Espace eller Ulysses
Fra : Rune Jakobsen

Dato : 15-03-05 22:29

Hej

Jeg går og overvejer at købe ny familie bil, men kan ikke helt finde ud af
om det skal være en Renault Espace TD fra ca. 1991 eller en Fiat Ulysse 2.0
benzin fra ca. 1994

Er der nogen der kender de to biler og som kan fortælle hvordan det ser ud
med rust, brændstofforbrug, køreegenskaber og hvor mange km de ca. kan køre
før man må betegne motoren for være slidt op.

Jeg regner med et årligt kørselsbehov på ca. 40000km

Mvh
Rune Jakobsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-03-05 06:25

Rune Jakobsen wrote:
> [...]
> ser ud med rust, brændstofforbrug, køreegenskaber og hvor mange km de
> ca. kan køre før man må betegne motoren for være slidt op.

Er Espacen ikke bygget hovedsageligt i glasfiber?
Så er der jo ikke så meget der ruster der...
(Ud over det bærende osv., der jo nok ikke er i glasfiber...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 08:42

meddelelse

| Er Espacen ikke bygget hovedsageligt i glasfiber?
| Så er der jo ikke så meget der ruster der...
| (Ud over det bærende osv., der jo nok ikke er i glasfiber...

Så er der basis for at se på forsikrings-priserne, fiber er H...... dyrt at
reparere på, det vil nok have indflydelse?.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-03-05 10:50

"Rune Jakobsen" <Runejakobsen007@removethis.dk(fjern 007)> skrev i en
meddelelse news:42375390$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> køre før man må betegne motoren for være slidt op.
>
> Jeg regner med et årligt kørselsbehov på ca. 40000km

Skulle jeg vælge mellem de to biler, ville jeg klart vælge Renault'en. Den
er, i mine øjne, klart den der er den største værdi i, rent brugsmæssigt.
Hvad angår rust, så er Renault'en nok også noget bedre end Fiat'en, da den
er galvaniseret fra fabrik. Det ved jeg så ikke om Fiat'en er. Det er en
speciel fornemmelse at prøve en Espace første gang. Man føler, man sidder
midt i bilen, men står man ud og kigger på den fra siden, sidder man ikke
længere tilbage fra snuden af bilen, end i mange andre lidt større biler.
Man fornemmer dog, når man sidder bag rattet, at der er meget langt op til
snuden, på grund af den meget skrå frontrude. Brændstof-forbrug vil der nok
ikke være den store forskel på, og da du skal køre 40.000 km om året, så
mener jeg, at en diesel må være løsningen. Den er selvfølgelig dyrere i
vægtafgift, men til gengæld sparer du jo så lidt pr. liter brændstof du
hælder på bilen. 40.000 km vil nok være omkring 3800 liter brændstof der
skal til i diesel, og vel omkring 4000 liter i benzin til Fiat'en,
selvfølgelig alt afhængig af kørestil. Har du mange korte ture, skal du nok
vælge benzinen, da de "gamle" diesel-motorer ikke er glad for de korte ture.
En god og velholdt diesel motor kører nemt 5-600.000 km uden at brokke sig
alt for meget, og det vil nok være omkring 400.000 at benzinen kører. Det er
så igen afhængig af kørestil, og i lige så høj grad, hvordan man behandler
motoren. Regelmæssige olieskift, og den almindelige vedligeholdelse kan
forlænge motorernes liv ganske betydeligt. Der skal selvfølgelig også
skiftes diverse remme i de korrekte intervaller, for at motorerne holder.
Gør man det, holder begge motorer nok nemt bilens levetid.

Det er min mening om dem, og det håber jeg du kan bruge til noget.

Mvh.

Jesper
(der for øvrigt selv har en Fiat -- men det er nu en Tempra)

Fra : KASO

Dato : 18-03-05 20:17

> [...]
køre
> før man må betegne motoren for være slidt op.
>
> Jeg regner med et årligt kørselsbehov på ca. 40000km

Hvorfor lige Fiat'en?

Den findes også som Peugeot 806 og som Citroën Evasion (samt som Lancia
???) - alle 4 er samme bil - blot med lidt forskelle i indtræk og udstyr
samt enkelte variationer i motorprogram - men grundlæggende samme bil fra
samme fabrik.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 19-03-05 02:31

Ingen af delene...