Hjælp til køb af brugt bil
Fra : Mark Enoch

Dato : 05-04-05 16:07

Hej nyhedsgruppe

Jeg står overfor at skulle købe min første bil til sommer, og jeg har et
budget, der hedder maks. 20.000,-. Den skal være synet. Hvad kan jeg få til
den pris? Hvilke mærker skal jeg gå efter? Jeg tænker på styrevenlighed,
økonomi og sikkerhed. Er der ellers nogle ting, som jeg skal være opmækrsom
på?

På forhånd tak.

--

Med Venlig Hilsen

Mark Enoch
mark.enoch@mail.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-04-05 08:32

"Mark Enoch" <mark.enoch@mail.dk> wrote in

> [...]
> jeg få til den pris? Hvilke mærker skal jeg gå efter? Jeg tænker på
> styrevenlighed, økonomi og sikkerhed. Er der ellers nogle ting, som

At du ikke kan købe en ny og moderne bil for 20kkr!

For 20kkr får du en bil fra midten til slutningen af 80'erne, dvs ABS er
ikke sikkert det fås. Det samme med Servo, airbags er yderst tvivlsomt og
videnskaben for deformerbare zoner mv. var ikke så fremskreden.

Med held og lidt leden med lygter kan du være heldig at finde en
fornuftig bil uden for meget rust der har gået omkring 200-250kkm.
Personligt ville jeg se efter en VW Golf2, en Toyota Corolla eller Mazda
323.

Økonomi er et flagerende spørgsmål, for hvad er dine forventninger? At
der overhovedet ikke skal laves noget på den ne næste 2 år? (det kan du
godt glemme så). At du sparer mange penge ifht. værditabet på en ny bil?
(næsten med garanti, dog er den nok ikke så driftsikker).

Så gør dig klar over hvad du har brug for (inkl. gule kontra hvide
plader), hvor meget du skal køre om året (diesel eller benzin) og om du
har råd til de løbende udgifter såsom benzin, forsikring, vægtafgift samt
reperationer der kommer løbende (skal eller skal-ikke købe bil).

Det er ikke for at være lyseslukker, men at købe gammel bil er lidt af et
lotteri, Det lyder ikke til at du har meget forstand på biler, så find en
ven til at kigge på bil med dig. Der er gode køb derude men der er også
mange dårlige!

Thomas

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 08:59

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> At du ikke kan købe en ny og moderne bil for 20kkr!

Nej det er der desværre alt for mange der tror.

> For 20kkr får du en bil fra midten til slutningen af 80'erne, dvs ABS er
> ikke sikkert det fås. Det samme med Servo, airbags er yderst tvivlsomt og
> videnskaben for deformerbare zoner mv. var ikke så fremskreden.

Hov hov, det passer vist ikke lige, hvad med den her fx:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=190100155&page=4
Ja ja dødkedelig, men sikkert rimelig driftsikker, forholdvist lavt
kilometertal og:
BÅDE ABS og airbag.
(de 1.800kr den koster over 20kkr, kan nok forhandles)

Tør du handle privat (det ville jeg klart gøre) kan du fx. få sådan en til
15.900,-
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=625986&page=4

Skoda Felicia er vist klart bedste bud i den prisklasse, den er vist rimelig
pålidelig (tager jeg fejl?), dødkedelig men det er jo ikke vigtigt her.

> [...]
> lotteri, Det lyder ikke til at du har meget forstand på biler, så find en
> ven til at kigge på bil med dig. Der er gode køb derude men der er også

Ja man skal være klar over at de 20kkr kan være så godt som spildt, men har
du en fornuftig hjælper med skulle du nu være rimeligt sikret.
Morderne motore holder (med enkelte undtagelser)! Så kig efter rust, det er
klart det største problem.

/Morten

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-04-05 15:06

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> "Mark Enoch" <mark.enoch@mail.dk> wrote in

> At du ikke kan købe en ny og moderne bil for 20kkr!

Korrekt.

> For 20kkr får du en bil fra midten til slutningen af 80'erne, dvs ABS er
> ikke sikkert det fås. Det samme med Servo, airbags er yderst tvivlsomt og
> videnskaben for deformerbare zoner mv. var ikke så fremskreden.

Købte for 2 mdr. siden en Fiat Tempra 2.0 st.car til 22kkr, 93'er med 1½ år
til syn, Airbag og servo, men dog ikke ABS, så det er absolut muligt at
finde en, men tag dig GOD tid, og kig på mange, før der besluttes hvilken
bil mn køber.

> [...]
> fornuftig bil uden for meget rust der har gået omkring 200-250kkm.
> Personligt ville jeg se efter en VW Golf2, en Toyota Corolla eller Mazda

Fiat Tipo er nu heller ikke så ringe et køb, men tjek dem for rust, især
hvis de er fra før modelår '92. Derfra blev de galvaniseret. Finder man en
god model, skal den tjekkes for tidligere skader.

> [...]
> godt glemme så). At du sparer mange penge ifht. værditabet på en ny bil?
> (næsten med garanti, dog er den nok ikke så driftsikker).

Selvfølgelig skal der laves noget de næste 2 år. Det skal der på alle biler,
og det kommer vel næppe som nogen overraskelse for nogen, men at den ikke er
så driftsikker vil jeg sætte spørgsmålstegn ved. En velholdt ældre bil, der
har fået skiftet de dele der skal til, og i rette tid, vil være lige så
driftsikker som en nyere eller ny bil. Selvfølgelig kommer der småting
tidligere end på en nyere bil, men de skal tages i opløbet, så er de ikke
noget problem.

> [...]
> reperationer der kommer løbende (skal eller skal-ikke købe bil).
>
> Det er ikke for at være lyseslukker, men at købe gammel bil er lidt af et

Nøjagtig lige som de nye biler !! Tjek lige www.mandagsbil.dk , der finder
du mange NYE biler med MANGE fejl og mangler, så det at købe bil med et
dårligere resultat end forventet er ikke kun for dem der køber brugt.

> Der er gode køb derude men der er også
> mange dårlige!

Fuldstændig korrekt. Pas på de der bilsælgere. Det er nemt at se når de
lyver -- deres læber bevæger sig !!

Jesper

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 06-04-05 22:05

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in message

> Fiat Tipo er nu heller ikke så ringe et køb, men tjek dem for rust, især
> hvis de er fra før modelår '92. Derfra blev de galvaniseret. Finder man en
> god model, skal den tjekkes for tidligere skader.

Betragtes netop Tipo'en ikke af mange som Fiats værste bil nogen sinde?
Eller husker jeg forkert....?

> [...]
> der småting tidligere end på en nyere bil, men de skal tages i opløbet, så

Der skal forhåbentligt ikke laves noget på alle nye biler inden for de
første 2 år, det burde være reglen at der ikke var noget.
Men enig, er du heldig og få en god bil, så kan den sagtens være driftsikker
med et minimum af vedligeholdelse.

/Morten

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-04-05 22:28

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> message news:4253ecc5$0$43987$14726298@news.sunsite.dk...

> Betragtes netop Tipo'en ikke af mange som Fiats værste bil nogen sinde?

Jeg ved ikke om du husker forkert, det er vel lidt af en smagssag. Jeg havde
selv en Tipo for 5 år siden (købt brugt), og var faktisk ovenud tilfreds med
den - ind til den skulle til syn. Bunden var tæret op på den 89'er jeg
havde, men resten af bilen fungerede fuldstændig upåklageligt. Jeg fik så at
vide, at modellerne fra '92 og frem var galvaniseret, og havde jeg vidst det
inden jeg købte, havde jeg sikkert haft en Tipo endnu (Det har jeg så også
næsten -- Tempra St.car). Bilen er samme størrelse som en Golf, men dog
noget billigere at reparere på, og -- efter min mening -- en bedre bil end
Golf'en. Ikke _et_ ondt ord om Golf - det er sikkert en ganske fin bil, bare
ikke lige i mine øjne. Okay - de nyere Golf'er har da fået væsentlige
forbedringer, og finder jeg en der er i god stand vil jeg da heller ikke
tøve med at anbefale den den som nr. 2 bil herhjemme, eller til en ven. Jeg
syntes bare de har for lidt udstyr, og er lidt for dyre, og det er både i
indkøb (ny, som brugt), og lidt for dyre at reparere på. Der er så til
gengæld meget mere styling og tilbehør til den, end der er til Tipo'en (som
er meget svær at finde stylingskit eller andet gejl til).

> Der skal forhåbentligt ikke laves noget på alle nye biler inden for de
> første 2 år, det burde være reglen at der ikke var noget.

Lidt er der vel altid -- olieskift, dæk og deslige, som nogen glemmer i
deres regnskab.

> Men enig, er du heldig og få en god bil, så kan den sagtens være
> driftsikker med et minimum af vedligeholdelse.

Det vil jeg så også mene, men klik på det link jeg skrev, og se hvor mange
_nye_ biler der faktisk også er på listen. Det er ikke mange bilmærker der
mangler, og med mange forskellige modeller under hver, så driftsmæssigt kan
det både være godt og skidt at købe selv en ny bil, - eller en brugt der har
set sin bedste tid - vælg selv.

Jesper

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-04-05 11:34

> [...]
> så driftsmæssigt kan det både være godt og skidt at købe selv en ny
> bil, - eller en brugt der har set sin bedste tid - vælg selv.

Undskyld jeg siger det men jeg giver faktisk ikke en døjt for sådan en
liste, det er ene og alene et udtryk for at der skal kastes med mudder mod
de slemme bilfabrikanter. Jo der er mange nye biler der har haft mange
fejl, men det jeg syntes der mangler på sådan en oversigt er en saglig og
objektiv vurdering af fejlene sammenholdt med det antal biler der er solgt
af den pågældende model.

Mandagsbil er et IMO klassisk eksempel på totalt misbrug af statistik.
Baseret ene og alene på negative oplevelser af bilerne.

Når det så er sagt så er der naturligvis tilfælde hvor man tænker at
fabrikken burde have fanget det eller lavet det rigtigt første gang. Men
hvem kan nævne en bilmodel der aldrig har haft børnesygdomme?

Thomas

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 07-04-05 13:29

> [...]
> objektiv vurdering af fejlene sammenholdt med det antal biler der er solgt

Derfor nævnte jeg heller ikke en model frem for en anden, men konstaterer
bare at alle mærker har haft deres problemer. Om fejlene er større eller
mindre, vil jeg lade op til folk selv at vurdere, men skal fol undvære deres
nye bil for at få lavet noget der -- i deres øjne -- burde være opdaget,
eller lavet inden de fik den, ja så tror jeg de bliver lidt sure. Gentager
det det sig tilstrækkelig mange gange, kan det ende med de skriver en liste
på mandagsbil.dk. Med dette siger jeg ikke at det er sagligt på nogen måde,
men konstaterer ene og alene det faktum, at alle mærker har problemer. Når
man så sammenholder driften på en en ny bil vs. en brugt bil, var - og er -
min påstand, at man kan være lige så heldig med en brugt bil, som man kan
være uheldig med en brugt. Det er _det_ der var essensen i mit indlæg, og
ikke om bilen er ny eller brugt.

> Mandagsbil er et IMO klassisk eksempel på totalt misbrug af statistik.
> Baseret ene og alene på negative oplevelser af bilerne.

Jeg tror du er mere end velkommen ved alle mærker, hvis du kommer og
foreslår dem en side hvor der kun står positiv omtale om deres biler. Du
kunne måske så passende kalde den for www.tirsdagsbil.dk . Folk glemmer
sjældnere noget negativt, end det positive, så selvfølgelig vil det være det
negative der skrives om. Tænk f.eks. på hvis nogen skrev : Meget farlig bil
at sætte sig ind i da man bliver helt vildt forelsket i den og drømmer om
aldrig at falde i søvn igen, Den går aldrig i stykker, og jeg kører 5000 km
i den hver dag. -- Det lyder lidt for sukkersødt -- ikke ??

> Når det så er sagt så er der naturligvis tilfælde hvor man tænker at
> fabrikken burde have fanget det eller lavet det rigtigt første gang. Men
> hvem kan nævne en bilmodel der aldrig har haft børnesygdomme?

Børnesygdomme ?? Det har alle biler haft, men kigger lidt mere på den
statistik og på den side vil du faktisk også finde nogen særdeles
velbegrundede udsagn. Dem skal man vel ikke sidde helt overhørig. Om man så
vil bruge dem til noget, eller _hvad_ man vil bruge dem til, er op til en
selv.

Jesper

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 07-04-05 12:54

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42545445$0$43986$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
(som
> er meget svær at finde stylingskit eller andet gejl til).

Tja jeg mener nu stadig at have set en del der omtaler den som deres mest
problemfyldte bil nogen sinde. Men hvis du var glad for din er det jo kun
godt.
Medhensyn til galvanisering, så syntes jeg folk har en forfærdelig tendens
til at tro at alt er fryd og gammen bare den har fået et ultra tyndtlag
zink.
Galvanisering er langt fra nogen garanti mod rust. Mange fabrikanter
galvanisere fx. ikke i svejsesøm, og det er jo netop der rusten typisk
starter.
Nej en god tekstylbehandling, og en ejer der mintuøst har været rundt om
bilen med lakstiften et par gange om ugen, det er langt langt bedre.

> Lidt er der vel altid -- olieskift, dæk og deslige, som nogen glemmer i
> deres regnskab.

Ja olieskift er der jo altid, derfor regnede jeg ikke det med. Jeg troede du
mente reperationer.

> [...]
kan
> det både være godt og skidt at købe selv en ny bil, - eller en brugt der

Nu vil jeg ikke rippe op i diskusionen om mandagsbil.dk igen, blot sige, at
det er jo altså kun nye biler, så derfor kan en sammenligning med brugte
slet ikke lade sig gøre.

/Morten