Mere udstyr i lastbilerne
Fra : Leonard

Dato : 18-03-05 14:08

Så skal der indsættes endnu mere udstyr i lastbilerne:
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=553852/
Citat:
Eller at man eventuelt monterer sidespejle med mikrofoner i, som
tændes samtidig med blinklyset på lastbilen.

Der er snart ikke plads til gods på lastbilerne?

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-03-05 19:33

Leonard wrote:
> [...]
> tændes samtidig med blinklyset på lastbilen.
>
> Der er snart ikke plads til gods på lastbilerne?

Jeg undrer mig stadig over at man stadig ikke vil se på de løsninger der
ville rede liv.

Men i et samfund hvor lastbilerne, pr. definition, er roden til alt
trafikalt ondt, er det jo nok ikke så mærkeligt alligevel.

Hvad en mere larmende tingest på cyklerne skulle hjælpe ved jeg ikke.
Cyklisterne ville jo ikke vide hvornår de skulle bruge den.

Så længe man ikke vil tage 'det nødvendige skridt' og indføre vigepligt
for cyklisterne alle steder hvor deres baner krydses af andre
trafikarter, må det næstbedste være at *alle biler* kræves udstyret med
lydalarm der går i gang samtidig med blinklyset.

--
MVH Finn

Fra : Johnt

Dato : 18-03-05 21:16

> [...]

Hvis det er noget udstyr som kan spare menneskeliv, så er det vel ligemeget.
Ifølge cykelviden blev 219 personer blev ramt af højresvingende lastbiler
gennem de seneste seks år. Af dem blev 50 dræbt, viser nye tal fra
Haverikomissionen.
Det syntes jeg er ret mange.

> [...]
> må det næstbedste være at *alle biler* kræves udstyret med lydalarm der

Hvorfor skal der være vigepligt for cyklisterne ?

Hilsen
Johnt

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-03-05 21:05

"Johnt" == Johnt <invalid@incalid.invalid> writes:

> Hvorfor skal der være vigepligt for cyklisterne ?

Start her:
<http://wiki.wegge.dk/Folk_over_25_burde_vaere_doede>

Og fortæl mig så hvad årsagen til cyklisters nuværende overdødelighed
i trafikken er? Jeg er ked af at stille det så firkantet op, men det
lyder som om du er ved at belønne mangel på omtanke.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-03-05 21:22

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> lyder som om du er ved at belønne mangel på omtanke.

Manglende omtanke hos hvem?. Den som ikke foretager sig nogen manøvre, el.
den son gør. Skal man være ansvarlig for andres handlinger?!?!?.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-03-05 21:32

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Manglende omtanke hos hvem?. Den som ikke foretager sig nogen
> manøvre, el. den son gør. Skal man være ansvarlig for andres
> handlinger?!?!?.

Forestil dig at du kommer kørende (i bil) til et kryds, hvor sidevejen har
ubetinget vigepligt.
Der kommer dog en bil fra sidevejen og du ser straks at han helt har overset
sin vigepligt.
Hvad gør du så ?
Vil du holde på din "forkørsels-ret" og fortsætte, eller vil du stoppe og
undgå et uheld ?
Sat lidt på spidsen, så er det vel omtrent den samme problematik, som i
nævnte situation med cyklist/lastvogn.
Med hensynsfuldhed og omtanke, kommer man nu engang længst i livet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Johnt

Dato : 18-03-05 23:40

> [...]
> i trafikken er? Jeg er ked af at stille det så firkantet op, men det
> lyder som om du er ved at belønne mangel på omtanke.

Jeg ved ikke om det er mangel på omtanke, men i København er det
hovedsageligt kvinder, som bliver kørt ned.

Og der er nævnt, at det rammer denne gruppe af cyklister, da de er mere
forsigtige i trafikken.

Hilsen
Johnt

Fra : Leonard

Dato : 19-03-05 13:42

"Johnt" <invalid@incalid.invalid> wrote:

>Og der er nævnt, at det rammer denne gruppe af cyklister, da de er mere
>forsigtige i trafikken.

Jeg tror desværre at disse uheld skyldes manglende viden om hvordan en
lastbil med hænger opfører sig i et højresving. Og hvis jeg har ret,
så vil det ikke hjælpe at indføre vigepligt for cyklisterne.

Når en lastbil med hænger/trailer holder ved et kryds og vil dreje til
højre, så holder den oftest en god meter fra kantstenen - af 2
årsager, der er oftest ikke plads til at den kan få hele trækket
indtil kantstenen og lukke af og hvis den holdt helt inde ved
kantstenen, så vil den ikke kunne få de bagerste hjul med rundt om
hjørnet uden at køre disse op over fortov og vælte lysmaster osv.

Cyklisten ser at der er god plads til at køre op til stoplinien på
indersiden af lastbilen og holder pænt der og venter på grønt lys. Når
det så bliver grønt kommer cyklisten i tanke om at det er en lastbil
og at den nok ikke kan se lille mig, så jeg bliver holdende og venter
på at den er kørt. Eller cyklisten kommer kørende og ser godt nok at
lastbilen er ved at dreje, men kører frem til stregen og holder for at
vente på at lastbilen er færdig med svinget.

Når lastbilen så drejer rundt om hjørnet, så kommer de bagerste hjul
helt tæt til kantstenen, og det er lige der cyklisten holder og venter
- uden at opdage at der kommer et sæt ret store hjul og tromler en ned
bagfra.

Jeg tror at den eneste løsning er anden udformning af kryds, hvor
cykelstien er ophøjet og trukket helt frem til stoplinien og med plads
nok til at lastbilen kan komme rundt om hjørnet uden at køre
baghjulene op på cykelstien.
Kombineret med at stoplinien i højre vognbane er trukket tilbage, så
cyklisterne holder foran (last)bilerne, der skal svinge, så de kan
ses.

Så mangler der kun lidt opdragelse af cyklisterne så de lærer at
stoplinien er hellig og ikke må overskrides før der er grønt, og at
det er den man skal blive bag, hvis man vil overleve.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 20-03-05 02:18

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Start her:
> <http://wiki.wegge.dk/Folk_over_25_burde_vaere_doede>

Haha bedstefar, køl ned. Så galt står det da heller ikke til med
nutidens unge :)

Mvh.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-03-05 04:12

"Lars" == Lars L Hansen <hop_i_havet@hotmail.com> writes:

> Haha bedstefar, køl ned. Så galt står det da heller ikke til med
> nutidens unge :)

Nu er jeg kun 35, så det er meget teoretisk at kalde mig
bedstefar. Men bortset fra det, synes jeg at der er en kedelig tendens
i hele samfundet, og ikke blot trafikken, til at lade alting være
"nogle andres" problem.

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 18-03-05 22:49

Hej,

> Hvorfor skal der være vigepligt for cyklisterne ?

Det er farligt for cyklister at køre på motorvejen, derfor er det forbudt.

Det er farligt for cyklister at køre imod færdselsretningen (og for
bilister i øvrigt også), derfor er det forbudt.

Det er farligt for cyklister at køre højre om en lastbil der er ved at
svinge til højre, men det er lovligt. Lidt uhensigtsmæssigt.

Den part der har sværest ved at se situationen og undgå at den bliver
farlig, har hele ansvaret, burde det ikke være omvendt? Måske at politiet
burde udstede bøder til cyklister som blev kørt ned af højresvingende
bilister. Jeg har svært ved at tro at cyklisten ikke kunne have set bilen
og standset op. Hvorfor? Fordi at færdselsloven ikke undtager cyklister
for at "udvise agtpågivenhed". Hvis nu cyklisten så siger: "jeg kunne ikke
nå at standse", så kommer der lige en bøde oveni for at køre for stærkt.

Mvh
Lars

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-03-05 23:07

> [...]
> nå at standse", så kommer der lige en bøde oveni for at køre for stærkt.

Hvis vi laver færdselsloven om til det det du skriver, så kan en bil
indhente en cyklist på cykelstien, og så har cyklisten pludselig vigepligt.
Hvad med alle de små sidegader som trafikanterne passerer, skal cyklisterne
nu kigge tilbage ved hver sidegade og se om der er en bilist som vil svinge
ind her fra den store vej (for at overholde vigepligten)?

Mvh

Emil

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-03-05 02:27

Emil Jensen [2100] wrote:
> [...]
> nu kigge tilbage ved hver sidegade og se om der er en bilist som vil svinge
> ind her fra den store vej (for at overholde vigepligten)?

Det er da en oplagt måde at forsøge at rede deres liv på.

--
MVH Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-03-05 01:52

Johnt wrote:
> [...]
> Ifølge cykelviden blev 219 personer blev ramt af højresvingende lastbiler
> gennem de seneste seks år. Af dem blev 50 dræbt, viser nye tal fra

Hvormange er der så der er "knaldet" af personbiler?

Sådan lige for at få tingene sat i det rette perspektiv.

> Hvorfor skal der være vigepligt for cyklisterne ?

Fordi det er deres liv det handler om.

Du kender selv alle klicheerne.

Men det seneste tiltag har jo ikke vist sig at hjælpe. Så måske skulle
man se på problemet med andre briller. F.eks. dem der viser at det måske
ikke kun var ved tiltag overfor lastbilerne man skulle prøve at løse
problemet.

--
MVH Finn

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-05 23:37

> [...]
> må det næstbedste være at *alle biler* kræves udstyret med lydalarm der

IGEN et eksempel på dansk lappeløsningslovgivning.

Det kunne løses én gang for alle: Lav et krav om én skærm i lastbilen, med
ét (fiskeøje)kamera . Så kan hele pivtøjet ses på én gang....

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-03-05 02:34

Henrik B. wrote:
> IGEN et eksempel på dansk lappeløsningslovgivning.
> Det kunne løses én gang for alle: Lav et krav om én skærm i lastbilen, med
> ét (fiskeøje)kamera . Så kan hele pivtøjet ses på én gang....

Det vil kunne løse nogle af de problemer jeg har ovre på højre side. Men
jeg tror ikke det ville kunne løse problemet med cyklisterne.

--
MVH Finn

Fra : alexbo

Dato : 19-03-05 09:18

"Henrik B." skrev

> Det kunne løses én gang for alle: Lav et krav om én skærm i lastbilen, med
> ét (fiskeøje)kamera . Så kan hele pivtøjet ses på én gang....

Det findes og er monteret på mange lastbiler, en skærm og 2 kameraer, et der
sidder i højre spejlarm og tænder sammen med højre blinklys, og et bakkamera
der tænder med baklyset.

Og så vil nogen spørge, hvad så hvis man gør begge dele,
så er det det først aktiverede kamera der vises.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-03-05 13:12

Leonard wrote:
> [...]
> Citat:
> Eller at man eventuelt monterer sidespejle med mikrofoner i, som
> tændes samtidig med blinklyset på lastbilen.

Jeg har en meget bedre løsning: Alle lastbiler får monteret nogle gigantiske
motherfuckere at nogle tågehorn hele vejen hen langs højre siden af
lastvognen + hængeren. Hver gang de slår deres højre blinklys til så
begynder kompressorhornet at spille en fanfare på fuldt tryk! (det er bedst
hvis den har en lidt ond lyd, f.eks. kan det være indledningsmusikken til en
kendt gyserfilm eller lign..)

På den måde så holder alle cyklister sig helt enten bagved, eller også er
begge deres hænder fuldt optaget med at prøve at holde for ørene, og så kan
de jo ikke sætte i gang på cyklen.

Min ide er skudsikker. Det kunne løse problemet en gang for alle.
Danmark er for blødsøden, viljen for at redde de 10-15 cyklister er ikke til
stede! :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-03-05 13:27

On Sat, 19 Mar 2005 13:12:07 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

> [...]
>
>Min ide er skudsikker. Det kunne løse problemet en gang for alle.
>Danmark er for blødsøden, viljen for at redde de 10-15 cyklister er ikke til

Det kan jeg fuldt og helt gå ind for. *LOL*

Temaet til den der film, hvor Dennis Weaver bliver forfulgt af den der
onde truck, ville være helt fin.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-03-05 14:50

Folmer Rasmussen wrote:
> Det kan jeg fuldt og helt gå ind for. *LOL*
>
> Temaet til den der film, hvor Dennis Weaver bliver forfulgt af den der
> onde truck, ville være helt fin.

Hahah ja den ville være perfekt :D

Filmen hedder forresten "Duel".
(http://www.imdb.com/title/tt0067023/)