Hvilken dækstørrelse skal jeg have?
Fra : Jakob

Dato : 04-04-05 17:15

Hej!

Jeg kører nu med vinter dæk i størrelsen 185/80 R14.
Hvis jeg vil have sommerdæk der er ligeså store (i diameter) på mine
alufælge, hvad skal de så hedde?
Dem der sidder på dem nu hedder 195/60 R15, men de er lidt mindre (bilen
bliver lidt lavere) end vinterdækkene.
De nye skal da ikke bare hedde 195/80 R15, vel? Så bliver de da for store,
eller hvad?

Findes der en formel til udregning af størrelsen, for det er da ikke bare
sådan ligetil, vel?
R14 og R15 er fælgstørrelsen, ikke? Altså 14" hhv. 15"?

--
Hilsen Jakob

Fra : John Sahl

Dato : 04-04-05 18:08

http://www.hi-speed.dk/tiresize.html er din ven.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Jakob

Dato : 04-04-05 18:41

> http://www.hi-speed.dk/tiresize.html er din ven.

Tak for det hurtige svar!

--
Hilsen Jakob

Fra : Jakob

Dato : 04-04-05 19:14

> http://www.hi-speed.dk/tiresize.html er din ven.

Der var jeg måske lidt hurtig med mit svar. Har været inde på siden og
indtaste tallene. Det ser ud til at virke fint, men hvad er rullediameter?!
Jeg mener, hvorfor har dækbredden indflydelse på tallet?

Jeg har indtastet 185/80 14 i venstre side = rullediameter 2047 mm og 195/80
15 i højre side = 2177,1 mm
Men hvis jeg ændrer dækbredden så ændrer rulladiameteren sig også (?).
Hvorfor det?
Hvordan finder jeg ud af om dækkene er lige høje (altså om bilen ligger lige
højt) når de sidder på bilen?

--
Hilsen Jakob

Fra : Mogens

Dato : 04-04-05 19:23

On Mon, 4 Apr 2005 20:13:35 +0200, "Jakob" <nejnej@nejnejnej.dk>
wrote:

>hvad er rullediameter?!

Omkredsen

> [...]
>15 i højre side = 2177,1 mm
>Men hvis jeg ændrer dækbredden så ændrer rulladiameteren sig også (?).

Dit eksempel:
Dæksidens højde (80) har en sammenhæng med dækkets bredde (185).
Derfor ændrer omkredsen sig, når du ændrer bredden (185 -> 195) og
ikke ændrer højden (80 -> 75).

I geometriens verden er der jo en vis sammenhæng mellem radius og
omkreds, ik' :)

>Hvordan finder jeg ud af om dækkene er lige høje (altså om bilen ligger lige
>højt) når de sidder på bilen?

Eksperimenterer dig frem med tabellen - iøvrigt har man jo parvis ens
montering foran og bagpå.

Fra : Mogens

Dato : 04-04-05 19:30

On Mon, 04 Apr 2005 20:23:26 +0200, Mogens
<nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote:

>Eksperimenterer dig frem med tabellen - iøvrigt har man jo parvis ens
>montering foran og bagpå.

Det betyder eksempelvis, at jég - ud fra en standardmontering på
245/50x16 - har monteret 255/45x17 foran og 275/40x17 bagpå med samme
rullediameter...

Fra : Preben Christensen

Dato : 04-04-05 21:08

http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp
Her kan du få rulleomkredsen regnet ud så du kan se hvilken afvigelser du
får i speedometeret

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

www.cobra-mc.dk

Fra : Jakob

Dato : 05-04-05 12:12

> Dæksidens højde (80) har en sammenhæng med dækkets bredde (185).

Undskyld mit dumme spørgsmål, men hvorfor det?

> Derfor ændrer omkredsen sig, når du ændrer bredden (185 -> 195) og
> ikke ændrer højden (80 -> 75).

Der må være en eller andet teknisk baggrund for at bredden har indflydelse
på højden og dermed omkredsen som jeg ikke fortår...
Kan i forklare det? Har det noget med stabiliteten at gøre?

> I geometriens verden er der jo en vis sammenhæng mellem radius og
> omkreds, ik' :)

Jo, men da ikke breddens...?!

Hvor om alting er:
Kan vi blive enige om, at hvis jeg skifter mine nuværende dæk (185/80 R14)
ud med 195/70 R15, så er de stort set lige store (bortset fra bredden)?

--
Hilsen Jakob

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-04-05 13:21

Jakob wrote:

> Undskyld mit dumme spørgsmål, men hvorfor det?

Fordi dæksidens højde er i % af bredden...

Et 185/80-14 dæk vil være 185 mm bredt.
Dæksiden vil være 80 % af 185 mm højt.

Dækkets diameter er ca. = fælghøjde + 2 x dæksider...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign

Fra : Jakob

Dato : 05-04-05 14:30

> Fordi dæksidens højde er i % af bredden...
>
> Et 185/80-14 dæk vil være 185 mm bredt.
> Dæksiden vil være 80 % af 185 mm højt.
>
> Dækkets diameter er ca. = fælghøjde + 2 x dæksider...

Aahhh... Se det forklarede jo en del. Tak for det!

--
Hilsen Jakob

Fra : John Sahl

Dato : 05-04-05 13:18

Jakob wrote:

> Undskyld mit dumme spørgsmål, men hvorfor det?

Fordi at det ikke er et mål opgivet i milimeter, men en procentdel
af bredden.