Dieselforbrug, Kia Carnival
Fra : Robert

Dato : 26-03-05 17:47

Hej gruppe

Familien er ved at overveje en ny og større bil, da Mondeoen er godt fyldt
op når den er læsset med både børn, bagage, barnevogn og hund.

Vi har kig på Kia's Carnival, som iflg. specifikationerne skal kunne køre
12,8 km/l ved blandet kørsel (man. gear). Det synes jeg lyder noget i
overkanten taget i betragtning, at bilens egenvægt er ca. 2.100 kg og er
udstyret med en 2,9 l motor (commonrail).

Jer med denne bil, hvad siger jeres egne erfaringer ?

Venlig hilsen
Robert

Fra : Aardvark

Dato : 26-03-05 22:05

"Robert" <no@mail.dk> wrote in

> [...]
> 2.100 kg og er udstyret med en 2,9 l motor (commonrail).
>
> Jer med denne bil, hvad siger jeres egne erfaringer ?

2.9 l. motor...gætter på det er en diesel siden du nævner det er en
Common-rail.
I dagens motorverden er 12,9 km på en ltr. Diesel altså ikke imponerende
for en diesel, især en common-rail en af slagsen.

Selv nye 2.0 og 2.5 liter benzin'er med 135 hk og mere kan køre
længere....

/Aard

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 27-03-05 13:42

"Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for en diesel, især en common-rail en af slagsen.
>
> Selv nye 2.0 og 2.5 liter benzin'er med 135 hk og mere kan køre

Til oplysning -- Kia'en har 144 hk med en turbo-diesel.

> /Aard

Så tror jeg ikke lige de sidder i så stor en bil. Der er en del vind, der
skal flyttes, når sådan en Kia Carnival kommer kørende. Ja den er pænt rund
i formerne, men den er stadig stor, så de 12,8 er nok ikke helt skæv. på
dette link >>
http://www.biltorvet.dk/nyebiler/variant.asp?modID=225&fabID=26 << siger de
endda kun 12,2 km/l.

Jesper

Fra : Peter [5260]

Dato : 27-03-05 19:27

"Robert" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jer med denne bil, hvad siger jeres egne erfaringer ?

En kollega købte en Carnival 2,9D (fidus-Camper) for ca. 2 mdr. siden, og
han siger 10,5 km/l.
Ikke synderligt imponerende i mine ører

Mvh
Peter

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-03-05 12:20

Hej,

On Sun, 27 Mar 2005 20:26:57 +0200, "Peter [5260]" <konner@mazdapc.dk>
wrote:

>En kollega købte en Carnival 2,9D (fidus-Camper) for ca. 2 mdr. siden, og
>han siger 10,5 km/l.
>Ikke synderligt imponerende i mine ører

Nej det lyder ikke imponerende... Min 2002'er bmw 530dA touring (6 cyl
3,0L 193 hk, 1.900 kg, automatgear) ruller omkring 13,5 km/L ved
blandet kørsel. Det i sig selv er heller ikke meget, men jeg syntes
alt i alt det er OK.

** Lars

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-03-05 08:46

Lars Knudsen skrev:

> Min 2002'er bmw 530dA touring (6 cyl
> 3,0L 193 hk, 1.900 kg, automatgear) ruller omkring 13,5 km/L ved
> blandet kørsel. Det i sig selv er heller ikke meget, men jeg syntes
> alt i alt det er OK.

Og hvori ligger det relevante i at sammenligne en 530dA med en Kia Carnival
2.9........ ??

Din er da decideret dårlig i forhold til en Lupo 3L, men hvor er
relevansen.... ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-03-05 08:45

Peter [5260] skrev:

> En kollega købte en Carnival 2,9D (fidus-Camper) for ca. 2 mdr.
> siden, og han siger 10,5 km/l.
> Ikke synderligt imponerende i mine ører

Hvad går andre tilsvarende minibusser/varevogne da på literen ifølge din
erfaring??

10-12 km/L er slet ikke unormalt i den størrelse...
Hvad bygger du egentlig din "Ikke synderligt imponerende" på ??