Carina E - manglende varme
Fra : Bjarke Kenting

Dato : 20-02-05 23:45

Er der nogen der har en god idé til løsning af følgende problem:

Min Carina E fra 1994, som jeg har haft fra ny, har aldrig kunne afgive
særlig meget varme til kabinen.

Motoren kommer fint op på normal drifttemperatur, og jeg har fået skiftet
termostat flere gange. Flere værksteder (org. Toyota) oplyser, at det er en
typisk fejl på de engels bygget modeller, og de begrunder det med et
underdimensioneret varmeapparat.

Jeg fik, da bilen var ny, monteret Webasto motor- og kabine varmer, men den
afgiver jo ikke mere varme end bilens varmeapparat kan præstere.

Er der nogen der har en løsning, da bilen ellers kører og fungerer perfekt,
og gerne skulle holde nogle år endnu?

Bjarke

Fra : Henrik

Dato : 21-02-05 07:07

Den skal nok bare have jus. varmespjældet så det lukker helt tæt.

MVH

Henrik

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-02-05 08:07

Bjarke Kenting skrev:

> Er der nogen der har en løsning, da bilen ellers kører og fungerer
> perfekt, og gerne skulle holde nogle år endnu?

Fruens Carina E 1,6 gir masser af varme - og jeg er ellers ret krævende!
Hans

Fra : Nicolai

Dato : 21-02-05 17:00

Hey

Jeg har det samme problem på min Carina E 1,8 stc fra ´96..Bilen har jeg
haft siden 2000 og har 1 gang oplevet
under kørsel på motorvej, at varmen pludselig kom rigtigt meget, men kun den
ene gang.
Ellers bliver luften kun lunken, totalt skod, men et eller andet må være
galt, da jeg har oplevet ( i -15 grader) at varmen pludselig strømmede ud
(under motorvejs kørsel i en bil der havde kørt over 20 km, på det tidspunkt
og må have været driftsvarm)

Jeg har også selv skiftet termostat uden nogen effekt!!

HJÆÆÆÆLP!!!

Nicolai

Fra : alexbo

Dato : 21-02-05 17:37

"Nicolai" skrev
> Jeg har det samme problem på min Carina E 1,8 stc fra ´96..

Så holder forklaringen med det engelske varmeapparat jo ikke, en stc. er
bygget i Japan.
Jeg har set een Carina med det problem, men jeg nåede ikke at gøre noget ved
det.

En fejlfinding ville jeg foretage således.

enten.
Fjern varmehanen i motorummet, den sidder lige hvor slangerne går ind i
bilen, sæt et lille rør i stedet.
eller.
Tag den ene slange af, hold for slange og studs, få en hjælper til at starte
bilen, vandet skal poste ud af det ene eller det andet.
prøv det samme med den anden slange.

Det gælder først om at finde ud af om der kommer nok vand igennem
varmeapparatet.
Dernæst om dette er varmt, men det kan man mærke på slangerne, når motoren
er varm.
Med varmeapparatet på fuld varme og blæser, skal tilgangen være væsentligt
varmere end afgangen.

Der er flere muligheder for at et varmeapapratet ikke virker.
Der kommer ikke vand nok igennem,
vandet løber direkte fra ind til ud, uden at gå igennem lammellerne,
vandet ikke er varmt,
den varme luft bliver blandet med kold inden det når dyserne, nogle
varmesystemer køre med konstant varme på apparatet og blander luften, men
sådan er en Carina ikke bygget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarke Kenting

Dato : 21-02-05 21:56

Tak for jeres delte interesse, og gode råd. Jeg er sikker på, at den her
anførte måde er en prof. måde, at lokalisere fejlen på, men den virker lidt
inviklet for lægmand. Problemet hænger muligvis sammen med, at de to
midterste varme/friskluftdyser ikke lukker helt af for den den kolde luft.
Selv med spjældet lukket kommer der stadig kold luft ind. Kun fra de
midterste, ikke de to i siden.

Bjarke