Vento der ikke starter :( - del II
Fra : CNS

Dato : 17-03-05 08:38

Ja, så ville Vento'en igen her til morgen ikke starte...gætter på at det er
det fugtige vejr der driller noget så grusomt..

Jeg skiftede tændrør i går eftermiddags efter at bilen ikke ville starte i
går morges.. efter dette skifte startede bilen fint... men nu har samme
problem så meldt sig her til morgen med at den simpelthen ikke starter..

Jeg har forsøgt at tage tændrørene op og tørre dem af, men uden held... har
prøvet at tørre tændkabler af, samt under fordelerdækslet samt rotoren der
sidder derunder, desværre uden held..

Jeg tror ikke det er strømmen den er gal med, men er der nogen der har nogle
andre idéer til hvadjeg skal gøre ?? Er af en kollega blevet anbefalet at
spraye silikone på ledninger og fordelerdæksel... andre der kan stå inde for
den idé?

... livet er sku ved at være for kort til gamle biler ;)

/Christian
- VW Vento '92 1,8GL (km. 240k)

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-03-05 10:32

CNS skrev:

> Er af en kollega
> blevet anbefalet at spraye silikone på ledninger og fordelerdæksel...
> andre der kan stå inde for den idé?

*Pensle* - pensle et tyndt lag silicone på efter at have vasket og *tørret*
kabler, dæksel og tændrør

(Ja ja - jeg ved godt hvad Hans L. Jørgensen mener om den sag!)
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 11:50

"CNS" <cns@FJERNDETTEosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

Er af en kollega blevet anbefalet at
| spraye silikone på ledninger og fordelerdæksel...

Dum ide. Hvis du har tørret fugt&skidt af tændingssystemet, gør silikone kun
at der hurtigere kommer nyt fugt&skidt :(. Er dine tændkabler gl. og
revnede, sidder de ordentligt fast- også på tændspolen.

Fra : CNS

Dato : 17-03-05 12:04

lige for at opdatere...

Jeg tog tændkabler og strømfordeleren af bilen og ind i lejligheden, lagde
den et lunt sted og smed den så på igen her for ½ times tid siden.. og vupti
så startede dyret... så det kunne tyde på at kablerne ikke har det så
supergodt mere... hmm... måske jeg bare skal gøre det til en vane at tage
alt det fra når jeg kommer hjem fra arbejde og så smide det på igen om
morgenen :D Det er ihvertfald en effektiv tyverisikring!

... ellers skulle jeg nok bare tage mig sammen og købe et par nye
tændkabler...

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 12:28

> [...]
|
| Jeg tog tændkabler og strømfordeleren af bilen og ind i lejligheden, lagde
| den et lunt sted og smed den så på igen her for ½ times tid siden.. og

Det var bedre om du direkte tørrede dem rene med papir el.klude, for ved at
hive lidt i dem finder du ud af om de er tørre&revnede :(. Hvis de aldrig
har været udsk. er de nok ikke helt friske mere.

Fra : CNS

Dato : 17-03-05 12:39

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hive lidt i dem finder du ud af om de er tørre&revnede :(. Hvis de aldrig
> har været udsk. er de nok ikke helt friske mere.

det har jeg også prøvet, det med at tørre dem af i morges, desværre uden
held.. men umiddelbart så jeg ikke nogen problemer med dem..

/Christian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-03-05 17:20

"CNS" <cns@FJERNDETTEosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> det har jeg også prøvet, det med at tørre dem af i morges, desværre uden
> held.. men umiddelbart så jeg ikke nogen problemer med dem..

Prøv at tage "mitter tutten" af strømfordeleren, og hold den over mod
blokken, mens en anden tørner starteren. Du skal kunne trække 10-12mm. gnist
med OK. tænding. Det er nok bedst hvis du bruger tørre,tykke handsker, el.
noget andet isolerende, til at holde med ;). Og tørn ikke for længe, det
uforbrændte fuel går lige i KAT'en :(.

Fra : CNS

Dato : 19-03-05 11:58

> [...]
> handsker, el. noget andet isolerende, til at holde med ;). Og tørn ikke
> for længe, det uforbrændte fuel går lige i KAT'en :(.

hmm.. det er spørgsmålet om jeg har mod på dét lige nu ...

Men nu gik jeg ned for at købe noget fugtfjerner (silikone- ved godt der er
delte meninger om dette, men ejg har besluttet mig for at gi' det en prøve)
som jeg egentlig ville smøre på kablerne.. ekspedienten i racerhansen
påduttede mig imidlertidig også noget kaburatorvæske som jeg skulle hælde i
benzinen... men kan det nu også passe?... eller har jeg smidt 60,- væk på
ingenting? For så får han det igen, gør han ;)

/Christian

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-05 14:28

CNS skrev:

> Men nu gik jeg ned for at købe noget fugtfjerner (silikone- ved godt
> der er delte meninger om dette, men ejg har besluttet mig for at gi'
> det en prøve) som jeg egentlig ville smøre på kablerne..

Held og lykke!

> [...]
> som jeg skulle hælde i benzinen... men kan det nu også passe?...
> eller har jeg smidt 60,- væk på ingenting? For så får han det igen,

"Kommer det ned har den godt af det - og kommer det op igen har den ikke
taget skade..." LOL

Nej, der sker ikke noget ved at komme sprit i tanken - det kan man gøre helt
uden problemer

Sprit i tanken tar evt. vand i benzinen og trækker det med igennem
forbrændingen.

Hans

Fra : CNS

Dato : 19-03-05 14:32

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt uden problemer
>
> Sprit i tanken tar evt. vand i benzinen og trækker det med igennem

Ja, men det jeg egentlig var ude efter var om det kunne gøre nogen forskel
ved mit aktuelle problem - altså at bilen ikke er så vild med at starte, når
det er fugtigt... ? ;)

/Christian

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-03-05 16:42

CNS skrev:

> Ja, men det jeg egentlig var ude efter var om det kunne gøre nogen
> forskel ved mit aktuelle problem - altså at bilen ikke er så vild med
> at starte, når det er fugtigt... ? ;)

Sådan som du spørger: "altså at bilen ikke er så vild med
at starte, når det er fugtigt.." så har kaburatorspritten ikke noget med
problemet at gøre.

Det er selvfølgelig fint, at der ikke ligger vand i svømmerhuset samt i
benzintanken, hvilket spritten forhindrer, men det primære formål med sprit
i benzinen er at forhindre, at vandet i benzinen fryser og danner
kaburator-is efter et par minutters kørsel ved et temperaturområde lige
omkring frysepunktet

Ved startproblemer med kold motor hjælper sprit altså ikke.

Hans

Fra : Kim Poulsen

Dato : 20-03-05 20:47

> [...]
> omkring frysepunktet
>
> Ved startproblemer med kold motor hjælper sprit altså ikke.

korrekt, samt kaburatorvæske har mest virkning på biler med kaburator, og
det har ventoen vist ikke.

hmm eller er det en elektronisk styret kaburator, nu bliver jeg helt i
tvivl, der er da en eller anden for indsprøjning på denne tysker

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-03-05 21:55

Kim Poulsen skrev:

> kaburatorvæske har mest virkning på biler med
> kaburator, og det har ventoen vist ikke.

Nå, jeg troede den havde kaburator - beklager i givet fald.
Hans

Fra : Snusken

Dato : 17-03-05 19:58

Alternativt er gummipladen mellem indsprøjtningSmonopointen
og indsugningsmanifolden mør og revnet..

mvh eric