Lygteregler igen .. igen
Fra : phk

Dato : 27-03-05 00:27

Nærlys om dagen - eller parkeringslys og tågelys.

Må man køre med sidstnævnte når det er tåget i dagtimerne - eller skal der
så også nærlys til?
--
Per, Esbjerg

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 27-03-05 05:43

> Nærlys om dagen - eller parkeringslys og tågelys.
>
> Må man køre med sidstnævnte når det er tåget i dagtimerne - eller skal der
> så også nærlys til?

Måske skulle man så også lige definere hvornår det er tåge i
færdsels-sproget? For der er en del bilister som tænder tågebaglygterne så
snart det bliver lidt tåget, men man alligevel kan se 300 meter foran sig.
Så er tågebaglygterne alligevel ikke nødvendige...

Mvh

Emil

Fra : phk

Dato : 27-03-05 07:39

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> snart det bliver lidt tåget, men man alligevel kan se 300 meter foran sig.
> Så er tågebaglygterne alligevel ikke nødvendige...

Korrekt. Men årsagen til mit spørgsmål var at jeg mødte en bil med
parkeringslys og tågelys tændt på en tåget dag - sigt mindre end 100 meter.

Tyskerne definerer tåge som sigt mindre end 50 meter - kører man med tågelys
tændt på tidspunkter med mere sigt falder der en bøde.

Fra : Morten Trab

Dato : 27-03-05 08:56

Den Sun, 27 Mar 2005 08:39:03 +0200, slog "phk"
<phk_stopspam@esenet.dk> knude på tungen og skrev:

>Tyskerne definerer tåge som sigt mindre end 50 meter - kører man med tågelys
>tændt på tidspunkter med mere sigt falder der en bøde.

Hvilket er ganske forståeligt...
Folk der kører med tåbelyset tændt når der ikke er tåget bør have
deres øjne undersøgt...
De lygter blænder værre en Xenon (hvilke jeg også er lettere
modstander af)...

Jeg plejer at give folk der kører på tåbelys når det ikke er
nødvendigt det lange lys, det kunne de for den sags skyld lige så godt
have brugt...

Hvad er grunden egentligt til at folk bruger det sk*de tåbelys når der
ikke er belæg for det?? Når det er mørkt kan jeg ikke engang se
hvorfor, man får da ikke længere sigt af at have det tændt...

--
Med venlig hilsen / Best Regards,
Morten Trab

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-05 10:22

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse

Når det er mørkt kan jeg ikke engang se
> hvorfor, man får da ikke længere sigt af at have det tændt...

Men det bilder "man" sig ind, pga. vejen lige foran bilen er KRAFTIGT
oplyst. En side-effekt er at så er "man" sikker på at blive set, læs: Lagt
mærke til, det ser jo knald-hamrene godt ud.....? .

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 11:04

> [...]
> oplyst. En side-effekt er at så er "man" sikker på at blive set, læs: Lagt
> mærke til, det ser jo knald-hamrene godt ud.....? .
En undersøgelse har vist at kørsel med tågelys er med til at flytte førens
fokus tættere på bilen.
Så når tågelyset er tændt sidder man og kigger ned foran bilen istedet for
frem på vejen hvor man burde.
Ud over at være irriterrende for mod og forankørende er det direkte farligt.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Brizz

Dato : 28-03-05 12:52

> De lygter blænder værre en Xenon (hvilke jeg også er lettere
> modstander af)...

Er du også modtander af CD'er og hører kun vinyl plader?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Per Olsen

Dato : 27-03-05 12:08

"Emil Jensen [2100]" skrev:

> [...]
> snart det bliver lidt tåget, men man alligevel kan se 300 meter foran sig.
> Så er tågebaglygterne alligevel ikke nødvendige...

Det tager færdselsloven § 33. stk. 6 sig af:

"Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes."

Pe®=s1

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 09:34

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev

> Nærlys om dagen - eller parkeringslys og tågelys.
>
> Må man køre med sidstnævnte når det er tåget i dagtimerne - eller skal der
> så også nærlys til?

Når det er tåget i dagtimerne er det lygtetændingstid, så skal man ikke
bruge kørelys, så tågelys vil være fint.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brizz

Dato : 27-03-05 10:40

> Når det er tåget i dagtimerne er det lygtetændingstid, så skal man ikke
> bruge kørelys, så tågelys vil være fint.

Bortset fra at tågelys i dagtimerne ikke har nogen effekt.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 11:47

"Brizz" skrev

> Bortset fra at tågelys i dagtimerne ikke har nogen effekt.

Mener du nær/fjernlys er bedre?

mvh
Alex Christensen

Fra : Brizz

Dato : 27-03-05 19:50

> Mener du nær/fjernlys er bedre?
ej fjernlys men nærlys da du ikke kan se effekten af tågelyset alligevel.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-05 10:09

> Må man køre med sidstnævnte når det er tåget i dagtimerne - eller skal der
> så også nærlys til?
> --
Det er tilladt at bruge tåbe + pos.lys som kørelys i dagtimerne.

Fra : Per Olsen

Dato : 27-03-05 11:12

Jeg har samlet mit/min svar til flere i en,
da jeg synes at nogen af tingene kun kan ses i sammenhæng.
(det betyder læs nu det hele )

phk skrev:
>Nærlys om dagen - eller parkeringslys og tågelys.
>Må man køre med sidstnævnte når det er tåget i dagtimerne -
>eller skal der så også nærlys til?

Færdselsloven siger
§ 33. Stk. 5.
Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør
og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.

Så det betyder faktisk at kørelys i form at positions-/tågelygter (kørelys)
også kan anvendes når der er tåget. Faktisk både dag og nat!

Morten Trab skrev>

>Folk der kører med tåbelyset tændt når der ikke er tåget
>bør have deres øjne undersøgt...

Det er vi da i bund og grund fulstændig enige om. Men,
definitionen tåbelys dækker altså i min terminologi kombinationen
nærlys+tågelys.

fordi som loven siger:
6.12.001
(2) Som kørelys kan anvendes
a) nærlyslygter,
b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding

Det betyder så at man kan anvende en af disse muligheder.
Ikke en kombination af disse.
Folk der mener andet, må jo så være tåben der ikke kan færdselsloven!

>Jeg plejer at give folk der kører på tåbelys når det ikke er
>nødvendigt det lange lys

Og her er det faktisk dig der bryder loven.
Blink med nær-/fjernlys må i dagtimerne kun bruges som overhalingssignal.

Her er så den ting ang. tågelygter som ikke ser ud til at blive overholdt af
alle.
Og nok en af de ting der er til størst irritation.

6.02.004 Tågeforlygter
(3) Tågeforlygter skal være instillet således, at de
blændende kernestråler har et fald på mindst 1% (10 mm pr. m).
Strålebundtet skal have en tydelig lys-/mørkegrænse.

Pe®=s1

Fra : Brian

Dato : 27-03-05 11:42

Hejsa!

Per Olsen tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Morten Trab skrev>

> Det er vi da i bund og grund fulstændig enige om. Men,
> definitionen tåbelys dækker altså i min terminologi kombinationen
> nærlys+tågelys.

Enig, det overser mange i deres arrigskab.....

> [...]
> Ikke en kombination af disse.
> Folk der mener andet, må jo så være tåben der ikke kan færdselsloven!

Det er efterhånden pisset ud i sne 100 gange, men alligevel er der en del
der
mener at tågelys om dagen, i en lovlig kombination, er grund nok til
kastration.

Det er de samme folk som stirrer sig blinde i lyset fra tågelygterne.....

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 11:59

"Per Olsen" skrev

> Så det betyder faktisk at kørelys i form at positions-/tågelygter
(kørelys)
> også kan anvendes når der er tåget. Faktisk både dag og nat!

Man må ikke anvende kørelys i lygtetændingstiden, d.v.s. når det er tåget.
Man må forøvrigt heller ikke bruge tågelygterne som automatisk kørelys.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Trab

Dato : 27-03-05 12:58

Den Sun, 27 Mar 2005 12:12:28 +0200, slog "Per Olsen"
<po_danmark@mail.tele.dk> knude på tungen og skrev:

> [...]
>Ikke en kombination af disse.
>Folk der mener andet, må jo så være tåben der ikke kan færdselsloven!

Lige netop DER går det galt...
Folk kører jo med tåbelys OG nærlys, hvilket jo er en kombination...

>Og her er det faktisk dig der bryder loven.
>Blink med nær-/fjernlys må i dagtimerne kun bruges som overhalingssignal.

Det er jeg fuldt ud klar over, men jeg ser lidt på det på denne måde:
De blænder mig, derfor gør jeg dem opmærksom på dette med det lange
lys...Det er jo ikke sådan at jeg holder det lange lys tændt til de er
passeret, det er 1 - 2 korte blink der er snak om, nøjagtigt som de
fleste gør når der kommer en modkørende på det lange lys og glemmer at
blænde ned...

Hvis det er bagvedkørende får de et par blink med tåbebaglygten (stort
set det eneste tidspunkt jeg bruger den lygte på, med mindre der er
ekstremt tåget og der ikke er nogle synlige bagvedkørende)

>6.02.004 Tågeforlygter
>(3) Tågeforlygter skal være instillet således, at de
>blændende kernestråler har et fald på mindst 1% (10 mm pr. m).

Og af hvad jeg har set, så lyser de fleste vandret, eller endda måske
en smule op...De blænder i hvert fald hvis de er tændt på langt
størstedelen af bilparken...

Fra : Verner Olsen

Dato : 27-03-05 14:47

On Sun, 27 Mar 2005 13:57:31 +0200, Morten Trab <morten@trab.dk>
wrote:

>Det er jeg fuldt ud klar over, men jeg ser lidt på det på denne måde:
>De blænder mig, derfor gør jeg dem opmærksom på dette med det lange

Mener du, at du bliver blændet af tågelygterne i dagslys??

Verner

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-03-05 14:41

Også skrev Vollert

> Mener du, at du bliver blændet af tågelygterne i dagslys??

Nej det er når folk bruger BÅDE nær og tågelys skriver han neden under. Det
er jo ulovlig og så bliver man per automatik blændet, hmm gad vide hvad vi
skal gøre ved solen når den hænger lavt og blænder, nåå ja vi forbyder sgu
solen, eller skal vi give den det lange lys ?.
LOL.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Morten Trab

Dato : 27-03-05 15:21

Den Sun, 27 Mar 2005 15:47:02 +0200, slog Verner Olsen
<here@nowhere.invalid> knude på tungen og skrev:

>Mener du, at du bliver blændet af tågelygterne i dagslys??

Som jeg har skrevet i et andet indlæg i denne tråd, så er flertallets
tåbelygter ukorrekt justeret, hvilket betyder at de fleste vil komme
til at blænde...
Sådan er det i hvert fald for dem der kører med tåbelys i dagstimerne
her i området...

Fra : Verner Olsen

Dato : 27-03-05 21:25

On Sun, 27 Mar 2005 16:21:27 +0200, Morten Trab <morten@trab.dk>
wrote:

> [...]
>til at blænde...
>Sådan er det i hvert fald for dem der kører med tåbelys i dagstimerne

Du bliver altså blændet af (de forkert justerede) tågelygter i
dagslys??

Verner

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 22:01

"Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Du bliver altså blændet af (de forkert justerede) tågelygter i
> dagslys??

Det kan faktisk godt tage 10 sek. at få det normale syn tilbage når man
først er blevet blændet af de voldsommme tåbelygter i dagslys (hvor man så
kører i blinde)

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-03-05 22:11

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Det kan faktisk godt tage 10 sek. at få det normale syn tilbage når man
>først er blevet blændet af de voldsommme tåbelygter i dagslys (hvor man så
>kører i blinde)

blændet af tåbelygter i dagslys ????????

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Brizz

Dato : 27-03-05 22:27

> blændet af tåbelygter i dagslys ????????

Ja hvis man bliver ved med at stirre lige ind i dem bliver man da blændet

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Verner Olsen

Dato : 28-03-05 01:11

On Sun, 27 Mar 2005 23:00:53 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Det kan faktisk godt tage 10 sek. at få det normale syn tilbage når man
>først er blevet blændet af de voldsommme tåbelygter i dagslys (hvor man så
>kører i blinde)

Mener du i fuldt alvor, at du bliver blændet af "nogle lygter" i
dagslys??

(For mit eget vedkommende skal der en hel sol til, og så er det endda
til at leve med!)

Verner

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 09:05

> Mener du i fuldt alvor, at du bliver blændet af "nogle lygter" i
> dagslys??

Min smiley = ironi

--
Tom

Fra : Verner Olsen

Dato : 28-03-05 11:01

On Mon, 28 Mar 2005 10:04:33 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Min smiley = ironi

My mistake - Så er jeg mere rolig

Verner

Fra : phk

Dato : 29-03-05 17:52

> "Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

Der er bevisligt begyndt at ske flere ulykker med påkørsel bagfra fordi
bremselyset oftere bliver overset i forhold til dengang vi ikke kørte med
kørelys. Jeg er ikke i tvivl om at der sker flere påkørsler af folk med det
bagerste tåbelys tændt fordi bremselyset bliver overset netop fordi man
kører med tåbelys.

Man kan jo kalde det blænding .. :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-03-05 18:19

Også skrev Vollert
> [...]
> af folk med det bagerste tåbelys tændt fordi bremselyset bliver
> overset netop fordi man kører med tåbelys.

LOL den forklaring virker godt nok lidt langt ude i hampen.

> Man kan jo kalde det blænding .. :)

Nærmere god ryger.

Fra : phk

Dato : 30-03-05 08:42

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
> Også skrev Vollert
>
> LOL den forklaring virker godt nok lidt langt ude i hampen.

Hvilken af dem? Den første er der bevis for. Den anden er jeg ikke i tvivl
om - hvis bremselys kan forsvinde i baglysets skær er jeg ikke i tvivl om
den kan overses når man kører med tåbelys.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brizz

Dato : 30-03-05 08:46

> Hvilken af dem? Den første er der bevis for.

Tror du ikke også det kan have noget at gøre med at der er kommet flere
biler på vejene end dengang?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 30-03-05 12:47

Også skrev Vollert
> "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en
> meddelelse news:42498e1e$0$240$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvilken af dem? Den første er der bevis for.

Hvor ?

> Den anden er jeg ikke i
> tvivl om - hvis bremselys kan forsvinde i baglysets skær er jeg ikke
> i tvivl om den kan overses når man kører med tåbelys.

jeg kan slet ikke se hvordan du kan bruge tågelyset som skyld for at folk
køre op i røven på hinanen.

Fra : phk

Dato : 07-04-05 14:19

> Hvor ?

Det var fremme i pressen kort efter kørelys blev indført. Sverige havde den
samme erfaring. Flere påkørsler bagfra - færre frontkollisioner.

> jeg kan slet ikke se hvordan du kan bruge tågelyset som skyld for at folk
> køre op i røven på hinanen.

Jeg bruger den skam ikke som undskyldning. Jeg _ved_ det er sådan ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-04-05 15:07

Også skrev Vollert
> Det var fremme i pressen kort efter kørelys blev indført. Sverige
> havde den samme erfaring. Flere påkørsler bagfra - færre
> frontkollisioner.

Ok men det er jo kun dit ord, lige nu.
Jeg har så set en artikel om det modsatte, hvad gør vi så ?.

> Jeg bruger den skam ikke som undskyldning. Jeg _ved_ det er sådan ;)

Igen jeg VED det er modsat hvad så ?.

Ser du, dine egne holdninger kan ikke bruges som bevis, med mindre du
underbygger dem med fakta, det er jo let at påstå noget ik.

Fra : Per Olsen

Dato : 07-04-05 20:37

"phk" skrev:

> [...]
> samme erfaring. Flere påkørsler bagfra - færre frontkollisioner.

> Jeg bruger den skam ikke som undskyldning. Jeg _ved_ det er sådan ;)

Sker det da tit for dig? ;)

Bremselygten og bagtågelygten er jo efter loven placeret med
min. 10 cm. afstand.
Så man kan da se forskel på om det kun er bremselyset
eller bremse og tågelyset der er tændt.

Så jeg kan heller ikke se at det kan bruges som forklaring.
For det du faktisk skriver er:

"Jamen jeg troede bare at han tændte tågebaglyset,
jeg var ikke klar over at han bremsede"

Pe®=s1

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-04-05 12:18

Også skrev Vollert
> Bremselygten og bagtågelygten er jo efter loven placeret med
> min. 10 cm. afstand.
> Så man kan da se forskel på om det kun er bremselyset
> eller bremse og tågelyset der er tændt.

Nu tænder min tågebaglygte jo hellere ikke fordi jeg Evt. har tågelyset
foran tændt, er det normalt på andre biler da ? at tåge for og baglys bliver
tændt på samme kontakt og ikke kan styres seperat, det er da hul i hovedet
hvis det er tilfældet.

Ja det er lidt til grin.

Fra : Per Olsen

Dato : 08-04-05 18:53

"Martin Vollert" skrev

> [...]
bliver
> tændt på samme kontakt og ikke kan styres seperat, det er da hul i hovedet

Undskyld hvis jeg glemte et enkelt "bag" i linjen:
"eller bremse og tågelyset der er tændt."

Jeg tror ikke at der er nogen bil hvor der kun er en
kontakt til alt tågelyset.
Jeg mener at der ifølge loven skal være separate kontakter
til tågelys og tågebaglys.

Pe®=s1

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-04-05 19:15

"Per Olsen" <po_danmark@mail.tele.dk> wrote in message

> Jeg tror ikke at der er nogen bil hvor der kun er en
> kontakt til alt tågelyset.
> Jeg mener at der ifølge loven skal være separate kontakter
> til tågelys og tågebaglys.

På Octavia kan tågebaglyset kun tændes hvis tågeforlygterne er tændt.

mvh
Preben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-05 20:47

Preben Andersen skriver:

> På Octavia kan tågebaglyset kun tændes hvis tågeforlygterne er tændt.

VW kontakten ?

Drej til højre for at kunne tænde lyset, træk ud i et eller 2 step for
at tænde tågelys...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-03-05 14:36

Også skrev Vollert

> Lige netop DER går det galt...
> Folk kører jo med tåbelys OG nærlys, hvilket jo er en kombination...

Du bliver altså kun blændet af deres tågelys hvis de har nærlyset tændt, men
ikke hvis de bruger den lovlige positionslys+tågelys ?.

Fra : Morten Trab

Dato : 27-03-05 15:20

Den Sun, 27 Mar 2005 15:35:35 +0200, slog "Martin Vollert" <sæt martin
foran @ @plakaten.dk> knude på tungen og skrev:

>Du bliver altså kun blændet af deres tågelys hvis de har nærlyset tændt, men
>ikke hvis de bruger den lovlige positionslys+tågelys ?.

Det kommer helt an på hvordan deres tåbelygter er indstillet...
Jeg føler det bare sådan at mange gange så blive blænde-effekten
forstærket hvis du samtidig har nærlyset tændt...SPECIELT på biler
hvor tåbelygterne sidder ved siden af de almindelige lygter...

Dog slipper jeg i det store hele for at se på det til dagligt, da de
ikke generer når man sidder oppe i en Scania eller Volvo ;)

Fra : Per Olsen

Dato : 27-03-05 15:32

"Morten Trab" skrev:

> Lige netop DER går det galt...
> Folk kører jo med tåbelys OG nærlys, hvilket jo er en kombination...

Jeg tror at vi i bund og grund er enige. Men altså

Nærlys eller tågelys kan hver for sig bruges som kørelys, i kombination
med positionslys. Det er lovligt og ikke spor tåbeligt.
Hvis man ikke kan forstå det, må man jo være en tåbe der ikke forstår
lovens bogstav.
Så konklutionen må være at :
Tåbelys er når man bruger nærlys og tågelys sammen som kørelys.
Pe®=s1

Fra : Morten Trab

Dato : 27-03-05 18:01

Den Sun, 27 Mar 2005 16:31:57 +0200, slog "Per Olsen"
> [...]

>lovens bogstav.
>Så konklutionen må være at :
>Tåbelys er når man bruger nærlys og tågelys sammen som kørelys.

Tror ikke jeg kunne komme med en bedre definition på begrebet tåbelys
;)

Fra : Brian

Dato : 27-03-05 21:39

Morten Trab wrote:

> Tror ikke jeg kunne komme med en bedre definition på begrebet tåbelys

Hvorfor bruger du så "tåbelys" begrebet i flæng ?
Bliver du kun generet når folk har både nærlys og tågelygter tændt, eller
generer
den lovlige kombination dig også ?

/Brian

Fra : Morten Trab

Dato : 27-03-05 22:00

Den Sun, 27 Mar 2005 22:39:12 +0200, slog "Brian" <briank@besked.com>
knude på tungen og skrev:

>Hvorfor bruger du så "tåbelys" begrebet i flæng ?

Fordi langt de fleste bruger den ulovlige kombination...

>Bliver du kun generet når folk har både nærlys og tågelygter tændt, eller
>generer
>den lovlige kombination dig også ?

Nu kan jeg ikke mindes at have set en lovlig kombination (i dagslys
vel at mærke) i den tid jeg kan mindes, men ja det vil de vel såfremt
de ikke er korrekt justeret...

Når de bliver brugt korrekt efter forholdene, tåge, kraftig regn osv.,
generer de ikke, da det der er i luften tager noget af styrken så de
ikke virker nær så kraftige...

Fra : Brian

Dato : 27-03-05 22:54

Morten Trab wrote:

> Fordi langt de fleste bruger den ulovlige kombination...

Jeg gør ikke.... og du kan da heller ikke skære alle over en kam på den
måde.

> Nu kan jeg ikke mindes at have set en lovlig kombination (i dagslys
> vel at mærke) i den tid jeg kan mindes, men ja det vil de vel såfremt
> de ikke er korrekt justeret...

Sært... er det ikke bare fordi du stirrer ind i dem ?
Hvis de blænder dig, burde alm. kørelys da også....

> Når de bliver brugt korrekt efter forholdene, tåge, kraftig regn osv.,
> generer de ikke, da det der er i luften tager noget af styrken så de
> ikke virker nær så kraftige...

Der er jeg så ikke enig, jeg slukker dem hvis det regner - flere har givet
udtryk for at genskinnet i vejen er generende.

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 19:21

"Morten Trab" skrev

> Hvis det er bagvedkørende får de et par blink med tåbebaglygten (stort
> set det eneste tidspunkt jeg bruger den lygte på, med mindre der er
> ekstremt tåget og der ikke er nogle synlige bagvedkørende)

Tja, hvis der ikke er nogle synlige bagved, så er det lige meget med
tågebaglygten.
Meningen med den er at gøre de bagvedkørende opmærksom på dig.
Du kan se deres forlys langt før de kan se dit baglys, derfor hjælper du dem
med dit tågebaglys.

At tænde det når der ikke er nogen at se, og slukke når der kommer nogen er
ikke særlig snedigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-03-05 12:02

phk wrote:

> Nærlys om dagen - eller parkeringslys og tågelys.
>
> Må man køre med sidstnævnte når det er tåget i dagtimerne - eller skal der
> så også nærlys til?

Kommentar/tillægsspørgsmål:

Er der ikke noget med at man ikke må køre med tågelygter og nærlys
samtidigt?

Hvad er korrekt lygteføring når det er tåget om natten?
Tågelygter+positionslys eller tågelygter+nærlys?

--
Hygge..
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 19:24

"Thomas Strandtoft" skrev

> Er der ikke noget med at man ikke må køre med tågelygter og nærlys
> samtidigt?
Nej.

> Hvad er korrekt lygteføring når det er tåget om natten?
> Tågelygter+positionslys eller tågelygter+nærlys?
Hvad der passer dig bedst.

mvh
Alex Christensen

Fra : stefan

Dato : 27-03-05 12:31

stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Nærlys om dagen - eller parkeringslys og tågelys.
>
> Må man køre med sidstnævnte når det er tåget i dagtimerne - eller skal der
> [...]
SE § 33 a :::
Lygteføring
§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt.
På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter
tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets
bageste nummerplade.

Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under
hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes: 1) på strækning, hvor vejen
er tilstrækkeligt oplyst, 2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra
dette, at føreren kan blændes, 3) ved møde med tog, som fremføres langs med
vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys,
eller 4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan
blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets
hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde
til sikker kørsel.

Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes påkrævet, kan
nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i medfør af stk. 3
ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i
så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke
anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.

Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt
eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør
af loven, er forbudt.

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette
dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for
nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Mvh

Stefan

Fra : Morten Trab

Dato : 27-03-05 12:48

Den Sun, 27 Mar 2005 13:30:32 +0200, slog "stefan" <corvetten@mail.dk>
knude på tungen og skrev:

> [...]
>dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for
>nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Det er lige netop det her der kan pisse mig af...
Det er i og for sig OK med mig at folk bruger deres tåbelys uden for
lygtetændingstiden (om dagen) men at de så samtidig bruger nærlys kan
få mit pis til at koge over, da det blænder mere en hvad rimeligt
er...

Et eksempel, fredags (aften) da vi kørte hjem lå der en 4wd efter os i
Skanderborg, og fjolset kørte, indenfor et område med gadelamper med
både nærlys og tåbelygter tændt...Som om det ikke var
irritationsmoment nok, så var den ene af tåbelygterne indstillet så
den lyste op, og var direkte irriterende til trods for at jeg vippede
bak-spejlet...
Sådanne fjolser kan jeg bare ikke snuppe, eller fjolser som kører med
tåbebaglyset tændt når der ikke er skyggen af tåge eller kraftig regn!

Fra : Per Olsen

Dato : 27-03-05 15:42

"Morten Trab" skrev:

> [...]
> Sådanne fjolser kan jeg bare ikke snuppe, eller fjolser som kører med
> tåbebaglyset tændt når der ikke er skyggen af tåge eller kraftig regn!

Det synes jeg også har været udpræget den sidste tid,
SUV'er, MPV'er og ligende der kører med både nærlys og tågelys tændt.
Og næsten dem alle havde tågelygterne indstillet til at se på stjerner.

Det kan selvfølgelig være at det faktisk ikke er tågelygter,
men fjernprojektører. Og så er det jo ikke fordi lygterne er indstillet
forkert, men føreren der ikke kan finde ud af at bruge dem.
Men i begge tilfælde er det jo tåbelys.

Pe®=s1