig pikdæk på!!)...

OK - en del sure opstød. Ellers er det meget rart at køre rundt i en stor
Volvo med aut. i Göteborg C.

MVH EjS

Fra : BJ

Dato : 26-04-05 22:57

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK - en del sure opstød. Ellers er det meget rart at køre rundt i en stor
> Volvo med aut. i Göteborg C.

Uhadada, potterne og forsikringerne er billige, resten er det rene møg..og
næsten sammenligneligt med danske forhold...

--
Bjørn J.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-04-05 13:55

EjS wrote:

> [...]
det
> jo kun xxx i danske kroner..." - det hjælper ligesom ikke når lønnen er i

Men har du prøvet et regne på hvor mange måneder du
kan parkere og hvor mange liter du kan tanke med en
forskelspris på ca. 290000dkk på en Volvo V70 i den
mest skrabede udstyrsversion af 170hk modellen?

/Jakob

Fra : EjS

Dato : 27-04-05 22:16

> [...]
> forskelspris på ca. 290000dkk på en Volvo V70 i den
> mest skrabede udstyrsversion af 170hk modellen?

Det har jeg godt nok ikke. Lønniveauet er lavere i Sverige end det er i DK -
det kompenserer skatten og bilafgiften så for. Så jeg vil *gætte* på at du
har lidt større rådighedsbeløb end det du ville have med samme bil i DK...
Jeg vil tro jeg kan få en V70 170 Hk og lidt ekstraudstyr til omkring 250k i
Sverige - den koster +525k i DK plus som BJ nævner så er prisen for ansvar
og kasko i S cirka den samme som ansvar alene i DK (til gengæld har mange i
S delvis kasko - der findes mange forskellige typer af forsikringer). Man
ser bestemt flere eksotiske biler herovre men de fleste mennesker med et
normalt forhold til biler har en standard Volvo, SAAB eller en tysk bil med
et par år på bagen med lidt større motor og udstyr end i DK.

Principielt går jeg også ind for at betale efter "forbrug" men det synes
bare mere trælst hele tiden at skulle op med pungen end at betale en fast
månedlig ydelse på et billån.

Iøvrigt så er netop den 170 Hk 2.4 en god motor med en sund lyd når den får
lidt at leve af. Men helt ærligt - så vender man sig altså til fornemmelsen
af "luksusbil". Jeg har kørt testkørsel i efterhånden en uges tid ...
skiftevis i en XC70 2.5T med læder, aut, RTI (navigation etc.), subwoofer
osv. og en FH12 Globetrotter XL (!!!) med 460 Hk, i-shift og
luftaffjedring - og man tænker altså ikke over at det er "en dyr bil i DK"
når der holder 1000 nye af samme slags på p-pladsen ved siden af - så er det
ligesom lidt mindre specielt.

De sidste dage har jeg kørt på prøvebane sammen med et hel hold af XC90
V8'ere og en enkelt R-model. De lyder til gengæld rigtig sunde når de bliver
rykket ned ad langsiderne (og jeg mener virkelig rykket!). Det er
udelukkende i kundernes interesse!

MVH EjS

Fra : BJ

Dato : 27-04-05 23:37

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> bliver
> rykket ned ad langsiderne (og jeg mener virkelig rykket!). Det er

Kan du ikke bede Volvo om nogle billige reservedele alternativt en
kreditnota sådan blot i kundens interesse..;)..?

Min S80 har nye fejl ca. hver måned..og ender op med at have kostet 2.

--
Bjørn J.

Fra : EjS

Dato : 27-04-05 23:49

> Kan du ikke bede Volvo om nogle billige reservedele alternativt en
> kreditnota sådan blot i kundens interesse..;)..?
>
> Min S80 har nye fejl ca. hver måned..og ender op med at have kostet 2.

Hmm - fejl i diagnosesystemet, eller sådan rigtige fejl? Det er sgu da for
trælst når især Volvo går så meget op i aftermarket.

Har du prøvet at få opdateret SW til diverse moduler? Hvis samme fejl er
opstået 3 eller flere gange bør du hidse dig rigtigt meget op over for
importøren. Hvor gammel er bilen?

MVH EjS

Fra : BJ

Dato : 28-04-05 00:25

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hmm - fejl i diagnosesystemet, eller sådan rigtige fejl? Det er sgu da for
> trælst når især Volvo går så meget op i aftermarket.

Nope, jeg har ingen prøblemer i så hensenende.

Om Volvo går op i aftermarket, har jeg på ingen måde kendskab til, men jeg
kan ikke klage på interessen fra min lokale forhandlers reservedelslager mv.

Bilen er ganske sinpelt samlet af dårlige komponenter = læs noget billigt
lort.

Alt hvad Volvs direktør sagde i på dansk DR 1 i 2002 er gået i stykker i min
bil.

Hvad han ikke sagde, var at det gør en masse andre ting også.

Senest er rudehejset i venstre fordør kolapset, trods det faktum der er
indbygge børneklemmesikring er trækarmen bøjet som blik.

Højre fordørs hejs begynde også at te sig mærkeligt.

> Hvor gammel er bilen?

Den er fra 1999 og jeg har ejet den i 3 år altså fra 99.000 km.

De 100.000 km. har kostet 1 kr. per km i reservedele og så skal du lægge
normalt vedlighold og service til.

På den baggrund skal jeg *aldrig* have Volvo mere, med mindre jeg får en
klækkelig kompensation ved køb af en ny.

Det er faktisk ganske trist, da jeg er umådelig glad for potten og den
ellers køre pragtfuldt (til mit temperament).

Desværre en min ikke en ener, men er resultatet af elendig kvalitet fra 1998
til slut 2004, hvor kvalitetsstyringen skulle iht. samme Volvos direktør
skulle være under kontrol.

Jeg ville helt ærlig skamme mig, hvis jeg var Volvo og lave sådan en elendig
kvalitet = noget værre lort som jo er markedsdokumenteret:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,320925,00.html

Jeg køber sandsynligvis ikke Volvo igen, men springer nok over til Mercedes
eller den markedsdokumenterede kvalitet fra BMW's 5-erserie.

Om det bliver benzin eller diesel vil tiden vise.

PS: Det er også kun et spørgsmål om tid, så stiger varmeblæseren helt af,
eller jeg ikke mere kan udholde den periodiske fløjten.

--
Bjørn J.

Fra : EjS

Dato : 28-04-05 10:09

> Om Volvo går op i aftermarket, har jeg på ingen måde kendskab til, men jeg
> kan ikke klage på interessen fra min lokale forhandlers reservedelslager
mv.

Ok - det er nok ikke den danske organisation. Selve fabrikken er ret
opmærksom pga. især den amerikanske lovgivning hvor man kan få en ny bil i
erstatning hvis samme fejl optræder gentagne gange...

> Den er fra 1999 og jeg har ejet den i 3 år altså fra 99.000 km.
>
> De 100.000 km. har kostet 1 kr. per km i reservedele og så skal du lægge
> normalt vedlighold og service til.

Ikke rart. Det kan nok skyldes at Volvo Cars blev købt af Ford i 98 med en
masse organisatoriske ændringer og et for hurtigt udviklingsprogram af S80
hvor man brugte en masse nye teknologier på det tidspunkt (lidt ligesom
D&C). Det er rigtig trist for dig men der er selvfølgelig ingenting at gøre
når bilen er så gammel andet end det du selv nævner med aldrig at købe Volvo
igen.

> Desværre en min ikke en ener, men er resultatet af elendig kvalitet fra
1998
> til slut 2004, hvor kvalitetsstyringen skulle iht. samme Volvos direktør
> skulle være under kontrol.

Den danske direktør eller den "rigtige" direktør?

Jeg håber du finder dig en bedre bil!
MVH EjS

Fra : BJ

Dato : 28-04-05 11:06

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den danske direktør eller den "rigtige" direktør?

Den rigtige svenske direktør.

Volvo har intet gjort for at afhjælpe, det har Saab da trods alt.

Her er klippe med svenskeren, hvis det da ikke er fjernet fra serveren:

http://www.dr.dk/nsapi.dr/newton/tva_indslag/tvindexview.asp?id=38632

> Jeg håber du finder dig en bedre bil!

Det er der ingen tvivl om jeg gør.

--
Bjørn J.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 28-04-05 00:05

"EjS" <mailto:ejso00REMOVE@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Den sikreste bil på de svenske veje 2005! (KASO)."

> OK - en del sure opstød. Ellers er det meget rart at køre rundt i en stor
> Volvo med aut. i Göteborg C.

Hvis du en dag ser en silver BMW 325i E90, sænket, 17" og en storsmilende gut bag
rattet, så giv lige signal med horn og lygter, for så er det nok mig :)

-M
2005 BMW 325i E90
Göteborg

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.135.155.106)

Fra : EjS

Dato : 28-04-05 22:18

> Hvis du en dag ser en silver BMW 325i E90, sænket, 17" og en storsmilende
gut bag
> rattet, så giv lige signal med horn og lygter, for så er det nok mig :)

Det skal jeg gøre. Jeg sidder i en hvid Volvo FH12 sættevognstrækker eller
en V70 (eller er på cykel). Der er størst chance for at finde mig på ruten
til og fra arbejde (Vasastan-Lundbystrand (Hisingen) :)

God tur!
MVH EjS

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 29-04-05 15:40

> [...]

> en V70 (eller er på cykel). Der er størst chance for at finde mig på ruten
> til og fra arbejde (Vasastan-Lundbystrand (Hisingen) :)

Så er der rent faktisk en ret stor sandsynlighed. Bor umiddelbart det ene af
stederne :)

> God tur!

Tak i lige måde. Har i denne uge tilbagelagt:
Goteborg-Sundsvall-Härnösand-Nyland-Stockholm-Göteborg... Nu er BMW'en da snart
kørt til. 8000 km på 3 uger

-M

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.135.158.252)

Fra : EjS

Dato : 30-04-05 15:17

> Tak i lige måde. Har i denne uge tilbagelagt:
> Goteborg-Sundsvall-Härnösand-Nyland-Stockholm-Göteborg... Nu er BMW'en da
snart
> kørt til. 8000 km på 3 uger

Det var overvældende! Men rart at få vogntøjet kørt til.

Jeg tror bare jeg kører med hornet i bund på vej til arbejde på mandag :)

MVH EjS

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 01-05-05 18:30

> Det var overvældende! Men rart at få vogntøjet kørt til.

Jep, har faktisk rendt 8900 km nu :)

> Jeg tror bare jeg kører med hornet i bund på vej til arbejde på mandag :)

God idé, så gør jeg det samme. - Og dog, skal godt nok til Lidköping, så jeg
tror det bliver anstrængende i længden :)

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 27-04-05 23:55

"Henrik B." <mailto:saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> hele to vindere. Og ikke overraskende er det to Saab'er, nemli' Saab 9-5 og

Måske, men når jeg idag kører i min BMW 325i E90, tænker jeg tilbage på min
tidligere Saab 9-5 2,3t Vector som en køredynamisk katastrofe.(I direkte
sammenligning)

-M
En rigtig BMW har vel 6 cylindre...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.135.155.106)

Fra : Henrik B.

Dato : 28-04-05 08:46

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@spamYahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Måske, men når jeg idag kører i min BMW 325i E90, tænker jeg tilbage på
> min
> tidligere Saab 9-5 2,3t Vector som en køredynamisk katastrofe.(I direkte
> sammenligning)

Men tænker du stadig, hvis det har sagt smask?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-04-05 09:55

> Men tænker du stadig, hvis det har sagt smask?

Det kan være, at BMW´ens langt bedre køreegenskaber forhindrer en kollision.

....men er det ikke lidt åndet at måle tissemand med de to biler - de er jo
lavet til to vidt forskellige formål.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 01-05-05 18:26

> Men tænker du stadig, hvis det har sagt smask?

Det tror jeg da, men jeg undgår helst at spise i bilen

-M

Fra : MAT

Dato : 28-04-05 22:44

> [...]
> tvåbilskollision. Vi kan konstatera att vilken bilmodell du åker i är
> avgörande för vilka konsekvenser en olycka får."

Testen viser mere noget om hvem der kører i hvilke biler, end selve bilernes
sikkerhed. En ældre mindre BMW køres hårdt og hurtigt af yngre mænd og vil
derfor have koden rød stort set uanset bilen sikkerhed, mens en ikke-sporty
nobel Saab sjældent køres af yngre og slet ikke for hurtigt, så måske skulle
man hellere kikke på hvilke typer der køber hvilke biler.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-05 09:20

"MAT" <non-exit@non-exit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en ikke-sporty nobel Saab sjældent køres af yngre og slet ikke for
> hurtigt, så måske skulle man hellere kikke på hvilke typer der køber

*DYYYYYBT SUK*

Tag nu lige en tur til Sverige makker - INDEN du kommer med den slags
udtalelser!

I Sverige er BMW'er nærmest nogle undermotoriserede sugemaskiner,
sammenlignet med mange af den Volvo'er og Saab'er der drøner rundt, med unge
knægte med langt over 300 Hk........kom igen!

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 29-04-05 15:43

> [...]

> sammenlignet med mange af den Volvo'er og Saab'er der drøner rundt, med unge
> knægte med langt over 300 Hk........kom igen!

Korrekt. Så sent som igår talte med jeg en gut i starten af 20'erne der havde en
S40 med lidt over 350HK. (3,3 liter og biturbo. - hjemme"fusk")

Fra : KASO

Dato : 29-04-05 18:15

> [...]
unge
> knægte med langt over 300 Hk........kom igen!

Sjovt - jeg troede, at du havde glemt tråden - du har da slet ikke
kommenteret på, at din overskrift er lettere vildledende - eller at dine
konklusioner var forkerte, som jeg skrev