Gearkasse problem?
Fra : Dennis Meng

Dato : 22-02-05 16:08

Hej NG,

Jeg spurgte til i en tidligere tråd, om der kan være noget galt et eller
andet sted, hvis jeg har problemer med at få bilen i første gear, bare den
triller meget langsomt (altså i bevægelse langsommere end 2. gear kan
trække) ?
Det er som om den skal have et godt ekstra pres, for at komme i gear - få
gange er jeg nødt til at stoppe helt op for at få den i det gear.

Det er en "ny" brugt bil jeg har købt hos forhandler for ca. 14 dage siden.
De har lavet serviceeftersyn på den, inden modtagelse .... jeg ved dog ikke
om de tjekker for den slags?

Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
Kan det evt. være koblingen der måske har et problem?
For, det er for det meste nemt nok at få den i første gear, når den står
stille.
Problemet kan også nemt opstå, hvis man lige har haft den i bakgear, og
stadig ruller langsomt en anelse bagud....

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 18:14

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Problemet kan også nemt opstå, hvis man lige har haft den i bakgear, og
> stadig ruller langsomt en anelse bagud....

Er det ikke kun når motor/gearkasse er kold?
Hvis ja, så er det desværre fuldstændig normalt, det har langt de fleste
biler med manuel gear (ufattelig at bilfabrikkerne ikke har formået at løse
det problem).

Hvis problemet også er der ved varm motor så er det nok koblingen

--
Tom

Fra : Dennis Meng

Dato : 22-02-05 19:35

> [...]
løse
> det problem).
>
> Hvis problemet også er der ved varm motor så er det nok koblingen

Det er værst når det hele er koldt ja .... men jeg synes også det er der ind
i mellem, selv når det hele er godt varmt (kørt i over 20 mins f.eks).
Hmm.... hvordan kan man sikre sig, om der er noget galt eller ej?

/Dennis

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-02-05 20:13

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm.... hvordan kan man sikre sig, om der er noget galt eller ej?

Prøve en tilsv. bil. Dette er en af årsagerne til at man køber fabriks ny
bil, men der kan være forskel, selv på nye biler, nogen er "faldt heldigere
ud" end andre. Jeg syntes jeg før har oplevet biler som var genstridige i
1., hvis de ikke holdt stille el. rullede m_e_g_e_t langsomt, men også det
modsatte- at den havde det svært hvis bilen holdt helt stille, uden at
gearboxen var defekt af den grund. Det var bare en af dens "særheder" ;).
Det kunne måske hjælpe at skifte olien, nu ved jeg ikke hvor langt den har
kørt, el. om der er skiftet.

Fra : Dennis Meng

Dato : 23-02-05 09:47

> [...]
> dens "særheder" ;). Det kunne måske hjælpe at skifte olien, nu ved jeg
> ikke hvor langt den har kørt, el. om der er skiftet.
Den har kørt 141.000 km, er fra 12/97 (mazda 626).
Den fik et serviceeftersyn inden levering - men jeg ved ikke om de har
tjekket op på den slags ting....
Men det er netop problemet, at man skal rulle MEGET langsomt for at få den i
første uden at "mase lidt på" ....

Den gamle mazda fra 89 havde overhovedet ikke de problemer hehe

Fra : sode

Dato : 22-02-05 21:19

Hej...

Døde eller dårligt tilpassede synkromesh ringe !

VH/Sode

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-02-05 09:05

Dennis Meng wrote:
> [...]
> Problemet kan også nemt opstå, hvis man lige har haft den i bakgear, og
> stadig ruller langsomt en anelse bagud....

Da jeg tog kortet sagde min kørelærer at man *aldrig* måtte skifte til 1ste med bilen
igang. De kræfter der påvirker syncromesherne er så voldsomme i de lave gear (meget
moment) så synncromesherne bliver ødelagt stort set med det samme.
Desuden, det er altid en meget dårlig ide at tvinge gearkassen.

Bare min ydmyge mening.

Mvh
Roberto

Fra : Dennis Meng

Dato : 23-02-05 09:49

> [...]
> stort set med det samme.
> Desuden, det er altid en meget dårlig ide at tvinge gearkassen.

Well - det er jo også tåbeligt, at man skal stoppe bilen helt, for at skifte
ned i gear fra 2. i rullende tilstand........ stopper jo alt trafik i en tæt
trafikkeret by
Men det kan da godt være det er de synkromesser der er noget med - måske det
nemt kan tjekkes?

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 16:24

> [...]
> stort set med det samme.
> Desuden, det er altid en meget dårlig ide at tvinge gearkassen.

Har din kørelærer arbejdet i et firma der reparerer gearkasser?

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-02-05 09:28

Tom wrote:

> Har din kørelærer arbejdet i et firma der reparerer gearkasser?

Glemte at spørge :)

Men du ved, overdrivelse fremmer forståelsen.

Mvh
Roberto