Lygtevask ved Xenon
Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 09-04-05 18:05

Er der en her i gruppen der ved hvorfor der skal være lygtevasker på biler
med xenon-lys?
Hilsen Matthias

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-04-05 19:02

> Er der en her i gruppen der ved hvorfor der skal være lygtevasker på biler
> med xenon-lys?

...for at der ikke som følge af svavs på lygteglasset opstår spredning af det
meget skarpe lys.

/Jan W Nieksen

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 19:34

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en her i gruppen der ved hvorfor der skal være lygtevasker på biler
> med xenon-lys?

Den officielle forklaring er at man PÅSTÅR at lyset ellers vil spredes ud
til siderne og blænde de modkørende.
Jeg ville gerne se bare en lille bitte smule dokumentation for at det skulle
være rigtigt.

Så burde folk jo blive vildt blændet lige ind til det sekund hvor man
aktiverer lygtevaskerne og da man jo ikke selv som chaufør kan se hvornår
lygterne er beskidte, samt hvornår det er tid til at vaske lygterne, så
burde der jo være millioner af andre der bliver blændet at det skarpe lys.

Sagt mellem os, så har jeg en alvorlig mistanke om at det er en flok
embedsmænd i EU der har sagt. "Godt nu skal vi til at typegodkende en ny
type lys, hvad kan vi så gøre for at skærpe kravene for at få bedre lys".
Man har så taget fat i noget som bare synes lød som en fornuftig forklaring
og lovgivet omkring det. Det virker ikke som om der er dokumenteret at det
var et problem, eller at kravene egentlig vil ændre noget.

Alle de biler med Xenon som ligger bagved en lastbil i den våde
vinterperiode, får jo svinet lygterne til på ca. 10-30 sekunder. Når de så
overhaler lastbilen, så burde de jo blænde de modkørende hvis lygterne ikke
lige bliver spulet. Jeg har så aldrig oplevet at blive blændet i ovenstående
tilfælde.
Jeg påstår at skidt på lygterne IKKE får lyset til at spredes, men at det
bliver tilbageholdt og at lyset rent faktisk blive svagere når lygteglasset
bliver beskidt.

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-04-05 20:00

Hej,

On Sat, 9 Apr 2005 20:34:05 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>til siderne og blænde de modkørende.
>Jeg ville gerne se bare en lille bitte smule dokumentation for at det skulle

Jow... Ditto....

> [...]
>bliver tilbageholdt og at lyset rent faktisk blive svagere når lygteglasset

Jammen det gør det da - altså bliver svagere... Før jeg fik bil med
forlygtevasker - lange motorvejsture i skidt vejr der endte det
faktisk med at der ikke var særlig meget lys.

Jeg tilslutter mig ihvertilfælde meningen om at det virker noget søgt,
min bmw 5'er e39 med xenon lys er fra fabrikken sådan indrettet, at
den kun vasker forlygterne hver femte gange man vasker forruden - så
hvis man sammenligner med hvor meget skidt der kan nå at samle sig på
forruden i dårlig vejr med vejsalt og skidt så er der rigeligt med
skidt på forlygterne til at de skulle blænde HELT VILDT hvis nu det
var sådan at skidt fik dem til at blænde.

Men derudover så koster sådan en forlygtevaske funktion vel ikke det
store - bortset fra at den bruger h****** masse sprinklervæske.

** Lars

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-04-05 20:36

> Den officielle forklaring er at man PÅSTÅR at lyset ellers vil spredes ud
> til siderne og blænde de modkørende.
> Jeg ville gerne se bare en lille bitte smule dokumentation for at det
> skulle være rigtigt.

Nu er reglerne du gerne ser ændret sådan, og tvivl kommer den anklagede til
gode, ergo er det dig som skal dokumentere det ikke forholder sig sådan, kan
du det? ;).

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 20:59

> Nu er reglerne du gerne ser ændret sådan, og tvivl kommer den anklagede
> til gode, ergo er det dig som skal dokumentere det ikke forholder sig
> sådan, kan du det? ;).

Jeg HAR lygtevaskere
Men ellers "kunne" jeg godt dokumentere det. Jeg har en lux-måler og kunne
hvis jeg ville godt lave et 3D diagram over lyset styrke ved forskellig
afstande og med forskellig tilsmudsning.
Jeg gider dog ikke lave det da det ikke vil ændre noget ved reglerne
alligevel

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-04-05 21:10

> [...]
> afstande og med forskellig tilsmudsning.
> Jeg gider dog ikke lave det da det ikke vil ændre noget ved reglerne

Med den holdning er der ikke meget som bliver ændret, det har du ret i ;).

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 21:13

> og kunne
>>
> Med den holdning er der ikke meget som bliver ændret, det har du ret i ;).

hehe, Mit liv er for kort til at blive spildt på lobbyarbejde i EU, hvor det
kan tage år at få flyttet et komma i en bekendtgørelse. Det må dem som
sælger xenon lyset kæmpe for.

--
Tom

Fra : Mikael L

Dato : 10-04-05 02:48

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en her i gruppen der ved hvorfor der skal være lygtevasker på biler
> med xenon-lys?

Fordi de ikke udvikler samme varme som en halogen og derfor kan de om
vinteren være svære at holde fri for sne.

Mikael