Mercedes 190 - skidt køb?
Fra : Anders P

Dato : 06-03-05 12:15

Lurer lidt på at få købt en brugt bil. Vil tro jeg vil bruge 30-40.000
på projektet. Der er ingen krav til at bilen skal være af nyere dato,
hvis bare den kører godt. Hellere charme og stil end en bil to år nyere.

Og jeg har selvfølgelig set på klassikerne; Vectra, Mondeo, Sierra,
Astra stationcar, Mazda 626 osv osv.

Men jeg kunne godt finde på at prøve en Mercedes, og havde tænkt at
modellerne fra 80'erne som 230 fx. sikkert var en mulighed. Det lader
til at være sandt, hvis man kan leve med lidt mange kilometre på bogen
- men hvad med 190? Det lader til man kan få biler fra omkring 86-88
med omkring 200k km i en rimelig stand - what's the catch? Selvfølgelig
ikke den største bil i verden, men det virker bare som en bedre deal
end en jævnaldrende 230 med 500k km på bagen?

Er der noget særligt at sige om serien, årgangen etc.?

/Anders

Fra : Aragorn25

Dato : 06-03-05 18:27

Jeg havde en Merc 190 2.5Diesel med automatgear fra 88
km: 230,000

Den kørete som en drøm og kan klart anbefales, min var fra schweiz, jeg gad
ikke at købe en der havde kørt 600.000km, jeg er ligeglad med hvad fork
siger om mers, og at de kan holde til en mill. jeg gad bare ikke at tage
chancen.

Kig godt efter rust på panelerne, og bagskærmne, de rådner op de klassikere

Held og lykke med salget!!!

mvh
Dennis

Fra : Aragorn25

Dato : 06-03-05 18:49

øH, mener nok købet

Fra : Rasmus

Dato : 06-03-05 19:52

"Anders P" <anders@gadefejer.dk> wrote in message
> [...]
> hvis bare den kører godt. Hellere charme og stil end en bil to år nyere.
>
> Og jeg har selvfølgelig set på klassikerne; Vectra, Mondeo, Sierra,

.....charme og stil??, hmmm, så er det sku de forkerte biler du kigger på.

mvh
Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-05 21:16

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders P" <anders@gadefejer.dk> wrote in message

> ....charme og stil??, hmmm, så er det sku de forkerte biler du kigger på.

Nej den er go nok

--
Tom

Fra : Anders Pollas

Dato : 07-03-05 00:27

On 2005-03-06 19:52:22 +0100, "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> said:

> ....charme og stil??, hmmm, så er det sku de forkerte biler du kigger på.

Heh, enig - men det gik nu mest på alternativerne; Mercedes etc...

/A

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 06-03-05 22:46

"Anders P" <anders@gadefejer.dk> skrev i en meddelelse
> Lurer lidt på at få købt en brugt bil. Vil tro jeg vil bruge 30-40.000 på
> projektet. <SNIP>

Hvad med forsikringen ? Sådan en Mercer er sikkert ikke billig, undersøg det
og få gerne et tilbud på skrift inden du underskriver evt slutseddel...

/J

Fra : Anders Pollas

Dato : 07-03-05 00:29

On 2005-03-06 22:45:55 +0100, "[6705] Jesper Sørensen"
<fjerndetteotiss@get2net.danmark> said:

> Hvad med forsikringen ? Sådan en Mercer er sikkert ikke billig,
> undersøg det og få gerne et tilbud på skrift inden du underskriver evt
> slutseddel...

Har godt tænkt på det. Er førstegangsejer og under 30 - så alt kan ske
Men først og frememst vil jeg tro jeg dropper kasko, og den
lovpligtige ansvars svinger forhåbentlig ikke lige så meget - eller
hvad?

/A

Fra : E.L. gettonet

Dato : 07-03-05 07:20

Hej.
Jeg har 2 stk 190 ere en benzin og 1 diesel, de er ikke dyre i forsikring
dieselen koster ca 6000 uden selvrisiko ved codan, og benzineren ca det
samme ved gf med selvrisiko ( uden ansvar for rigtigheden ) jeg gider
ikke
finde papirene. det er da ikke slemt, og yderligere er de meget billige i
dele når du engangimellem har brug for nogle, hvilket ikke er ret tit, så
det er et godt køb og ikke mindst et ret stabilt køretøj.
Esben

Benzin modellen er forresten til salg. se http//www.jasc.dk

Fra : Eg Egemarke

Dato : 07-03-05 10:43

Hvad med en Saab 9000 de ligger i samme pris klasse og holder tæt på evigt,
samt du får en større og mere komfortabel bil.
Og det er ikke en fusket gammel taxamotor bil der i virkeligheden har kørt
1½ million !

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Henrik B.

Dato : 07-03-05 11:15

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> evigt, samt du får en større og mere komfortabel bil.
> Og det er ikke en fusket gammel taxamotor bil der i virkeligheden har kørt

Dét var også min tanke.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 07-03-05 14:44

> "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Dét var også min tanke.

Hvad er reservedels indekset for sådan en Svensker?
Saab 9000 er en fed dyt ingen tvivl om det, men jeg har bare være afskrækket
af prisen indtil videre.

Hvad med uorginale dele, er de til at få i DK?

Hvad koster fx. en komplet udstødning (fra Kat og ud) til sådan en?

/Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 07-03-05 19:46

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er reservedels indekset for sådan en Svensker?
> Saab 9000 er en fed dyt ingen tvivl om det, men jeg har bare være
> afskrækket
> af prisen indtil videre.

De er ikke længere så dyre. Specielt hvis man kan "nøjes" med en 2,3i.

> Hvad med uorginale dele, er de til at få i DK?

Jep bl.a. hos MH-Parts i Kibæk, Asbjørn Auto i Silkeborg, Finn Schmidt
Handel i Aarup på Fyn og et par steder på Sjælland. Men ellers er der altid
mulighed for at få sendt fra Sverige.

> Hvad koster fx. en komplet udstødning (fra Kat og ud) til sådan en?

Jeg købte i Sverige en 2,5" rustfri (skal aldrig skiftes mere)
sportsudstødning, komplet fra KAT og bagud for Dkr. 2.800,-

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 08-03-05 13:47

> De er ikke længere så dyre. Specielt hvis man kan "nøjes" med en 2,3i.

Nu var det jo nok nærmest for at få den berømte Saab "mølle" ;)
Men generelt kan man vel også forvente flere problemer med turbo'erne?

> Jeg købte i Sverige en 2,5" rustfri (skal aldrig skiftes mere)
> sportsudstødning, komplet fra KAT og bagud for Dkr. 2.800,-

Okay, det er jo meget rimeligt for en sådan.
Nu kunne jeg aldrig finde på at ofre så mange penge på et stykke 2,5" rør
(den orginale er vel 2"?), så hvad koster en standard udstødning?
I øvrigt: en rustfri udstødning kan vel også godt blive udbrændt?

/Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-05 15:25

> Nu var det jo nok nærmest for at få den berømte Saab "mølle" ;)

En 2,3i er faktisk meget harmonisk og velkørende.

> Men generelt kan man vel også forvente flere problemer med turbo'erne?

Ikke nødvendigvis.

> Nu kunne jeg aldrig finde på at ofre så mange penge på et stykke 2,5" rør

Nu er vi jo ikke alle smede.

> (den orginale er vel 2"?),

2,25".

> så hvad koster en standard udstødning?

Jeg mener at det er omkring 1.800,-

> I øvrigt: en rustfri udstødning kan vel også godt blive udbrændt?

Det kan den sikkert, men der er 6 års garanti på skidtet.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 08-03-05 16:14

> En 2,3i er faktisk meget harmonisk og velkørende.

Ahh du mener 2,3i'eren generelt? Altså både med og uden lader?

> Ikke nødvendigvis.

Så en gammel 9000'er med en 2,3-T kan godt forventes at være rimelig stabil?

> Nu er vi jo ikke alle smede.

:)

> 2,25".

Så er det også mere end rigeligt til mig! :)

> Jeg mener at det er omkring 1.800,-

Det er vel meget rimeligt til sådan en. Er den dobbelt noget af vejen?

> Det kan den sikkert, men der er 6 års garanti på skidtet.

Ligegyldigt hvormange km. du kører og hvor?

/Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-05 19:01

> Ahh du mener 2,3i'eren generelt? Altså både med og uden lader?

Jeg mener 2,3i. Nummer ét er selvfølgelig med trykluft - det giver en helt
anden letflydende kørsel. (Du er velkommen til en prøvetur, men pas på...).

> Så en gammel 9000'er med en 2,3-T kan godt forventes at være rimelig
> stabil?

Det kan den godt, hvis den er passet. Eller hvis man vælger at hente den i
Tyskland.

> Det er vel meget rimeligt til sådan en. Er den dobbelt noget af vejen?

Nope.

> Ligegyldigt hvormange km. du kører og hvor?

Ja. Der er en forventet levetid på den udstødning på 15 - 20 år - iflg.
producenten. Og skulle der ske en gennemtæring, er den nem at svejse op - og
det holder.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 09-03-05 09:04

> Jeg mener 2,3i. Nummer ét er selvfølgelig med trykluft - det giver en helt
> anden letflydende kørsel. (Du er velkommen til en prøvetur, men pas
på...).

Det var jo det jeg mente, den skal da have turbo ;)

Jo tak for tilbudet, kan jeg gemme det til hvis det skulle blive aktuelt at
købe en 9000'er?
Er der ikke noget med at 9000'eren skiftede fra den sjove højtryks turbo,
til den kedelige, forudsigelige, lavtryks turbo på et tidspunkt?

> Det kan den godt, hvis den er passet. Eller hvis man vælger at hente den i
> Tyskland.

Ja der er vel en risiko for at den har været kørt hårdt, men den er jo nok
mindre end ved en Golf GTi...
Men hvis vi ser bort fra det, virker det her så ellers som realistisk (det
er selvfølgelig kun billeder), altså kan man forvente at fået noget
ordentligt til den pris, og er 198kkm noget problem, eller vil man stadig
med rimelighed kunne forvente at den er driftsikker?
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=612738&page=1

Hvad står Aero for?

> Ja. Der er en forventet levetid på den udstødning på 15 - 20 år - iflg.
> producenten. Og skulle der ske en gennemtæring, er den nem at svejse op -
og
> det holder.

Hmm måske skulle jeg aligevel overveje en rustfri næstegang, jeg havde bare
fået det indtryk at de aligevel brændte istykker på ca. samme tid som alm.
potter.

Ja jeg har mange spørgsmål, men jeg har længe været vild med Saab, jeg har
bare ikke kunnet finde nogen med erfaring. Og jeg har ikke turdet købe da
jeg ikke ligefrem er mekaniker, dvs. jeg kan da godt lave lidt selv, men jeg
har ikke svejse udstryr, lift ol.

/Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-05 10:07

> Er der ikke noget med at 9000'eren skiftede fra den sjove højtryks turbo,
> til den kedelige, forudsigelige, lavtryks turbo på et tidspunkt?

Alle 2,3'ere kører med turbo'er der leverer tryk allerede fra 1.800 rpm. Har
de 200 Hk eller derover, så er det en fuldtrykker. Har den 170 Hk er det en
lavtrykker. Men den kan for godt 3.000,- bygges om til en fuldtrykker. Det
tager under en time, da bilerne er 100% identiske.

> [...]
> ordentligt til den pris, og er 198kkm noget problem, eller vil man stadig
> med rimelighed kunne forvente at den er driftsikker?

Det kan du sagtens. 200.000 km er intet for den motor. Der er massere af
eksempler på at de kører både 400.000 og 500.000 km. Men den viste bil er
for dyr, hér er en fra Saab-klubben der netop har hentet en Aero i Tyskland,
som er med meget mere udstyr, lavere km, 225 Hk, sportssæder og 100% iorden
(nysynet):
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=605948&page=1

Min egen havde kørt 212.000,- da jeg hentede den i Tyskland. Og hvis man
tager CS'erne (denne model), så er de ikke slemme m.h.t. rust.

> Hvad står Aero for?

Det er betegnelsen for sportsmodellen. 16" fælge, sportssæder, anden
turbolader, 225 Hk, 10 mm lavere og en lidt anden undervogn.

> Hmm måske skulle jeg aligevel overveje en rustfri næstegang, jeg havde
> bare
> fået det indtryk at de aligevel brændte istykker på ca. samme tid som alm.
> potter.

Det er også et spørgsmål om, hvilke type rustfri stål der benyttes.

> [...]
> jeg ikke ligefrem er mekaniker, dvs. jeg kan da godt lave lidt selv, men

Det er faktisk ikke slet at arbejde på. På klubbens hjemmeside er massere af
know-how og hjælp at hente, ligesom man kan få ALT at vide, hvis man kan en
smule svensk, og går ind på den svenske turbo klubs hjemmeside.

Så bare spørg løs.

Min kan ses hér:
http://www.saabklub.dk/9000/9000-01.jpg
http://www.saabklub.dk/9000/9000-02.jpg
http://www.saabklub.dk/9000/9000-03.jpg
http://www.saabklub.dk/Saabklubdk/Bruumm2.jpg
http://www.saabklub.dk/Saabklubdk/Bruumm.jpg

Udstødningen:
http://www.saabklub.dk/Saabklubdk/Aufpuff.jpg
http://www.saabklub.dk/Saabklubdk/Tankrem.jpg

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 09-03-05 13:53

> [...]
> lavtrykker. Men den kan for godt 3.000,- bygges om til en fuldtrykker. Det
> tager under en time, da bilerne er 100% identiske.

Ahh sådan!

> [...]
Tyskland,
> som er med meget mere udstyr, lavere km, 225 Hk, sportssæder og 100%

Ja den ser også lækker ud. Jeg tror dog stadig jeg venter et par år endnu.

> Min egen havde kørt 212.000,- da jeg hentede den i Tyskland. Og hvis man
> tager CS'erne (denne model), så er de ikke slemme m.h.t. rust.

Rart at vidde. Men hvis de er til at skaffe i Tyskland, så er det jo bare
der jeg skal hente den, så kan den lige få en gang textyl når den kommer til
DK, og så skulle der jo gerne være bil i mange år :)

> Så bare spørg løs.

Jo tak :)

> Min kan ses hér:
> [...]

Mmm slet ikke dårlig, nam nam

> Udstødningen:
> http://www.saabklub.dk/Saabklubdk/Aufpuff.jpg
> http://www.saabklub.dk/Saabklubdk/Tankrem.jpg

Lidt mere afslappet end jeg havde regnet med, troede det var sådan en
Benny-Brian udgave :)

/Morten

Fra : Martin Kiefer

Dato : 07-03-05 17:24

> [...]
> evigt, samt du får en større og mere komfortabel bil.
> Og det er ikke en fusket gammel taxamotor bil der i virkeligheden har kørt

Der er ikke ret mange 190'ere der har kørt som taxa i dk. De fleste er
importerede.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 17:41

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse

> "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Der er ikke ret mange 190'ere der har kørt som taxa i dk. De fleste er
> importerede.

Hvad er det som skulle være så godt ved en 190'er?
Jeg har endnu ikke fattet det selv om 2 kollegaer har hver en. Hold da fast
hvor de ruster og ting går i stykker. Man får i hvert fald MERE bil for
pengene ved f.eks en japansk riskoger

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 07-03-05 21:46

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Man får i hvert fald MERE bil for
>pengene ved f.eks en japansk riskoger

Syns du ??

Jeg føler mig da godt nok "noget omklamret", hvis jeg smider korpus'et
ind i en 190'er kontra i mange af de der biler af østlig oprindelse

men .... hvad mener du egenligt med "mere bil"

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Henrik B.

Dato : 07-03-05 22:53

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg føler mig da godt nok "noget omklamret", hvis jeg smider korpus'et
> ind i en 190'er kontra i mange af de der biler af østlig oprindelse

Subscribe! Og bagsædet er sgu da kun for børn - to vel at mærke, for tre
stk. bliver en umulighed.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 07-03-05 23:05

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>Subscribe! Og bagsædet er sgu da kun for børn - to vel at mærke, for tre
>stk. bliver en umulighed.

Jeg skal ikke kunne sige noget om bagsædet, men sidde med benene over
kors som man kan i vore biler, kan man vist ikke i baby-merceren ;)

At den såmænd køre helt go'fint - er jo en ganske anden sag, men
pladsen - ak og ve.

finder man en rustfri (?) og tip top af slagsen - altså hvis - kan de
nok ikke kaldes et skidt køb, men alle de jeg ser af dem, ser
unægteligt noget trætte ud

Fra : Henrik B.

Dato : 07-03-05 23:43

> Jeg skal ikke kunne sige noget om bagsædet, men sidde med benene over
> kors som man kan i vore biler, kan man vist ikke i baby-merceren ;)

Så langt fra. Det kniber jo selv i 300'eren.

> At den såmænd køre helt go'fint - er jo en ganske anden sag, men
> pladsen - ak og ve.

Jep.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Anders P

Dato : 08-03-05 10:45

On 2005-03-07 22:52:30 +0100, "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> said:

> <jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Subscribe! Og bagsædet er sgu da kun for børn - to vel at mærke, for
> tre stk. bliver en umulighed.

Now you're talking. Ville mægtig gerne have en bil, hvor man kunne have
bagsædepassagerer. Hvordan er den sammenlignet med fx. en Vectra ell.
en Mondeo (som jeg kender nogenlunde)? Er det Corsa-lignende - eller
bare ikke værdigt for en Mercedes - hvor er vi henne?

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-05 10:56

> [...]
> Mondeo (som jeg kender nogenlunde)? Er det Corsa-lignende - eller bare
> ikke værdigt for en Mercedes - hvor er vi henne?

Bagsædet er vel ca. ligesom i en kadett. Altså mindre end i f.eks. nævnte
Vectra/Mondeo.
Og så er vi tilbage ved Saab 9000.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 08-03-05 18:36

Anders P <anders@gadefejer.dk> skrev :

>Now you're talking. Ville mægtig gerne have en bil, hvor man kunne have
>bagsædepassagerer.

Det kan man da også sagtens i 190'eren - men noget orgie i plads, vil
den aldrig blive

2 voksne kan gå an, men har dem foran sæderne i bageste hak, er
pladsen ganske kneben

karossen giver jo sådan set oplysningen, den bliver ikke kaldet
baby-mercedesen for ingenting.

Jeg begriber ikke denne fejltagelse fra deres side af, men stilen er
god nok, da den jo læner sig op at sine større brødre

>Hvordan er den sammenlignet med fx. en Vectra ell.
>en Mondeo (som jeg kender nogenlunde)?
>Er det Corsa-lignende

Den virker mindre i kabinen end Vectra/Mondeo, men større end Corsa'en

>- eller bare ikke værdigt for en Mercedes - hvor er vi henne?

Se - nu nærmer vi os måske - jeg personligt, synes den er for trang
til at være en mercedes, selv de der spøjse A modeller, virker større
indendøre

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-05 19:02

> til at være en mercedes, selv de der spøjse A modeller, virker større
> indendøre

*host host* Større ja, men hold da helt kæft en plastik-lorte-kasse.....med
markedets absolut mest elendige gearkasse.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 23:53

> [...]
> ind i en 190'er kontra i mange af de der biler af østlig oprindelse
>
> men .... hvad mener du egenligt med "mere bil"

Nu kigger jeg på 2 biler til samme pris.
En gammel mercedes med skotsternet stof, hvor panelerne er tærrede, hvor
knasten ryger efter 200.000 Km, måske med kaburator og deraf medfølgende
startbesvær og dårlig motorgang. Baghjulstræk som er rimelig umulig når det
er rigtig glat (jaja...jeg ved det), elendig brændstoføkonomi, 0 udstyr
andet end centrallås og varme i sprinkler.

Man finder let japanske biler der har mere end en MB 190 til samme pris. Og
sjernen på motorhjælmen giver ikke mere kvalitet end en japaner

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 08-03-05 00:17

> [...]
>er rigtig glat (jaja...jeg ved det), elendig brændstoføkonomi, 0 udstyr
>andet end centrallås og varme i sprinkler.

rusten kan man jo overse, og knasten det samme - det handler jo om at
vide hvad man står med (klassikeren)
Mercerens force er nok at reservedelene er nemme at få, og i den
rigtige ende af prisskalaen

At en karburator skulle gi startbesvær og dårlig motorgang, køber jeg
ikke ;)

baghjulstræk - - hvad er lige problemet ? <grin>

Men kigger man på hvad Scorpio man kan få for samme penge som
Merceren, ser det trist ud for merceren.

>Man finder let japanske biler der har mere end en MB 190 til samme pris. Og
>sjernen på motorhjælmen giver ikke mere kvalitet end en japaner

måske nok - jeg ville nu selv tage en europæer, fremfor en japser
alligevel

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 00:18

> måske nok - jeg ville nu selv tage en europæer, fremfor en japser
> alligevel

Det ville jeg også, men det blev ikke en MB. Dertil har jeg set FOR meget.
Mit indtryk er også at man kan få en nyrere bil for samme penge som en MB.

--
Tom

Fra : Anders P

Dato : 08-03-05 10:42

On 2005-03-08 00:17:35 +0100, "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> said:

> Det ville jeg også, men det blev ikke en MB. Dertil har jeg set FOR meget.
> Mit indtryk er også at man kan få en nyrere bil for samme penge som en MB.

God input. Det er netop disse overvejelser jeg har i tankerne; hvor
meget 'mere' (nyere/bedre) bil kan man få kontra 190'eren som jeg,
selvom det er en dame-merccedes - synes er meget hyggeligt. Eller skal
man hellere finde en 123'er? De alder til at koste stort set det samme,
men have dobbelt så mange kilometer på bogen.

/A

Fra : Anders Pollas

Dato : 08-03-05 10:44

On 2005-03-07 23:53:25 +0100, "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> said:

> Man finder let japanske biler der har mere end en MB 190 til samme
> pris. Og sjernen på motorhjælmen giver ikke mere kvalitet end en japaner

Er der et konkret alternativ, der springer i øjnene? Jeg er lutter
øren...eller øjne, eller hvad det nu er...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 19:27

"Anders Pollas" <anders@geezer.dk> skrev i en meddelelse

> Er der et konkret alternativ, der springer i øjnene? Jeg er lutter
> øren...eller øjne, eller hvad det nu er...

Jeg vil overlade til at komme med foreslag. Jeg selv er mere til ford selv
om de ikke topper mht. pålidelighed m.m.

-
Tom

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 09-03-05 09:16

> Jeg vil overlade til at komme med foreslag. Jeg selv er mere til ford selv
> om de ikke topper mht. pålidelighed m.m.

Hvad med en Omega? Der får du da både massere af plads og pålidlighed.
Kunne fx. være denne:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=497200165&page=1
Eller hvis du vil ofre 10kkr mere (og have 150HK):
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=658000320&page=1

Mogens har jo nok noget at sige når snakken falder på Omega?

/Morten

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-03-05 07:24

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det som skulle være så godt ved en 190'er?

Hvorfor altid denne negative holdning hver gang nogen overvejer køb af en
190´er, fordi dine to kollegaer har hver sin, som tilsyneladende ikke er
blandt de bedste eksemplarer af arten?
Lad dog folk selv om hva slags bil de ønsker sig - smagen er som bagen,
delt.

En velholdt W201 er ingen dårlig bil (måske ikke mit valg, men ligevel), og
mekanisk er de faktisk ret slidestærke. Der er ikke ret meget elektronik i
sådan en vogn (undtag findes), som kan forårsage hovedpine.
M102-motorerne blev forbedret fra ca. 1988 (AFAIR). Ellers er 2,0/2,5 D gode
motorer, det samme med 2,6. For dem der vil have noget ekstra, er der
2,3/2,5-16.

Jo, de ruster, men kom ikke og fortæl mig at en 15 år gammel japser ikke
ruster.. (skal sgu´ ikke længere end til min forlovedes 1997-model Toyota
for at finde rust, samt masser af fejl. Og fejl har der også været masser af
på min fars 1 år gamle Spacewagon!)

Til dem som overvejer køb af en 190´er, ta hellere et kig her, fremfor at
høre på alle dem som kender nogen som ved om nogen som har en nabo som havde
hørte om en med sådan en bil med masser af problemer:
http://www.autobild.de/test/gebrauchtwagen/artikel.php?artikel_id=1742
http://www.dinside.no/php/art.php?id=2780

Der er også masser af diskutionsforums på internet, der man kan få
erfaringer og anbefalinger fra dem som faktisk kører i disse biler.

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 08-03-05 18:31

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev :

>Hvorfor altid denne negative holdning hver gang nogen overvejer køb af en
>190´er, fordi dine to kollegaer har hver sin, som tilsyneladende ikke er
>blandt de bedste eksemplarer af arten?

Hvad galt er der nu pludseligt i at viderebringe de ting, der er
erfaret om denne og hin bil ?

At Tom ikke selv har ejet en af slagsen, gør jo ikke tingene forkerte

>Lad dog folk selv om hva slags bil de ønsker sig - smagen er som bagen,
>delt.

Det kan folk da vel også - her er ingen købetvang, og ingen kan vel
være i tvivl om at det der fortælles, står for fortællerens egen
regning.

Anders P - gør vel som de fleste andre , der spørger ud i luften :
indhøster hvad andre fortæller, og må jo så drage sine konklusioner

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 19:41

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

> Hvorfor altid denne negative holdning hver gang nogen overvejer køb af en
> 190´er, fordi dine to kollegaer har hver sin, som tilsyneladende ikke er
> blandt de bedste eksemplarer af arten?

Netop

> Lad dog folk selv om hva slags bil de ønsker sig - smagen er som bagen,
> delt.

Nu stiller han jo spørgsmålet i et åbent forum. Hvad han vælger af bil er
jeg egentlig ligeglad med, jeg har ingen aktier i noget.

> En velholdt W201 er ingen dårlig bil (måske ikke mit valg, men ligevel),
> og mekanisk er de faktisk ret slidestærke. Der er ikke ret meget
> elektronik i sådan en vogn (undtag findes), som kan forårsage hovedpine.

Mekanisk er de ikke slidstærke ud fra det jeg har kendskab til. Jeg har 5
venner bekendte som har MB...gående fra 190, 190D, 260, 240E og så et eller
andet rimelig nyt taxa agtigt som jeg slet ikke har gidet sætte mig ind i.

> [...]
> for at finde rust, samt masser af fejl. Og fejl har der også været masser

Hvilket ikke gør MB bedre, at andre også har samme problem. Galvaniserede er
de i hvert fald ikke hos MB af denne årgang.

> Til dem som overvejer køb af en 190´er, ta hellere et kig her, fremfor at
> høre på alle dem som kender nogen som ved om nogen som har en nabo som
> havde hørte om en med sådan en bil med masser af problemer:

Sådan er vilkårene i newsgroup. (take it or leave it)
Vil man have en stor undersøgelse m.m. så er det FDM, ADAC osv som har
statistisk materiale der kan hjælpe med valget.

Ja og HER er et af disse forum.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-05 08:13

"Anders P" <anders@gadefejer.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget særligt at sige om serien, årgangen etc.?

Sæderner, sæderne og sæderne. De holder i omegnen af 100.000 km, så skal der
nye bunde i.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Anders P

Dato : 08-03-05 10:43

On 2005-03-08 08:12:58 +0100, "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> said:

> "Anders P" <anders@gadefejer.dk> skrev i en meddelelse

> Sæderner, sæderne og sæderne. De holder i omegnen af 100.000 km, så
> skal der nye bunde i.

Noget man kan tjekke, eller rettere: Hvis de ser rimelige ud, er det så
bare fint - eller er der noget der hævner sig senere?

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-05 10:58

> Noget man kan tjekke, eller rettere: Hvis de ser rimelige ud, er det så
> bare fint - eller er der noget der hævner sig senere?

Det kan sagtens tjekkes - sæt dig i sædet. Det skal føles fast og
velpostret. Det må ikke være skålformet, eller "give efter" i fjedringen,
når du sætter dig.

Du kan ikke regne med at du kan se det på om indtrækket er slidt eller ej,
for indtrækket er af en god kvalitet, så dét skal nok holde. Det er fjedrene
derunder der er problemet.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!