hvor dumt kan man opføre sig i trafikken ?
Fra : Allan Jørgensen

Dato : 25-03-05 21:19

http://www.beredskabsinfo.dk/nyheder.php?subaction=showfull&id=1111568750&archive=&start_from=&ucat=1&

det er da bare chokerende læsning

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut
fzr600us

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-03-05 21:35

On Fri, 25 Mar 2005 21:19:08 +0100, Allan Jørgensen
<allan.c.jorgensenFJERNDYRET@KATget2net.dk> wrote:

>http://www.beredskabsinfo.dk/nyheder.php?subaction=showfull&id=1111568750&archive=&start_from=&ucat=1&
>
>det er da bare chokerende læsning

>--

Du har ikke set det sidste endnu.

Selv ædru bilister kan finde på ting derude, som man simpelthen ikke
tror på, før man har set dem med egne øjne.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Anders Christensen

Dato : 25-03-05 21:41

Allan Jørgensen wrote:

> http://www.beredskabsinfo.dk/nyheder.php?subaction=showfull&id=1111568750&archive=&start_from=&ucat=1&
>

> det er da bare chokerende læsning

Jeg blev også ret overrasket da jeg engang blev overhalet på landevej,
mens jeg kørte med fuld udrykning i brandbilen, som var en del af et
slukningstog på fire køretøjer...
Det havde jeg ikke lige forventet, men ham der overhalede mente nok ikke
at 100-110 km/t var nok til ham på landevej!

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Olesen

Dato : 25-03-05 22:46

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg blev også ret overrasket da jeg engang blev overhalet på landevej,
> mens jeg kørte med fuld udrykning i brandbilen, som var en del af et

Kom jeg også engang til...anede faktisk ikke det var ulovligt,
og bilen var en gammel MB som kørte ca. 70..fyldt med vand..

En bekendt, som var brandmand på bilen, havde set mig, og
de havde grint og for sjovt ville anmelde mig....pænt de lod være, hvad
er bøden egentlig ???

Fra : phk

Dato : 26-03-05 03:56

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> En bekendt, som var brandmand på bilen, havde set mig, og
> de havde grint og for sjovt ville anmelde mig....pænt de lod være, hvad
> er bøden egentlig ???

Det er ikke i sig selv ulovligt at overhale biler med blå blink...

--
Per, Esbjerg

Fra : Olesen

Dato : 26-03-05 07:56

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:4244cf02$0

> Det er ikke i sig selv ulovligt at overhale biler med blå blink...

For forståelsens skyld bør nævnes, de var aktiverede..

Fra : phk

Dato : 26-03-05 08:44

> For forståelsens skyld bør nævnes, de var aktiverede..

Også for forståelsens skyld bør nævnes at det er lige meget ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Olesen

Dato : 26-03-05 09:07

> Også for forståelsens skyld bør nævnes at det er lige meget ..

at....?

Fra : Moulder

Dato : 26-03-05 09:33

> at....?

Ligemeget om de er aktiverede eller ej..
Selvfølgelig må man overhale et udrykningskøretøj, selv om
det kører med blå blink og sirene..
Forestil dig en brandbil på vejen, lad os sige en tankbil som
vejer ca. 20 tons, bilen er på vej til brand med blink og det
hele, farten er vil være ca. 90 km/t på landevejen..
Der kører nogle biler bagved, og kortegen rammer en større
bakke, og brandbilen arbejder sig op med ca. 45-50 km/t...

Så vil du da ikke påstå at de bagved kørende ikke må overhale
hvis forholdene tillader det...???

Moulder

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Lars Frandsen

Dato : 26-03-05 09:54

"Moulder" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bakke, og brandbilen arbejder sig op med ca. 45-50 km/t...
>
> Så vil du da ikke påstå at de bagved kørende ikke må overhale

Jeg har da overhalet en ambulance under udrykning på motorvejen. Han kørte
ca. 90 km/t, så jeg gik ud fra, at han kørte med en patient, der ikke tålte
for mange rystelser og at dette var grunden til udrykningen.
Jeg overhalede selvfølgelig pænt og roligt uden at han blev generet på nogen
måde.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Leonard

Dato : 26-03-05 10:09

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> wrote:

>Jeg har da overhalet en ambulance under udrykning på motorvejen. Han kørte
>ca. 90 km/t, så jeg gik ud fra, at han kørte med en patient, der ikke tålte
>for mange rystelser og at dette var grunden til udrykningen.

Da jeg blev kørt fra Odense til Århus i 1994 var det i ambulance med
blå blink, politieskorte og 50 km/t i ydersporet på motorvejen hele
vejen. Det skete for at undgå rystelser og opbremsninger.

Jeg fik bagefter at vide at i sådanne tilfælde er det faktisk tilladt
at passere indenom og går udfra at det er det politiet er med for at
dirigere trafikken til.

Hvordan det står i færdselsloven, det ved jeg ikke, men det må være
det med at man skal følge politiets anvisninger.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : alexbo

Dato : 26-03-05 09:42

"Olesen" skrev

> at....?

Der ikke er noget forbud mod at overhale udrykningskøretøjer.

Det er ikke ualmindeligt at der kører en politibil med 30 km/t bag en
sværtransport, en generelt forbud ville gøre det ulovligt at overhale.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-03-05 22:27

> Der ikke er noget forbud mod at overhale udrykningskøretøjer.

Nej naturligvis ikke, men - stadig under forudsætning at du ikke generer
udrykningskøretøjet, samt overholder færdselsloven i øvrigt, ikke
overskrider tilladt hastighed o.s.v.

> Det er ikke ualmindeligt at der kører en politibil med 30 km/t bag en
> sværtransport, en generelt forbud ville gøre det ulovligt at overhale.

Æhhh - hvad har det lige med udrykningskøretøj af skaffe??

MVH Hans

Fra : alexbo

Dato : 27-03-05 22:35

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Nej naturligvis ikke,
Muligvis for dig, men olesen skrev " anede faktisk ikke det var ulovligt".
Det var den del af tråden jeg kommenterede.

> Æhhh - hvad har det lige med udrykningskøretøj af skaffe??
En politibil med blå blink, beklager jeg ikke pointerede det, jeg havde lige
glemt hvor jeg var.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 26-03-05 16:05

phk wrote:

> Også for forståelsens skyld bør nævnes at det er lige meget ..

Jeg vil så mene det er noget forstyrrende når der pludselig kommer en
BMW racende udenom når man kører i kortege/udrykningstog, det er ikke
just det man forventer...
At han så også nærmest kastede bilen ind foran gjorde ikke min harme mindre.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-05 11:39

Olesen wrote:
> For forståelsens skyld bør nævnes, de var aktiverede..

Gør ikke den store forskel.

Der kører somme tider noget de kalder "langsomt kørende ambulance". Det
er f.eks. en sengeambulance med en alvorlig syg patient. Den kører måske
kun 60-70 km/t.

Med sådan en er der ingen krav om at man bliver bag ved. Man skal blot
være ekstra påpasselig hvis man overhaler. Den mindste forstyrelse af
ambulancens kørsel er bøde-grund.

Er der to spor i samme retning er der heller ikke noget til hinder for
at man overhaler. F.eks. en brandbil på en motorvej.

--
MVH Finn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-03-05 10:22

Anders Christensen wrote:

> Jeg blev også ret overrasket da jeg engang blev overhalet på landevej,
> mens jeg kørte med fuld udrykning i brandbilen, som var en del af et
> slukningstog på fire køretøjer...

Jeg har engang overhalet en ambulance med udrykning.. Jeg kom
kørende på min "favorit snoede landevej" da jeg mødte en ambulance
i et kryds. Jeg lod naturligvis ambulancen komme først, og fulgte
så efter den da vi begge var på vej mod Roskilde. Ret hurtigt blev
det tydeligt at chaufføren ikke kendte ruten, han bremsede for
meget i de hurtige sving og for lidt i de langsomme og i det hele
taget var det temmelig panisk kørsel. Jeg overvejede om det var af
hensyn til patienten + redderne bagi, men det kunne det næppe
være, med "katastofeopbremsninger" i sving der var skarpere end
forventet. Da pladsen blev til det, susede jeg udenom og lagde mig
ca. 50-60 meter forud for at "vise vej", mens jeg hele tiden havde
det ene øje på bakspejlet for at se at jeg ikke sinkede
ambulancen. Da vi nåede udkanten af Roskilde, og enden af det
snoede, trak jeg ind i rabatten og lod dem passere..

Jeg har også engang indhentet en mc betjent med udrykning på den
strækning. Ham undlod jeg dog at overhale..

....i modsætning til de to mc betjente jeg engang overhalede på
motorvejen, jeg havde ikke fået kigget ordentligt på deres
"rygmærker" før det var for sent, så jeg troede bare de var
rockere. Geeeez..

--
Hygge..
Thomas