Velfærdskommissionen
Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-05 10:26

Dagens kronik i Politiken af professor Christen Sørensen, og den
fortjener nok nogle kommentarer.

Christen Sørensen wrote
<www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=377362>:

[Der skrives en længere smøre om HAL i Arthur C Clarkes og Stanley
Kubricks »2001: A Space Odyssey«]

> [...]
> økonomisk betragtning. Dette skyldes grundlæggende, at alle kommende
> generationer ved de opstillede præmisser er mere udgiftskrævende end
> indtægtsskabende for den offentlige sektor. Derfor skal den nuværende
> generation i Velfærdskommissionens beregninger dække dette underskud for
> alle kommende generationer, selv om disse må forventes at være meget
> mere velhavende end os! Og ikke nok med det. Ved at vælge en meget lav
> rente (en vækstkorrigeret realrente på 0,65 procent p.a.) vejer selv
> fjerne tidshorisonter relativt tungt i Velfærdskommissionens

Hvor mange af os mon betaler 0,65% p.a. i rente af vores lån?

> Dette er to meget afgørende årsager til absurditeten i
> Velfærdskommissionens beregninger, som endog direkte fremstår, når
> Velfærdskommissionen beregner, hvad der ville ske, hvis den økonomiske
> vækst alt andet lige hvert eneste år i fremskrivningsperioden blev et
> halvt procentpoint højere end i udgangsforløbet.

Sikken høj rente at regne med; 1,15% p.a.!

> [...]
> forhøjes med 8,7 procentpoint, men med 12,8 procentpoint. Efter
> Velfærdskommissionen skulle vi snarere bede til - ironisk sagt - at den
> økonomiske vækst bliver betydelig mindre end i udgangsforløbet. For bliver
> den økonomiske vækst tilstrækkelig lav, vil vi givetvis ikke få problemer
> med at finansiere den offentlige sektor! End ikke på Velfærdskommissionens
> præmisser. I 'Rumrejsen år 2001' opdagede piloterne dog, at de ikke kunne
> stole på de informationer, som HAL gav. Men hvor har økonomerne i
> Velfærdskommissionen været henne? De burde have trådt på nødbremsen over

Ja, det virker sandelig absurd. Jo rigere samfundet bliver, desto
lettere burde det vel være at betale for den offentlige sektor. Eller
måske tænkes der på at den offentlige sektors produktivitet ikke kan
følge med den private sektors {hvordan forestiller man sig at lærere
skal kunne undervise stadig flere elever?}, men at dens lønninger
naturligvis alligevel må følge hvad man ser i den private sektor. Der
vil dog også kunne ske rationaliseringer i den offentlige sektor, tænk
blot på de pleje-robotter som japanerne er ved at udvikle, til brug i
især ældreplejen.

> Det er nemlig på ingen måde en selvfølge, at man skal begive sig ud på
> en i princippet uendelig tidsrejse, når den finanspolitiske holdbarhed
> skal analyseres. Det viser den internationale litteratur om emnet
> eksempelvis. Det overraskende er, at denne fremgangsmåde foruden af
> Velfærdskommissionen er blevet fulgt af såvel vismændene som af
> Finansministeriet - og uden at dette diskuteres. Der har måske været for
> meget af Tordenskjolds soldater på spil i processen?

Ja, man må naturligvis have en tidshorisont, når man laver sådanne
prognoser.

> Bedømt ud fra fødende kvinders alder er der cirka 30 år mellem
> generationerne. Dette er baggrunden for, at jeg i det følgende vil se på
> 'overdragelsessituationen' cirka 30 år fra nu. Det år, som der er
> publiceret tal for i Velfærdskommissionens rapport, og som ligger
> nærmest det således definerede overdragelsesår, er 2041. Derfor ses på
> overdragelsessituationen i 2041.

Det virker rimeligt nok.

> På Velfærdskommissionens egne præmisser - jeg understreger egne
> præmisser - vil den offentlige sektor have en finansiel nettogæld
> svarende til 30 procent af BNP i 2041, altså flere finansielle passiver
> end aktiver. I dag har det offentlige en nettogæld på godt 40 procent af
> BNP. Så det burde være svært at få adrenalinet op!

Altså en reduktion af nettogældens andel af BNP på 10 procentpoint.

> [...]
> nemlig 28 procent - af BNP. Så konventionelt opgjort vil den offentlige
> formue i 2041 være praktisk taget lig nul, hvorfor den nuværende
> generation ikke påfører den næste et finanspolitisk holdbarhedsproblem,
> såfremt den økonomiske politik fastholdes. Det er i denne sammenhæng
> også bemærkelsesværdigt, at Velfærdskommissionen - og også vismændene
> samt Finansministeriet - overhovedet ikke diskuterer, hvilket
> formuebegreb der bør anvendes, men uden videre bruger et begreb, der
> udelukker reale aktiver. Men lad det nu blot ligge.

Ja, man kommer jo ikke uden at vi har et langt rigere Danmark end man
havde for 30 år siden, også når vi ser på hvad der er blevet bygget. Vi
har fået en udbygning af motorvejsnet, S-togsnet, broer over Storebælt
og Øresund, begyndelsen af en metro i København - ja, selv landets
første operahus er det blevet til. Og med det der er ved at blive bygget
eller som er på tegnebrættet, så vil alt være endnu mere udbygget om 30
år: en færdigudbygget metro i København, med ringmetro, metro fra
ringmetroen til Brønshøj, Husum, Tingbjerg, Høje Gladsaxe og Gladsaxe
Trafikplads. Og vel også metro fra Lyngby station over Herlev, Glostrup
og Vallensbæk til Ishøj og Hundige stationer - hvis vi ellers får tæmmet
sporvognsromantikerne.

> Men Velfærdskommissionen bør oplyse, hvor meget bundskatteprocenten m.m.
> skal øges, såfremt det offentlige i 2041 skal være gældfrit opgjort netto,
> selv om det vil få adrenalinchokket til at fordufte.

Øgede skatter er vist blevet lidt upopulære på det sidste.

> [...]
> procentpoint, såfremt den finanspolitiske holdbarhed skulle sikres. Der
> er allerede anført to årsager til, at Velfærdskommissionen nåede et så
> højt tal: den 'uendelige' tidshorisont og den i kombination hermed
> valgte lave vækstkorrigerede realrente. Valget af den lave rente er en
> af hovedårsagerne til, at Velfærdskommissionen kommer frem til et
> holdbarhedsproblem, der var over to gange så stort, som såvel vismændene
> som Finansministeriet har beregnet - nemlig en stigning i
> bundskatteprocenten på 8,7 procentpoint mod henholdsvis 4,2 og 3,5

Ja, computermodellen burde lægges offentligt frem, så alle og enhver
kunne ændre på forudsætningerne og se hvad det så ville lede frem til.
Læg programmet på www til download og kørsel på eksempelvis en
almindelig UNIX-maskine.

> Men der er også andre grunde til, at Velfærdskommissionen kunne
> fremkalde det kolde gys, som alt, alt for ukritisk er blevet viderebragt
> og overtaget af andre. Utilstrækkelig hensyntagen til, at øget levetid
> også medfører, at f.eks. en 70-årig om 30 år vil have et bedre helbred
> end i dag;

Det må man regne med.

> utilstrækkelig inddragelse af, at befolkningens ddannelsesniveau vil
> ustige,

Den er jeg til gengæld ikke helt sikker på, da indholdet i eksaminerne
årevis er blevet reduceret.

> samt ligefrem manipulerede antagelser om erhvervsfrekvensen for
> efterkommere af indvandrere fra mindre udviklede lande

Det lyder interessant. Naturligvis vil denne erhvervsfrekvens have
betydning for udviklingen, men har kommissionen ligefrem /manipuleret/
med antagelserne, for at give et "passende" dramatisk billede af
fremtiden?

> [...]
> befolkningens størrelse og sammensætning for den finanspolitiske
> holdbarhed har skullet analyseres. Dette uddybes i det følgende.

> Velfærdskommissionen baserer sine fremskrivninger på mere optimistiske
> antagelser om udviklingen i middellevetiden end Det Økonomiske Råds
> formandskab og Finansministeriet. I Velfærdskommissionens udgangsforløb
> øges mænds og kvinders gennemsnitlige forventede levetid med henholdsvis
> knap 6 og 7,7 år i perioden frem til år 2100. Det er meget muligt, at
> Velfærdskommissionens antagelser bliver de mest retvisende eller endog

Endnu et sted hvor man kan manipulere for at finde frem til "passende"
dramatiske prognoser.

> [...]
> efter en vis alder i et givet år. Men problemet er, at høj alder øger
> sandsynligheden for at dø, fordi høj alder normalt også er ensbetydende
> med kort restlevetid. Derfor er det relevant at overveje, om
> restlevetiden ikke er den egentlige forklarende variabel for i hvert
> fald en del af de individuelle serviceudgifter. Det er f.eks. absurd,
> som det gøres i Velfærdskommissionen, at antage, at hele stigningen i
> levetiden for dem, der i slutfasen af deres liv kommer på plejehjem nu,
> udelukkende tilbringes på et plejehjem med virkning for de kommende

Ja, den er absurd. Kun to af de fire brødre i familien Rønne {min far og
hans brødre} kom på plejehjem eller ældrebolig, og de var der kun et
halvt år. Min far i ældrebolig placeret i en fløj på et plejehjem, efter
at min mor døde {alle kunne se at han ikke kunne klare sig selv, og det
ville ikke være muligt at passe et arbejde, eller blot stå til rådighed
for et, hvis en søn eller svigerdatter skulle stå for plejen}. Han efter
et halvt år af den kræft i hovedet, som vi i forvejen vidste at han
havde. 80 år gammel. Og hans ældste storebror, der som 89-årig måtte gå
med stok, indtil han kort før sin 90 års fødselsdag fik et slagtilfælde
og blev lam. Også han tilbragte det sidste halve år på et plejehjem og
et hospital, indtil han 90 år gammel døde. De to andre døde i en alder
af hhv 84 og 90, mens de stadig »boede hjemme«, sammen med konerne {en
hver, naturligvis}.

Naturligvis kan man ikke blot sige at sådan er det for hele
befolkningen, men fast at sige at en bestemt andel af de 75-årige mænd
bor på plejehjem, uanset om middellevetiden øges fra de på landsplan
nuværende 74 {Københavns kommune kun 57;-(} til eksempelvis 80 år, er
naturligvis ikke realistisk.

> [...]

> uddannelsesniveau af to årsager. For det første øger en betydelig del af
> befolkningen deres uddannelsesniveau efter det fyldte 30 år. 30 procent
> af dem, der i 2002 fuldførte en erhvervsfaglig uddannelse, var
> eksempelvis over 29 år. Og for det andet tyder også de seneste års
> erfaringer fra Danmark og andre lande på, at uddannelsesniveauet stiger
> fra generation til generation. Især første undervurderingsårsag er
> væsentlig, idet den for det første er sikker og for det andet ikke giver
> øgede offentlige udgifter i forhold til grundscenariet.

Ja, der er endda en del der tager en embedseksamen /efter/ at de er
fyldt 30.

> [...]

> Side 287-88 i den endelige rapport står det samme, bortset fra at den
> konkluderende sætning er ændret til:

> »... Det er derfor i fremskrivningen forudsat, at efterkommere fra
> mindre udviklede lande opnår samme relative forøgelse af de
> aldersbetingede erhvervsfrekvenser som efterkommere fra mere udviklede
> lande opnår i forhold til indvandrere fra mere udviklede lande ...«.

> Ændringen af den konkluderende sætning betyder, at efterkommerne fra
> mindre udviklede lande får en betydelig lavere erhvervsfrekvens, end der
> var lagt op til i den foreløbige rapport.

Endnu et eksempel på manipulation, for at opnå en "passende" dramatisk
prognose?

> Begge konkluderende sætninger kan naturligvis ikke være logisk
> korrekte. Desværre er det følgesætningen i den endelige rapport, der er
> ulogisk. Men dette har ikke hindret dens brug, selv om denne
> besynderlige og tilpassede antagelse implicerer et dårligere niveau for
> integration af efterkommere fra mindre udviklede lande, end den faktisk
> allerede nu opnåede!

Og med en fornuftig integrationspolitik {som intet parti dog endnu er
kommet med} burde vi nå langt længere. Efterkommere af islamiske
indvandrere {og det er jo reelt dem vi taler om} må naturligvis nå op på
samme niveau som det vi kender fra efterkommere af indvandrere fra
Sverige og Norge; indvandrerbørn vi ikke engang erkender som
indvandrere.

> Korrigeres der også for, at Velfærdskommissionen, som allerede anført,
> anvender en meget lav vækstkorrigeret realrente, og anvendes en rente på
> 1,4 procent i stedet for 0,65 procent p.a., vil en forsigtig justering
> af de lige nævnte årsager medføre, at bundskatteprocenten ikke skal
> stige med 8,7 procentpoint, men alene med 2,1 procentpoint. Og så er der
> heri ikke taget hensyn til, at Velfærdskommissionen i sine beregninger
> har begivet sig ud på en 'uendelig' tidsrejse.

Det lyder straks mindre dramatisk, og det er enddog sådan at en del ting
yderligere kan forbedres.

> [...]
> dansk økonomi i de kommende år vil efter min opfattelse være:

> - nye årgange skal nå et stadig højere uddannelsesniveau, så forskning
> og forskningsbaseret produktion får stadig større vægt i dansk økonomi,

> - opkvalificering af arbejdskraften. Opkvalificering af arbejdskraften
> er en, men kun en af de måder, hvorpå afgangen fra arbejdsmarkedet via
> bl.a. førtidspension og efterløn skal reduceres,

> - forståelse i den danske befolkning for, at en markant højere levetid
> også nødvendiggør højere generel pensionsalder,

Det burde give sig selv.

> - bedre integration af indvandrere og efterkommere på arbejdsmarkedet.

Og her er forsøg på integration af dem på arbejdsmarkedet ikke nok; de
må også integreres geografisk, så vi kan få nedlagt de eksisterende
ghettoer. Og jeg kan ikke se andet end at ghettoerne bør omdannes til
ejerboliger med én udlejningsbolig i hver opgang, mens indtægterne ved
salg anvendes til opkøb af ejerlejligheder til brug ved udlejning. Max
en i hver opgang. I forbindelse med istandsættelse af byggerierne, og
bygning af de nødvendinge underjordiske parkeringspladser, som
boligselskaberne har fået dispensation til foreløbig /ikke/ at bygge, må
de nuværende beboere i byggerier som Mjølnerparken, Tingbjerg {som nok
kan undvære de underjordiske parkeringspladser}, Voldsmose og
Gjellerupparken nok flytte til disse nye udlejningsboliger.

> For at forebygge misforståelser: Ovenstående skal ikke tages som udtryk
> for, at der ikke kan blive problemer med finanspolitisk holdbarhed.
> Dette kan f.eks. blive tilfældet, hvis den nuværende generation
> gennemfører politiske tiltag, der i en uheldig kombination reducerer
> arbejdsudbuddet, øger de offentlige udgifter og/eller reducerer de
> offentlige indtægter.

Det sidste er vist ikke populært i Det konservative Folkeparti, der
gerne vil have skatten lempet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank

Dato : 10-05-05 11:57

Hej

> Hvor mange af os mon betaler 0,65% p.a. i rente af vores lån?

Nu er det ikke rente de beskriver, men realrente som defineret som rente
uden indbygget kompensation for den forventede inflation.

> Sikken høj rente at regne med; 1,15% p.a.!

Ikke rente, vækst.

Jeg skal nok komme med yderligere kommentarer når jeg får lidt mere tid.

Mvh
Frank

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-05 13:38

Frank <far@nosmap.dk> wrote:

> Nu er det ikke rente de beskriver, men realrente som defineret som rente
> uden indbygget kompensation for den forventede inflation.

> Ikke rente, vækst.

OK, du har ret. Men i årtier har vi altså haft en realvækst på 2% p.a. -
hvilket på 55 år medfører en tredobling af den reelle velstand. Min
Mathematica viser desuden at Solve[1.02^n == 2, n] => {{n -> 35.0028}},
altså at på kun godt en generation, hvis vi regner en generation som
varende 30 år {i min familie får man dog børn sent, og en generation
ligger snarere på 36-40 år end på 30 år}, så det er altså et langt
rigere samfund vi kan se i fremtiden. Lige som vi er tre gange så rige
som vore forældre var i 1950. Og som eksempelvis kan ses ved at jeg bor
som enlig i en 2,5 værelses lejlighed som vi tidligere var to voksne
{mine forældre} og tre drenge {mig og mine brødre} der boede i.

PS. I øvrigt bør du indstille din newsserver så man i toppen kan se hvem
du svarer på - gerne i et hierarki. Det er ikke alle newsservere der som
min på en overskuelig måde viser trådens træstruktur.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 10-05-05 12:27

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> Dagens kronik i Politiken af professor Christen Sørensen, og den
> fortjener nok nogle kommentarer.

> Hvor mange af os mon betaler 0,65% p.a. i rente af vores lån?

Jeg Gør - når man regner inflationen med.

> Ja, det virker sandelig absurd. Jo rigere samfundet bliver, desto
> lettere burde det vel være at betale for den offentlige sektor.

Næh - Den eneste reelle begrænsning på Den Offentlige Sektor er
Tilgængeligheden af Skattekroner og Personale, så vi får nøjagtigt den mænde
Stat som "Samfundet" lige akkurat kan overkomme at bære!

Det er ihvertfald erfaringen fra de sidste 40 års explosive vækstperiode.

> [...]
> vil dog også kunne ske rationaliseringer i den offentlige sektor, tænk
> blot på de pleje-robotter som japanerne er ved at udvikle, til brug i

Siden Forbrug == "Velfærd" er der ikke noget formål med produktivitet,
tværtimod Forbrug er Progressivt.

> Ja, man kommer jo ikke uden at vi har et langt rigere Danmark end man
> havde for 30 år siden, også når vi ser på hvad der er blevet bygget. >
> Øgede skatter er vist blevet lidt upopulære på det sidste.

Men alligevel betaler vi samlet set mere og mere i Arbejdstimer og Kroner
til Staten.

> [...]
> kunne ændre på forudsætningerne og se hvad det så ville lede frem til.
> Læg programmet på www til download og kørsel på eksempelvis en

Nemlig - så man kunne se de simple lineære ligningssystemer og de tilfældige
formodninger bagved

> Den er jeg til gengæld ikke helt sikker på, da indholdet i eksaminerne
> årevis er blevet reduceret.

Og at folk generelt er blevet så mentalt dovne at de slet ikke *kan* forstå
noget som det varer længere end 10 minutter at forklare, eller som "er
kedeligt".

> [...]
> samme niveau som det vi kender fra efterkommere af indvandrere fra
> Sverige og Norge; indvandrerbørn vi ikke engang erkender som

Det *kan man slet ikke* uden at nakke nogle extremt hellige køer på både
Skatteområdet og "Velfærdsområdet" og genere en rimelig stor gruppe
Danskere, hvis omdrejningspunkt i livet er det sociale system - Resultatet
er at det i øjeblikket er Samfundet, der tilpasser sig Indvandrerne og ikke
omvendt!

Så hvor er incitamentet til "Integrationen"? (Et tåbeligt begreb i øvrigt -
Deltagelse ville være tilstrækkeligt).

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-05 13:38

Frithiof Andreas Jensen <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
wrote:

> Så hvor er incitamentet til "Integrationen"? (Et tåbeligt begreb i øvrigt -
> Deltagelse ville være tilstrækkeligt).

Integration bør selvfølgelig lede frem mod en fremtidig assimilation.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-05-05 14:59

"Frithiof Andreas Jensen" >

>- Resultatet er at det i øjeblikket er Samfundet, der tilpasser sig
Indvandrerne > og ikke omvendt!

Orv, det var en helt ny måde at sige det på.

ruth

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-05-05 14:39

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor mange af os mon betaler 0,65% p.a. i rente af vores lån?

REALrente - jeg tror, min realrente er tæt på at være negativ.

REALrente igen!

Fra : Frank

Dato : 10-05-05 15:21

Hej

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> REALrente igen!

Nope - vækst...

Mvh
Frank

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-05 15:57

Christian R. Larsen <crlarsen2004@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> REALrente - jeg tror, min realrente er tæt på at være negativ.

Ifølge:

http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/FPI_inflation.aspx

lå inflationen i 2004 på 1,2%. Mod eksempelvis 15,3% i 1975, hvor Anker
Jørgensen var statsminister. Det er næppe mange der kan klare sig med en
rente på 2% p.a. på deres kassekredit; den er langt højere. Også på
realkreditlån.

> REALrente igen!

Som andre allerede har gjort opmærksom på, er der tale om en lapsus fra
min side. Der er tale om /væksten/. Kronikken lider dog af den mangel,
at den ikke angiver hvor stor en realvækst den årligt regner med, men i
årtier har den jo ligget på 2% p.a., hvilket giver en fordobling hvert
35. år, og en tredobling hvert 55. år. Hvis ellers min Mathematica er i
stand til at løse ligninger af typen 1.02^n = i korrekt - hvilket den
nok er. På en almindelig lommeregner er det jo bare n =
log(1.02)/log(i), hvis man vil regne efter.
--
Per Erik Rønne