225/45/17 kontra 195/65/15
Fra : Lasse

Dato : 24-02-05 00:56

Min Audi A4 101HK er købt med original stålfælg 195/65/15

Det er der jo ikke ret meget lir ved, så jeg har netop købt nogle alusutter
17" med 225/45 conti sportcontact2

De skal først på når vejret tillader det.
Bortset fra mindre komfort er der så andre faktorer der spiller ind.
Rulleomkredsen er den samme, men de er jo noget bredere.
Jeg tænker på om bilen bliver langsommere i optræk og vil den bruge
væsentlig mere brændstof ?

Hvad har I oplevet med skift fra 15" stål til 17" alu ?

Mvh
Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 08:02

> [...]
> væsentlig mere brændstof ?
>
> Hvad har I oplevet med skift fra 15" stål til 17" alu ?

At det ser betydeligt bedre ud :)

Forvent at du bruger lidt mere bensin, og at tophastigheden er lidt laver.

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-02-05 10:08

Lasse wrote:
> [...]
> Rulleomkredsen er den samme, men de er jo noget bredere.
> Jeg tænker på om bilen bliver langsommere i optræk og vil den bruge

Alting koster, ja og ja, men alt er jo relativt.
Det bedre vejgreb vil måske få dig til at træde lidt hårdere i pedalerne :)

Du skal sørge for at dæktrykket er korrekt, dvs en anelse (0.1-0.2) højere end org.

> Hvad har I oplevet med skift fra 15" stål til 17" alu ?

Du kan formentlig mærke i rattet at dækkene er bredere, de har mere tendens til at ville
ligefrem.

Mvh
Roberto

Fra : ///M

Dato : 24-02-05 10:12

"Lasse" <news@tele.dk> wrote in message
> Min Audi A4 101HK er købt med original stålfælg 195/65/15

> Hvad har I oplevet med skift fra 15" stål til 17" alu ?

Havde du nu haft +200HK så havde du måske oplevet bedre accelleration (bedre
vejgreb), men her tror jeg stensikkert du vil opleve en langsommere diito.
Jeg kan meget tydeligt mærke forskel på mine vinterdæk og sommerdæk
185/70/14 vs. 205/50/15 - min bil har (målt) 125 HK. Til gengæld ligger den
3-4 gange så stabilt på vejen i sving med de brede dæk på og er næsten ikke
følsom for sidevind, så selvom den bruger lidt mere benzin og har lidt
lavere accelleration så glæder jeg mig hver gang de kommer på!

--
///M
BMW E30

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 08:57

"Lasse" <news@tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> væsentlig mere brændstof ?
>
> Hvad har I oplevet med skift fra 15" stål til 17" alu ?

Hej.

Da jag gik fra sommer hjul ( 225/45-17) til vinter hjul ( 195/65-15), ahhh
hvor rullede den let, og man skulle ikke bruge kræfter på at dreje !, og så
er den _betydelig_ kvikkere i optræk, samt ca. 15 km/t hurtigere på toppen
( i Tyskland forstås ! ), men der er lidt mere dækstøj, brændstof økonomien
har jeg ikke regnet ud.
Men alligevel bliver det fedt at få sommerhjul på igen

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 24-02-05 20:25

On Thu, 24 Feb 2005 08:57:01 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

> [...]

>har jeg ikke regnet ud.
> Men alligevel bliver det fedt at få sommerhjul på igen

Du vil da ikke bilde mig ind, at du med en HDI'er ikke kan trække
igennem op til samme topfart som med originalmonteringen?

Jeg kører selv 15" nu, og 17" 215/45 om sommeren. Den har nøjagtigt
samme topfart sommer som vinter.

Men OK, min er også en FIAT. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 20:34

> [...]
> igennem op til samme topfart som med originalmonteringen?
>
> Jeg kører selv 15" nu, og 17" 215/45 om sommeren. Den har nøjagtigt

Okay, så må/har du måske lidt mere at skyde med end jeg har !, for selv med
150 hk / 300 + nm, kan jeg virkelig godt mærke forskel !

Fra : Mogens

Dato : 26-02-05 18:03

On Thu, 24 Feb 2005 20:34:22 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

> for selv med 150 hk/300 +nm, kan jeg virkelig godt mærke forskel

Jep, der ér forskel - så du har sikkert mere feeling ift din bil, end
Folmer har ift. sin...

Mvh Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 22:01

> Hvad har I oplevet med skift fra 15" stål til 17" alu ?

En af mine gode venner har en Toledo TDi 130 hk (med boks +160 hk) med
225-dæk på om sommeren - og 195-dæk om vinteren.

Han har et MEGET stort og konstant kørselsbehov, og selvom vinterdæk - alt
andet lige - har mere friktion end sommerdæk, og selvom koldstartsforbruget
er større om vinteren, så kører han 1,6 kilometer længere på literen på
vinterdækkene, end han gør på de brede sommerdæk.

Et 195-sommerdæk kører på hans bil formentlig knap 2 km længere på literen
end et 225-sommerdæk.

Det har afgjort betydning for forbrug og topspeed - knap så stor betydning
for 0-100 km/t.

/Jan W Nielsen