Tyske biler dyrere end i Danmark?
Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 17:47

Jeg har svært ved at tro på, at en Opel Astra koster dobbelt så meget i
Tyskland som i Danmark. Er det kommissionen der har ædt søm?

En Astra 1,4 koster lige over 170.000 i Danmark og ca 15.000 euro (115.000)
i Tyskland.... jeg kan simpelthen ikke forstå den artikel...

/Kenneth

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-03-05 17:58

NumZie wrote:

> [...]
>
> En Astra 1,4 koster lige over 170.000 i Danmark og ca 15.000 euro
> (115.000) i Tyskland.... jeg kan simpelthen ikke forstå den artikel...

Husk lige på, at sammenligningspriserne er FØR den Danske afgift bliver lagt
oven i, det ændrer billedet en hel del.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : KNT

Dato : 08-03-05 18:05

"NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
(115.000)
> i Tyskland.... jeg kan simpelthen ikke forstå den artikel...

Hvis du vil lave en ærlig sammenligning vil det være en god ide at se på
priser helt uden afgifter i både Danmark og Tyskland og/eller tilsvarende
inklusive afgifter - ellers giver sammenligning ingen mening.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 18:25

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> wrote in message

> [...]
> priser helt uden afgifter i både Danmark og Tyskland og/eller tilsvarende
> inklusive afgifter - ellers giver sammenligning ingen mening.

Ved ikke om den er mere ærlig? Hvad kan jeg bruge en bilpris uden afgifter
til? Nix :)
EU-kommissionen burde måske i stedet for bruge tid på at sammenligne
afgifterne, når de nu så gerne vil udjævne prisforskellene.

Men det er alle herinde vel enige om :)

/NumZie

Fra : KNT

Dato : 08-03-05 18:32

> Ved ikke om den er mere ærlig? Hvad kan jeg bruge en bilpris uden afgifter
> til? Nix :)

Jeg ved ikke hvad du skal bruge det til - men at sammenligne en bilpris med
afgift op mod en uden afgift er i hvert fald ikke relevant. En sammenligning
skal foregå på samme niveau/grundlag for at give mening.

Knud

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-03-05 19:06

On Tue, 8 Mar 2005 18:31:35 +0100, "KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk>
wrote:

> [...]
>afgift op mod en uden afgift er i hvert fald ikke relevant. En sammenligning
>skal foregå på samme niveau/grundlag for at give mening.

Netop! Grundlaget er slutbrugerprisen. Og den er med afgifter og 25%
moms i DK, hvorimod tyskerne kun betaler 16% moms.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 19:56

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammenligning
> skal foregå på samme niveau/grundlag for at give mening.

Sammenligningen giver da mening for alle andre end os danskere der er bosat
i dk

--
Tom

Fra : Frederik

Dato : 08-03-05 20:16

> [...]
> sammenligning
> skal foregå på samme niveau/grundlag for at give mening.

Sammenligningen laves jo blot for at se, om bilpriserne nærmer sigb
hinanden, som det er meningen.

At Danmark så har sindssyge afgifter, der burde kunne indklages for for den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol, er i den sammenhæng ligegyldig.

Mvh.

Frederik

Fra : Thomas G

Dato : 08-03-05 20:31

> [...]
>
> En Astra 1,4 koster lige over 170.000 i Danmark og ca 15.000 euro
> (115.000) i Tyskland.... jeg kan simpelthen ikke forstå den artikel...

Det gør den når du ser på den pris fabrikanten tager når de sælger den til
forhandleren (og ikke den pris du betaler) ... og hvorfor er det vigtigt for
dig. Hvis danskere får billige biler fordi vores høje afgift ellers gør det
næsten umuligt at købe en alm familiebil hvis forhandleren skulle købe den
til den høje pris, så ricikerer fabrikanten at fornhandleren sælger bilen
til andre lande og score den fortjeneste som fabrikanten ellers selv ville
ha fået. Og hvorfor er det så et problem ... det er det ikke ... før
fabrikanten beslutter så for at sætte prisen op på alle biler så de matcher
prisen det dyreste sted.

Der har været meget snak om dette de sidste par år (om at priserne i EU
skulle være mere ens) og det har faktisk betydet prisstigninger på de fleste
biler.

mvh Thomas G

p.s. bemærk at de bil fabrikanter der har bedst udbytte tjener MAX 5% pr.
solgt bil (og det er ikke meget) ... og flere af firmaerne taber
(f.eks.Fiat)