Dækstørrelser og dæktryk ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-05 07:25

Hej NG.

Starter med det sidste:

Jeg har altid kørt med lidt højere tryk end anbefalet fra bilfabrikken, det
har vel på være 2,2 - 2,4 bar, er det skidt eller godt med lidt højere tryk
?
Hvor meget kan man øge det med fordel (hvis overhovedet) ? 10 % ?
Det skal siges at dækkene pt. er 195/55-15

Mht. dækstørrelse, hvordan kan man måle om fx. 205 bredde dæk kan være i
hjulkassen ?
Grunden til dette er at min bil er sænket, og jeg er lidt i tvivl om der er
plads når man drejer helt ud.

--
mvh / regards

Christian

Fra : JJ

Dato : 30-03-05 14:05

Hej Christian.
Hvis du går op i bredde skal du gå ned i højde. altså hvis du kører med 55
serie og med 195 i bredden skal du gå ned i 50 serie og 205 i bredden
således rullediameteren passer.
Hvor meget luft er det fra fjederbenet og skærmkanten når du har monteret
195 mm brede dæk i forhold til 10 mm mere ?
Dette gælder både for og bag og tænk også på, hvis du får to chicks på
bagsædet, kan dækkene så være i skærmkassen for skærmkanten..
/J

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-05 14:14

"JJ" <annieogjesper@post.tele.dk> wrote in message
> Hej Christian.
> Hvis du går op i bredde skal du gå ned i højde. altså hvis du kører med 55
> serie og med 195 i bredden skal du gå ned i 50 serie og 205 i bredden
> således rullediameteren passer.

Jeg tror de bliver for store, desuden så er bagdækkene 195, så det går nok
ikke.

> Hvor meget luft er det fra fjederbenet og skærmkanten når du har monteret
> 195 mm brede dæk i forhold til 10 mm mere ?

Stående stille på jorden, 10-15 mm mellem dækkant og skærmkant.

> Dette gælder både for og bag og tænk også på, hvis du får to chicks på
> bagsædet, kan dækkene så være i skærmkassen for skærmkanten..

Hvis de to chicks ikke er af typer ala disse
http://www.racefjerkrae.dk/specialklub/sussex/index.htm så er mine problemer
sikkert større end skrabede skærmkasser

Desuden er den sæknet mest foran, af gud ved hvilken grund.

--
mvh / regards

Christian

Fra : ct

Dato : 30-03-05 14:20

og tænk også på, hvis du får to chicks på
> bagsædet, kan dækkene så være i skærmkassen for skærmkanten..

DET kommer jo så an på hvor spændstige de er *G*

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 17:00

> [...]
> det
> har vel på være 2,2 - 2,4 bar, er det skidt eller godt med lidt højere

Min instruktionsbog til mondeo siger at ved fuld last så skal der 2.8 bar i
baghjulene. Da jeg ikke gider køre til en tankstation og pumpe luft hver
gang der er 4 voksne i bilen så kører jeg ALTID med 2.8 bar.......jeg skal
ikke risikere at dækkene går i stykker ved 167 Km/t

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-05 07:33

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> gang der er 4 voksne i bilen så kører jeg ALTID med 2.8 bar.......jeg skal
> ikke risikere at dækkene går i stykker ved 167 Km/t

Hvorfor ikke
For at være på den sikre side er det vel så bedst at have det dæktryk som er
specificeret ved fuld last, hvilket jeg også altid har gjort.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-03-05 10:53

> For at være på den sikre side er det vel så bedst at have det dæktryk som
> er
> specificeret ved fuld last, hvilket jeg også altid har gjort.

Det giver så ikke den optimale, største, anlægsflade mod vejbanen, og ujævnt
slid, bliver de ikke slidt mest på midten?. Og dårligere komfort pga. de
hårde dæk.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 31-03-05 10:55

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det giver så ikke den optimale, største, anlægsflade mod vejbanen, og ujævnt
> slid, bliver de ikke slidt mest på midten?. Og dårligere komfort pga. de
> hårde dæk.

Jeg tror ikke man kan se en 0.1-0.2 bar forskel på slidtagen.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-05 11:07

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Det giver så ikke den optimale, største, anlægsflade mod vejbanen, og
ujævnt
> slid, bliver de ikke slidt mest på midten?. Og dårligere komfort pga. de
> hårde dæk.

Jeg har specielt lagt mærke til den noget dårligere komfort her efter jeg
skiftede fra vinterdæk til sommerdæk.
Mht. det med dæksliddet, jeg tror man skal noget over fuld last trykket for
at det bliver ujævnt, men jeg ved det ikke.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 16:11

> Det giver så ikke den optimale, største, anlægsflade mod vejbanen, og
> ujævnt slid, bliver de ikke slidt mest på midten?. Og dårligere komfort
> pga. de hårde dæk.

Det har absolut ingen indflydelse på sliddet, men i komforten kan man godt
ane lidt.
Det ændrer dog ikke ved at ved max last så KAN 2,2 bar ved nogle biler være
ALLLT for lidt.

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 01-04-05 16:17

On Fri, 1 Apr 2005 17:11:26 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Det har absolut ingen indflydelse på sliddet

"Imponerende...", at et højere "forkert" lufttryk ingen indflydelse
har på sliddet. Ford må kunne noget, ingen andre kan...

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 16:33

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> "Imponerende...", at et højere "forkert" lufttryk ingen indflydelse
> har på sliddet. Ford må kunne noget, ingen andre kan...

mine vinterdæk og sommerdæk har hele tiden kørt med min. 2.8 bar i hele
deres liv.
Goodyear Ultragrip
Goodyear Eagle F1

De bliver slidt fuldstændig ens og ikke som "teoribøger" fortæller med at de
burde slides meget i midten.
Om sagen er den samme med cykeldæk a'la 2CV skal jeg ikke udtale mig om

Men da jeg kører med 205/50-15 og 185/xx-14 som er ca. det tråden her
startede med, så kan jeg godt bruge mine erfaringer.

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-04-05 07:59

> [...]
>
> Men da jeg kører med 205/50-15 og 185/xx-14 som er ca. det tråden her
> startede med, så kan jeg godt bruge mine erfaringer.

Det tyder vel bare på at de 2.8 bar ikke er for højt dæktryk i forhold til
den belastning de udsættes for.
Jeg har nu set fænomenet flere gange.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 08:13

> [...]
> de

> Det tyder vel bare på at de 2.8 bar ikke er for højt dæktryk i forhold til

Bilen vejer 1250 Kg, dertil kommer 2 personers vægt + 60 Kg til benzin og 20
Kg til værktøj + alt det vi handler.

--
Tom