Danske (u)vaner i udlandet
Fra : Hornsved

Dato : 20-02-05 13:36

Hej Gruppe,

I lighed med adskillige andre er vi netop hjemkommen fra 2x1300 km's
vinterferiekørsel til alperne. Igen i år må man undre sig over danske
bilisters manglende hensynsfuldhed. Flere gange oplevede vi bilister
på tresporede veje u/hastighedbegrænsning, som konsekvent lå i
midterbanen med 120-30 km/t og ikke trak til højre selv om der var
plads. Én enkelt var hollænder, ellers var resten fra DK.
En fyr i en DK VW Transporter tog turen fra Hamborg til Neumünster i
venstre vognbane, på trods af at der var fin plads i inderbanen,
hvilket da også betød at mange (også tyskere) valgte at overhale
indenom.
Man kan også være sikker på at klovnen der gi'r gas og kører helt op
bag i den forankørende, for at undgå at slippe medtrafikanter ind ved
sammenfletninger, vognbaneskift m.v. har et DK-skilt på bagsmækken.
Til gengæld tyder vor lille uvidenskapelige undersøgelse på, at de
fleste danskere nu er ved at fatte det er en god idé at signalere til
omverdenen at man agter at fortage et vognbaneskift, inden man med
dødsforagt kaster Corolla'en til højre eller venstre.
Andre der har lignende observationer?

Mvh
Hornsved
'04 Mondeo Ghia

Fra : alexbo

Dato : 20-02-05 13:56

"Hornsved" skrev

> Andre der har lignende observationer?

Jeg tror det er generelt at man synes at ens landsfæller kører forfærdeligt.
Hvis man taler med en italiener, taler han pænt om sit land, men siger " det
er bare synd vi er så forfærdelige til at køre bil",
tuder i hornet konstant, maser og skubber, ligeglad med færdselsregler og
parkeringrekstriktioner, store egoister bag et rat.

Jeg synes ikke alle danskere kører elendigt, eller at alle svenske er fulde
altid, de er også mange tyskere som ikke har en brovtende, her kommer jeg
indstilling, masser af franskmænd taler gladeligt med turister der ikke kan
et ord fransk.

Jeg tror vi alle er stort set ens, også i vores fordømmelse af andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : phk

Dato : 20-02-05 14:17

> [...]
> altid, de er også mange tyskere som ikke har en brovtende, her kommer jeg
> indstilling, masser af franskmænd taler gladeligt med turister der ikke

På hvilket sprog? :)

Alle hollændere er upopulære på campingpladserne og kan da slet ikke finde
ud af at opdrage børn (Kan en hel nation godt være på et eller andet?).

> Jeg tror vi alle er stort set ens, også i vores fordømmelse af andre.

Næh, tværtimod :)

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 20-02-05 15:27

"Hornsved" <hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:8c868838.0502200435.3be2d5bd@posting.google.com...
> [...]
> midterbanen med 120-30 km/t og ikke trak til højre selv om der var
> plads. Én enkelt var hollænder, ellers var resten fra DK.

Sjovt nok så er min oplevelse fra den forgangne uges europatur nærmest
lige modsat. Faktisk synes jeg at det gik helt anderledes nemt end jeg
tidligere har oplevet og de absolut største tosser kørte i biler på tyske
plader - hvilket en del af de andre tyskere ikke var sene til at "bemærke".

/Jakob

Fra : Per O.

Dato : 20-02-05 19:11

> [...]
> omverdenen at man agter at fortage et vognbaneskift, inden man med
> dødsforagt kaster Corolla'en til højre eller venstre.

ja desværre. Jeg har før fået hug herinde for at udnævne danskerne til de
ringeste bilister nord for Alperne!
Her i Danmark kører vi med tågelys fordi det ser sejt ud. Vi blinker først
når vi har skiftet vognbane, eller er kørt ind i svingbåsen. Vi kører ude i
venstre side på motorvejen, så man ikke ustandselig skal køre udenom dem
foran. At kigge i sit bakspejl er en dødssynd! At sikre sig at man kan komme
ud af krydset, før man kører ind, er ganske unødvendigt, de andre kan jo
bare vente til der er plads!

Jo, mange danskere kører af helvede til ... desværre!

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Kristian

Dato : 20-02-05 22:06

Flere gange oplevede vi bilister

Tjae....det er jo det jeg oplever HVER dag når jeg kører fra Næstved til
København og retur.
Fatter ganske enkelt ikke hvad der foregår inden i deres hoveder.

Kristian

Fra : Holm

Dato : 20-02-05 22:54

"Hornsved" <hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Andre der har lignende observationer?

Mine observationer er nu ikke fra hele turen men kun fra Aabenraa til
Kolding lørdag aften.. Jeg synes faktisk at det var interressant at se de
mange danskere med skiboks, hvor mange nok havde kørt de sidste 12 timer,
fuldstændig havde overset den danske grænse og indførslen af
hastighedsbegrænsning! Let regn + næsten minus grader lagde heller ikke en
dæmper på farten!

De billister som hænger i venstre spor, ikke blinker, har korte lunter og
kører uhensigtsmæssigt findes nu også med tyske plader..!

/Holm

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 21-02-05 09:11

Holm wrote:

> [...]
> fuldstændig havde overset den danske grænse og indførslen af
> hastighedsbegrænsning! Let regn + næsten minus grader lagde heller ikke en

Da jeg kørte på den strækning lørdag omkring 18-tiden blev jeg kun overhalet
ganske få gange - til gengæld overhalde jeg mange andre. Jeg
kørte selv med fartpiloten slået til og gps'en viste 128 km/t - det synes
jeg da
ikke virker skræmmende.

/Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-02-05 09:27

"Hornsved" <hornsved@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> omverdenen at man agter at fortage et vognbaneskift, inden man med
> dødsforagt kaster Corolla'en til højre eller venstre.

Desværre fatter folk stadig ikke at man skal blinke FØR man skifter og ikke
for at fortælle at man har skiftet.

--
mvh/rg. Christian

Fra : phk

Dato : 23-02-05 05:37

> Desværre fatter folk stadig ikke at man skal blinke FØR man skifter og
> ikke
> for at fortælle at man har skiftet.

Rolig nu :)

Hvorfor skulle man være mere oplysende fordi man kører på motorvej end når
man bevæger sig rundt på de små og lidt større veje? Det er da fuldstændig
normalt at hvis man skal dreje, så træder man på bremsen og aktiverer
blinklyset på en gang, så sparer man jo en arbejdsgang frem for at blinke,
holde sin retning og hastighed x antal 100 meter (afhængig af forholdene) og
så begynde at bremse.

Når man er lidt dreven er det nemt at se når nogen vil dreje - de flytter
sig en smule til den side hvortil de vil dreje og slipper speederen. Når jeg
kommer til at tænke over det - det er faktisk nemt at se, hvad skal man med
blinklys?

Med ironisk hilsen ... :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-05 08:28

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
jeg
> kommer til at tænke over det - det er faktisk nemt at se, hvad skal man

Enig, det vil måske også give billigere lygter hvis de er uden blinklys

> Med ironisk hilsen ... :)

I lige måde

--
mvh/rg. Christian