Dæktryk 17" fælge Skoda Octavia
Fra : Janner

Dato : 21-03-05 12:39

Hej,

Hvilket dæk tryk skal jeg have i mine 17" dæk på min Octavia ? Samme som de
15" original hjul (2,1) eller hvordan og hvorledes ?

Hygge

Jan

Fra : Jan Pedersen

Dato : 21-03-05 12:50

Janner wrote:
> Hej,
>
> Hvilket dæk tryk skal jeg have i mine 17" dæk på min Octavia ? Samme
> som de 15" original hjul (2,1) eller hvordan og hvorledes ?

Ja skulle næsten til at spørge om det samme, har også lige sat 17" på...
godt nok på en Cordoba, men spørgsmålet er det samme

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-03-05 12:54

Jan Pedersen" <cuk@"ikkedette wrote:

> Ja skulle næsten til at spørge om det samme, har også lige sat 17"
> på... godt nok på en Cordoba, men spørgsmålet er det samme

Jeg mener, at det skal være en del højere...
Mine 17" kører med 45-50 i tryk...
(P.S. ikke samme skala...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Mogens

Dato : 22-03-05 17:14

On Mon, 21 Mar 2005 12:54:26 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Jeg mener, at det skal være en del højere...
>Mine 17" kører med 45-50 i tryk...

Mine 275/40x17, købt hos Hr. Fruergaard, har til orientering et
angivet maksimaltryk på 44...!

Mvh...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-03-05 17:35

Mogens wrote:
> Mine 275/40x17, købt hos Hr. Fruergaard, har til orientering et
> angivet maksimaltryk på 44...!

Jep, og mine 225/45-17 har på 51...

Fra : Mogens

Dato : 22-03-05 17:35

On Tue, 22 Mar 2005 17:35:06 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Jep

Så jeg vil tro, at de normale 36 på standarddækkene skal justeres op
på de nye til en værdi på ca. en 42 stykker...

>og mine 225/45-17 har på 51...

Okay!

Mvh...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-03-05 12:57

Jan Pedersen wrote:

> Ja skulle næsten til at spørge om det samme, har også lige sat 17" på...
> godt nok på en Cordoba, men spørgsmålet er det samme

Det skal være et par .1 bar højere.
Det bedste er at føle sig frem.

Mvh
Roberto

Fra : Mogens

Dato : 21-03-05 20:11

On Mon, 21 Mar 2005 12:57:20 +0100, Roberto Saldo <rs@yahoo.com>
wrote:

>Det bedste er at føle sig frem.

Nej -> et dæk, der slides "skævt", kan ikke rettes op igen.

Mvh...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-03-05 08:33

Mogens wrote:

> Nej -> et dæk, der slides "skævt", kan ikke rettes op igen

Kan du ikke mærke i styretøjet om der er for lidt luft i dine fordæk?

Mvh
Roberto

Fra : Mogens

Dato : 22-03-05 17:12

On Tue, 22 Mar 2005 08:32:43 +0100, Roberto Saldo <rs@yahoo.com>
wrote:

>Kan du ikke mærke i styretøjet om der er for lidt luft i dine fordæk?

Jow, jeg kan godt mærke i styretøjet, hvis lufttrykket ikke er på det
normale niveau (sammenligningsgrundlag til stede). Køber du imidlertid
et nyt Breitreifen, du ikke kender, har du en vanskelig sag, idet
sammenligningsgrundlaget er der ikke.

Bagpå kan du kun lægge mærke til, om sliddet ligger korrekt eller
"midt på/i siderne". Og er dækkene først "mærkede" eksempelvis midt
på, vil det vare dækkets levetid ud...

Mvh...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-03-05 09:28

Mogens wrote:

> Nej -> et dæk, der slides "skævt", kan ikke rettes op igen.

Det kommer an på hvor meget "skævt" er...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-03-05 09:31

Morten Fruergaard wrote:

> Det kommer an på hvor meget "skævt" er...

Der skal køres med ret meget forkert dæktryk før det kan ses.
Vi taler 1/2-1 bar forkert her.
Dårlig sporing derimod hævner sig hurtigt.

Jeg ville fylde det anbefalede tryk på + 0.2 og så justere op eller ned alt efter
fornemmelsen i rattet. Det kan sagtens gøres uden at dækkene bliver lidt skæve.
Mogens må se at komme lidt i forårshumør :)

Mvh
Roberto

Fra : Claus

Dato : 22-03-05 10:45

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Det skal være et par .1 bar højere.
> Det bedste er at føle sig frem.
>
> Mvh
> Roberto

Jep, jeg plejer at "gætte et lufttryk" og så måle profildybden med et
skydelære efter at have kørt nogle kilometer (hvor meget er pr. gefühl).
Hvis profildybden kun når at ændre sig nogle få tiende-dele inden
lufttrykket er justeret på plads er det ikke den store ulykke. Min
erfaring
er at lufttrykket skal være 0,2-0,3 bar højere end standard monteringen.

(Hvis I finder svaret derude... vil I så godt poste det her i gruppen til
glæde for andre som har en Octavia, som nok også får et sæt alu'er på et
tidspunkt...

Vh. Claus
(Som drømmer om det sæt 18" RS4 han så ved SMC i Odense til 12.000 kr. med
dæk)

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-03-05 12:12

Claus wrote:
> Vh. Claus
> (Som drømmer om det sæt 18" RS4 han så ved SMC i Odense til 12.000
> kr. med dæk)

Deler din glæde ved denne fælg....

http://seat.the-man.dk/cordoba/IMG_4051.JPG

Godt nok kun 17"

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-03-05 13:05

Jan Pedersen" <cuk@"ikkedette wrote:
> Deler din glæde ved denne fælg....
>
> http://seat.the-man.dk/cordoba/IMG_4051.JPG
>
> Godt nok kun 17"

Det må da være dine vinterdæk...

(Som snart piller sine 17" RS4 med vinterdæk af og sætter sine 18" med
sommerdæk på... )

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-03-05 13:03

Claus wrote:
> Vh. Claus
> (Som drømmer om det sæt 18" RS4 han så ved SMC i Odense til 12.000
> kr. med dæk)

Det var dyrt...

(Som samt vil have sine 18" RS4 med sommerdæk på...)

Fra : Claus

Dato : 23-03-05 15:01

meddelelse news:42400903$0$246$14726298@news.sunsite.dk...

> Det var dyrt...
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Det lyder som et løfte...

Vh. Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-03-05 08:03

Claus wrote:

> Det lyder som et løfte...

Så hold op mig på det...
(Såfremt du kan leve med en kopi....)

Fra : Claus

Dato : 25-03-05 12:56

meddelelse news:42426597$0$249$14726298@news.sunsite.dk...
> Så hold op mig på det...
> (Såfremt du kan leve med en kopi....)
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Jeg vender tilbage når det bliver aktuelt. I mellemtiden kan du jo tage et
kursus i dansk ordstilling (drille-drille).

Vh. Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-05 11:21

Claus wrote:

> Jeg vender tilbage når det bliver aktuelt. I mellemtiden kan du jo
> tage et kursus i dansk ordstilling (drille-drille).

Ok. Jeg så det gør. Ellers du kan håbe at på har solgt jeg bil min, jeg da
har 1.500 km gamle 18" RS4 med kvalidæk - hvis det på passer din...

Fra : Mogens

Dato : 26-03-05 12:30

On Sat, 26 Mar 2005 11:21:23 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Ok. Jeg så det gør. Ellers du kan håbe at på har solgt jeg bil min, jeg da
>har 1.500 km gamle 18" RS4 med kvalidæk - hvis det på passer din...

Har du hentet din nye Volvo?

Mvh...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-05 18:10

Mogens wrote:

> Har du hentet din nye Volvo?

Jep...

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 17:10

"Janner" <askmejust@nospamnejtak.ja> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilket dæk tryk skal jeg have i mine 17" dæk på min Octavia ? Samme som
> de 15" original hjul (2,1) eller hvordan og hvorledes ?

Hej.

Jeg kører med 225/45-17 på C5'ern, standart størrelsen der er 195/65-15 er
opgivet til 2,5 bar, jeg har sat trykket op til 2,8 bar på mine sommerdæk,
og de bliver slidt rigtigt pænt , ingen skævheder overhovedet.

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen