Hvor mange forskellige dæk?
Fra : Søren Poulsen

Dato : 26-03-05 22:29

Jeg har for nyligt købt en brugt bil hos en forhandler. Bilen blev synet på
afhentningsdagen.
Efterfølgende opdager jeg, at bilen faktisk kører rundt med ikke mindre end
tre forskellige dæk på, -ens bagdæk, men det ene fordæk (anden type) er
tydeligvis blevet udskiftet med reservehjulet (igen anden type).
Denne kombination vil vel ikke være lovlig, og bilen burde velsagtens have
dumpet synet på dette?

Så vidt jeg ved, vil det kun være lovligt, hvis bag og fordæk parvist er
ens?

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 22:38

"Søren Poulsen" <soren"@"colours.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dumpet synet på dette?
>
> Så vidt jeg ved, vil det kun være lovligt, hvis bag og fordæk parvist er

Det er korrekt at dækkene skal monteres parvis på akslerne, har kigget på
reservehjulet om det er af samme type som det ene af forhjulene ?

Fra : phk

Dato : 27-03-05 00:26

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt at dækkene skal monteres parvis på akslerne,

Det er så noget pladder, det der.

> har kigget på reservehjulet om det er af samme type som det ene af
> forhjulene ?

Irrelevant.

Sommerdæk på alle hjul - eller vinterdæk - eller helårs. Andre krav er der
ikke.

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 09:33

"phk" skrev

> Det er så noget pladder, det der.
> Sommerdæk på alle hjul - eller vinterdæk - eller helårs. Andre krav er der
> ikke.

Pladder er et kedeligt ord at bruge i en NG, så jeg vil nøjes med at skrive
at du tager fejl.
Helårsdæk er ikke en dæktype, det er et salgsudtryk.

Til personbiler finder der diagonaldæk og radialdæk.
De er delt op i vinterdæk og sommerdæk.
Derudover findes der pigdæk, og dæk til midlertidig brug,
"plastiksreservehjul".

Udover plastikhjulet man altid må bruge, må man ikke blande dæktyperne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 27-03-05 10:05

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>De er delt op i vinterdæk og sommerdæk.

Hvordan identificerer du et dæk som et sommerdæk hhv vinterdæk?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Kent Nielsen

Dato : 27-03-05 10:18

> Hvordan identificerer du et dæk som et sommerdæk hhv vinterdæk?

Hej,
Vinterdæk er svjh mærket "M+S"

Kent Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 12:20

"Kent Nielsen" skrev

> Vinterdæk er svjh mærket "M+S"

Jep, Mud and Snow

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 27-03-05 13:10

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> wrote:

>Vinterdæk er svjh mærket "M+S"

De dæk der sidder på min Transporter ligenu er mærket M+S, men det er
i hvert fald ikke vinterdæk. De vinterdæk med lameller jeg har
liggende er også mærket M+S.
I følge min dækmand, så er de fleste dæk i den vægtklasse mærket M+S,
vistnok p.gr.a. amerikanske godkendelser, men det har ikke meget med
om det er sommer- eller vinterdæk at gøre.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-03-05 11:38

> [...]
skrive
> at du tager fejl.
> Helårsdæk er ikke en dæktype, det er et salgsudtryk.

Der findes skam helårsdæk selv om der ikke er mange producenter af dem, det
er dog mange der er af den opfattelse at de dæk deres nye personbil bliver
leveret med er helårsdæk selv om det ret sikkert er sommerdæk.

Helårsdæk kan ses i Goodyears over sigt her:
http://www.goodyear.dk/services/tyreguide/schematicoverviewCar.html

og i FDMs test af vinterdæk her:
http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2004/106-111.pdf

Med venlig hilsen Kim

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 12:16

"Kim Kristensen" skrev

> Der findes skam helårsdæk selv om der ikke er mange producenter af dem,

Det er sådan set ligemeget hvad fabrikkerne kalder deres dæk.

Enten står der M+S på dem så er det vinterdæk, som er godkendt i de lande
der forlanger vinterdæk om vinteren.
Eller også står der ikke M+S, så er det sommerdæk, og må ikke bruges hvor
der forlanges vinterdæk.

Det samme med reglerne for dækmontering herhjemme, enten alle med M+S, eller
alle uden M+S.

Jeg har prøvet at Google efter et billede af Goodyear Vector 5, for at se
mærkningen, men jeg fandt ikke noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 10:19

> "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så noget pladder, det der.

Lige som meget af det du skriver ?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-03-05 21:44

> Sommerdæk på alle hjul - eller vinterdæk - eller helårs. Andre krav er der
> ikke.

Plus terrændæk, ikke at forglemme ;)

MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 26-03-05 22:54

"Søren Poulsen" skrev

> [...]
> tre forskellige dæk på, -ens bagdæk, men det ene fordæk (anden type) er
> tydeligvis blevet udskiftet med reservehjulet (igen anden type).

Hvis du med type, virkelig mener type, at det ene er et vinterdæk og det
andet et sommerdæk, så er det ikke tilladt.
Men hvis de bare er af forskelligt fabrikat, så er det lovligt nok.
Forøvrigt er det alle 4 der skal være ens.

mvh
Alex Christensen