On Tue, 10 May 2005 21:46:58 +0200, Martin Rytter wrote:
>
> Jeg kan ikke på stående fod huske forskel. Men pointen med de to
> mønstre er omtrendt den samme. Og de ligner hinanden ret meget. Det er
> vist i øvrigt også sådan noget folk aldrig kan blive helt enige om. Det
> vigtigste er imidlertidigt om det mønster du vælger løser dit problem
> :)
>
Teoretisk set er der en hvis forskel. Ifølge Design Patterns - Elements
of Reusable Object-Oriented Software, er der to forskellige
anvendelsesområder for de to:
Abstract Factory
[..]
"Provide an interface for creating families of related or dependent
objects without specifying their concrete classes"
Eks. Skins til applikationer er et godt eksempel.
Factory
[..]
"Define an interface for creating an object, but let subclasses decide
which class to instantiate. Factory method lets a class defer
instantiation to subclasses"
Eks. Eksemplet med tilgang til et persistenslag hvor konstruktøren
erklæres virtuel.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917