Benzinfyr
Fra : Willi Rouainia

Dato : 05-04-05 18:35

Nu ved jeg udemærket godt at det ikke er sæson for det

men til vinter ville jeg gerne have installeret et benzinfyr i min bil
(Nissan Primera)
1,6 GLX fra 1997

hvor meget løber det op i ca ?

vh

willi

Fra : Joerlund

Dato : 05-04-05 18:50

Prøv evt. at ringe til: "Kjøller" Rovsingsgade 82 i Kbh. Tlf. 35829500

Jeg har bezin-fyr i min gamle Volvo 240 fra 91. Og vil nødigt være foruden
!!
Måske derfor.. at den nu har kørt 395000 km uden problemer, og aldrig været
åbnet !!

--
Denne mail er checket med
Norton Antivirus 2004.

Med venlig hilsen
Lasse Tolderlund Jørgensen
joerlund-@mail.dk

Fjern - i Email adresse. !

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-04-05 18:52

"Willi Rouainia" <willi@thekrew.dk> wrote in message
> Nu ved jeg udemærket godt at det ikke er sæson for det
>
> men til vinter ville jeg gerne have installeret et benzinfyr i min bil
> [...]

Du skal nok regne med 10.000 og opefter
Jeg var en overgang ved at kigge på det selv og prisen var godt 10.000 (uden
fjernbetjening - kun med et ur)

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 05-04-05 19:10

> [...]
> Nu ved jeg udemærket godt at det ikke er sæson for det
>
> men til vinter ville jeg gerne have installeret et benzinfyr i min bil

Jeg købte hos padborg electric www.padel.dk

ca. 7.000 for en eberspächer med fjernbetjening
Fik den monteret lokalt for et par tusser.

mvh
Bendt

Fra : Flemming

Dato : 05-04-05 19:17

Bendt Rasmussen wrote:

> Jeg købte hos padborg electric www.padel.dk
>
> ca. 7.000 for en eberspächer med fjernbetjening
> Fik den monteret lokalt for et par tusser.

Hvis man har mod på det kan man også slev installere det. Hvis man har et
par weekendeer, går det fint med den meget udførlige vejledning.

--
Mvh. Flemming

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 05-04-05 19:26

"Flemming" <spamme@trashcan.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man har mod på det kan man også slev installere det. Hvis man har et
> par weekendeer, går det fint med den meget udførlige vejledning.

tja - jeg havde ikke mod på det.
Du skal have et sugerør i benzintanken, der skal ændres på kølevandet, og du
skal have ændret i blæser-ledningerne inkl.. noget relæ-værk.

bilen skulle alligevel til service, så han fik også lov til at klare
varmeren.

mvh
Bendt

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-04-05 19:43

> [...]
> Nu ved jeg udemærket godt at det ikke er sæson for det
>
> men til vinter ville jeg gerne have installeret et benzinfyr i min bil

Du har flere muligheder:

Først om det skal være nyt eller brugt fyr.
Dernæst hvor meget du selv vil montere.

Hvis du overvejer at anskaffe et brugt fyr bør du sætte dig grundigt ind i
det tekniske og du vil sikkert installere det selv. udbuddet af brugte fyr
er størst på ebay.de - Søg på "Webasto" eller "Eberspächer" og du vil se at
Webasto er dominerende på det marked. Køber du brugt, installerer selv og
kan du nøjes med en ældre model kan det gøres relativt billigt - Regn med
priser mellem 2000-4000 dkk afhængig af det købte.

Hvis du overvejer et nyt fyr her i Danmark kan du enten montere det selv
eller lade et værksted foretage indgrebet. Danske sælgere af nye fyr
tilbyder typisk også at montere det. Regn med 9500-15000 afhængig af det
købte.

Hvis du køber nyt fyr i udlandet står det dig frit for at montere det selv
eller finde et værksted som vil gøre det for dig. Du kan evt.foretage noget
af montagen selv og overlade det svære eller det du føler dig usikker over
til et værksted. Et værksted vil typisk foretage monteringen på
timebetaling. Regn med at det varer en hel arbejdsdag at montere det hele
for en øvet.

Ved køb af nyt fyr i udlandet (Tyskland kan anbefales) er der mulighed for
en pæn besparelse.

I november gik jeg selv på jagt efter et nyt fyr. Webasto Thermotop E med
T100 telestart. Det lille benzinfyr fra Webasto (som også vil være passende
til din bil) med den mest advancerede styring. Kun fjernbetjent - Altså
ingen grimme knapper monteret på bilens instrumentbord.

I Danmark blev jeg tilbudt stumperne til 9800 dkk men flere forhandlere
opfordrede mig faktisk til at købe det hos Padborg Elektro
http://www.padel.dk/ hvor prisen var så lav at den kunne sammenlignes med
deres inskøbspris (sagde de i hvert fald). Her kostede det 8295 dkk og 7995
dkk hvis jeg ville hente det syd for grænsen og derved få det med tysk moms.

En søgning på http://www.ebay.de/ afslørede at flere større værksteder i
Tyskland havde købt rigeligt hjem til sesonen, for at få gode indkøbspriser
og at de skød en del af de nye varer af på Ebay. Her var der gode muligheder
for at spare penge - Også i forhold til Padborg Elektro. Desværre ville
disse forhandlere ikke levere fyret med den dengang nye fjernbetjening T100,
for Webasto kunne ikke følge med efterspørgslen og derfor leverede de kun
denne styring til deres lókale kunder, som valgte at få det monteret på
forhandlernes værksteder. Ville jeg acceptere en fjernbetjening af ældre
model kunne jeg have sparet 1500 dkk ved at handle på denne måde.

Jeg fortsatte min søgning på Ebay og fald på et tidspunkt over en lille
far-og-mor handelsbiks i Passau, der kunne levere det ønskede. På trods af
at den lille og ukendte forhandler ikke engang havde egen hjemmeside havde
de til gengæld mange hundrede gode referencer på Ebay, så jeg valgte at slå
til. Prisen leveret på min adresse blev knap 6100 dkk og der var absolut
ingen problemer undervejs. Seks dage efter jeg overførte pengene og to dage
efter de var synlige på forhandlerens konto havde jeg pakken.

Jeg valgte at montere fyret selv, og valgte at montere det med dykrør i
tanken (dykrøret var ikke en del af sættet og måtte derfor købes separat).
Undervej gik jeg kold i montagen af dykrøret og fik VW i Skanderborg til at
klare den del af projektet.

I alt beløb mit projekt sig til 6948 dkk

Det blev vist en længere omgang, men den illustrerer vist meget godt hvilke
muligheder du har for at få fyr i din bil til en rimelig pris.

Mvh
Claus

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-04-05 19:57

> [...]
> Nu ved jeg udemærket godt at det ikke er sæson for det
>
> men til vinter ville jeg gerne have installeret et benzinfyr i min bil

For at du ved hvad et sådan projekt indeholder prøver jeg lige at skitsere
det.

Fyret monteres udenfor kabinen og i nærhed af motoren. Hvis du er heldig har
fabrikanten lavet en detajleret vejledning i hvor og hvordan fyret skal
monteres i netop din bil. Dette gælder dog primært hvis der er ringe plads
til rådighed. Alternativt skal du selv finde en egnet placering.

Beslag til montering af fyret skal man typisk selv fremstille. Der er
diverse standarddimser med, men dele så det passer til netop din bil leveres
ikke med fyret.

Udstødningsslange og lyddæmper fra fyret monteres så udstødningen kommer ud
under bilen.

Fyret skal kobles ind i motorens kølevandssystem. I praksis betyder det at
systemet helt eller delvist skal tømmes og at fyret monteres i serie med
varmeapparatet til kabinens indsugningsluft, sådan at det varme vand fra
fyret først løber gennem varmeapparatet og derefter gennem motoren for til
sidst at returnere til fyret. Kølevandssystemet skal derefter fyldes og
udluftes.

Benzin til fyret bør tages direkte fra benzintanken og kræver at der i
tanken monteres et rør som benzinen kan suges op af.

En benzinpumpe monteres under bilen i nærheden af benzintanken.

Benzinslange fra tanken via pumpen føres frem til fyret.

Den elektriske del af systemet kommer færdigsamlet og skal blot monteres. I
praksis betyder det at delene skal skrues fast og stik samles. Et enkelt
indgreb i bilens elektriske system er dog nødvendigt for at fyret kan stare
blæseren som blæser luft ind i kabinen. Dette begrænser sig typisk til at
identificere en ledning, klippe den over og montere de to ledningsender med
fyrets ledningsnet.
Det største problem ved den elektriske del af projektet kan vise sig at
finde egnede veje at føre ledningerne.

Håber at ovenstående gav lidt overblik!

Mvh
Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-05 08:52

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Benzin til fyret bør tages direkte fra benzintanken og kræver at der i
> tanken monteres et rør som benzinen kan suges op af.

Med mindre man tager det fra motorens returslange.

> En benzinpumpe monteres under bilen i nærheden af benzintanken.

Sidder i de fleste fyr.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 09:05

> Med mindre man tager det fra motorens returslange.

Okay har den en sådan? Hvor sidder den typisk?
Vil lige tilføje at jeg har set fyr, der havde en lille tank, denne blev så
fyldt af bilens egen pumpe når man kørte.

> Sidder i de fleste fyr.

Men er det ikke smart at have den så tæt på tanken som muligt?

/Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-05 09:25

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

> Okay har den en sådan? Hvor sidder den typisk?

Den går retur fra indsprøjtningssystemet.

> Men er det ikke smart at have den så tæt på tanken som muligt?

Der er altid benzin(tryk) i benzinslangen til motoren. Eller rettere: Der
bør være det...
Min suger simpelthen benzin baglæns gennem returslangen.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 09:34

> Den går retur fra indsprøjtningssystemet.

Ahh så den kommer typisk fra indsprøjtnings-broen (eller hvad den nu hedder
på en multipoint)?

> Der er altid benzin(tryk) i benzinslangen til motoren. Eller rettere: Der
> bør være det...
> Min suger simpelthen benzin baglæns gennem returslangen.

så returslangen går ligeså dybt i tanken som opsugningsslangen (rør er det
vel)?

/Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-05 09:50

> Ahh så den kommer typisk fra indsprøjtnings-broen (eller hvad den nu
> hedder
> på en multipoint)?

Jep.

> så returslangen går ligeså dybt i tanken som opsugningsslangen (rør er det
> vel)?

Det vil jeg tro. Husk på at forbruget på så'n en svend ikke er ret stor. Min
bruger 0,3 - 0,5 liter på en halv time.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 09:54

> Det vil jeg tro. Husk på at forbruget på så'n en svend ikke er ret stor.
Min
> bruger 0,3 - 0,5 liter på en halv time.

Ved det. Men snakker vi forbi hinanden?
Jeg mener bare at man vel normalt ville lade et returrør slutte over
overfladen?
Jeg er med på at det er smart at røret ikke går helt i bund, så man altid
har lidt benzin at køre på...

/Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-05 10:04

> Ved det. Men snakker vi forbi hinanden?
> Jeg mener bare at man vel normalt ville lade et returrør slutte over
> overfladen?

Hvorfor? På en indsprøjtningsbil kører man med tryk i brændstofsystemet. Så
der vil ikke være problemer med at trykke benzinen retur, selv hvis
returrøret går under overfladen.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 10:12

> Hvorfor? På en indsprøjtningsbil kører man med tryk i brændstofsystemet.

> der vil ikke være problemer med at trykke benzinen retur, selv hvis
> returrøret går under overfladen.

Næhh det har du selvfølgelig ret i, på den anden side er der heller ikke
nogen grund til at lade det gå under overfladen, det koster jo 10-20 cm mere
rør...

Nå det må komme an på en prøve hvis jeg endag tager mig sammen og køber et
fyr :)

/Morten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-04-05 14:43

> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Med mindre man tager det fra motorens returslange.

Det er absolut ikke alle biler der har returslange på benzinsystemet.

Desuden vil dette kræve at returrøret går næste lige så langt ned i tanken
som fremløbet og dette skulle være meget sjældent. På min VW Golf III kunne
det ikke lade sig gøre, da returrøret slutter i toppen af tanken.

> Sidder i de fleste fyr.

Nej! Det var i gamle dage. På nyere fyr er det en separat enhed.

Mvh
Claus