Dæktryk og hastigheder
Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 13:15

Hej

Et hurtigt spørgsmål inspireret af Point-S konkurrence. Stiger dæktrykket
ved højere hastigheder? Mulige svar er: Ja, nej, nogle gange.

Jeg hælder mest til ja, men kan ikke lige finde svaret i deres avis. Hvad
siger I?

Mvh. Ulrich

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-04-05 13:26

Ulrich Sørensen wrote:
> [...]
> ved højere hastigheder? Mulige svar er: Ja, nej, nogle gange.
>
> Jeg hælder mest til ja, men kan ikke lige finde svaret i deres avis. Hvad

Hvis dækket bliver varmere ved højere hastigheder så stiger trykket og
svaret er ja.

Mvh
Roberto

Fra : phk

Dato : 02-04-05 16:43

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvis dækket bliver varmere ved højere hastigheder så stiger trykket og
> svaret er ja.

Jeg tillader mig at tvivle på at man kan konstatere en forskel (jeg ved godt
at man siger at dæk skal kontrolleres når de er kolde(Jeg tillader mig at
tvivle alligevel)).

Skulle en eller anden nu finde på at teste ovenstående, så husk at bruge
samme måler før start og efter landingen :)

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 02-04-05 17:17

"Ulrich Sørensen" skrev

> Et hurtigt spørgsmål inspireret af Point-S konkurrence. Stiger dæktrykket
> ved højere hastigheder? Mulige svar er: Ja, nej, nogle gange.

Ja, friktionen mellem dæk og vej omsættes til varme, dæktemp. stiger og så
gør lufttrykket det også.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus G.

Dato : 02-04-05 18:17

> Ja, friktionen mellem dæk og vej omsættes til varme, dæktemp. stiger og så
> gør lufttrykket det også.

Men dækket udvider sig jo også pga centrifugalkraften(staveplade?), og så
bliver luftrummet i dækket større=mindre tryk?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : alexbo

Dato : 02-04-05 18:30

"Klaus G." skrev

> Men dækket udvider sig jo også pga centrifugalkraften(staveplade?), og så
> bliver luftrummet i dækket større=mindre tryk?

Godt argument, om det holder ved jeg ikke.
Det har forøvrigt undret mig i mange år, at når man ser hvor meget gejl der
bliver sat i biler, at så en lufttrykkontrol ikke er standard.
Noget så vigtigt bør kunne kontrolleres fra førersædet.
Hvis der er sprunget en pære lyser en kontrollampe, men man kan tabt det
meste af luften i alle hjul, uden nogen alarm.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus G.

Dato : 03-04-05 01:57

> [...]
> Hvis der er sprunget en pære lyser en kontrollampe, men man kan tabt det
> meste af luften i alle hjul, uden nogen alarm.

Kender det godt. Tjekkede mine dæk, og der manglede 1bar i tryk på dem alle
ca.. Det sker jo over lang tid, så jeg havde ikke opdaget noget. Men da der
kom tryk på igen, så kunne jeg nemt mærke at den var blevet hårdere at køre
i :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-04-05 09:29

"Klaus G." wrote:

> [...]
> kom tryk på igen, så kunne jeg nemt mærke at den var blevet hårdere at køre

Øh, hvor sjældent checker du egentlig dæktryk?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Klaus G.

Dato : 03-04-05 21:08

> Øh, hvor sjældent checker du egentlig dæktryk?

10.000km siden, da jeg fik nye dæk på. Det var sidste juni...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-04-05 19:27

"Klaus G." wrote:

> 10.000km siden, da jeg fik nye dæk på. Det var sidste juni...

Holy gunsmoke, du er da ikke ked af det?!? Checker du også kun
olie hver 10.000 km, eller er du mere urolig for din motors
helbred end hvorvidt din bil kan styre, bremse og undvige??

Det er muligt du synes det lyder hysterisk, men jeg kan ændre min
bil fra overstyrende til understyrende blot ved at ændre ganske
lidt på dæktrykket (typisk 0,2 bar), så når du kører rundt med en
hel bar under det anbefalede har du ingen anelse om hvordan din
bil vil reagere i en stresssituation, fx. en undvigemanøvre..

Jeg checker olie og dæktryk ca. hveranden gang jeg tanker, da jeg
hverken gider skifte motor eller rette buler ud..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas G

Dato : 03-04-05 19:05

> [...]
> der
> kom tryk på igen, så kunne jeg nemt mærke at den var blevet hårdere at

1 Bar ... ?
ikke 0,1 ?

Da de fleste biler har 2,0 - 2,5 bar som anbefalet tryk i dækne ... så er
minus 1 bar uhæmmet sindsygt meget at mangle

Du må da ha sejlet rund

mvh Thomas G

Fra : Klaus G.

Dato : 03-04-05 21:09

> [...]
>
> Da de fleste biler har 2,0 - 2,5 bar som anbefalet tryk i dækne ... så er
> minus 1 bar uhæmmet sindsygt meget at mangle

Sker så langsomt, så har ikk lagt mærke til noget. Men jo, kunne nemt mærke
forskel da de blev fyldt igen:)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-04-05 09:28

alexbo wrote:

> [...]
> Hvis der er sprunget en pære lyser en kontrollampe, men man kan tabt det
> meste af luften i alle hjul, uden nogen alarm.

Helt enig. I betragtning af at selv ret beskedne ændringer i
dæktryk kan ændre en bils køreegenskaber radikalt, så er det meget
mærkværdigt at der ikke er spor fokus på det.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-04-05 09:50

Thomas Strandtoft wrote:

> Helt enig. I betragtning af at selv ret beskedne ændringer i
> dæktryk kan ændre en bils køreegenskaber radikalt, så er det meget
> mærkværdigt at der ikke er spor fokus på det.

Nej og prøv at finde en ordentlig trykluftdims på en
cigaret/ekstrablads/morgenbolle-station.

Det er noget unøjagtigt automatnoget, det værste jeg har set er 0.2 bar
over reel tryk.

Mvh
Roberto

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-04-05 19:37

Roberto Saldo wrote:

> Nej og prøv at finde en ordentlig trykluftdims på en
> cigaret/ekstrablads/morgenbolle-station.

Shell på Københavnsvej i Roskilde har sådan nogle prof. nogle
koblet direkte til trykluftslanger. Udover at de burde være
nøjagtige (afh. af hvornår de sidst er blevet kalibrerede) så er
det også rart at man ikke løber tør for luft mens man er ved at
fylde på..

> Det er noget unøjagtigt automatnoget, det værste jeg har set er 0.2 bar
> over reel tryk.

Jeg har en kalibreret dæktryksmåler med bleederventil, jeg har så
oplevet at selv om jeg bruger tankstationens dimser til at pumpe
op til fx. 0,2-0,3 bar over det jeg vil have, så er der alligevel
ikke tryk nok på når jeg efterfølgende vil tappe af dækket indtil
trykket er korrekt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-04-05 20:35

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

så er der alligevel
> ikke tryk nok på når jeg efterfølgende vil tappe af dækket indtil
> trykket er korrekt..

Der skal ikke meget fjumren med af&på ved ventilen, før der mangler luft,
been there ;). Anskaf dig din egen pumpe, kompressor, det kan godt være den
viser forkert, men det er ENS hver gang ;).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-04-05 19:15

"Jørgen M. Rasmussen" wrote:

> Der skal ikke meget fjumren med af&på ved ventilen, før der mangler luft,
> been there ;).

Jeg har sådan en svend her
<http://www.international-auto.com/index.cfm/fa/p/pid/270/cid/95/sc/8140>,
den er temmelig nem at bruge pga. slangen, så det er meget
begrænset hvor meget "fumleri" der opstår..

> Anskaf dig din egen pumpe, kompressor, det kan godt være den
> viser forkert, men det er ENS hver gang ;).

Det med ens hver gang var grunden til at jeg skaffede mig
Accugage'n, jeg er dybest set ligeglad med hvad den viser, bare
den viser det samme hver gang. En kompressor ville være en lækker
ting, men jeg synes det ville være lidt overkill når jeg nu
allerede har løst problemet og ikke lige står med en bunke
trykluftværktøj og andet der skal drives af en kompressor.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-04-05 12:25

I news:fsA3e.109171$Vf.4159146@news000.worldonline.dk <Klaus G.>
<klaus_godt@hotmail.com> skrev:

> Men dækket udvider sig jo også pga centrifugalkraften(staveplade?),
> og så bliver luftrummet i dækket større=mindre tryk?

Jeg tror ikke på at dækket ændrer nævneværdig volumen pga.
centrifugalkraften. Det ændrer _form_ , bliver 'højere' og smallere.

Dækket og luften deri bliver varmere ved øget belastning, hvilket
medfører større tryk.
Øget belastning = stor hastighed eller stor hastighed/retningsændring.

mødes med en gunstig lejlighed....