Ny bil. Air con eller ej?
Fra : JS

Dato : 29-03-05 18:02

Jeg overvejer at købe en ny Citroen C3 og overvejer om det kan betale sig at
tilvælge aircon som koster ca. 10.000 mere.
Vil de 10.000 bare tilnærmelsesvis kunne tjenes ind igen ved salg efter en
årrække eller er folk ligeglade med aircon på den slags småbiler?

Mvh. JS

Fra : Olesen

Dato : 29-03-05 18:14

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil de 10.000 bare tilnærmelsesvis kunne tjenes ind igen ved salg efter en
> årrække eller er folk ligeglade med aircon på den slags småbiler?

10.000 er mange penge synes jeg, men du får 2 fordele:

1) de få uger om året det virkelig er nødvendigt sætter du pris på det.
2) Har du en meget våd bil om vinteren/efterår eller når det har regnet
og i er mange i bilen, afdugges ruderne meget hurtigt.

ELLERS kan du spare de 10k, og glæd dig over varmen
når den er der, rul ned og køb en is eller to.:

Fra : Henrik B.

Dato : 30-03-05 14:01

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2) Har du en meget våd bil om vinteren/efterår eller når det har regnet
> og i er mange i bilen, afdugges ruderne meget hurtigt.

Du modsiger dig selv Olesen! I min verden er sommermånederne +
vinteren/efterår mere end "få uger om året".

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Morgan Jones

Dato : 29-03-05 18:22

> [...]
> Vil de 10.000 bare tilnærmelsesvis kunne tjenes ind igen ved salg efter en
> årrække eller er folk ligeglade med aircon på den slags småbiler?

De kroner jeg brugte på 2 zoners klima i bilen er de bedste penge jeg
nogensinde har lagt.

Klima rules.

Morgan :)

Fra : Hans Pedersen

Dato : 29-03-05 18:33

On Tue, 29 Mar 2005 19:02:05 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

>Jeg overvejer at købe en ny Citroen C3

Rigtig lækker bil.

>og overvejer om det kan betale sig at
>tilvælge aircon som koster ca. 10.000 mere.

Jeg tror ikke du vil fortryde det. Heller ikke når du skal sælge den
igen. Personligt, når jeg søger på www.bilbasen.dk har jeg altid kryds
i "Aircon/klima" fordi jeg ved hvor genialt det er. Året rundt.

Jeg tror flere og flere begynder at betragte aircon som en selvfølge.
Det er ikke sikkert du kan få "pengene hjem" ved salget, men omvendt
kan du måske nemmere komme af med den.

Hvis det er HDi, og du skal bruge den til pendling, ville jeg også
overveje at kaste nogle penge efter fartpilot.

--
Hans Pedersen, Varde.

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 19:57

> [...]
> Vil de 10.000 bare tilnærmelsesvis kunne tjenes ind igen ved salg efter en
> årrække eller er folk ligeglade med aircon på den slags småbiler?

Du får vel heller ikke ALLE de penge du giver for en NY C3 igen, når du
sælger den.
Man køber vel en bil fordi den skal opfylde et behov og ikke for at man skal
tjene penge.

Med de tropiske somre vi efterhånden har fået her i danmark, så burde AC
simpelthen være standard udstyr i alle biler, busser, arbejdspladser osv.
Man sidder jo og sveder som en gris i en bil om sommeren. Resultatet lugter
man da også med de samme når man står i kø ved kassen og manden foran ikke
har AC i bilen.

Vi har AC i både mondeo'en og yaris'en og ville ikke leve uden. Et nedrullet
vindue kan slet ikke hamle op med en velfungerende AC.

Men hvis man gør det op i Kr ved salg og det er det eneste som har betydning
så lad værre med at købe med AC. Det er stadig sådan at folk der køber små
biler (underligt nok) ikke går så meget efter sådan noget komfortudstyr.
Havde det været en mellemklasse bil, så er del vel nærmest usælgelig uden AC
i dag.

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-03-05 20:13

JS wrote:
> [...]
> Vil de 10.000 bare tilnærmelsesvis kunne tjenes ind igen ved salg
> efter en årrække eller er folk ligeglade med aircon på den slags

Køb AC, hvis du vil have det - ikke fordi du regner med at det kan "betale"
sig.

Regn med at de 10.000 kr. er afskevet.

Jeg tror ikke at du får meget mere for bilen, men det kan gøre, at du kan
sælge den...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 20:22

JS skriver:

> Jeg overvejer at købe en ny Citroen C3 og overvejer om det kan betale sig at
> tilvælge aircon som koster ca. 10.000 mere.

Billigt.

> Vil de 10.000 bare tilnærmelsesvis kunne tjenes ind igen ved salg efter en
> årrække eller er folk ligeglade med aircon på den slags småbiler?

Jeg vil tro at du med A/C kan få 2-3000 mere, Hsuk på at det koster
ekstra brændstof at køre med A/C tændt.

Stå bilen uder vil et oliefyr måske være at foretække i stedet ?
Jeg har det i firma Vito'en og vil ikke bytte med A/C !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 20:51

> JS skriver:

> Billigt.

> Jeg vil tro at du med A/C kan få 2-3000 mere, Hsuk på at det koster
> ekstra brændstof at køre med A/C tændt.

Ikke målbart mere.
Både min mondeo og fruens yaris har også kørecomputer og man kan ikke se
forskel i forbruget når man aktiverer AC knappen

> Stå bilen uder vil et oliefyr måske være at foretække i stedet ?

Oliefyr er en fin ting, men den har man kun glæde af de første 5-7 min. En
AC har man glæde af under hele køreturen

> Jeg har det i firma Vito'en og vil ikke bytte med A/C !

Hmm

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 21:11

Tom skriver:

> Ikke målbart mere.
> Både min mondeo og fruens yaris har også kørecomputer og man kan ikke se
> forskel i forbruget når man aktiverer AC knappen

Kan du mærke forskel (eller er der HK nok til at drive AC'en med) ?

> Oliefyr er en fin ting, men den har man kun glæde af de første 5-7 min. En
> AC har man glæde af under hele køreturen

Ikke helt korrekt

> Hmm

Hmm, højeffektive dieselbiler som eksempelvis Vitoen med 150 hk eller
Lupo 3L for den sags skyld, har dieselvarme, ikke kun som opvarmingsfyr,
men også tilskud til almindelig kabinevarme. Selv i dag, hvor der har
været en 5-6 grader har vitoen problemer med at holde kabinen 20 grader,
hvis slukker fyret.

Men træder man ud til en 15 grader varm kabine en dag med 10 graders
frost og al sne på ruderne er væk, ærger man sig ikke over manglende AC,
heler ikke de næste 400 km, hvor man kører i 5 grades frost.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 29-03-05 21:16

Jeg har haft 2 biler med arc. kunne ikke drømme om at købe en uden, netop om
vinteren er afdugningen et stort plus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 21:32

Stig Rasmussen skriver:

> Jeg har haft 2 biler med arc. kunne ikke drømme om at købe en uden, netop om
> vinteren er afdugningen et stort plus.

Hvilken afdugning ?

Når kabinen er 15 grader døjer man ikke med sådanne småproblemer

Fra : Per O.

Dato : 30-03-05 00:51

> Stig Rasmussen skriver:

> Hvilken afdugning ?
>
> Når kabinen er 15 grader døjer man ikke med sådanne småproblemer

Hvorfor hulen skal der være så koldt som 15 grader!! Er du i familie med
eskimoerne?
Jeg tror såmænd heller ikke udgiften til aircon er større end udgiften til
at holde fyret i gang.

Per O.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-05 05:21

"Per O." skriver:

> Hvorfor hulen skal der være så koldt som 15 grader!! Er du i familie med
> eskimoerne?

Nej, jeg bor bare i det mørke jylland, vi har haft -15 flere gange i år.

> Jeg tror såmænd heller ikke udgiften til aircon er større end udgiften til
> at holde fyret i gang.

Nej, til gengæld er motoren også varm, når man vil i bilen.

Fra : Per O.

Dato : 30-03-05 00:49

> [...]
>
> Stå bilen uder vil et oliefyr måske være at foretække i stedet ?
> Jeg har det i firma Vito'en og vil ikke bytte med A/C !

Nej det er sikkert hamrende fedt at sidde i 30 graders varme og glæde sig
over at have et godt oliefyr!

Per O.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-05 05:22

"Per O." skriver:

> Nej det er sikkert hamrende fedt at sidde i 30 graders varme og glæde sig
> over at have et godt oliefyr!

Jep, det ligger bare sådan at de fleste morgener i Danmark starter under
10 graders varme....

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 09:20

> "Per O." skriver:

> Jep, det ligger bare sådan at de fleste morgener i Danmark starter under
> 10 graders varme....

Og du kører jo som regel kun bil om morgenen, når temperaturen er 10 grader
:)

> Klaus

Lars B

Fra : Per O.

Dato : 31-03-05 00:08

"Lars B. Jensen" <lars[snabela]zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:424A2952.F8076922@du.kan.finde.den...

> Og du kører jo som regel kun bil om morgenen, når temperaturen er 10
> grader :)

Selvfølgelig gør han det, ellers ville han da ikke skrive sådan noget .. så
ville det jo være mod bedre vidende .. selv i Jylland

Per O.

Fra : Per O.

Dato : 30-03-05 00:48

> [...]
> Vil de 10.000 bare tilnærmelsesvis kunne tjenes ind igen ved salg efter en
> årrække eller er folk ligeglade med aircon på den slags småbiler?

Glem alt om gensalgsprisen, og køb den med aircon. Har du først haft det vil
du aldrig undvære det igen. Det bruger du hele året, og ikke kun når der er
30 grader i skyggen. Hele den fugtige årstid kører du med tørre ruder, og de
fleste aircon er meget gode til at tørre ruderne hurtigt ved koldstart.
Jeg havde aircon i min Fiat Bravo allerede i 1997, og det var absolut en
fordel da bilen skulle sælges igen.
Jeg har tozonet klima i min C-Max, og det er lækkert hele året, for ejg skal
aldrig stille på noget. Jeg vil f.eks. gerne have 21 grader i kabinen året
rundt, og så er der 21 grader uanset om det er varmt eller koldt udenfor. At
jeg så også kan tø en overiset forrude op på under to minutter i stedet for
at stå og skrabe er en yderligere behagelighed. Det er meget sjovere at
sidde inde i bilen og høre radio med sædevarmen på fuld knald medens ruden
tøer op, end at stå ude i kulden at fryse og skrabe.

Så ingen tvivl overhovedet ..køb med aircon!!!!!!

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Kito

Dato : 30-03-05 06:24

> [...]
>Jeg kan ikke forstå det er så vigtigt, hvad du kan få for bilen bagefter.
>Det vigtigste må da være, om du vil have det eller ej.
Du har kun dette her liv, så nyd det.

vh
Poul

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 08:07

Hejsa,
> [...]

>Vil de 10.000 bare tilnærmelsesvis kunne tjenes ind igen ved salg efter en
>årrække eller er folk ligeglade med aircon på den slags småbiler?

Som mange andre siger - har du først haft det vil du nok ikke undvære
igen. Det er altså rigtig rart om sommeren - og i modsætning til
metoden med at åbne vinduet er man ikke ved at blive blæst ud af bilen
når man kører uden for byen... Hvis du - som jeg og en masse andre -
har allergi for græs eller andre "naturting" er det også et plus - man
har ikke røde og kløende øjne efter 100 km motorvej med åbnet
vindue....

Gensalg - du får ikke de 10.000 hjem igen, de bliver jo afskrevet
ligesom resten af bilen. Men du får muligvis lettere ved at sælge den,
hvis du nu fx er i konkurrence med to andre C3'ere uden aircon og de
ellers er i samme stand... Endda kunne man måske der give en ekstra
1000 krone hjem hvis den rigtige køber kommer forbi.

** Lars

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 30-03-05 08:27

"Lars Knudsen" <larsxyz@landligtabc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har allergi for græs eller andre "naturting" er det også et plus - man
> har ikke røde og kløende øjne efter 100 km motorvej med åbnet

Nu kan man jo evt. også bare sætte blæseren på max....

Min kærste og jeg kørte faktisk hele vejen til Italien i Vectra'en med
blæseren på max. og lukkede vinduer.
Jeg syntes ikke det var ulideligt varmt, men året efter da vi var fem i
bilen (en af os dog kun 1år), ville jeg nok ikke have undværet klima.

Med andre ord: du savner nok klima mere hvis der ofte er mere en to i bilen,
da det er svært at få luft nok til bagsædet.

/Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 08:52

Hej,

On Wed, 30 Mar 2005 09:26:43 +0200, "Morten Vinding Nielsen"
<mvn@image.dk> wrote:

>Nu kan man jo evt. også bare sætte blæseren på max....

Jotak... Men det er nu da heller ikke videre behageligt.

> [...]
>Jeg syntes ikke det var ulideligt varmt, men året efter da vi var fem i
>bilen (en af os dog kun 1år), ville jeg nok ikke have undværet klima.

Nej, man kan det da godt... Men det er da ikke nogen nydelse - jeg vil
ihvertilfælde helst ikke undvære, heller ikke selv om man kun er to
der kører. Altså, hvis man alligevel skal træffe valget, har de 10.000
den koster, osv - så ville jeg vælge det til.

Men det er jo meget et temperamentsspørgsmål om det er noget man
syntes er værd at bruge penge på.

** Lars

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 30-03-05 09:21

> Jotak... Men det er nu da heller ikke videre behageligt.

I nogen tilfælde vil jeg da fortrække det, så tører luften da ikke ud.

> [...]
> der kører. Altså, hvis man alligevel skal træffe valget, har de 10.000
> den koster, osv - så ville jeg vælge det til.

Tjo jeg syntes da det var ganske behagelig at kunne stige ud af bilen, uden
at få et slag i hovedet af varmen ;)
Men jeg kan til en vis grad være enig, hvis man aligevel har valget. Men
skal man kun køre i DK er det lidt sværre, husk på at 10kkr trodsalt er en
ret stor procendel af prisen på en C3.

> Men det er jo meget et temperamentsspørgsmål om det er noget man
> syntes er værd at bruge penge på.

Tja jeg ville nok hellere smide pengene efter et fyr, men det får man
tilgengæld helt sikkert ikke ind igen når man sælger...

/Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 09:45

Hej igen,

On Wed, 30 Mar 2005 10:21:13 +0200, "Morten Vinding Nielsen"
<mvn@image.dk> wrote:

>I nogen tilfælde vil jeg da fortrække det, så tører luften da ikke ud.

Det generer mig ikke.

>Tjo jeg syntes da det var ganske behagelig at kunne stige ud af bilen, uden
>at få et slag i hovedet af varmen ;)

Hmm.. Det syntes jeg faktisk ikke er slemt - så har man rigtig
følelsen af hvor dejlig sommer det er

>Men jeg kan til en vis grad være enig, hvis man aligevel har valget. Men
>skal man kun køre i DK er det lidt sværre, husk på at 10kkr trodsalt er en
>ret stor procendel af prisen på en C3.

Enig. Det afhænger jo også meget af hvor/hvad man kører.

>Tja jeg ville nok hellere smide pengene efter et fyr, men det får man
>tilgengæld helt sikkert ikke ind igen når man sælger...

Nej - men du har ret, specielt i diesel biler er det altså godt om
vinteren. Jeg har haft en Xsara Picassoo HDI som lånebil tilbage da
min VTS var på værksted, det var om vinteren.. Man var forbi Ringsted
på motorvejen (kørte fra Sorø) før den begyndte at blive bare lidt
varm.

Nu har jeg en oliebrænder der tænder samtidig med at bilen tændes, det
er ikke HELT så komfortabelt som at stige ind i en varm bil - men OK
da der kommer varme ud af blæserne efter ganske få minutter.

** Lars

Fra : Martin

Dato : 30-03-05 08:55

> [...]
> Vil de 10.000 bare tilnærmelsesvis kunne tjenes ind igen ved salg efter en
> årrække eller er folk ligeglade med aircon på den slags småbiler?

Du skal tilvælge aircon - jeg tror bestemt ikke at du vil fortyde det.

Hvis du er bekymret over gensalgsprisen, skulle du måske lige overveje om
det er en Citroen du skal købe......

/Martin

Fra : JS

Dato : 30-03-05 11:11

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal tilvælge aircon - jeg tror bestemt ikke at du vil fortyde det.
>
> Hvis du er bekymret over gensalgsprisen, skulle du måske lige overveje om

Jeg synes faktisk at HDI'erne holder prisen meget godt.
Ca. 10.000 kr. afskrivning om året de første tre år. Det er næsten mindre
end en diesel-Yaris...

Fra : Martin

Dato : 30-03-05 11:40

> "Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes faktisk at HDI'erne holder prisen meget godt.
> Ca. 10.000 kr. afskrivning om året de første tre år. Det er næsten mindre
> end en diesel-Yaris...

"...næsten mindre end...". Mon ikke lige vi skal lade den stå lidt

Det er min opfattelse, at specielt de lidt større Citroen'er har haft lidt
svært ved at holde en god gensalgsværdi. Hvad der vil gælde for en C3 med
HDI motor, er det nok lidt svært at vurdere på nuværende tidspunkt.

Jeg vil gætte på, at du har valgt en C3'er fordi du synes det er en
god/fornuftig/lækker bil, som opfylder dine behov - ikke fordi at det var
den bil som du regnede med ville have den bedste gensalgsværdi. Derfor synes
jeg at du skal fortsætte i det spor, og vælge aircon også, da det helt
sikkert vil forøge din glæde ved bilen ganske betragteligt.

Dertil kommer, at jeg bestemt mener at aircon vil være en fordel i en
salgssituation - det er bare umuligt at vurdere fordelen i kroner.

/Martin

Fra : JS

Dato : 30-03-05 12:11

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "...næsten mindre end...". Mon ikke lige vi skal lade den stå lidt

Det er jo svært at vurdere, men de ligger på næsten samme niveau.

> Det er min opfattelse, at specielt de lidt større Citroen'er har haft lidt
> svært ved at holde en god gensalgsværdi. Hvad der vil gælde for en C3 med
> HDI motor, er det nok lidt svært at vurdere på nuværende tidspunkt.

2002-modeller koster ca. 30.000 under nypris, men du har ret, det er
vanskeligt at afgøre.

> [...]
> synes jeg at du skal fortsætte i det spor, og vælge aircon også, da det
> helt sikkert vil forøge din glæde ved bilen ganske betragteligt.

C3 kører væsentligt bedre end yaris og har meget mere plads. Motoren i Yaris
er lidt kvikkere, men bilen er meget platsicagtig indeni. Toyotas rygte gør
at jeg hellere vil have den men det der gør udslaget er at jeg kan få
citroenen 25.000 billigere end Yaris'en pga. diverse rabatter (familie...).

> Dertil kommer, at jeg bestemt mener at aircon vil være en fordel i en
> salgssituation - det er bare umuligt at vurdere fordelen i kroner.

Ja, jeg tror også at jeg vælger med aircon.

Fra : Martin

Dato : 30-03-05 13:07

> Det er jo svært at vurdere, men de ligger på næsten samme niveau.

Det var nu selve formuleringen, som jeg fandt lidt sjov - en formulering man
typisk bruger når fornuften må vige for følelserne. Lidt a la "Mor altså,
jeg vil hellere have denne her moderigtige trøje i stedet for den fornuftige
trøje du har fundet - og så koster den næsten mindre end den". Men lad nu
det ligge!

> Ja, jeg tror også at jeg vælger med aircon.

Det vil du nok ikke fortryde.

/Martin

Fra : JS

Dato : 30-03-05 13:47