Er GPS antenne standard i en Audi A4 fra ´~
Fra : Neo

Dato : 27-03-05 19:57

har et eller andet sted læst at alle Audi A4... fra fabrikken har en GPS
antenne siddende fra standard, også selvom den ikke bliver brugt.

Er der nogen der kan af/bekræfte dette???

Jeg skal nemlig til at monteres mit TomTom udstyr... og ville da hellere
bruge den standard antenne, hvis den sidder et eller andet sted??

Fra : NikonPro.dk

Dato : 27-03-05 20:14

"Neo" <sippet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal nemlig til at monteres mit TomTom udstyr... og ville da hellere
> bruge den standard antenne, hvis den sidder et eller andet sted??

Kender ikke svaret, men kan foreslå dig at spørge på
http://www.audi-club.dk/. Der er rigtig godt forum for alle typer Audi
spørgsmål, så kig dig rundt på den side

--

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 09:41

> [...]
>
> Jeg skal nemlig til at monteres mit TomTom udstyr... og ville da hellere
> bruge den standard antenne, hvis den sidder et eller andet sted??

Det har de ikke :(
Dog kan den vist bestilles ab fabrik med forberedelse til navigation, men så
sidder antennen på taget af bilen.

Iøvrigt kan du slet ikke bruge sådan en antenne til din PDA eller TomTom go.
På en alm. bil navigations radio foregår beregningen i radioen, i PDA'en
ligger det hele ude i modtageren.
Populært sagt kan man sige at i en bil navigations radio er antenne og
modtager adskilt, i et PDA system er antenne modtager samlet ude i "dåsen".

--
/Claus (som iøvrigt synes at PDA navigation er legetøj, ikke til seriøst
brug).

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Eliasen

Dato : 28-03-05 10:29

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Iøvrigt kan du slet ikke bruge sådan en antenne til din PDA eller TomTom
> go.
> På en alm. bil navigations radio foregår beregningen i radioen, i PDA'en
> ligger det hele ude i modtageren.

Det er så lidt noget vås. Den modtager der sidder på taget - uanset om den
er for- eller eftermonteret - er en såkaldt aktiv antenne, der ikke laver
andet end at videreføre det modtagne signal til henholdsvis radio eller PDA
eller TomTom GO for den sags skyld. Der foregår _ingen_ beregninger i selve
modtageren.

--
Eliasen
www.tomtom-user.dk - Flere end 11.000 brugere

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 10:49

> [...]
> andet end at videreføre det modtagne signal til henholdsvis radio eller
> PDA eller TomTom GO for den sags skyld. Der foregår _ingen_ beregninger i

Det er nu ellers ikke hvad jeg har hørt. Men indrømmet det er ikke noget jeg
er "ekspert" i.
Måske vi kan blive enige om at en normal PDA ikke har indbygget nogen form
for radio enhed.

Med beregning mener jeg at positionsbestemmelsen foregå ude i "dåsen" og
koordinaterne overføres til PDA.

Hvorimod i en et radio navigations system, foregår positions beregningen ned
i radioen.

Det er egentlig ret indlysende, da der fra en modtager i et PDA system går
et datakabel, men i en radio går der et coax kabel.
Et coax kabel betyder dermed at radiosignalet overføres direkte til radioen.

Men for at vende tilbage til sagens kerne, han ville ikke kunne bruger en
antenn fra et RNS system på en PDA.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-05 10:54

Claus Petersen skriver:

> Måske vi kan blive enige om at en normal PDA ikke har indbygget nogen form
> for radio enhed.

Mange har i dag.

Derfor snakker i forbi hinanden....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 11:02

> Mange har i dag.
>
> Derfor snakker i forbi hinanden....

Nu skrev jeg jo også en "normal" PDA, jeg har efterhånden haft nogle
stykker, alle med navigation til. Men igen med det indbygget.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-05 11:12

Claus Petersen skriver:

> Nu skrev jeg jo også en "normal" PDA, jeg har efterhånden haft nogle
> stykker, alle med navigation til. Men igen med det indbygget.

Mange af de "normale" der sælges i dag har GPS indbygget

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 11:42

> Claus Petersen skriver:

> Mange af de "normale" der sælges i dag har GPS indbygget

OK! det er muligt.
Men jeg tog nu udgangspunkt i det oprindelige indlæg hvor "Neo" efterspurgte
om man kunne bruge en orginalt monteret GPS antenne.
Det var nok ikke aktuelt hvis hans PDA har indbygget modtager :)

Nu er jeg jo lidt i branchen, og synes ikke ligefrem at det flyder med
PDA'er med indbygget GPS modtagere.
Jeg har selv kun haft HP Ipaq (arbejdsgiver betinget), HP har ikke nogen med
indbygget GPS modtager på programmet.

Et hurtigt kig på EDB priser viser da også at der er langt imellem dem med
indbygget GPS modtager.
Faktisk kan jeg kun lige ved første øjekast finde Navman og Garmin, som jo
er egentlige navigations fabrikanter.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Eliasen

Dato : 28-03-05 11:46

> [...]
> efterspurgte om man kunne bruge en orginalt monteret GPS antenne.
> Det var nok ikke aktuelt hvis hans PDA har indbygget modtager :)

Jo, for den udvendige modtager gør ikke andet end at sende signalet videre.
Når den er udvendig forstyrres modtagelsen ikke af bilens tag, atermisk
forrude etc. Det er såmænd det eneste den er der for. Indvendig skal der
stadig sidde en enhed, der behandler signalet, uanset om det er til en PDA,
en radio osv.

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 12:03

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> atermisk forrude etc. Det er såmænd det eneste den er der for. Indvendig
> skal der stadig sidde en enhed, der behandler signalet, uanset om det er

Jeg giver op!

Du mener altså at der kommer data ud af en bil GPS antenne som kan bruges i
en PDA, er det korrekt forstået?

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Eliasen

Dato : 28-03-05 12:17

> [...]
>>

> Jeg giver op!
>
> Du mener altså at der kommer data ud af en bil GPS antenne som kan bruges

Ja, det er korrekt forstået.

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 12:40

> Ja, det er korrekt forstået.

Det er altså ikke korrekt.

En GPS antenne modtager altså kun et radiosignal som GPS modulet i radioen
dechifrere.
En aktiv GPS antenne forstærker blot dette signal, men det er stadig GPS
modulet der dechifrer det.

En GPS modtager til en PDA, modtager signalet dechifrere det, konvertere det
til datapakker som sendes til PDA'en.
Enten serielt RS232, USB eller bluetooth.

EOD.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Eliasen

Dato : 28-03-05 13:16

> [...]
> dechifrere.
> En aktiv GPS antenne forstærker blot dette signal, men det er stadig GPS

Jeg tror netop også vi snakker forbi hinanden. Som jeg forsøgte at forklare,
sender tagantennen signalet ind til enten en radio, en PDA, en TomTom GO
eller whatever. Og som jeg også skrev, skal der en anden enhed imellem - for
PDA'ens vedkommende - med mindre enheden selv kan behandle signalet.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-03-05 12:00

En helt masse bits fra Eliasen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Ja, det er korrekt forstået.

Nej det er ej.
En løs GPS-antenne er ikke andet end en GPS-antenne (evt. med en
forstærkerenhed).

De fleste GPS-antenner til PDA'er eller med USB-interface (som f.eks.
http://www.gsat.dk/products/prodView.asp?id=407 ), indeholder også noget der
demodulerer og GPS-signalet og vidersender det i form af en standardprotokol,
som f.eks. NMEA.
Jeg kan klart anbefale dig at læse bogen "GPS" af Keld Dueholm og Mikkel
Laurentzius, som giver en glimrende indføring i GPS-teknologien og skulle du
så have mod på mere, er "Global Positioning System: Theory and applications
Vol. 1" af Bradford Parkinson og James Spilker klart anbefalelsværdig.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Du må aldrig drøvle på sugesiden - der hvor fadøllet kommer ud :)"
-- ukendt

Fra : Eliasen

Dato : 28-03-05 13:18

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message

> [...]
> applications
> Vol. 1" af Bradford Parkinson og James Spilker klart anbefalelsværdig.

De står såmænd begge på hylden, men tak. :)

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 28-03-05 12:24

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev :

>Du mener altså at der kommer data ud af en bil GPS antenne som kan bruges i
>en PDA, er det korrekt forstået?

der går da vist sprogkludder i tingene ;)

En udvendig antenne (!) gør intet andet end at fungere som antenne,
der blot sender signalerne videre til modtageren

(Hvor den så end må befinde sig)

At Eliassen kalder det en modtager, er vist en sprogmæssig forbistring

Min egen PDA, en MIO 168, http://www.dkfritidbil.dk/navi/indoor1.jpg
har f.eks et stik til den externe antenne, siddende under den grå klap
på modtagerdelen (der er klappet ud)

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 11:07

> Mange har i dag.
>
> Derfor snakker i forbi hinanden....

Nu skrev jeg jo også en "normal" PDA, jeg har efterhånden haft nogle
stykker, alle med navigation til. Men ingen med det indbygget.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Eliasen

Dato : 28-03-05 11:40

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Med beregning mener jeg at positionsbestemmelsen foregå ude i "dåsen" og
> koordinaterne overføres til PDA.

Uanset om du har et data- eller coaxkabel sker der ingen beregninger i
dåsen. Den modtager blot signalet, der under alle omstændigheder skal
bearbejdes af den ene eller anden slags enhed. Om signalet sendes videre til
en TomTom GO, en Bluetooth-modtager eller en radio gør i princippet ingen
forskel. Først når signalet når den del hvori softwaren til beregningen er
installeret, sker der noget aktivt med signalet.

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 11:58

> [...]
> ingen forskel. Først når signalet når den del hvori softwaren til
> beregningen er installeret, sker der noget aktivt med signalet.

Jeg tror vi snakker lidt forbi hindnanden her.
Selvfølgelig skal der noget software til at synliggøre position/navigation.

Men der er nu stadig forskel på det der kommer ud af en RNS GPS antenne, og
en modtager til PDA.
Og jo psoitionen bliver bliver beregnet i et såkald GPS modul.
GPS modulet sidder i en RNS (f.eks Blaupunkt/VW MFD2 eller lign.) nede i
selve radioen.
I en normal PDA uden indbygget GPS med en eksterne modtager sidder GPS
modulet i selve "dåsen" som beregner positionen og overfører en datapakke
med alle relevanter informationer om den aktuelle position serielt til
PDA'en.
PDA'en præsentere så positionen på skærme vha. f.eks TomTom, men selv
positionsberegningen foregår altså UDEN for PDA'en.

Jeg har min information fra en professionel som arbejde freelance med sådan
noget for bl.a comlog og futronic.
Og det kan du gange med 1000 :)

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-03-05 11:46

En helt masse bits fra Eliasen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Der foregår _ingen_ beregninger i selve
> modtageren.

I min gør der. Der sidder en kreds der laver CDMA-demodulation (det er
beregninger), så det kan blive sendt videre via NMEA-protokollen.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"The past is history | The future is mystery | The present is a gift"
-- Jane Doe

Fra : Eliasen

Dato : 28-03-05 13:17

> [...]
>
> I min gør der. Der sidder en kreds der laver CDMA-demodulation (det er
> beregninger), så det kan blive sendt videre via NMEA-protokollen.

Ja, fair nok, men du kan ikke bruge de rå data til noget før de netop _er_
behandlet via NMEA.