Hjælp mangles til Brian udstyr
Fra : Henning Lund

Dato : 06-04-05 16:31

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3422&n=60100 denne vil
min søn købe, hans plan er at montere en bas samt 2 eller 4 højtalere,
hvordan faen gør man det, højtalerne kan jeg finde ud af, men bassen
hvor tilsluttes den?
Da jeg var Brian var Clarion med 2x10 W noget der rykkede, i guder hvad
er der sket?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 06-04-05 16:44

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev :

>Da jeg var Brian var Clarion med 2x10 W noget der rykkede, i guder hvad
>er der sket?

Såmænd bare det at tiden er løbet fra os

Jeg kan da osse med et smil huske min vilde Pioneer Casetteradio, med
tilhørende 2 x 15w Booster/equalizer ;)

Det var da tider - eller var det ikke mere bare det vi ku få dengang ?

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Henning Lund

Dato : 06-04-05 20:44

jan@fedtegreven.dk skrev:

> Det var da tider - eller var det ikke mere bare det vi ku få dengang ?

Jamen det var jo ikke til at betale sig fra dengang, med de priser der
findes idag på sådan noget skrammel, er det ikke så sært at alle
hvalpene kører rundt og ligner et helt lydstudie.

Fra : Henning

Dato : 06-04-05 16:41

On Wed, 6 Apr 2005 17:30:56 +0200, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> [...]
>min søn købe, hans plan er at montere en bas samt 2 eller 4 højtalere,
>hvordan faen gør man det, højtalerne kan jeg finde ud af, men bassen

Bassen er formodentlig en seperat subwoofer, der ikke kan andet end
sige bum-bum...

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-05 16:48

Henning Lund skriver:

> [...]
> min søn købe, hans plan er at montere en bas samt 2 eller 4 højtalere,
> hvordan faen gør man det, højtalerne kan jeg finde ud af, men bassen

Du skal have noget til at dele frekvensen, hvis den skal være sub.
Bassen slutter du til et sæt udgangsterminaler, evt som brokoblet. Jeg
formoder at der er subfilter på forstærkeren, så RTFM, der står det
hele......

> Da jeg var Brian var Clarion med 2x10 W noget der rykkede, i guder hvad
> er der sket?

De kan ikke måle længere

Få lige 1kW ud af 12 volt, det giver i hentretningen af 100-120 A mindst
der skal til for at den kan yde maksimum.
Jeg tænker - "hmmmm min 2x75 W har 2 stk 30A sikringer........"

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-05 16:50

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Få lige 1kW ud af 12 volt, det giver i hentretningen af 100-120 A mindst
> der skal til for at den kan yde maksimum.
> Jeg tænker - "hmmmm min 2x75 W har 2 stk 30A sikringer........"

Og i al min tankegang glemte jeg helt news:dk.teknik.lyd.bilstereo

Fra : Henning Lund

Dato : 06-04-05 20:46

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Og i al min tankegang glemte jeg helt news:dk.teknik.lyd.bilstereo

Av for den da, den vidste jeg ikke eksisterede.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 06-04-05 16:50

hej.

der skal arbejdes lidt før man kan sætte den til... men sådan her foregår
det :

duskal bruge et kabel fra batter til forstærker 10mm2 eller et 25mm2. jeg
ville vælge 25mm2 da så har han lidt ekstra at give af og ikke hvis men NÅR
han vil have mere i så behøver han ikke skifte kablet.

kablet trækker han gennem bilen med e sikrings holder i motorrummet hvir
sikringer der sidder i den er samme størrelse som den/dem der sidder i
forstærkeren. det tilslutter han så på forstærkeren.

forstærkeren skal have en stel. der trækker han et MINDST 25mm2 kabel og så
kort som muligt gerne 2 cm og ikke over 1 meter. det sætter han fast et sted
hvor det kan sidde rigtigt godt fast og der SKAL slibes lak og lignenden
væk.

udover dette skal der signal kabler til. på den der skal der bruges 2 stk.
de går fra hans radio til hans forstærker. VIGTIGT VIGTIGT VIGTIGT sørg for
de ligger i modsatte side af hans strømkabel. og gerne langt væk fra alt
andet strømførende. de skal så tilsluttes på forstærkeren og på radioen. alt
efter hvor mange linje udgange radioen har kan det være et problem... nogen
har ingen og nogen har op til 3. har den ingen kan det også klares med sådan
en her :
http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&id=908&kategori=5&maer
ke=13 men det mest optimale er hvis han har 2 udgange. har den kun 1 kan man
splitte signalet med Y-splittere :
http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&id=1085&kategori=5&mae
rke=13

sidst men ikke mindst skal der en remote til... dette er som regel det blå
kabel der går ud af radioen dette skal føres om til forstærkeren og bruges
til at tænde den. altså når man tænder radioen giver det kabel et 12V signal
til forstærkeren og det gør så den tænder. den trækker ikke strøm der men
bruger det bare som on off knap.

så derfor at købe den forstærker er ikke den eneste udgift i får... der
kommer kabler til. og husk en ting inden i køber kabler... køb nu noget
ordentligt fra starten af!!!!!! det er klart det billigste i længden får
når/hvis han senere vil have noget bedre i står han med en masse kabler han
ikke kan bruge og skal ud og købe nyt igen og det gamle er lige til at smide
ud.

jeg har sikkert glemt et eller andet men spørg hvis der er mere.

--
Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638

Fra : N/A

Dato : 06-04-05 17:09

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 06-04-05 17:09

he he kommer her ikke lige så tit mere ´men havde lige et spørgsmål jeg selv
skulle have ordnet så kunne jeg da lige hjælpe en anden imens:)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 17:15

> he he kommer her ikke lige så tit mere ´men havde lige et spørgsmål jeg
> selv
> skulle have ordnet så kunne jeg da lige hjælpe en anden imens:)

Jeg bemærkede efterfølgende (med hjælp fra John Sahl), at du jo har en
kommerciel interesse i din rådgivning.

Dette sætter jo unægteligt din hjælp i et andet lys - men derfor er det
stadig fedt.

/Jan W Nielsen

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 06-04-05 17:30

der er ikke noget kommercielt i det her. for det er rimeligt sikkert at
køber man en forstærker til 700 kr går man ikke ud og smider 1500 efter en
sub!

men jeg linkede til mig selv... alt andet ville jo være dumt!

ikke surt ment!!!!!

Fra : John Sahl

Dato : 06-04-05 17:40

Nikolai R. Jensen wrote:
> der er ikke noget kommercielt i det her. for det er rimeligt sikkert
> at køber man en forstærker til 700 kr går man ikke ud og smider 1500
> efter en sub!

Både du og jeg prøver jo på at skubbe folk i den rigtige retning
mht lyd i bilerne, og alt andet lige er det altså smartere at købe
det rigtige første gang, så tro ikke at din i denne tråd gode
vejledning er ilde set, for det er den jo ikke.

> men jeg linkede til mig selv... alt andet ville jo være dumt!

Selvfølgelig, men husk at smide noget i din signatur så læseren
ved, at du er forbundet med go-loud, andet er der sådan set
ikke i det

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 19:32

> men jeg linkede til mig selv... alt andet ville jo være dumt!

Sæ´føø´li..

/Jan W Nielsen

Fra : Henning Lund

Dato : 06-04-05 20:42

Nikolai R. Jensen skrev:

> hej.
>
> der skal arbejdes lidt før man kan sætte den til... men sådan her
> foregår det :

Jeg skulle hilse fra hvalpen og takke for det fine svar, han har printet
det ud så mon ikke han kan finde ud af at banke skidtet sammen.
En tak er der også til andre svar i tråden.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 06-04-05 22:47

> Jeg skulle hilse fra hvalpen og takke for det fine svar, han har printet
> det ud så mon ikke han kan finde ud af at banke skidtet sammen.
> En tak er der også til andre svar i tråden.

Inden han går igang bør han også bruge et par timer på
http://bilstereoforum.dk/

Mvh
Søren

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 06-04-05 16:58

subwooferen skal du have ved siden af.

der kan du købe løse enheder :
http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&id=34&kategori=3&maerk
e=3

eller enheder inbygget i kabinetter :
http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&id=207&kategori=3&maer
ke=2

forskellen på dem er bare at den sidste enhed er i et kabinet når du køber
den de andre skal du selv bygge et kabinet til.

99% af alle bilstereo subwoofere SKAL have et kabinet der findes nogen der
ikke har brug for det men det er meget få.

men når du har dem er det bare at sætte den til forstærkeren og justere
lyden... forstærkeren kan sikkert brokobles og på den kan i som regel
tydeligt se hvordan i skal gøre det. det ser som regel cirka sådan her ud :
+ - og + - ved den ene udgang der er der sikkert tegnet på forstærkeren
hvilke i præcist skal bruge men som regel skal plus kablet å det først plus
og minus kablet på det sidste minus. og de andre 2 skal ikke bruges.

justeringen af lyden er en større opgave... det øjeblik i sætter den til
bliver i skuffet:) men når i har brugt nogen timer på det så skal i nok
blive glade for det!