Knirkelyd fra venstre forhjulsophæng på Go~
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-03-05 17:12

På min Golf III som fik skiftet støddæmpere (Sachs Super Touring 170794) for
knap 44.000 km siden er venstre forhjulsophæng begyndt at knirke.

Der er intet sløre i hjulopmænget og ved kørsel i vognen er der intet
usædvanligt at mærke. Selvopretning sker som det skal og støddæmperen
arbejder fint.

For at lokalisere lyden har jeg sprøjtet silikone på alle bøsninger i
hjulophænget, én ad gangen. Desværre er lyden der stadig.

Kan det tænkes at det er støddæmperen som laver den knirkende lyd?

I bekræftende fald kan det så være der hvor stempelstangen (eller hvad den
nu kaldes på en støddæmper) går gennem tætningen ind i dæmperen?

Kan man tillade sig at smøre stempelstangen og tætningen? Og med hvilket
smøremiddel bør man gøre det?

Mvh
Claus

Fra : John T.

Dato : 28-03-05 07:40

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu kaldes på en støddæmper) går gennem tætningen ind i dæmperen?
>
> Kan man tillade sig at smøre stempelstangen og tætningen? Og med hvilket

Jeg havde samme problem i højre side på min Volvo 460 !
Jeg kunne høre lyden ved stille kørsel og jeg kunne få lyden
frem ved at trykke på skærmen, lige som når man checker støddæmper,
Det viste sig at være styrekuglen, så den blev skiftet og lyden er væk.
Jeg spurgte den dygtige mekanikker om man kunne smøre
støddæmperen, det sagde han nej til, det er et lukket system, var svaret.
Hilsen John