/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvem skal holde tilbage?
Fra : Jens Maigaard


Dato : 23-03-05 14:49

Hej,

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber kan besvares af de mange
trafiklovskyndige mennesker i gruppen. Tag et kig på
http://www.institutionsweb.dk/privat/trafik.gif

Jeg kører i bil nr. 1. Jeg skal dreje ind i porten, men fordi porten er smal
bliver jeg nød til at komme "lige på". Det er derfor nødvendigt, at jeg
trækker til venstre før jeg svinger. Vejen er på den korte strækning (se
tegningen) to baner bred, men der er ingen striber mellem de to baner. Jeg
begynder at blinke til højre lige når jeg er kommet igennem krydset.

Skal jeg holde tilbage for bil nummer 2 før jeg svinger ind i porten, eller
skal bil nummer to holde tilbage for mig? Hvem ville få skylden i et evt.
uheld?

MVH

Jens Maigaard



 
 
Basil (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 23-03-05 14:48

Jens Maigaard wrote:
> Hej,
>
> Jeg har et spørgsmål, som jeg håber kan besvares af de mange
> trafiklovskyndige mennesker i gruppen. Tag et kig på
> http://www.institutionsweb.dk/privat/trafik.gif
>
> Jeg kører i bil nr. 1. Jeg skal dreje ind i porten, men fordi porten er
smal
> bliver jeg nød til at komme "lige på". Det er derfor nødvendigt, at jeg
> trækker til venstre før jeg svinger. Vejen er på den korte strækning (se
> tegningen) to baner bred, men der er ingen striber mellem de to baner. Jeg
> begynder at blinke til højre lige når jeg er kommet igennem krydset.
>
> Skal jeg holde tilbage for bil nummer 2 før jeg svinger ind i porten,
eller
> skal bil nummer to holde tilbage for mig? Hvem ville få skylden i et evt.
> uheld?
>
> MVH
>
> Jens Maigaard

Kender ikke juraen, men der er noget med at aldrig må passere indenom, så
hvis du har brugt blinkeren og bremsen korrekt, så burde du gå fri.
Kai



jens andersen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : jens andersen


Dato : 23-03-05 15:22


"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse
news:qve0e.106162$Vf.4032995@news000.worldonline.dk...
> Jens Maigaard wrote:
>> Hej,
>>
>> Jeg har et spørgsmål, som jeg håber kan besvares af de mange
>> trafiklovskyndige mennesker i gruppen. Tag et kig på
>> http://www.institutionsweb.dk/privat/trafik.gif
>>
>> Jeg kører i bil nr. 1. Jeg skal dreje ind i porten, men fordi porten er
> smal
>> bliver jeg nød til at komme "lige på". Det er derfor nødvendigt, at jeg
>> trækker til venstre før jeg svinger. Vejen er på den korte strækning (se
>> tegningen) to baner bred, men der er ingen striber mellem de to baner.
>> Jeg
>> begynder at blinke til højre lige når jeg er kommet igennem krydset.
>>
>> Skal jeg holde tilbage for bil nummer 2 før jeg svinger ind i porten,
> eller
>> skal bil nummer to holde tilbage for mig? Hvem ville få skylden i et evt.
>> uheld?
>>
>> MVH
>>
>> Jens Maigaard
>
> Kender ikke juraen, men der er noget med at aldrig må passere indenom, så
> hvis du har brugt blinkeren og bremsen korrekt, så burde du gå fri.
> Kai

Og man må ikke skifte kørebane uden at have konstateret det kan
foregå uden ulempe for den øvrige trafik, heller ikke selv om man blinker.



Jens Maigaard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Maigaard


Dato : 23-03-05 14:59

> Hej,
>....

Og jeg starter så med at beklage den anden post

/Jens



Roberto Saldo (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 23-03-05 15:09

Jens Maigaard wrote:
>>Hej,
>>....
>
>
> Og jeg starter så med at beklage den anden post

Hvorfor det, det var jo tydeligvis en fejl.
Men man kan godt aflyse en post hvis man er meget flov.
I min T-bird højreklikker man bare på den og vælger 'cancel message'

Mvh
Roberto

Leonard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-03-05 15:13

"Jens Maigaard" <jensmDET_HER_SKAL_VAEK@privat.dk> wrote:

>Jeg
>begynder at blinke til højre lige når jeg er kommet igennem krydset.

Jeg ved ikke hvem der får evt. skyld, men hvis jeg var dig, så ville
jeg blinke til venstre, når krydset var passeret, trække helt til
venstre og afvente fri bane i alle retninger og derefter blinke til
højre og køre igennem porten.

De færreste kan forstå når en lastbil blinker til højre og trækker ud
til venstre for at få plads til svinget, endnu færre fatter at det kan
være nødvendigt i en bil med trailer efter og det er nok kun
lokalkendte der vil kunne forstå din manøvre i en personbil.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Jens Maigaard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Maigaard


Dato : 23-03-05 15:56

> Jeg ved ikke hvem der får evt. skyld, men hvis jeg var dig, så ville
> jeg blinke til venstre, når krydset var passeret, trække helt til
> venstre og afvente fri bane i alle retninger og derefter blinke til
> højre og køre igennem porten.
>
> De færreste kan forstå når en lastbil blinker til højre og trækker ud
> til venstre for at få plads til svinget, endnu færre fatter at det kan
> være nødvendigt i en bil med trailer efter og det er nok kun
> lokalkendte der vil kunne forstå din manøvre i en personbil.

Tak for svaret.

Der mangler faktisk en ting på tegningen - der er en vej lige overfor
porten - så hvis jeg blinker til venstre, vil de bagvedkørende tro at jeg
skal derover. Jeg har opdateret tegningen på
www.institutionsweb.dk/privat/trafik1.gif

Når jeg nu ikke kan blinke til venstre - hvad gør jeg så? Som det er nu
blinker jeg til højre, kigger bagud og dytter vredt af dem, der prøver at
køre indenom. Men det er jo ikke sikkert at jeg undgår buler på den måde.

/Jens



John Sahl (23-03-2005)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 23-03-05 16:01

Jens Maigaard wrote:
> Når jeg nu ikke kan blinke til venstre - hvad gør jeg så? Som det er
> nu blinker jeg til højre, kigger bagud og dytter vredt af dem, der
> prøver at køre indenom. Men det er jo ikke sikkert at jeg undgår
> buler på den måde.

Er der ingen mulighed for at du kan komme fra den modsatte
side og undgå den lidt triste situation både du og dine medbilister
kommer i ved din manøvre?

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!



Leonard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-03-05 16:23

"Jens Maigaard" <jensmDET_HER_SKAL_VAEK@privat.dk> wrote:

>Der mangler faktisk en ting på tegningen - der er en vej lige overfor
>porten - så hvis jeg blinker til venstre, vil de bagvedkørende tro at jeg
>skal derover. Jeg har opdateret tegningen på
>www.institutionsweb.dk/privat/trafik1.gif

Det er egentlig ikke dit problem hvad de bagvedkørende tror, hvis du
holder og venter til der er frit med blink til venstre, så får du folk
til at køre højre om dig.
Hvordan er midterlinien på stedet?

Måske er det smartere at dreje ned af vejen til venstre og vende der,
for så at køre næsten ligeover vejen ind igennem porten?
Eller som John foreslår at komme fra den anden side af, så det bliver
et naturligt stort venstresving.

Din nuværende metode med at dytte holder dig helt sikkert ikke bulefri
i længden.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Jens Maigaard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Maigaard


Dato : 23-03-05 19:46

> Det er egentlig ikke dit problem hvad de bagvedkørende tror, hvis du
> holder og venter til der er frit med blink til venstre, så får du folk
> til at køre højre om dig.
> Hvordan er midterlinien på stedet?

Delvist optrukket - så jo, det er vel en mulighed.

> Måske er det smartere at dreje ned af vejen til venstre og vende der,
> for så at køre næsten ligeover vejen ind igennem porten?

Det kan jeg godt - men skal så alt i alt holde og vente ret meget længere.
Det er en trafikeret vej, og vejen overfor har ikke meget plads til at
vende.

> Eller som John foreslår at komme fra den anden side af, så det bliver
> et naturligt stort venstresving.

Det er en stor omvej - men ellers det ideelle.

> Din nuværende metode med at dytte holder dig helt sikkert ikke bulefri
> i længden.

Det har du nok desværre ret i.

/Jens



Jørgen M. Rasmussen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 23-03-05 17:28


"Jens Maigaard" <jensmDET_HER_SKAL_VAEK@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg nu ikke kan blinke til venstre - hvad gør jeg så? Som det er nu
> blinker jeg til højre, kigger bagud og dytter vredt af dem, der prøver at
> køre indenom.

Det er forkert, §16, Stk. 2. Kørende, som i vejkryds ønsker at ændre
færdselsretning, skal før forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig,
at denne kan foretages uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i
samme retning. Dvs. det er dit prob., for du er til fare&ulempe med din lidt
ulogiske tegngivning og kørsel ;). Jeg vil foreslå du holder ind til HØJRE
lidt før, og venter til der er "fri bane", og så kan du begynde manøvren
med at trække til venstre og altdetder.



Finn Guldmann (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 23-03-05 21:21

Jørgen M. Rasmussen wrote:
>>Når jeg nu ikke kan blinke til venstre - hvad gør jeg så? Som det er nu
>>blinker jeg til højre, kigger bagud og dytter vredt af dem, der prøver at
>>køre indenom.
> Det er forkert, §16, Stk. 2. Kørende, som i vejkryds ønsker at ændre
> færdselsretning, skal før forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig,
> at denne kan foretages uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i
> samme retning. Dvs. det er dit prob., for du er til fare&ulempe med din lidt
> ulogiske tegngivning og kørsel ;). Jeg vil foreslå du holder ind til HØJRE
> lidt før, og venter til der er "fri bane", og så kan du begynde manøvren
> med at trække til venstre og altdetder.
>
Hvad ulogisk er der ved at blinke til højre, når man vil dreje til højre?

Problemet, i al sin korthed, er den manglende opmærksomhed fra de bagved
kørende.

Så løsningen må gå på hvordan man får dem til at være opmærksom på at de
skal holde sig bag ved.

--
MVH Finn

Jørgen M. Rasmussen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 23-03-05 21:43


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad ulogisk er der ved at blinke til højre, når man vil dreje til højre?
>
Det ulogiske består i at man indleder manøvren med at trække til venstre,
som om at man er kommet til at vise af til den "gale" side. Nævnte §
beskriver et høresving med at man indleder det med at trække så langt som
muligt til højre.

> Så løsningen må gå på hvordan man får dem til at være opmærksom på at de
> skal holde sig bag ved.
>
Det skal de heller ikke. Løsningen må være at man i tilfælde af bagved
kørende trafik, afventer den er passeret, hvor efter man i fred og ro kan
koncentrere sig om at ramme den §"?! port :). Så er Jens hverken til gene
el. fare for nogen.



Finn Guldmann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 24-03-05 01:37

Jørgen M. Rasmussen wrote:
>>Hvad ulogisk er der ved at blinke til højre, når man vil dreje til højre?
> Det ulogiske består i at man indleder manøvren med at trække til venstre,
> som om at man er kommet til at vise af til den "gale" side. Nævnte §
> beskriver et høresving med at man indleder det med at trække så langt som
> muligt til højre.
>
Standart indlæring for dem der forsøger sig med at få et
lastbilkørekorter at "så langt til højre som muligt" meget vel kan være
helt ovre til venstre, hvis det er nødvendigt for at kunne dreje.

>>Så løsningen må gå på hvordan man får dem til at være opmærksom på at de
>>skal holde sig bag ved.
> Det skal de heller ikke. Løsningen må være at man i tilfælde af bagved
> kørende trafik, afventer den er passeret, hvor efter man i fred og ro kan
> koncentrere sig om at ramme den §"?! port :). Så er Jens hverken til gene
> el. fare for nogen.
>
Så er det bare lige spørgsmålet hvor man skal holde og vente i den
skitserede situation.

At holde ind til højre mellem krydset tror jeg ikke på som en mulighed.
Nu er der ikke mål på tegningen, men for mig ser det ud til at der ikke
er plads mellem krydset og porten til at man kan holde i højre side,
køre ud til il stregen, og stadig ramme lige på porten.

Men til mig at se må den rigtige måde være at man kører frem over
krydset så man "rammer" midt i det brede spor på den anden side. Og så
snart det er klart at man ikke kan dreje til højre i selve krydset
begynder at blinke til højre. Samtidig begynder man at trække til
venstre, naturligvis med langsom hastighed.

Og så håber man at de bagved kørende har fattet hvad der skal foregå.

--
MVH Finn

Jørgen M. Rasmussen (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 24-03-05 06:47


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> lastbilkørekorter at "så langt til højre som muligt" meget vel kan være
> helt ovre til venstre, hvis det er nødvendigt for at kunne dreje.
>
I know, jeg har oxo "skipper-brev". Men her vil lastbilens fysiske str.
virke afskrækkende for nogen som gerne vil inden om. Men juraen er der
faktisk ikke ændret på, den bliver bare bøjet lidt.


> Så er det bare lige spørgsmålet hvor man skal holde og vente i den
> skitserede situation.
>
Jeg vil standse der hvor bil2. er på tegningen. men du har ret, der er noget
galt med proportionerne på tegningen, og målfast er den slet ikke :).

> Og så håber man at de bagved kørende har fattet hvad der skal foregå.
>
Uanset hvad man gør, har man brug for en vis forståelse fra omgivelserne. En
lastbil er bare lettere at forstå ;).



Finn Guldmann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 24-03-05 18:25

Jørgen M. Rasmussen wrote:
>>lastbilkørekorter at "så langt til højre som muligt" meget vel kan være
>>helt ovre til venstre, hvis det er nødvendigt for at kunne dreje.
> I know, jeg har oxo "skipper-brev". Men her vil lastbilens fysiske str.
> virke afskrækkende for nogen som gerne vil inden om. Men juraen er der
> faktisk ikke ændret på, den bliver bare bøjet lidt.
>
Det er ellers ikke min erfaring. Er der blot den mindste mulighed for at
"man" kan komme om ved en lastbil skal det prøves.

Det er også derfor jeg har "indført" at jeg forsøger at få bagenden af
traileren til at starte så langt til højre som muligt, at jeg dækker
begge spor ved indkørsel til en rundkørsel. Og videre i den dur.

Det sjove ved det er at se folks reaktion når man kan liste traileren
til at rage ind over motorhjælmen på en personbil.

>>Og så håber man at de bagved kørende har fattet hvad der skal foregå.
> Uanset hvad man gør, har man brug for en vis forståelse fra omgivelserne. En
> lastbil er bare lettere at forstå ;).
>
Det kan godt være. Men forståelsen for ar andre bilister ikke bare kører
lige ud som en selv er ikke så stor så det gør noget. :-/

--
MVH Finn

Jens Maigaard (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Maigaard


Dato : 24-03-05 09:17

> Jørgen M. Rasmussen wrote:

<snip>
>
> At holde ind til højre mellem krydset tror jeg ikke på som en mulighed. Nu
> er der ikke mål på tegningen, men for mig ser det ud til at der ikke er
> plads mellem krydset og porten til at man kan holde i højre side, køre ud
> til il stregen, og stadig ramme lige på porten.

Det kan man faktisk godt - tegninen er ikke målfast, og der er plads til
det. Det kan være, at det er det, jeg skal gøre.

> Men til mig at se må den rigtige måde være at man kører frem over krydset
> så man "rammer" midt i det brede spor på den anden side. Og så snart det
> er klart at man ikke kan dreje til højre i selve krydset begynder at
> blinke til højre. Samtidig begynder man at trække til venstre, naturligvis
> med langsom hastighed.
>
> Og så håber man at de bagved kørende har fattet hvad der skal foregå.

Men de fatter det jo ikke...

MVH

Jens



Finn Guldmann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 24-03-05 18:37

Jens Maigaard wrote:
>>At holde ind til højre mellem krydset tror jeg ikke på som en mulighed. Nu
>>er der ikke mål på tegningen, men for mig ser det ud til at der ikke er
>>plads mellem krydset og porten til at man kan holde i højre side, køre ud
>>til il stregen, og stadig ramme lige på porten.
> Det kan man faktisk godt - tegninen er ikke målfast, og der er plads til
> det. Det kan være, at det er det, jeg skal gøre.
>
Man kan jo blive nødt til det.

>>Men til mig at se må den rigtige måde være at man kører frem over krydset
>>så man "rammer" midt i det brede spor på den anden side. Og så snart det
>>er klart at man ikke kan dreje til højre i selve krydset begynder at
>>blinke til højre. Samtidig begynder man at trække til venstre, naturligvis
>>med langsom hastighed.
>>Og så håber man at de bagved kørende har fattet hvad der skal foregå.
> Men de fatter det jo ikke...
>
Jeg tror stadig på den med alarmblink eller "ultra" lav hastighed eller
begge dele, og så ind med det samme, som det mest optimale for dig.

--
MVH Finn

Finn Guldmann (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 23-03-05 17:47

Jens Maigaard wrote:
> Der mangler faktisk en ting på tegningen - der er en vej lige overfor
> porten - så hvis jeg blinker til venstre, vil de bagvedkørende tro at jeg
> skal derover. Jeg har opdateret tegningen på
> www.institutionsweb.dk/privat/trafik1.gif
> Når jeg nu ikke kan blinke til venstre - hvad gør jeg så? Som det er nu
> blinker jeg til højre, kigger bagud og dytter vredt af dem, der prøver at
> køre indenom. Men det er jo ikke sikkert at jeg undgår buler på den måde.
>
Den lovlige måde må være at du placerer dig midt i "sporet" (Det brede
spor der begynder lige efter krydset) så du markerer at der ikke er
plads på nogen af siderne af dig. Herefter begynder du at blinke til
højre samtidig med at du trækker til venstre.

Lovligt må et andet køretøj kun overhale dig højre om når du blinker til
venstre.

Du skal så blot holde øje med at der ikke er nogen der kører på din
højre side. At de gør en fejl giver dig jo ikke påkørselsret.

Respekterer den bagved kørende dit blink, kan du køre ind af porten. Gør
han det ikke må du vente til der er en der gør det. For dem der kommer
efter kigger garanteret ikke på hvad du laver. De følger blot efter.

Personligt ville jeg nok bruge alarmblink lige efter krydset for at gøre
opmærksom på at der sker ting der ikke er helt almindelig.

--
MVH Finn

Leonard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-03-05 17:57

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Personligt ville jeg nok bruge alarmblink lige efter krydset for at gøre
>opmærksom på at der sker ting der ikke er helt almindelig.

Og det er en af de få ting der irriterer mig grusomt, folk tror sgu at
det havariblink er til når man vil noget der ikke lige er efter bogen,
og så må andre bare sørge for at holde god afstand.


--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Finn Guldmann (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 23-03-05 21:25

Leonard wrote:
>>Personligt ville jeg nok bruge alarmblink lige efter krydset for at gøre
>>opmærksom på at der sker ting der ikke er helt almindelig.
> Og det er en af de få ting der irriterer mig grusomt, folk tror sgu at
> det havariblink er til når man vil noget der ikke lige er efter bogen,
> og så må andre bare sørge for at holde god afstand.
>
Har du et bedre bud på hvordan man får folk til at bruge de små grå til
andet end at sidde på?

Et alternativ kunne være at køre meget langsomt frem over krydset. Men
jeg lidt bange for hvad det vil udløse af "alternative kørselsmåder" og
mærkelig tegngivning.

--
MVH Finn

Jens Maigaard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Maigaard


Dato : 23-03-05 19:43


> Den lovlige måde må være at du placerer dig midt i "sporet" (Det brede
> spor der begynder lige efter krydset) så du markerer at der ikke er plads
> på nogen af siderne af dig. Herefter begynder du at blinke til højre
> samtidig med at du trækker til venstre.

Det er det, jeg gør nu.

> Lovligt må et andet køretøj kun overhale dig højre om når du blinker til
> venstre.
>
> Du skal så blot holde øje med at der ikke er nogen der kører på din højre
> side. At de gør en fejl giver dig jo ikke påkørselsret.
>
> Respekterer den bagved kørende dit blink, kan du køre ind af porten. Gør
> han det ikke må du vente til der er en der gør det. For dem der kommer
> efter kigger garanteret ikke på hvad du laver. De følger blot efter.

Det er det, jeg gør nu.

> Personligt ville jeg nok bruge alarmblink lige efter krydset for at gøre
> opmærksom på at der sker ting der ikke er helt almindelig.

Jeg er ikke glad for at bruge advarselsblink i den situation - det er vel
ikke meningen med det, og jeg tror at det vil forvirre mere end det hjælper.

/Jens



Finn Guldmann (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 23-03-05 21:31

Jens Maigaard wrote:
>>Personligt ville jeg nok bruge alarmblink lige efter krydset for at gøre
>>opmærksom på at der sker ting der ikke er helt almindelig.
> Jeg er ikke glad for at bruge advarselsblink i den situation - det er vel
> ikke meningen med det, og jeg tror at det vil forvirre mere end det hjælper.
>
Siden de påbød advarselsblink ved køkørsel, syntes jeg det er vokset fra
kun at kunne betragtes som "havariblink".

Blandt lastbilerne har det i mange år været brugt til at markere at "her
sker der noget 'alternativt'".

Jeg kan ikke se andre måder at markere at der sker noget ar ikke bare er
"lige ud af landevejen".

--
MVH Finn

Leonard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-03-05 22:43

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Blandt lastbilerne har det i mange år været brugt til at markere at "her
>sker der noget 'alternativt'".

Hvilket ejg ikke fatter, når lastbilerne oftest er udstyret med gule
rotorblink på taget, så vil det da være naturligt at bruge dem?

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Martin Vollert (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 23-03-05 22:54

Også skrev Vollert
> Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>
>> Blandt lastbilerne har det i mange år været brugt til at markere at
>> "her sker der noget 'alternativt'".
>
> Hvilket ejg ikke fatter, når lastbilerne oftest er udstyret med gule
> rotorblink på taget, så vil det da være naturligt at bruge dem?

De kan bare være svære at se bagfra.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert



Leonard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-03-05 23:02

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> wrote:

>De kan bare være svære at se bagfra.

Ikke hvis de er lovligt monteret:

AFMÆRKNINGSLYGTER
(1)
Afmærkningslygte:
a)
Skal afgive gult lys.
b)
Skal være synlig fra alle sider og mindst 5° under vandret. Denne
bestemmelse anses for opfyldt, dersom et køretøj er forsynet med flere
afmærkningslygter, der tilsammen kan ses fra alle sider. Disse lygter
skal være tilsluttet samme betjeningskontakt.
c)
Skal afgive 60-240 blink pr. minut.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Martin Vollert (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 24-03-05 01:42

Også skrev Vollert
> "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> wrote:
>
>> De kan bare være svære at se bagfra.
>
> Ikke hvis de er lovligt monteret:
>
> AFMÆRKNINGSLYGTER
> (1)
> Afmærkningslygte:
> a)
> Skal afgive gult lys.
> b)
> Skal være synlig fra alle sider og mindst 5° under vandret. Denne
> bestemmelse anses for opfyldt, dersom et køretøj er forsynet med flere
> afmærkningslygter, der tilsammen kan ses fra alle sider. Disse lygter
> skal være tilsluttet samme betjeningskontakt.
> c)
> Skal afgive 60-240 blink pr. minut.

Regler er meget godt, og de er fint tydlige hvis trækkeren køre solo, men du
skal lige regne med at der for det meste er en ca 13 meter trailer efter den
trækker som rotorblikkene sidder på.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert



Finn Guldmann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 24-03-05 01:45

Leonard wrote:
> "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> wrote:
>
>
>>De kan bare være svære at se bagfra.
>
>
> Ikke hvis de er lovligt monteret:
>
> AFMÆRKNINGSLYGTER
> (1)
> Afmærkningslygte:
> a)
> Skal afgive gult lys.
> b)
> Skal være synlig fra alle sider og mindst 5° under vandret. Denne
> bestemmelse anses for opfyldt, dersom et køretøj er forsynet med flere
> afmærkningslygter, der tilsammen kan ses fra alle sider. Disse lygter
> skal være tilsluttet samme betjeningskontakt.
> c)
> Skal afgive 60-240 blink pr. minut.
>
Og så anbringer du lige en ladkasse bag førerhuset der rager 4 meter op
fra vejen. Så er de ligesom ikke rigtig til at få øje på.

--
MVH Finn

Finn Guldmann (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 24-03-05 01:41

Leonard wrote:
>>Blandt lastbilerne har det i mange år været brugt til at markere at "her
>>sker der noget 'alternativt'".
> Hvilket ejg ikke fatter, når lastbilerne oftest er udstyret med gule
> rotorblink på taget, så vil det da være naturligt at bruge dem?
>
Hvis du kigger efter vil du opdage 1) at det er de færreste lastbiler
der er udstyret med rotorblink, og 2) dem der har dem har dem siddende
på taget af førerhuset hvor de er svære at få øje på for en bil der
kører lige bag ved.

--
MVH Finn

Martin Vollert (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 23-03-05 22:57

Også skrev Vollert

Jeg ville forsætte med at gøre som du gør nu, altså blink til højreog
placere dig så dem bagfra ikke kan komme indenom, jeg kan ikke se at det kan
gøres meget anderledes og ville selv gøre det på den måde som du gør nu.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert



Emil Jensen [2100] (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Emil Jensen [2100]


Dato : 24-03-05 03:27

Hvad med at køre forbi porten, og holde til siden indtil alle har passeret.
Så kan du bakke ind i porten.
Jeg ved ikke om det er hensigtsmæssigt for dig, jeg tænker på parkering i
gården eller hvad der nu findes på den anden side af porten.
Jeg kan heller ikke rigtigt se på tegningen som du har lavet, om der er
dobbelt optrukne midterstriber, og om der er to vejbaner som forsætter efter
porten eller om de fletter til en vejbane netop udenfor porten?

Mvh

Emil



Jens Maigaard (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Maigaard


Dato : 24-03-05 09:14

> Hvad med at køre forbi porten, og holde til siden indtil alle har
> passeret. Så kan du bakke ind i porten.
> Jeg ved ikke om det er hensigtsmæssigt for dig, jeg tænker på parkering i
> gården eller hvad der nu findes på den anden side af porten.
> Jeg kan heller ikke rigtigt se på tegningen som du har lavet, om der er
> dobbelt optrukne midterstriber, og om der er to vejbaner som forsætter
> efter porten eller om de fletter til en vejbane netop udenfor porten?
>
> Mvh
>
> Emil

Hej,

Hvis jeg skal bakke ind er jeg helt sikker på at det kommer til at koste
buler - om ikke andet, så som en soloulykke. Der er 10 cm på hver side af
bilen i porten.

Der er delvist optrukne midterstriber i det stykke hvor de er parallelle.
Hvor dobbeltbanen snævrer ind til een bane er striberne faktisk blevet
"malet over" med asfalt, så der ingen afstribning er overhovedet.

Der er ingen bilister, der bruger den brede bane som to baner - stykket er
for kort til at det giver mening. Det er naturligvis undtaget dem, der kører
inden om mig når jeg vil ind i porten.

MVH

Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste