hvor langt på literen i en carina II,
Fra : Henrik

Dato : 25-03-05 09:50

Jeg er en småforvirret og nybagt ejer af en brugt Toyota Carina II, 1,6,
1991, stationcar....

Motoren skulle være en såkaldt lean-burn-motor, der står 4A-FE på den.
Den har gået ca. 250.000 km.

Jeg havde hørt den kunne køre +15 km/l.

Men de kontante erfaringer efter de første opfyldninger siger at hvis
jeg kommer over 12 km/l går det rigtig, rigtig godt.

Kører ca. 90 km pr. dag til arbejde - så det er lange-lige-stræk-kørsel
omkring de 100-130 km/t.

Men bortset fra det, hedder jeg ikke Brian og leverer en rimelig
defensiv kørsel med rolige accelereringer.

Kan det passe den kun skal køre ca. 11,5-12 km/l? Mvh. Henrik

Fra : alexbo

Dato : 25-03-05 09:59

"Henrik" skrev

> Kører ca. 90 km pr. dag til arbejde - så det er lange-lige-stræk-kørsel
> omkring de 100-130 km/t.

Nu er der stor forskel på 100 og 130, luftmodstanden er forøget med 70% og
det er først og fremmest den der koster.
Hvis du magter det så tag en uge med 90 km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas G

Dato : 25-03-05 10:38

> [...]
> kommer over 12 km/l går det rigtig, rigtig godt.
>
> Kører ca. 90 km pr. dag til arbejde - så det er lange-lige-stræk-kørsel

Man køre længst på literen når man køre landevejs kørsel ... dvs 70-90 km/t
.... på lange lige strækninger.
De få ekstra km/t op til 100 - 130 koster en hel del.

Jeg har lige været en tur forbi FDM's side og kiggede på en PDF fil med en
Toyota Carina E 1,6 og de 4 ejere der vurderede bilen kørte henholdsvis
13-14 km/l
12-13 km/l
14 km/l
12 km/l

så dine 12 km/l er nok ikke helt skævt.

mvh Thomas G

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-03-05 12:02

Henrik skrev i Message-ID:
<4243d0a5$0$264$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Kan det passe den kun skal køre ca. 11,5-12 km/l?

Min 2.0 GLi sedan fra '89 med 280K på klokken gik omkring 11-12 km/l ved
blandet kørsel.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Psypher

Dato : 25-03-05 14:10

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Henrik skrev i Message-ID:

> Min 2.0 GLi sedan fra '89 med 280K på klokken gik omkring 11-12 km/l ved
> blandet kørsel.

Min 2.0 GLI fra 95 går som regel 12 km/l ved 130 km/t samt en lille smule
bykørsel
(Kbh - Slagelse) ca 95 km hver vej.

Regards

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : KubikH

Dato : 25-03-05 14:26

"Henrik" <2hsos@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1991, stationcar....
>
> Motoren skulle være en såkaldt lean-burn-motor, der står 4A-FE på den.

Hejsa
Forvirringen stammer nok fra Corollaerne.
Har selv nr 2 "Gamle hunde" af en Corolla 1,6 fra 1986, med 4A motorer
Den første gik 15,8 km/l ved 90 - 100 på motorvejen.
Den "Nye" går ca 13,5 Km/l.
Forskellen skyldes følgende:
Da de kom frem klagede mange (incl FDM´S testkører) over at der var et hul"
i registeret.
Den tøvede lidt når den gik over på fuldgasspjældet.
Derfor skiftede Toyota uden beregning hoveddysen ud, med en der var et
nummer større.
Det var der rigtig mange der fik gjort

Så de´
Mvh
Niels

Fra : Henrik

Dato : 26-03-05 09:35

Henrik wrote:
> [...]
> defensiv kørsel med rolige accelereringer.
>
> Kan det passe den kun skal køre ca. 11,5-12 km/l? Mvh. Henrik

Tak for alle comments, jeg må jo nok til at lette foden lidt på
speederen Mvh. Henrik