/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvordan tænder en række 6'er?
Fra : Tobias Larsen


Dato : 06-04-05 11:47

Jeg har for nyligt erhvervet mig en BMW E30 320i og er har i den forbindelse
undret mig lidt over hvordan sådan en fætter egentligt virker.
Jeg er godt klar over hvordan en alm række 4 kører og tænder, men hvordan
gør en række 6?
Er det 2 stempler ad gangen, eller har den en ujævn tændings rækkefølge med
4 og 2 på en gang?

Tobias



 
 
Per Beer Hansen (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 06-04-05 12:16

Tobias Larsen wrote:
> Jeg har for nyligt erhvervet mig en BMW E30 320i og er har i den
> forbindelse undret mig lidt over hvordan sådan en fætter egentligt
> virker.
> Jeg er godt klar over hvordan en alm række 4 kører og tænder, men
> hvordan gør en række 6?
> Er det 2 stempler ad gangen, eller har den en ujævn tændings
> rækkefølge med 4 og 2 på en gang?

En 4 cylindret tænder for hver gang motoren har tørnet en halv omgang
hvorimod en 6 cylindret tænder for hver 1/3 omgang (såfremt at der er tale
om 4 takts maskiner som i din BMW).
På en 4 cylindret følger 1 og 4 med hinanden og 2 og 3 ligeså.
På en 6 cylindret (som din) er det 1 og 6, 2 og 5 og til sidst 3 og 4, som
følges ad.
Der er så 4 arbejdstakter i motoren og derfor tænder hver cylinder "kun"
hver anden gang det er i top og skiftes så med den cylinder som den nu
engang følges med.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online



Per Beer Hansen (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 06-04-05 12:18

Per Beer Hansen wrote:
>
> Der er så 4 arbejdstakter i motoren og derfor tænder hver cylinder
> "kun" hver anden gang det er i top

Og det er selvfølgeligt stemplerne, der kommer i top og ikke cylinderen

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online



Tobias Larsen (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Tobias Larsen


Dato : 06-04-05 12:52


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:gyP4e.69$yv.68@news.get2net.dk...
> Tobias Larsen wrote:
> > Jeg har for nyligt erhvervet mig en BMW E30 320i og er har i den
> > forbindelse undret mig lidt over hvordan sådan en fætter egentligt
> > virker.
> > Jeg er godt klar over hvordan en alm række 4 kører og tænder, men
> > hvordan gør en række 6?
> > Er det 2 stempler ad gangen, eller har den en ujævn tændings
> > rækkefølge med 4 og 2 på en gang?
>
> En 4 cylindret tænder for hver gang motoren har tørnet en halv omgang
> hvorimod en 6 cylindret tænder for hver 1/3 omgang (såfremt at der er tale
> om 4 takts maskiner som i din BMW).
> På en 4 cylindret følger 1 og 4 med hinanden og 2 og 3 ligeså.
> På en 6 cylindret (som din) er det 1 og 6, 2 og 5 og til sidst 3 og 4, som
> følges ad.
> Der er så 4 arbejdstakter i motoren og derfor tænder hver cylinder "kun"
> hver anden gang det er i top og skiftes så med den cylinder som den nu
> engang følges med.
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
> Mere end 7 GB video online

Altså stemplerne følges ad 2 og 2. men er der så 3 "slagpunkter" på
krumtappen? altså 3 forskellige positioner hvor plejlstængerne er fæstet?
Er der et sted på nettet jeg kan finde en grafisk oversigt? Det ville ganske
sikkert hjælpe på forståelsen.

Tobias



Thomas Strandtoft (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 06-04-05 14:26

Tobias Larsen wrote:

> Altså stemplerne følges ad 2 og 2. men er der så 3 "slagpunkter" på
> krumtappen? altså 3 forskellige positioner hvor plejlstængerne er fæstet?

Jep.. Hvis du kigger ind fra enden af krumptappen, så ligner den
en "mercedes-stjerne". Hvor en fircylindret motor kun tænder hver
gang krumptappen har snurret 180 grader, tænder en rækkesekser
hver gang der er snurret 120 grader. 6'eren tænder altså tre gange
pr. omdrejning, hvor 4'eren kun tænder to gange, derfor har 6'eren
også en mere "turbineagtig" motorlyd end 4'eren..


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Ukendt (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-04-05 17:02


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
news:4253E360.92F77046@carftp.com...
> Tobias Larsen wrote:
>
> > Altså stemplerne følges ad 2 og 2. men er der så 3 "slagpunkter" på
> > krumtappen? altså 3 forskellige positioner hvor plejlstængerne er
fæstet?
>
> Jep.. Hvis du kigger ind fra enden af krumptappen, så ligner den
> en "mercedes-stjerne". Hvor en fircylindret motor kun tænder hver
> gang krumptappen har snurret 180 grader, tænder en rækkesekser
> hver gang der er snurret 120 grader. 6'eren tænder altså tre gange
> pr. omdrejning, hvor 4'eren kun tænder to gange, derfor har 6'eren
> også en mere "turbineagtig" motorlyd end 4'eren..
> --
> Hygge..
> Thomas

Ok, jeg troede det var umuligt at lave noget ordentligt med 3 punkter på
krumtappen. Noget med stabilitet og sådan. Men det lader nu til at virke
helt fint på min slæde.

Tobias



jan@fedtegreven.dk (06-04-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 06-04-05 19:18

"Tobias Larsen" <tobias.larsen "snabela"gmail.com> skrev :

>Ok, jeg troede det var umuligt at lave noget ordentligt med 3 punkter på
>krumtappen

Når du skriver 3 punkter - mener du så 3 hovedlejer ?




--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Ukendt (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-04-05 19:31


<jan@fedtegreven.dk> wrote in message
news:ct9851tk0g5brlekqnfhhnlfo23v2f8ohv@dtext.news.tele.dk...
> "Tobias Larsen" <tobias.larsen "snabela"gmail.com> skrev :
>
> >Ok, jeg troede det var umuligt at lave noget ordentligt med 3 punkter på
> >krumtappen
>
> Når du skriver 3 punkter - mener du så 3 hovedlejer ?
>
> jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jeg mener at hvis man ser krumtappen som en cirkel er plejlstængerne fæstet
3 forskellige punkter på cirklen.

Tobias



jan@fedtegreven.dk (06-04-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 06-04-05 20:55

"Tobias Larsen" <tobias.larsen "snabela"gmail.com> skrev :

>Jeg mener at hvis man ser krumtappen som en cirkel er plejlstængerne fæstet
>3 forskellige punkter på cirklen.

ok - på den led ;)

typisk vil man jo forsøge at udjævne motorgangen så meget som muligt,
så man deler tingene op - ved at udforme krumtapakslen så hensigsts-
mæssige som muligt (*1) , hvilket kan få den til at se finurlig ud

Når så alle de "sjove" cylinderarrangementer tages med, bliver en
krumtap først for alvor sjov

DU kan se eksemplerne på det link Per sendte til dig.

*1 Så tændingerne kommer jævnt fordelt over motorens rotation


En Gut der hedder Mark Wan, har skrevet en del godt stof, om tingene,
og hans sider er åbenbart kommet i luften igen, så et kig på
http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth1.htm
kan måske inspirere ?

(der er en del sider, om de forskellige typer motorer)
--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Tobias Larsen (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Tobias Larsen


Dato : 07-04-05 07:27


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:p0f851du3h3qaa1vbo4jq4k3969p2544gh@dtext.news.tele.dk...
> En Gut der hedder Mark Wan, har skrevet en del godt stof, om tingene,
> og hans sider er åbenbart kommet i luften igen, så et kig på
> http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth1.htm
> kan måske inspirere ?
>
> (der er en del sider, om de forskellige typer motorer)
> --
> jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

FANTASTISK!!! Lige netop sådan en side har jeg ledt efter temlig længe.
Nu forklare han meget omkring hvordan motorene vibrere, men findesder også
noget omkring hvad der effektmessigt er det bedste? Hvor man får den bedste
momentkurve osv.?

Tobias



Per Beer Hansen (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 06-04-05 14:03

Tobias Larsen wrote:
>
> Altså stemplerne følges ad 2 og 2. men er der så 3 "slagpunkter" på
> krumtappen? altså 3 forskellige positioner hvor plejlstængerne er
> fæstet?

Jeps, det er korrekt forstået.

> Er der et sted på nettet jeg kan finde en grafisk oversigt?
> Det ville ganske sikkert hjælpe på forståelsen.

Tjek dette link:
http://auto.howstuffworks.com/engine5.htm

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online



Veset (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Veset


Dato : 07-04-05 09:31

>> Er der et sted på nettet jeg kan finde en grafisk oversigt?
>> Det ville ganske sikkert hjælpe på forståelsen.
>
>Tjek dette link:
>http://auto.howstuffworks.com/engine5.htm


Flere links: http://www.wis.co.uk/justin/deltic-engine.html
http://www.keveney.com/Engines.html
Måske ikke helt relevant til udgangsspørgsmålet, men kan hjælpe på
forståelsen.

--
Veset
VW Touran 2.0 TDI

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste