Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udfordring til PS-haj!
Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-05-05 17:56

Jeg har ved mange lejligheder set her i gruppen, at Photoshops RAWkonverter
er god.
Jeg har bare det problem, at jeg ikke med vold og magt kan få den til at
lave de billeder, jeg gerne vil have - hvorimod, de nærmest kommer af sig
selv i Capture4.
På den anden side set, så har jeg brug for Photoshop til efterbearbejdning -
opretning af styrtende linier, klonstemplet, retouchering mv. Og når jeg
overfører fra Capture4 til PS, er det tilsyneladende via TIFF, hvorfor alle
EXIFdata er høvlet af. Så jeg drømmer om at kunne bruge PS til både
rawkonvertering og til efterbehandling. Men det er nok mit workflow, der
ikke er hensigtsmæssig.
Og så kommer udfordringen: Skulle der være en eller anden, der kunne tænke
sig at prøve at konvertere et RAW-billede, så der kan gemmes et jpg, der
nogenlunde ligner det, jeg kan lave med Capture4 - og så fortælle mig,
hvordan det blev gjort.

Billedet som det er konverteret fra Capture4:
http://jan.boegh.net/Album/adhoc/slides/_DSC4178%20Kutter.html

Har du lyst, så giv lyd fra dig, og jeg sender RAW-filen.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kenneth K.

Dato : 09-05-05 18:32

On Mon, 09 May 2005 18:56:13 +0200, Jan Bøgh <spamhater@nowhere> wrote:

> Har du lyst, så giv lyd fra dig, og jeg sender RAW-filen.

Det vil jeg da gerne forsøge, Jan.

mail på: kk snabela pinx punktum dk

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : KNL DtP

Dato : 09-05-05 18:31

> Har du lyst, så giv lyd fra dig, og jeg sender RAW-filen.

Du må gerne sende fiskekutteren til: kristian [snabel-a] norbylarsen [prik] dk

Det interessante er her, at få mest mulig data ud af RAW-filen - og herefter
udnytte Photoshop til finjusteringen. Til sammenligning vil jeg da lige prøve C1
dSLR LE.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 09-05-05 20:26

Hej igen.

Her er mit bud Adobe Camera RAW ver. 2.4 (PS CS1):

Jeg har tilsigtet en lidt højere kontrast og noget mere smæk i farverne. Jeg
havde dog store problemer med at ramme såvel hvidbalance (vise solens varme,
uden at den blev gul) og et trade off mellem liv i billedet og udbrændt højlys.
Jeg synes stadig at ACR er tung og ikke særlig god RAW. Blev nød til at justere
på farverne bagefter med mit eget Digital Color Grading-action, før jeg var
nogenlunde tilfreds. Konverteret fra aRGB til sRGB og gemt som JPEG:

Stor: http://knl-dtp.dk/temp/kutter-adobe-camera-raw-stor.jpg
Lille: http://knl-dtp.dk/temp/kutter-adobe-camera-raw-lille.jpg

Prøvede først at tage en sampel med pipetten, for at finde en neutral
farvetemperatur. Jeg valgte den grå kasse i højre side, men den blev alt for
kold. Fedtede derfor lidt frem og tilbage, og endte på 5.250 K og -5 i Tint.
Hævede derefter eksponeringen til +0,15, men holdt høje med at højlyset ikke
brændte alt for meget ud på sejlet/inddækningen. Der manglede dog en masse lys i
billedet, så jeg hev Brightness op til 14 og satte Shadows til 8, for at skyggen
de ikke skulle fremstå fimset. For at give mere smæk i farverne fik kontrasten
+30 og Saturation +21.

Uanst hvilket program du vælger at bruge, så vil jeg anbefale at du først
starter med at finde den rette hvidbalance. Ofte vil programmet bruge samme
indstilling, som det kameraet gættede sig til (hvis du skyder på Auto White
Balance). Jeg foretrækker ofte en varmere gengivelse af farverne til natur. Brug
pipetten på grå genstande, når du skal finde en neutral temeratur.

Justér herefter eksponeringen, således at du dæmper hvis billedet har udbrændte
højlys (hold Alt nede i ACR) og hæve hvis billedet generelt er for mørkt.
Herefter man du finjustere histogrammet, så du kører skyderen ind i venstre
side, så skyggen bliver rigtigt sort og ditto i højre side med højlyset. Det
gælder næsten altid om at udnytte hele histogrammet. Kontrast og saturation har
jeg sat højt for at få noget smæk i farverne.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-05-05 19:06

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> http://jan.boegh.net/Album/adhoc/slides/_DSC4178%20Kutter.html
>
> Har du lyst, så giv lyd fra dig, og jeg sender RAW-filen.

Tja, betegnelsen kan jeg nok ikke leve op til, men ok, vi prøver da.
Meeen er din Camera Raw v. 2,4 - den kan det meste.
mugglersnabelatiscalipunktumdk

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Peter

Dato : 09-05-05 19:18

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> http://jan.boegh.net/Album/adhoc/slides/_DSC4178%20Kutter.html
>
> Har du lyst, så giv lyd fra dig, og jeg sender RAW-filen.

Smukke kite-surfer billeder. Hvad bruger du af udstyr?

Mvh Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-05-05 19:35

Peter wrote:

> Smukke kite-surfer billeder. Hvad bruger du af udstyr?

Takker.

Nikon D70 med orig.objektivet 18-70 mm. I øvrigt kan mit udstyr ses på
http://jan.boegh.net/Foto.htm

Desværre havde jeg ikke den gang min 80-200 mm. Den ville have været rent
guf i situationen.
I øvrigt er billederne af kitesurferne tage lidt nord for Monterey i
Californien, så det er desværre ikke muligt sådan lige at vende tilbage og
prøve igen. Men farverne, vandet og stemningen er et fund, hvis man vil
fotografere.

Men jeg kunne godt finde på at tage en tur til kysten en dag, hvor der er
gang i windsurferne. Desværre er deres sejl ikke så flotte som
kitesurfernes.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Peter

Dato : 09-05-05 19:44

Jan Bøgh wrote:

> [...]
>
> Men jeg kunne godt finde på at tage en tur til kysten en dag, hvor der er
> gang i windsurferne. Desværre er deres sejl ikke så flotte som

Allright – jeg troede faktisk det var ved Klitmøller el. lign. Men de er
stadig smukke …

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 21:08

> [...]
> http://jan.boegh.net/Album/adhoc/slides/_DSC4178%20Kutter.html
>
> Har du lyst, så giv lyd fra dig, og jeg sender RAW-filen.

Hej Jan

Hvis du vil se en C1 konvertering til PS prøver jeg gerne.
gn_abf at post12 dot tele dot dk

Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-05 22:32

Jeg har lidt samme observation mellem Capture One og Adobe Raw i Photoshop
Elements 3.0, som er den samme som i Photoshop CS.
Se det her billede http://www.pbase.com/hkruse/image/43174146/original, som
er full frame fra Canon 20D med Sigma 300mm f/2.8 EX konverteret med Capture
One og downsizet. Hvis jeg så tager et udsnit, som f.eks. bare et øje fra
uglen, som her i Capture One
http://www.pbase.com/hkruse/image/43174202/original og sammenligner med et
tilsvarende udsnit konverteret fra bunden med Photoshop og med tilsvarende
USM værdier http://www.pbase.com/hkruse/image/43174204/original, så er der
flere detaljer i Capture One. Se bort fra farverne, da jeg ikke har forsøgt
at ramme de samme farver. Dog er der ikke tale om store forskelle.
Interessant at man nærmest kan se billedet af tilskuerne spejles i uglens
øje!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kenneth K.

Dato : 10-05-05 12:40

On Mon, 09 May 2005 18:56:13 +0200, Jan Bøgh <spamhater@nowhere> wrote:

Her er så mit bud med ACR 3.1:

http://pinx.dk/tmp/files/nc_acr_lille.jpg
http://pinx.dk/tmp/files/nc_acr_stor.jpg

Jeg har brugt følgende settings:

WB temp 4550
tint +2

exposure: -1,60
shadows: 0
brightness: 139
contrast: +90
saturation: 0

sharpness 35

shadow tint:+2
red hue:-25
red sat:+57
green hue:-88
green sat:-41
blue hue:0
blue sat:+5

Derudover har jeg brugt shadow/highlight filter for at holde lyset nede på
siden af båden, ellers er det direkte ud af ACR.

Er det helt håbløst, Jan? Hvordan ser det ud når du forsøger med ACR?

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-05-05 14:18

Jan Bøgh wrote:

> Har du lyst, så giv lyd fra dig, og jeg sender RAW-filen.

Og det har der heldigvis været nogle stykker, der har. Jeg prøver at samle
resultaterne på en hjemmeside, så alle kan få glæde af indsatsen.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.