VAG interface og kabel
Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 18:38

Nogen her som ved om sådan et interface og kabel
man kan koble til computeren kan købes færdiglavet
her i landet ?
Hvad skal det evt. hedde når det er til en Passat 01 ?

Har fundet nogen sider hvor man kan bygge dem selv men det
er jeg vist ikke lige klar til

Mvh. Allan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-05 19:28

"Allan Møller" skriver:

> Har fundet nogen sider hvor man kan bygge dem selv men det
> er jeg vist ikke lige klar til

Det er altså pisse nemt. Se min private hjemmeside (link i signatur)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 19:44

> Det er altså pisse nemt. Se min private hjemmeside (link i signatur)

Jo det er det vel men for mig er det der ren volapyk -
specialt dit stik afskrækker mig en smule

Men det kunne være man skulle få fat i en elektroniksagkyndig og
og få vedkommende til at lave sådan et interface og kabel.

Det kan ikke være det store problem hvis det er så nemt som du skriver.

Men tak alligevel.

Mvh. Allan

Fra : Anders E. Larsen

Dato : 26-03-05 20:05

Hej...
Meget intresant det mde kabel osv. findes det også til en ford mondeo 1994
jeg elsker det med at lege med elektro. så hvis det findes er der noget at
lave til mig igen!!

Håber ikke det gør noget jeg spørger under et ander indlæg!
Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-05 21:11

"Allan Møller" skriver:

> Jo det er det vel men for mig er det der ren volapyk -
> specialt dit stik afskrækker mig en smule

LOL, det kan gøres pænere, men min ABS føler var død, så noget skulle
der ske. Projektet er for øvrigt aldrig kommet videre. Jeg kørte et par
ture med den blærbare på passagersædet og opdagede en 3-4 trådløse
netværk her i byne

> Det kan ikke være det store problem hvis det er så nemt som du skriver.

Det er _nemt_ !

Fra : Flemming

Dato : 26-03-05 00:12

Allan Møller wrote:

> Men det kunne være man skulle få fat i en elektroniksagkyndig og
> og få vedkommende til at lave sådan et interface og kabel.

Ellers må du jo bare til lommerne:
http://www.netech.dk/vagcom/

Hvis ikke så kan du se en lidt mere udførlig version her:
http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/
og her
http://www.andywhittaker.com/ecu/obdii_hardware.htm

--
Mvh. Flemming

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-03-05 20:40

> Det er altså pisse nemt. Se min private hjemmeside (link i signatur)

http://home6.inet.tele.dk/moppe/obd2.html ser jeg din '97 Golf 2 omtalt -
Mener du ikke en Golf 3?

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-05 21:13

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> På http://home6.inet.tele.dk/moppe/obd2.html ser jeg din '97 Golf 2 omtalt -
> Mener du ikke en Golf 3?

Jo, der står også Golf 3

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-03-05 21:21

> Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Jo, der står også Golf 3

Ja efter jeg opdaterede visningen..... Snyder!

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-05 00:02

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Ja efter jeg opdaterede visningen..... Snyder!

Jep - fik lige rettet en stavefejl ogås

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-05 08:15

> Det er altså pisse nemt. Se min private hjemmeside (link i signatur)

Så simpelt er livet desværre ikke, der kan være probs med timingen, + du har
ikke adgang til alle "funktion" i Klaus's Passat, med det primitive
opto-interface. For ham er det bedre at benytte et KKL-interface som dette:
http://www.kds-online.com/index.html?KDS_OBD-Systeme_01.html.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-05 08:56

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Så simpelt er livet desværre ikke, der kan være probs med timingen, + du har
> ikke adgang til alle "funktion" i Klaus's Passat,

Øøøh, jeg har en golf, Allan har en passat

> For ham er det bedre at benytte et KKL-interface som dette:
> http://www.kds-online.com/index.html?KDS_OBD-Systeme_01.html.

Se det vidste jeg ikke, hvad er forskellen (fortæl fortæl, jeg skal vide
noget....)?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-05 10:02

> Se det vidste jeg ikke, hvad er forskellen (fortæl fortæl, jeg skal vide
> noget....)?

Jeg ved ikke hvad forskellen er i detaljer, men der er to K-lines og en L-
og et bedre interface, der er lidt mere "elektronik" end 3 optokoblere og 2
transistorer:
http://www.kds-online.com/Shop6a/catalog/product_info.php/cPath/21_86_192/products_id/1210
Der kan aflæses og styres flere ting med det rigtige software, med div.
"demo-ware" er der self. ikke adgang til alle funktioner. Jeg har bygget et
interface baseret på ELM323 kredsen, det kan ikke aflæse min Octi., men godt
en kollegas Vectra, efterflg. har jeg fået at vide, at til VAG du'er kun
KKL-interface 100%. Og hvis man ikke liiiige har et "skuffelager", er
udgiften til at købe et færdigt interface nok tæt på selv at rode med
indkøb og fremstilling.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 27-03-05 10:19

> [...]
godt
> en kollegas Vectra, efterflg. har jeg fået at vide, at til VAG du'er kun

Det kommer vel an på hvilken VAG man har. I den Golf 3 som Klaus har kan man
vel under alle omstændigheder kun få adgang til motor, ABS og airbag. Skulle
han mod min forventning have fabriksmonteret fuldautomatisk aircon kan man
også få fat i det, men that's it!

Har han ikke adgang til dette via det simple interface og demosoftwaren?

Mvh
Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-05 11:23

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Har han ikke adgang til dette via det simple interface og demosoftwaren?

Der vil jeg tro det er tilstrækkeligt, jeg kender ikke fx. Ross-techs
demoware- om du kan andet end at udlæse div. fejl og resette service lamper.
Men til Allan's Passat er det ikke nok, KKL er vejen frem. Og igen, hvis du
ikke er elektonik-haj, eller du skal købe stumperne "ude i byen", er det nok
lettest, billigst, hurtigst at købe et færdigt. Men så har du ikke haft
noget sjov ud af at prøve selv, det var grunden til at jeg kastede mig over
et ELM-interface- for umiddelbart er "det andet" fra Jeff ikke til at købe
stumper til, Infinion SFH615A er vidst udgået, uden det kommer til at koste
"kasse" i porto, og som "kitt" findes det slet ikke + ved ELM bliver alt
"oversat" til ASCII så der findes bunker af freeware, du kan sågar bruge
Hyperterminal. Men tilsynlad. ikke på VAG :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-05 10:55

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> [...]
> og et bedre interface, der er lidt mere "elektronik" end 3 optokoblere og 2

Sku ikke meget. Den du linker til der, ser for mig ud til at have 3
optokoblere, en TTL til RS232 driver og en håndfuld lysdioder.... men,
hvad ved jeg

> Der kan aflæses og styres flere ting med det rigtige software, med div.
> "demo-ware" er der self. ikke adgang til alle funktioner. Jeg har bygget et
> interface baseret på ELM323 kredsen.

Den ser spændende ud

> det kan ikke aflæse min Octi., men godt
> en kollegas Vectra, efterflg. har jeg fået at vide, at til VAG du'er kun
> KKL-interface 100%.

Vil du låne

> Og hvis man ikke liiiige har et "skuffelager", er
> udgiften til at købe et færdigt interface nok tæt på selv at rode med
> indkøb og fremstilling.

Narh, nu har jeg self "skuffelager" så mit har været gratis, ellers er
der vel komponenter for den voldsomme sum af 30 kr

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-05 11:51

en TTL til RS232 driver og

Det er nok uden, der kan opså problemer med timingen + hvis "forkerte"
optokoblere. For teoretisk er der ingen "ben" i det, der er bare flere som
har andre erfaringer.

> Vil du låne

Hellere eje :).

ellers er
> der vel komponenter for den voldsomme sum af 30 kr

Vi ved begge, at i det game er det sjældent kostprisen som sætter
slutprisen, som regel er det den tid som er brugt til udvikling, indkøb,
afprøvning, lagerføring etc., man betaler for. Man hvis du har et sted på
nettet, hvor jeg for "rimelige" penge, kan købe stumper til dit,Jeff's
interface?, har jeg da lyst til at gøre forsøget. Nu har jeg jo fået et
OBD,serielt-stik til overs ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-05 13:57

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hellere eje :).

Så teste da, hvis du bor i nærheden...

> [...]
> nettet, hvor jeg for "rimelige" penge, kan købe stumper til dit,Jeff's
> interface?, har jeg da lyst til at gøre forsøget.

Brinck, Århus Radiolager osv. Det er rene hyldevarer det er lavet af...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-05 14:56

> Så teste da, hvis du bor i nærheden...

Jeg har gjort, gør ikke mere, men har da frekventert tekniskskole i
Hadsten.

> Brinck, Århus Radiolager osv. Det er rene hyldevarer det er lavet af...

Hmmm. jeg kan se du har brugt en anden opto.kobler end Jeff, og den var
achilles-hælen. For hverken den brugt, eller ækvivalenten til den, har jeg
kunne få nogen til at sende til mig i mindre styktal, eller uden det kostede
en formue i "forsendelses-omkostninger". Og hvis jeg skal betale 2-300,- for
tre optokoblere, 2 transistorer og et par modst. og dioder til en værd af
30-50,-, vil jeg hellere købe et færdigt KKL- interface i D., selv om
sporten går lidt af det ;). For det "kan mere", og er mere fremtidssikkert.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-05 17:04

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Jeg har gjort, gør ikke mere, men har da frekventert tekniskskole i
> Hadsten.

Okay, bor nu i Hammel, men alligevel....

> Hmmm. jeg kan se du har brugt en anden opto.kobler end Jeff, og den var
> achilles-hælen.

Som skrevet, tog jeg den der var flest af i skuffen

> [...]
> tre optokoblere, 2 transistorer og et par modst. og dioder til en værd af
> 30-50,-, vil jeg hellere købe et færdigt KKL- interface i D.,

Klart !

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 27-03-05 19:45

> [...]
>
> Klart !
>
> Klaus
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:

Jeg har bygget en del af de interfaces og der har jeg brugt en standard opto
fra Siemens og det kører bare, der kan ikke altid synkroniseres med højeste
baudrate, men til mit hobbybrug er det rigeligt godt.
Jeg har prøvet det på en del biler, min egen A4, passat, A3 og golf uden
problemer.
Så kredsløbet virker!
Hvis i vil lege selv har jeg en håndfuld optokoblere til at ligge, skriv
hvis i vil ha en..
Men det er kun de ældre biler med enkelt K-line, de nyere biler har to
K-line kanaler og der kan man så ikke komme i kontakt med alle moduler, men
motor m.m går fint.

/Carsten
/Carsten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-03-05 18:11

"Carsten Hjorth" <carstenhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

s og det kører bare, der kan ikke altid synkroniseres med højeste
> baudrate, men til mit hobbybrug er det rigeligt godt.
---SNIP---
> Hvis i vil lege selv har jeg en håndfuld optokoblere til at ligge, skriv
> hvis i vil ha en..

Tak for tilbudet, det benytter jeg mig måske af :)). Men nu er det jo
blevet forår, og "kun en tåbe frygter ikke haven" ;).

> Men det er kun de ældre biler med enkelt K-line, de nyere biler har to
> K-line kanaler og der kan man så ikke komme i kontakt med alle moduler,
> men motor m.m går fint.

Min Skodaa har også L-line, pin 15 i OBD-stikket, hvad er det lige den
bruges til? , på Jeff's diagram kan man se det er en indgang på "bilen" (
sidder direkte på collektor af en optokob. med en pull-op modst. til +):
http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/schematic_b1.pdf
Kan du omstille den §"#¤! komfort åben/luk, som bruges til at lave sporløse
indbrud?.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-03-05 18:20

> Min Skodaa har også L-line, pin 15 i OBD-stikket, hvad er det lige den
> bruges til? ,

Glem det, jeg kan jo bare læse, det er tekstet for blinde ;): RTS,
ReadyToSend.