/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
skoda galvaniseret siden?
Fra : Ukendt


Dato : 19-03-05 18:30

Passer det at alle Skoda'er siden årgang 2000 er galvaniseret?

Er der andre bilmærker (bortset fra de helt dyre) der også galvaniserer
konsekvent?

mvh tb

 
 
Martin Petersen (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 19-03-05 19:46

tom(a)brondsted.dk" <"tom(a)brondsted.dk - "tom(a)brondsted.dk"
423c6185$0$240$14726298@news.sunsite.dk
skrev følgende:
> Passer det at alle Skoda'er siden årgang 2000 er galvaniseret?
>
> Er der andre bilmærker (bortset fra de helt dyre) der også
> galvaniserer konsekvent?

Peugeot... Siden '88 (?). Før '88 var det vidst kun undervognen (dette
gælder for 205. Ved ikke med andre).

>
> mvh tb

--
Martin Petersen
"A low voter turnout, is an indication
of fewer people going to the polls." - GWB



Preben Riis Sørensen (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 19-03-05 23:14


"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
news:b1676$423c7287$5293e405$399@nf4.news-service.com...
> tom(a)brondsted.dk" <"tom(a)brondsted.dk - "tom(a)brondsted.dk"
> 423c6185$0$240$14726298@news.sunsite.dk
> skrev følgende:
> > Passer det at alle Skoda'er siden årgang 2000 er galvaniseret?
> >
> > Er der andre bilmærker (bortset fra de helt dyre) der også
> > galvaniserer konsekvent?
>
> Peugeot... Siden '88 (?). Før '88 var det vidst kun undervognen (dette
> gælder for 205. Ved ikke med andre).

Jeg vil lige indsparke en fodnote, at sålænge man ikke får at vide med hvor
mange my og med hvilket materiale der er galvaniseret, kan man få ligeså
meget ud af at vide at solen er gul.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ukendt (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-03-05 00:28


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:423ca43c$0$22995$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> Jeg vil lige indsparke en fodnote, at sålænge man ikke får at vide med
hvor
> mange my og med hvilket materiale der er galvaniseret, kan man få ligeså
> meget ud af at vide at solen er gul.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
Korrekt, og jeg har hørt fra ( hvad jeg betragter som pålidelig kilde), at
f.eks. Octavia'en ligger der fra 3-5 my, og for en effektiv galvanisering
skal vi op omkring 10-12 my. Dette skal retfærdigvis siges, at det gælder en
ret stor del af de biler, som roser sig af at være galvaniserede.

mvh
Ebbe
( Skodasmed )



Preben Riis Sørensen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-03-05 01:41


"Ebbe" <es44(at)pc(dot)dk> skrev> >
> Korrekt, og jeg har hørt fra ( hvad jeg betragter som pålidelig kilde), at
> f.eks. Octavia'en ligger der fra 3-5 my, og for en effektiv galvanisering
> skal vi op omkring 10-12 my. Dette skal retfærdigvis siges, at det gælder
en
> ret stor del af de biler, som roser sig af at være galvaniserede.

Selvom vi taler om 10-20 my så er det jo kun til at grine over, hvis dette
skulle være den 'anerkendte' tykkelse. Vi taler om 2-3 blodlegemers
tykkelse, for at sammenligne med noget vi kan forholde os til, og dem kan
der være 5 millioner af i en kubikmillimeter blod.
Hvorfor skal forbrugere altid snydes/lyves overfor?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ukendt (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-03-05 10:30

> Selvom vi taler om 10-20 my så er det jo kun til at grine over, hvis dette
> skulle være den 'anerkendte' tykkelse. Vi taler om 2-3 blodlegemers
> tykkelse, for at sammenligne med noget vi kan forholde os til, og dem kan
> der være 5 millioner af i en kubikmillimeter blod.
> Hvorfor skal forbrugere altid snydes/lyves overfor?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>

Er tykkelsen af 2-3 blodlegmer noget vi alle kan forholde os til? Hvad er
ellers din begrundelse for, at 10-20my er til at grine over, i forbindelse
med korrosionsbeskyttelse af biler?
Mvh/Lars



Preben Riis Sørensen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-03-05 11:34


"F O L" <inbox-AT-postkasse.com> skrev i en meddelelse
news:423d4291$0$209$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Selvom vi taler om 10-20 my så er det jo kun til at grine over, hvis
dette
> > skulle være den 'anerkendte' tykkelse. Vi taler om 2-3 blodlegemers
> > tykkelse, for at sammenligne med noget vi kan forholde os til, og dem
kan
> > der være 5 millioner af i en kubikmillimeter blod.
> > Hvorfor skal forbrugere altid snydes/lyves overfor?
> > --
> > M.V.H.
> > Preben Riis Sørensen
> > preben@esenet.dk
> >
>
> Er tykkelsen af 2-3 blodlegmer noget vi alle kan forholde os til? Hvad er
> ellers din begrundelse for, at 10-20my er til at grine over, i forbindelse
> med korrosionsbeskyttelse af biler?

Fordi jeg er overbevist om at det ikke virker ret længe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Henrik B. (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-03-05 10:34


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:423d518c$0$23108$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

>> Er tykkelsen af 2-3 blodlegmer noget vi alle kan forholde os til? Hvad er
>> ellers din begrundelse for, at 10-20my er til at grine over, i
>> forbindelse
>> med korrosionsbeskyttelse af biler?
>
> Fordi jeg er overbevist om at det ikke virker ret længe.

Audi pålægger 7,5 my zink, når de galvaniserer. Det samme gør forøvrigt
Saab.

--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!



Aksel (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 21-03-05 12:51


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:423cc692$0$23056$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Ebbe" <es44(at)pc(dot)dk> skrev> >
>> Korrekt, og jeg har hørt fra ( hvad jeg betragter som pålidelig kilde),
>> at
>> f.eks. Octavia'en ligger der fra 3-5 my, og for en effektiv galvanisering
>> skal vi op omkring 10-12 my. Dette skal retfærdigvis siges, at det gælder
> en
>> ret stor del af de biler, som roser sig af at være galvaniserede.
>
> Selvom vi taler om 10-20 my så er det jo kun til at grine over, hvis dette
> skulle være den 'anerkendte' tykkelse. Vi taler om 2-3 blodlegemers
> tykkelse, for at sammenligne med noget vi kan forholde os til, og dem kan
> der være 5 millioner af i en kubikmillimeter blod.
> Hvorfor skal forbrugere altid snydes/lyves overfor?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>


Udtaler sig med en skråsikkerhed som kun kan skyldes totalt ukendskab til
emnet.

Af 10 - 12 år gamle biler med 7 - 10 my galvanisering har kun 3 - 4%
betydelige rustangreb, ugalvaniserede 85%, det synes jeg er en betydelig
forskel, uanset hvor mange blodlegemers tykkelse det svarer til.

Lad være med at udtale dig on emner du intet aner om.

Hilsen Aksel



Preben Riis Sørensen (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 21-03-05 19:09


"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i
>
> Udtaler sig med en skråsikkerhed som kun kan skyldes totalt ukendskab til
> emnet.
>
> Af 10 - 12 år gamle biler med 7 - 10 my galvanisering har kun 3 - 4%
> betydelige rustangreb, ugalvaniserede 85%, det synes jeg er en betydelig
> forskel, uanset hvor mange blodlegemers tykkelse det svarer til.
>
> Lad være med at udtale dig on emner du intet aner om.

Jeg ville bare fremhæve at man ret let kan gøre galvaniseringen betydeligt
mere effektiv hvis viljen var til stede. Og jeg skal ikke bevise overfor
dig, eller andre, hvor meget eller lidt jeg aner om galvanisering. 7 my er
ret tæt på et blodlegemes tykkelse, og det bliver det ved med at være: alt
for latterlig tyndt et lag. At det så overhovedet har en virkning, er
egentlig ret overraskende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Henrik B. (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-03-05 23:28


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:423f0da4$0$23009$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg ville bare fremhæve at man ret let kan gøre galvaniseringen betydeligt
> mere effektiv hvis viljen var til stede. Og jeg skal ikke bevise overfor
> dig, eller andre, hvor meget eller lidt jeg aner om galvanisering. 7 my er
> ret tæt på et blodlegemes tykkelse, og det bliver det ved med at være: alt
> for latterlig tyndt et lag. At det så overhovedet har en virkning, er
> egentlig ret overraskende.

Som nævnt benytter bl.a. Audi sig af et lag på 7,5 my. Dertil kommer at
behandlingen er galvaniske = nærmest selvreparerende.

--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!



Preben Riis Sørensen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-03-05 00:14


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev >
> Som nævnt benytter bl.a. Audi sig af et lag på 7,5 my. Dertil kommer at
> behandlingen er galvaniske = nærmest selvreparerende.

Forstår ikke helt. Hvad er selvreparerende?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Henrik B. (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-03-05 13:20


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:423f5554$0$22995$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev >
>> Som nævnt benytter bl.a. Audi sig af et lag på 7,5 my. Dertil kommer at
>> behandlingen er galvaniske = nærmest selvreparerende.
>
> Forstår ikke helt. Hvad er selvreparerende?

Zink'en...

--
----------------------------------
Alt under 1 Bar er en sugemotor!



Preben Riis Sørensen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-03-05 19:00


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42400d76$0$288$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:423f5554$0$22995$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev >
> >> Som nævnt benytter bl.a. Audi sig af et lag på 7,5 my. Dertil kommer at
> >> behandlingen er galvaniske = nærmest selvreparerende.
> >
> > Forstår ikke helt. Hvad er selvreparerende?
>
> Zink'en...

Er det det den ladnings-/ion-mæssige beskyttelse du tænker på?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Henrik B. (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-03-05 00:01


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42405d37$0$23010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

>> Zink'en...
>
> Er det det den ladnings-/ion-mæssige beskyttelse du tænker på?

Jep.

--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!



Jørgen M. Rasmussen (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 24-03-05 06:59


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>> Er det det den ladnings-/ion-mæssige beskyttelse du tænker på?
>
> Jep.
>
Men det virker ikke at sætte anoder på en bil, hvis det skal virke, skal den
være 100% "neddyppet", i kontakt, som fx. et skibskrog el. en varmebeholder.
Og hvis der går hul i galvaniseringen ruster den fint, I know, been there
:((.



Preben Riis Sørensen (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 24-03-05 13:14


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4242572c$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> >> Er det det den ladnings-/ion-mæssige beskyttelse du tænker på?
> >
> > Jep.
> >
> Men det virker ikke at sætte anoder på en bil, hvis det skal virke, skal
den
> være 100% "neddyppet", i kontakt, som fx. et skibskrog el. en
varmebeholder.
> Og hvis der går hul i galvaniseringen ruster den fint, I know, been there

Ja vel ruster den når der går hul, og det forsinker 7 my ikke ret længe.
Ellers havde vi de galvaniserede biler evigt, og det er der indtil videre
ikke noget der tyder på.

Hvis 'klodsprincippet' fra skibe havde virket, ville motorens og andre
aludele være tilstrækkeligt. En skam at det ikke er sådan.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Aksel (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 25-03-05 00:14

Men det virker ikke at sætte anoder på en bil, hvis det skal virke, skal
den være 100% "neddyppet", i kontakt, som fx. et skibskrog el. en
varmebeholder.

> Og hvis der går hul i galvaniseringen ruster den fint, I know, been there


> Ja vel ruster den når der går hul, og det forsinker 7 my ikke ret længe.
> Ellers havde vi de galvaniserede biler evigt, og det er der indtil videre
> ikke noget der tyder på.




Endnu engang, biler uden galvanisering har tyve gange så ofte rustangreb som
dem med 7 my galvanisering, det synes jeg er en markant forskel!

Hvor tit ser man en 15 år gammel rusten Audi, og hvor tit ser man en rådden
Opel eller Alfa fra samme årgang?

Egentlig er effekten af det tynde zinklag nøjagtig den samme som anoderne på
skibe og i varmtvandsbeholdere, blot er anoden strakt ud over hele
karrosseriet, og når der bliver skader på lak og gennem zinklaget fungerer
zinken ved siden af hullet som "offeranode"

De eneste galvaniserede biler jeg har set som har større lagtykkelse er de
2CV som ejerne har skilt totalt ad og fået varmgalvaniseret, men den
behandling kan ikke bruges i en produktion, pladedelene bliver skæve, og
overfladen er så ru at man ikke kan lave en ordentlig lakering uden slibning
og spartling.

Jeg har selv meget gode erfaringer med Audi galvanisering, jeg havde en 100
fra 85, da den 17 år gammel blev torpederet var der ingen rust, ikke engang
på klassiske rustfælder som under donkraftbeslageller i døre.
Den havde aldrig været undervognsbehandlet.

Hilsen Aksel



Aksel (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 22-03-05 00:29

>
> Jeg ville bare fremhæve at man ret let kan gøre galvaniseringen betydeligt
> mere effektiv hvis viljen var til stede. Og jeg skal ikke bevise overfor
> dig, eller andre, hvor meget eller lidt jeg aner om galvanisering. 7 my er
> ret tæt på et blodlegemes tykkelse, og det bliver det ved med at være: alt
> for latterlig tyndt et lag. At det så overhovedet har en virkning, er
> egentlig ret overraskende.
> --


Den norske undersøgelse jeg har henvist til i et andet indlæg
http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=136
viser at et zinklag på kun 2-5 my medsætter rustfølsomheden til en
trediedel, så selv et så tyndt lag har en væsentlig virkning.
En galvanisering med en lagtykkelse på 7-10 my betyder at rustangrebene
reduceres til en tyvendedel (ca. 3-4% af 10-12 år gamle biler har væsentlige
rustangreb), og så er der vel ikke væsentlig grund til at forbedre det, det
er jo kun her i Danmark at det er almindeligt at biler bliver så gamle.

Der er produktionsmæssige grunde til at bl.a. Audi har lagt sig på de ca. 7
my, zinklaget bliver valset på de rå plader før forarbejdningen og tykkere
lag vil vanskeliggør punktsvejsning.
Elgalvanisering er uegnet da den ændrer materialestrukturen (brintskørhed)
og varmgalvanisering er heller ikke egnet da der bliver spændinger i
pladerne.

I industrien bruger man 5-10 my galvanisering til emner der udsættes for
lette miljøpåvirkninger, det er jo ikke lige det man forbinder med salt og
fugt i lange perioder, men så længe der er dækket med lak er der ingen
korrosionspåvirkning af pladerne, først når lakken bliver beskadiget
begynder zinklaget at nedbrydes.

Hilsen Aksel



Jan W Nielsen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 22-03-05 13:42

> Der er produktionsmæssige grunde til at bl.a. Audi har lagt sig på de ca.
> 7 my, zinklaget bliver valset på de rå plader før forarbejdningen og
> tykkere lag vil vanskeliggør punktsvejsning.

Der er ingen punktsvjesninger i en ny Audi - de limer det hele sammen for
netop at opnå højere ruststyrke.

/Jan W Nielsen



Henrik B. (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-03-05 13:48


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:424011c5$0$302$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Der er produktionsmæssige grunde til at bl.a. Audi har lagt sig på de ca.
>> 7 my, zinklaget bliver valset på de rå plader før forarbejdningen og
>> tykkere lag vil vanskeliggør punktsvejsning.
>
> Der er ingen punktsvjesninger i en ny Audi - de limer det hele sammen for
> netop at opnå højere ruststyrke.

Nope, det er fordi at limning er stærkere, når vi snakker sammenføjning af
aluramme.

--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!



Jan W Nielsen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 22-03-05 14:13

>> Der er ingen punktsvjesninger i en ny Audi - de limer det hele sammen for
>> netop at opnå højere ruststyrke.

> Nope, det er fordi at limning er stærkere, når vi snakker sammenføjning af
> aluramme.

Jeg taler ikke kun om A8, og jeg taler ikke om alurammer - men om døre ag
andre steder i bilen.

- og jo, det skyldes i høj grad også fordelene i forhold til rust.

( Er lim i grunden stærkere end svejsning, når vi taler alu-rammer - min
moutainbike er da svejset - og det er endda en Porsche.. ) )

/Jan W Nielsen




Henrik B. (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-03-05 14:25


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4240190f$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> ( Er lim i grunden stærkere end svejsning, når vi taler alu-rammer - min
> moutainbike er da svejset - og det er endda en Porsche.. ) )

Hvor mange biler finder du der er fuldsvejset?

--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!



Jan W Nielsen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 22-03-05 15:11

> Hvor mange biler finder du der er fuldsvejset?

Nå, du pålejer da at tale begestret om en land´krøjser..

Var der ikke noget med, at den kunne det hele for kun det halve - den må da
være 3-dobbelt-fuldsvejset med dobbelt bi-ion-nuklear-turbo..?

)

/Jan W Nielsen



Henrik B. (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-03-05 15:20


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:42402761$0$270$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Var der ikke noget med, at den kunne det hele for kun det halve - den må
> da være 3-dobbelt-fuldsvejset med dobbelt bi-ion-nuklear-turbo..?

Du er ikke go' til rygsvømning.

Men violinen spiller flot... *LOL*

--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!



BJ (22-03-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-03-05 15:22


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42402981$0$243$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Oliebrændere er til opvarmning!

ROTFL ... mer', mer' ..

--
Bjørn J.



Henrik B. (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-03-05 15:35


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:424029ff$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Oliebrændere er til opvarmning!
>
> ROTFL ... mer', mer' ..



--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!



Jan W Nielsen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 22-03-05 16:14

> Du er ikke go' til rygsvømning.

*LOL*

> Men violinen spiller flot... *LOL*

Den hamrer bare derud af..

/Jan W Nielsen



Jørgen M. Rasmussen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-03-05 01:55


"tom(a)brondsted.dk" <"tom(a)brondsted.dk"> skrev i en meddelelse

> Passer det at alle Skoda'er siden årgang 2000 er galvaniseret?
>
Fra og med introduktionen af Octavia i -96, er de galvaniseret.



Aksel (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 20-03-05 11:56


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:423cc903$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "tom(a)brondsted.dk" <"tom(a)brondsted.dk"> skrev i en meddelelse
>
>> Passer det at alle Skoda'er siden årgang 2000 er galvaniseret?
>>
> Fra og med introduktionen af Octavia i -96, er de galvaniseret.


Og da Skoda er en del af VW Audi koncernen er det en galvanisering der dur,
i modsætning til mange af de der reklamerer med galvanisering.

Her er et klip fra en svensk undersøgelse
http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=136

Galvanisering hjelper på stålplatene, men her er blant annet tykkelsen på
sinkbelegget svært viktig. Enkelte biler har tynt sinkbelegg, og det er ikke
mer effektivt enn tidligere behandlinger med grunning og lakk.
Ser vi på utsatte deler på 12 år gamle biler, viser det seg at sinkbelegg
har enorm betydning og beleggets tykkelse står lineært i forhold til mengden
av rust. Uten sinkbelegg finner man opptil 85% kraftig rustangrep. Med et
belegg på 2-5 My (tusendels millimeter) finnes opptil 29% kraftig rustangrep
og med tykt belegg - 7-10 My er det bare 3-4% med betydelig rust.
Grovt sagt så ruster bilen over tjue ganger mer uten rustbelegg i forhold
til skikkelig sinkbehandling (galvanisering). Eller et tynt sinkbelegg vil
være ti ganger bedre enn uten. Dette kan variere mye med hvilke andre
beskyttelsesmetoder som brukes og eventuell tilleggsbehandling, som voks og
fett i hulrom.

Altså: Godt galvaniserede biler (Audi/VW/Skoda) har 3-4% efter 12 år
betydelige rustangreb, ved ugalvaniserede 85%, det er da en forskel der vil
noget.


Preben Riis Sørensen skrev et totalt irrelevant indlæg om
galvaniseringstykkelse, han har muligvis forstand på blodlegemer, men
absolut ikke på galvanisering.

Hilsen Aksel



Ukendt (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-03-05 13:12

tom(a)brondsted.dk wrote:
> Passer det at alle Skoda'er siden årgang 2000 er galvaniseret?
>
> Er der andre bilmærker (bortset fra de helt dyre) der også galvaniserer
> konsekvent?
>
> mvh tb
Tak for alle svarene. At man må anlægge et nuanceret syn på
"galvaniseret" er blevet klart for mig nu.

Men jeg vil tilføje at jeg nok har misforstået en Skoda-forhandler der
foreslog at jeg købte en Fabia årg. 2000 eller senere fremfor en Felicia
(årg. 98 så vidt jeg husker) - der *ikke* var galvaniseret. Eller måske
er jeg blevet misinformeret. Men så er jeg netop den første

mvh tb

Jan W Nielsen (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 21-03-05 22:19

> Men jeg vil tilføje at jeg nok har misforstået en Skoda-forhandler der
> foreslog at jeg købte en Fabia årg. 2000 eller senere fremfor en Felicia
> (årg. 98 så vidt jeg husker) - der *ikke* var galvaniseret. Eller måske er
> jeg blevet misinformeret. Men så er jeg netop den første

Felicia er den "mellemgamle" generation af Skoda, og det er en rustbunke.

Fabiaen er en top-klasse-minibil. Feliciaen er en ulykke.

Så kort kan det i grunden siges - de to biler har INTET med hinanden at
gøre.

Køb en Fabia.

/Jan W Nielsen



Karsten Andersen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 23-03-05 04:47

Sat, 19 Mar 2005 18:29:39 +0100, skrev tom(a)brondsted.dk, på 6
linier, i <423c6185$0$240$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Passer det at alle Skoda'er siden årgang 2000 er galvaniseret?
>
>Er der andre bilmærker (bortset fra de helt dyre) der også galvaniserer
>konsekvent?

Hansa plader kan da ikke ruste?


--
MVH Karsten
Horsens

Jørgen M. Rasmussen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 23-03-05 08:56


"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hansa plader kan da ikke ruste?
>
Nej for det er aluminium ;).



Roberto Saldo (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 23-03-05 09:00

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
>
>>Hansa plader kan da ikke ruste?
>>
>
> Nej for det er aluminium ;).

Der lader til at være opstået den misforståelse at aluminium er totalt inert.
Aluminium smuldrer altså også væk i saltlagen.

Mvh
Roberto

Jørgen M. Rasmussen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 23-03-05 17:50


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Aluminium smuldrer altså også væk i saltlagen.
>
Ja men det er ikke rust ;). Jeg ved ikke hvor hurtigt processen foregår
ifht. jern,stål?.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste