Fiat Tipo gider ikke starte når det er ko
Fra : Martin Larsen

Dato : 22-03-05 01:03

Hej gruppe

Min Fiat Tipo 1.4 i.e. fra 1992 udviklede for 4 uger siden et
irriterende problem. Når den er kold, fx om morgenen, er den næsten
umulig at starte. Det tager 5-10 minutter før man får den igang, og det
er kun takket være et godt batteri at det overhovedet lader sig gøre.
Når den er varm, kører den derimod som en drøm.

Jeg kan bedst beskrive det som at starte en kold motor uden at trække
chokeren. Pokkers vanskeligt, men lykkes det kører den fint når den
først er varm. Sådan føles det, men i.e. (injection) modellen har
naturligvis ingen choker.

Motoren behøver ikke være helt varm for at starte. Det får fint i op til
omkring 2 timer efter den er stoppet. Derefter er det noget skidt.

Jeg har tørret tændkablerne og strømfordelerdækslet og forsøgt med en
gang pronto, men det hjælper ikke.

Haynes manualen stopper desværre i 1991 og dækker ikke injection
modellerne, så det er lidt tricky. I karburatormodellerne er der en
koldstart-sensor som, hvis den er defekt, kan skabe lignede problemer,
men jeg ved ikke om der findes en sådan i injection systemet og hvordan
man i givet fald tjekker den.

Jeg har haft den på værksted for problemet. De målte den, skiftede
tændrørerne og rensede strømfordelen, hvilket jeg måtte slippe en tusse
for. Men lave den gjorde de bare ikke. Surt! Desuden opdagede jeg her i
weekenden at de havde glemt at montere en slange under luftfilteret, en
stor en man ikke sådan lige overser. Så jeg er lidt knotten på dem.

Hvilke indsigelsesmuligheder har man overfor et værksted?

Hilsen og tak på forhånd for råd og tips

Martin

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-03-05 01:13

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilke indsigelsesmuligheder har man overfor et værksted?
>
> Hilsen og tak på forhånd for råd og tips

Tager jeg ikke meget fejl, så vil du kunne bruge en Haynes til en Tempra fra
samme årgang, da de 2 Fiat(astike) biler deler motorer -- (bl.a.)

Jesper

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-03-05 08:16

Hej Jesper

> Tager jeg ikke meget fejl, så vil du kunne bruge en Haynes til en Tempra fra
> samme årgang, da de 2 Fiat(astike) biler deler motorer -- (bl.a.)

Jeg blev lige så glad for dit forslag, for det er en super ide! Men lang
næse, på Haynes' hjemmeside ser jeg at de ikke har nogen bøger for Tempra.

Hvad med Uno, mon den kan bruges?

Hilsen
Martin

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-03-05 09:00

> [...]
> næse, på Haynes' hjemmeside ser jeg at de ikke har nogen bøger for Tempra.

Uden at være sikker, så vil jeg tro at den nok kan bruges motormæssigt. Der
er jo mange der bruger samme motor i flere forskellige modeller, og endda på
tværs af de forskellige mærker. Men du kan jo kigge lidt på www.biltorvet.dk
og søge på Tipo'ens motor og på Uno'ens motor. Har de samme størrelse og
samme ydelse er der stor sandsynlighed for det er den samme motor.

Jesper

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 26-03-05 16:00

Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> Motoren behøver ikke være helt varm for at starte. Det får fint i op til
> omkring 2 timer efter den er stoppet. Derefter er det noget skidt.

Det lyder næsten som det problem jeg havde med min Peugeot 309 1.6i.
Jeg kunne dog sjældent få den startet på batteri, så istedet skubbede
jeg den 20-25 meter bagud (svag stigning op ad bakke) og så lade den
trille og sætte den i 2. gear, så gik den igang næsten hver gang.
Tilsvarende kunne den trækkes igang på en meget kort strækning.
Det blev dog værre for hver dag der gik.

Da jeg to uger senere var træt af det cirkus, tog det kun et minut for
LH Bilcenter i Odense at sætte et testapparat til og opdage, at
"Ø.D.-giveren" (mener jeg de kaldte den) var defekt og skulle skiftes.

Siden den blev skiftet har den startet og kørt perfekt.

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-03-05 08:10

Hej Jens

> Da jeg to uger senere var træt af det cirkus, tog det kun et minut for
> LH Bilcenter i Odense at sætte et testapparat til og opdage, at
> "Ø.D.-giveren" (mener jeg de kaldte den) var defekt og skulle skiftes.

Tak for svaret. Jeg har vha. Google nu fundet ud af hvad en ØD-giver er:
http://groups-beta.google.com/group/dk.fritid.bil/msg/f670dcb31fb4aadb

Hilsen
Martin