Dagens klaphat
Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-03-05 16:52

I firmaet har vi en Mercedes Vito kassevogn som bruges af firmaets
elektriker. Elektrikeren kommer kørende langs fabrikken, hvor han møder
gummigeden, der er ved at fjerne sne. Føreren af gummigeden vil lige give
elektrikeren en lille forskrækkelse. Løfter en skovlfuld sne ind over bilen
for at drysse lidt ned over den.
Pludselig skrider der 4 m3 tø-sne ned over bilen.
Taget over sæderne trykkes ca. 30 cm ned, forruden knuses og der kommer godt
med sne ind i kabinen. Elektrikeren slår hovedet lidt og bliver lidt øm i
nakken. Ikke noget særligt. I første omgang da. Senere på eftermiddagen må
han køres på skadestuen, da han pludselig besvimer et par gange.
Det er ikke ufarligt at lege med sne!
Hilsen Matthias

Fra : BJ

Dato : 01-03-05 16:55

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ikke ufarligt at lege med sne!

Nope, sådan en ca. 4 tons tøsne vejer jo godt....;)

--
Bjørn J.

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 01-03-05 17:09

men det vigtigste... blev han bange ???
/Henrik

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-03-05 17:22

"Henrik Knudsen" <sonor75@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> men det vigtigste... blev han bange ???
> /Henrik

De blev vist ret chokerede begge to. Det bliver nok en temmelig tung gang op
til direktøren. Her er vist også grund til at være bange.
Hilsen Matthias

Fra : Henrik B.

Dato : 02-03-05 10:17

"Henrik Knudsen" <sonor75@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> men det vigtigste... blev han bange ???
> /Henrik

*ROFL*

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 01-03-05 18:14

> Nope, sådan en ca. 4 tons tøsne vejer jo godt....;)

Ja sååån ca. 4 tons

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-03-05 21:11

Andersen (3650) wrote:

> Ja sååån ca. 4 tons

Nu blev der jo ikke skrevet tons - men m3, som nok skal omsættes til
kubikmeter, formentlig lidt mindre vægt. *G*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-03-05 21:33

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nu blev der jo ikke skrevet tons - men m3, som nok skal omsættes til
> kubikmeter, formentlig lidt mindre vægt. *G*

Et kvalificeret gæt: 4 m^3 tøsne = 3997 kg.

Fra : Peter Weis

Dato : 01-03-05 22:33

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Et kvalificeret gæt: 4 m^3 tøsne = 3997 kg.

På hvilken måde er det gæt kvalificeret?
4 m3 is vejer omkring 3600 kg (isbjerget med 90% under vandfladen), og
tøsne er vel ikke så hårdt pakket som is.

Mit eget gæt er at vi snarere ligger på det halve. Når jeg har tøet sne
op har vandvolumen altid være mindre end det halve snevolumen.

mvh
eter

Fra : phk

Dato : 01-03-05 23:28

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> [...]

> Mit eget gæt er at vi snarere ligger på det halve. Når jeg har tøet sne op
> har vandvolumen altid være mindre end det halve snevolumen.

På den anden side - 10 mm sne svarer til en mm regn ... - 400 kg sne?

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-03-05 01:47

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev

> 4 m3 is vejer omkring 3600 kg (isbjerget med 90% under vandfladen), og
> tøsne er vel ikke så hårdt pakket som is.

Bemærk at vi for isbjerges vedkomende taler om ferskvandsis, flydende i
saltvand med højere densitet end ferskvand

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter Weis

Dato : 02-03-05 19:01

Uffe Ravn wrote:

> Bemærk at vi for isbjerges vedkomende taler om ferskvandsis, flydende i
> saltvand med højere densitet end ferskvand

Nu ændrer det ikke på argumentet om at is vejer mere end tøsne. Og is
vejer mindre end de 3997 kg som Jørgen gættede på.

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 09:33

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

og
| tøsne er vel ikke så hårdt pakket som is.

Det er "vandig",våd sne m. stort indhold af "frit" vand, og helt ærligt tror
jeg Vitoen og dens chauffør er ligeglade m. den eksakte vægt.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-03-05 01:26

En helt masse bits fra Jørgen M. Rasmussen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Et kvalificeret gæt: 4 m^3 tøsne = 3997 kg.

Frisk fra køkkenbordet:

1 liter løs nyfalden københavnsk sne = 118 gram
1 liter sammenpresset københavnsk sne = 196 gram
1 liter hårdt sammenpresset københavnsk sne = 248 gram

Ovenstående medfører

4 m3 løs nyfalden købehavnsk sne = 472 kg
4 m3 sammenpresset københavnsk sne = 784 kg
4 m3 hårdt sammenpresset københavnsk sne = 992 kg

Gummigeden skal så kunne sammenpresse sneen ca. 4 gange så hårdt som mig _over
hele volumen_, minus den ekstra vægt der er i delvist smeltet sne, vejsalt og
andet tungere stof.

Jeg gætter på at 4 m3 gummigedssne vejer i størrelsesordnen 3-3½ tons.
Det er jo så også nok til at kvalificere som Danmarks største snebold :)

--
MVH Boegh

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-05 09:39

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
> smeltet sne, vejsalt og andet tungere stof.
>
> Jeg gætter på at 4 m3 gummigedssne vejer i størrelsesordnen 3-3½ tons.

Jeg tvivler på at den presser sneen så meget sammen...
Jeg tror ikke på, at der har været mere end maks. 1.500 kg, hvilket også er
meget... :-|

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-03-05 03:55

En helt masse bits fra Morten Fruergaard til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Jeg tvivler på at den presser sneen så meget sammen...
> Jeg tror ikke på, at der har været mere end maks. 1.500 kg, hvilket også er
> meget... :-|

1½ ton er helt bestemt en slat.
Men den endelige løsning må være at, en af de aktive personer herinde der
råder over en gummiged, kører geden en tur på vægten, noterer vægten og
dernæst skovler en skovlfuld sne op og tager en ny tur på vægten.
Forskellen er (+/- nogle gram i brugt brændstof, det sne der har sat sig
i/faldet ud af dæksporene m.m.) hvad ca. 4 m3 sne vejer :)

--
MVH Boegh

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 12:24

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
| råder over en gummiged, kører geden en tur på vægten, noterer vægten og
| dernæst skovler en skovlfuld sne op og tager en ny tur på vægten.

Det mest korrekte vil være, hvis en donere en bil, og denne vejes før og
efter den har fået smidt en "skovlfuld" tø-sne på taget ;).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-05 12:42

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> Det mest korrekte vil være, hvis en donere en bil, og denne vejes før og
> efter den har fået smidt en "skovlfuld" tø-sne på taget ;).

Hvorfor så ikke veje gummigeden før og efter den tager skovlfulden ?

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 12:58

| Hvorfor så ikke veje gummigeden før og efter den tager skovlfulden ?

I forh. til tråden subj., må man regne med at ikke alt sneen rammer bilen,
men noget "drysser" ved siden af. Så aht. nøjagtigheden, må det være bedst
at efterligne "hændelsen" ? ;).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-05 13:51

> I forh. til tråden subj., må man regne med at ikke alt sneen rammer bilen,
> men noget "drysser" ved siden af. Så aht. nøjagtigheden, må det være bedst
> at efterligne "hændelsen" ? ;).

Det er selvfølgelig rigtigt, men stadig fjollet

--
mvh/rg. Christian

Fra : phk

Dato : 03-03-05 16:16

> 1 liter løs nyfalden københavnsk sne = 118 gram

Hvilket lige passer med mit bud længere oppe ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-03-05 23:23

> [...]

> 1 liter sammenpresset københavnsk sne = 196 gram
> 1 liter hårdt sammenpresset københavnsk sne = 248 gram

Skete det i Jylland eller i København?
Hvis det skete i København, så kan målingerne bruges.
Hvis det skete udenfor København, så kan de ikke, da sne vejer forskelligt
efter geografiske forhold.

Det er vist kun i denne gruppe, sådan en diskussion kan forløbe så roligt

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-03-05 09:54

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Hvis det skete i København, så kan målingerne bruges.
> Hvis det skete udenfor København, så kan de ikke, da sne vejer forskelligt

Jysk sne er lettere da der er mindre smog partikler i

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-03-05 08:59

En helt masse bits fra Uffe Bærentsen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Skete det i Jylland eller i København?

Ingen anelse (hence...

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"No. But then again; i could be lying..."
-- James Marsters as Spike in 'Buffy the Vampire Slayer'

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 02-03-05 00:01

> Nu blev der jo ikke skrevet tons - men m3, som nok skal omsættes til
> kubikmeter, formentlig lidt mindre vægt. *G*

Nu var det BJ's indlæg jeg citerede under, og der står sq da 4 tons.
Jeg har da lært at det er det sorte der er bogstaver.

Fra : BJ

Dato : 02-03-05 01:01

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu var det BJ's indlæg jeg citerede under, og der står sq da 4 tons.
> Jeg har da lært at det er det sorte der er bogstaver.

Jep, cirka.

Bortset fra det, stod der i det oprindelige indlæg 4 kubikmeter tø-sne.

For lige at få alle tallene på det rene, så lad os tage udgangspunkt i 4
kubikmeter vand.

Hvad vejer 4 kubikmeter vand ... cirka..?

Lad os dernæst antage, de 4 kubikmeter tø-sne er yderst kompakt )da det er
blevet skubbet rundt af en gummiged, og der med er yderst ... hmmm ...
vandholdigt.

Hvad vejer så 4 kubikmeter yderst vandholdig sammenpresset tø-sne så ....
cirka..?

Det er sg'u helt morsomt det her...))

--
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-03-05 10:19

> Lad os dernæst antage, de 4 kubikmeter tø-sne er yderst kompakt )da det er
> blevet skubbet rundt af en gummiged, og der med er yderst ... hmmm ...
> vandholdigt.

Ok.

> Hvad vejer så 4 kubikmeter yderst vandholdig sammenpresset tø-sne så ....
> cirka..?

Op mod 2 ton.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : BJ

Dato : 02-03-05 11:28

KLIP

> Op mod 2 ton.

Nu er vi ved at være henad de mange ton..

--
Bjørn J.

Fra : Thomas

Dato : 01-03-05 17:26

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in message
> [...]
>elektrikeren en lille forskrækkelse. Løfter en skovlfuld sne ind over bilen

Lad mig gætte! Der er snart en mindre ansat i det firma ?

Mvh

Thomas

Fra : Morgan Jones

Dato : 01-03-05 17:43

> Lad mig gætte! Der er snart en mindre ansat i det firma ?

Er mandens størrelse ikke underordnet?

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-03-05 01:31

> Er mandens størrelse ikke underordnet?

LOL!!!

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 01-03-05 17:38

> [...]
> nakken. Ikke noget særligt. I første omgang da. Senere på eftermiddagen må
> han køres på skadestuen, da han pludselig besvimer et par gange.

He-he-he..... den fortjener at komme i dk.snak.vittigheder

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-03-05 19:01

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
> sne ind over bilen for at drysse lidt ned over den.
> Pludselig skrider der 4 m3 tø-sne ned over bilen.

Så kan han lære det... :-|

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-03-05 01:16

En helt masse bits fra Matthias H Matthiessen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

Jeg har en bekendt der er elektriker. Han påstår at det er et af de farligste
håndværk. Ind til jeg læste denne historie tvivlede jeg - nu tror jeg på
manden og har ringet og sagt undskyld :)

--
MVH Boegh

Fra : Thomas

Dato : 02-03-05 23:20

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> håndværk. Ind til jeg læste denne historie tvivlede jeg - nu tror jeg på
> manden og har ringet og sagt undskyld :)

Lol LOOOOL

Ja der er sgu noget om snakken... det er farligt at være elektrikker med 3
tons sne i kastet i nakken