Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konica-Minolta DiMAGE A200 - et par råd øn~
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-05-05 11:53

Hejsa,

Jeg står og skal have et nyt digitalkamera, da mit Canon PowerShot S50
er blevet stjålet. Jeg har tidligere spurgt til råd ang. DSLR, og fik
mange gode svar. Jeg kunne dog godt se, at et DSLR er for dem der
_virkelig_ brænder for foto, og det vil være lidt dumt at købe sådan
et, hvis man ikke er villig til at ofre noget på gode objektiver.

De 6-7000 for selve kameraet kunne jeg måske leve med, men at bruge
flere tusinde kroner på ekstraudstyr vil være at skyde over målet til
mit behov.

Jeg har derfor været på jagt efter almindelige digitalkameraer, og har
læst lidt anmeldelser af dem, der er lidt DSLR-agtige. Da jeg købte
PowerShot'en var jeg lidt forelsket i Konica-Minolta's DiMAGE 7, men
den var temmelig dyr for et par år siden. Nu kan jeg se, at man kan få
DiMAGE A200 til under 5000 kr, og det vil jeg godt betale. De har
tilmed løst problemet med meget støj i billederne, som de ældre
versioner led af.

Jeg har tænkt på at købe kameraet her:

http://www.expressdelivery.dk/asp/index1280.asp?varernr=111063&goto=productinfo&gruppe=Digitalkamera&undergruppe=8_megapixel&mainkategori=Losdele&mainfunc=link&

Og så købe et 1 GB Compact-Flash, måske 2 GB. Hvad er et hurtigt
Compact-Flash kort? Er dette Kingston hurtigt:

http://www.expressdelivery.dk/asp/index1280.asp?varernr=111063&goto=productinfo&gruppe=Digitalkamera&undergruppe=8_megapixel&mainkategori=Losdele&mainfunc=link&

Eller skal man op et Sandisk?

[...]

Er der nogen der har erfaring med dette kamera og kan sige hvor meget
man får ud af de hurtige Compact-Flash kort? Man kan jo få et meget
billigt 2 GB Kingston for lige omkring 1000 kr, men det duer ikke,
hvis det er for sløvt.

Er der andet jeg skal vide om dette kamera? Jeg har læst anmdelser på
DPreview, Steves Digicams og DCresource, og de er alle rimeligt
positive. Kameraet har sine dårlige sider, men bestemt også godt. Jeg
kan godt lide den mekaniske zoom, og den næsten-rigtige manuelle focus.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-05-05 15:49

In news:el71l2-nuj.ln1@osxserver.rfn.dk,
René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:
> [...]

> positive. Kameraet har sine dårlige sider, men bestemt også godt. Jeg
> kan godt lide den mekaniske zoom, og den næsten-rigtige manuelle

Har du læste testen hvor A200 sammenlignes med A2?
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=401&side=4

Jeg har selv kigget meget på Minoltas A serie, og besluttet at gå efter
Canon 300D, eller 350D i stedet. men alt afhænger jo af behov..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-05-05 17:22

Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> Har du læste testen hvor A200 sammenlignes med A2?
> http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=401&side=4

Den havde jeg ikke set. Rigtig god sammenligning, og der er altså en
del forskelle. Der er dog ikke noget af det, som diskvalifierer nogen
af kameraerne til mit behov. Jeg vil aldrig komme til at lave
studiefotos, og chancen for at jeg køber et stativ er også ret lille.

> Jeg har selv kigget meget på Minoltas A serie, og besluttet at gå efter
> Canon 300D, eller 350D i stedet. men alt afhænger jo af behov..

Netop. Jeg kommer nok til at bruge kameraet en hel del som
point-and-shoot, og så lidt leg ved siden af. Det bliver simpelthen
for dyrt med et DSLR, og så er der også lige størrelsen og vægten at
tage hensyn til.

Fra : Kell Christensen

Dato : 08-05-05 16:50

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg står og skal have et nyt digitalkamera.....

Hej René

Jeg har haft et A1 et godt stykke tid.
Fåes ikke som nyt mere (er afløst af A2 og A200)
men pt er der et brugt til salg på fotokritik.dk. 2600,-
Jeg har ikke noget med hverken person eller kamera at gøre.

Du kan se nogle skud fra A1'eren på
http://www.megapixel.dk/vis/design/302

Kingston Pro er rigeligt hurtige.

mvh Kell

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-05-05 18:22

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> [...]
> men pt er der et brugt til salg på fotokritik.dk. 2600,-
> Jeg har ikke noget med hverken person eller kamera at gøre.

Flotte billeder, men jeg vil helst have et nyt kamera. Jeg har hele
tiden været lun på denne serie af kameraer, og de har altid taget
flotte billeder, men jeg syntes bare altid at der har været meget støj
i billederne.

> Kingston Pro er rigeligt hurtige.

Det lyder godt, da de er væsentligt billigere.

Fra : Poul

Dato : 08-05-05 16:51

Hej Rene

Hvis jeg var dig, ville jeg købe et A2 (har selv et A1 og et Dynax 7D).

Mit A1 vil jeg aldrig af med - det er et forrygende kamera, der simpelthen kan det hele.

Du kan se mine A1 gallerier på http://photobucket.com/albums/y24/Poulsan/

Mht. CF kort ville jeg købe et Sandisk Extreme III - det er klart hurtigst, ihvertfald på D7D.

Du kan muligvis finde mere info om dette på http://www.pbase.com/mtf_foto_studies/mtf_faq

Mvh. Poul

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-05-05 18:31

Poul <pouls_edb_nospam@post.tele.dk> wrote:
> Hej Rene
>
> Hvis jeg var dig, ville jeg k?be et A2 (har selv et A1 og et Dynax 7D).
>
> Mit A1 vil jeg aldrig af med - det er et forrygende kamera, der simpelthen kan det hele.
>
> Du kan se mine A1 gallerier p? http://photobucket.com/albums/y24/Poulsan/

Jeg har set på sammenligningerne af A2 og A200, og selvom der er flere
detaljjer som peger på, at A2 er mere prof. så er det alså også noget
dyrere. Mit behov er meget point-and-shoot, og så lidt leg, og jeg vil
aldrig komme i nærheden af et fotostudie.

Det er selvfølgelig ærgeligt at søgeren er af noget ringere kvalitet,
og det er også irriterende at kameraet er længere tid om at blive
klar, efter at et bilede er taget. Mit nuværende kamera - eller det
jeg havde - brugte jeg altid med skærmen som søger, og jeg kan
forestille mig at jeg vil gøre det samme med det næste kamera. Det
derfor ikke det store problem for mig, men jeg kan sagtens se at det
vil være et stort minus for andre.

Har du ikke problemer med støj i billederne? Jeg synes at huske, at
det var et problem før i tiden på den serie af kameraer, og det var
også det der holdte mig fra at springe ud i det. At jeg så endte med
et point-and-shoot kamera som PowerShot 50, var pga. økonomi. Det var
dog et rigtigt godt kamera, som er let at have med.

> Mht. CF kort ville jeg k?be et Sandisk Extreme III - det er klart hurtigst, ihvertfald p? D7D.

Men er der nogen ide i at købe et så hurtigt kort til et A2/A200? Kan
de udnytte det?

Fra : Poul

Dato : 09-05-05 16:45

"René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> wrote in message news:50v1l2-npm.ln1@osxserver.rfn.dk...

> [...]
> forestille mig at jeg vil gøre det samme med det næste kamera. Det
> derfor ikke det store problem for mig, men jeg kan sagtens se at det

Jeg bruger sjældent skærmen som søger på mit A1. Dels fordi EVF'en på det
er virkelig god, dels fordi det giver øjet mere ro. Og man kan i høj grad bedømme
eksponeringen ud fra hvad man ser i EVF'en (på et A1 ihvertfald).

> [...]
> et point-and-shoot kamera som PowerShot 50, var pga. økonomi. Det var
> dog et rigtigt godt kamera, som er let at have med.

Hvis man eksponerer korrekt, er der minimum støj. Hvis du kigger på billederne i
mit galleri, kan du jo selv bedømme om de har meget støj - kun eet af dem brugte
jeg N/R på, og det var netop pga. undereksponering. De kamera'er med denne type
CCD har stort set samme problem med støj - nogle bruger mere støjundertrykkelse
i selve kamera'et end andre (på bekostning af detaljer) - men der er ikke den store
forskel. På dSLR er der en større CCD med langt mindre egenstøj. Hvis man lærer
at skyde med 'live-histogram' og eksponere 'til højre' kan man dog minimere støjen.
Af samme grund bruger jeg sjældent mere end 100 ISO på A1 - hvis jeg er tvunget
til at bruge mere, vil jeg altid bagefter behandle billederne med N/R software.

> Men er der nogen ide i at købe et så hurtigt kort til et A2/A200? Kan
> de udnytte det?

Jeg ved det ikke, prøv at kigge i den FAQ jeg sendte link'et til.

Mvh. Poul

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-05 17:22

Poul <pouls_edb_nospam@post.tele.dk> wrote:

> Jeg bruger sj?ldent sk?rmen som s?ger p? mit A1. Dels fordi EVF'en p? det
> er virkelig god, dels fordi det giver ?jet mere ro. Og man kan i h?j grad bed?mme
> eksponeringen ud fra hvad man ser i EVF'en (p? et A1 ihvertfald).

Det kommer nok meget an på, hvordan man tager billeder. Jeg vil
selvfølgelig gerne lære at tage billeder "på den rigtige måde", men
jeg ved også at jeg kommer til at lave mange hurtige billeder, hvor
der ikke er tid til den store komposition, og her vil skærmen nok være
nyttig stadigvæk.

Men jeg er allerede hoppet ud i det og har købt et A200 hos Platan
Foto. Batteriet er ved at lade første gang, så jeg har ikke haft det
tændt endnu, men jeg glæder mig til at se om EVF'en er så dårlig som
nogen af anmeldelserne har nævnt. På A1/A2 var den vist virkelig god!

> [...]
> jeg N/R p?, og det var netop pga. undereksponering. De kamera'er med denne type
> CCD har stort set samme problem med st?j - nogle bruger mere st?jundertrykkelse
> i selve kamera'et end andre (p? bekostning af detaljer) - men der er ikke den store
> forskel. P? dSLR er der en st?rre CCD med langt mindre egenst?j. Hvis man l?rer
> at skyde med 'live-histogram' og eksponere 'til h?jre' kan man dog minimere st?jen.
> Af samme grund bruger jeg sj?ldent mere end 100 ISO p? A1 - hvis jeg er tvunget
> til at bruge mere, vil jeg altid bagefter behandle billederne med N/R software.

Hmm... jeg har vist noget at lære. Hvad bruger du til at fjerne støj?
Et trick i Photoshop, eller speciel software til det?

Fra : Poul

Dato : 09-05-05 17:49

"René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> wrote in message news:iaf4l2-2e3.ln1@osxserver.rfn.dk...
> [...]
> jeg ved også at jeg kommer til at lave mange hurtige billeder, hvor
> der ikke er tid til den store komposition, og her vil skærmen nok være

Sjovt nok synes jeg ikke det er nemmere at bruge skærmen, tværtimod.

> [...]
> tændt endnu, men jeg glæder mig til at se om EVF'en er så dårlig som
> nogen af anmeldelserne har nævnt. På A1/A2 var den vist virkelig god!

Jamen tillykke med det, håber du bliver glad for det.

> Hmm... jeg har vist noget at lære. Hvad bruger du til at fjerne støj?
> Et trick i Photoshop, eller speciel software til det?

Jeg bruger Helicon Filter - det er gratis: http://heliconfilter.com/pages/index.php?downloads

Det er temmelig nemt at bruge, og hvis du ikke sidder med næsen helt inde i skærmen,
er der ikke meget forskel på det og så de andre der findes...

Mvh. Poul

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-05 18:37

Poul <pouls_edb_nospam@post.tele.dk> wrote:

> Sjovt nok synes jeg ikke det er nemmere at bruge sk?rmen, tv?rtimod.

Sådan er vi heldigvis forskellige

> Jamen tillykke med det, h?ber du bliver glad for det.

Det håber jeg bestemt også. Med 1 GB kort og taske er det immervæk
noget af en udskrivning. Jeg må nok også hellere investere i et ekstra
batteri, men skal lige finde ud af, hvad sådan et koster.

> Jeg bruger Helicon Filter - det er gratis: http://heliconfilter.com/pages/index.php?downloads
>
> Det er temmelig nemt at bruge, og hvis du ikke sidder med n?sen helt inde i sk?rmen,
> er der ikke meget forskel p? det og s? de andre der findes...

Det er til Windows, og jeg er Mac-mand, så jeg holder mig vist til
Photoshop.

Fra : Poul

Dato : 09-05-05 19:26

Du kan prøve NeatImage, jeg ved ikke hvor meget du kan gøre med denne: http://www.neatimage.com/mac/download.html

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-05 23:24

> Du kan pr?ve NeatImage, jeg ved ikke hvor meget du kan g?re med denne: http://www.neatimage.com/mac/download.html

Jeg kigger på det...

Fra : Kell Christensen

Dato : 09-05-05 19:28

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg må nok også hellere investere i et ekstra batteri

Til lykke med fotografiapparatet!
Men klap nu hesten - jeg har endnu ikke kunne tømme mit på en dag.
De fleste ekstrabatterier ligger ubrugte i folks fototasker.

OK, hvis du er på bjergvandring i nogle dage, væk fra stikkontakter
så er det en rigtig god ide med et ekstra

Kell

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-05 23:26

> [...]
>
> OK, hvis du er på bjergvandring i nogle dage, væk fra stikkontakter
> så er det en rigtig god ide med et ekstra

OK. Det lyder godt. Jeg vil da vente med investeringen indtil jeg
virkelig får brug for det. Jeg skal til Le Mans i næste måned, og er
ikke sikker på at jeg får mulighed for at oplade kameraet på hele
turen. Der vil et ekstra batteri nok være rart.

Fra : Morten Lassen

Dato : 10-05-05 11:34

Hej René m. fl.
Jeg er selv den lykkelige ejer af KM A200 og har lige købt 2 sæt
ekstra batterier. Jeg fandt en tysk hjemmeside hvor de kun koster 5
Euro (læs: FEM euro) + 13euro i porto.

http://www.akkuinternational.de/s02.php?sid=0912473a76964fce0e391dfbe2c1f62d&shopid=s02&cur=eur&sp=de&ag=1&os=1&br=1&pp=aa&bnr=2141

De virker fint med KM A200 og kan oplades med den medfølgende lader.

Mvh. Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-05-05 23:57

Morten Lassen <molassen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> De virker fint med KM A200 og kan oplades med den medfølgende lader.

Den adresse vil jeg straks gemme. Tak for det!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-05-05 19:43

In article <knj4l2-6v3.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:

> Det er til Windows, og jeg er Mac-mand, så jeg holder mig vist til
> Photoshop.

Hvis du bruger CS2, så er der kommet støj-undertrykkelse med som
filter, ligesom objektiv-korrektion er kommet med.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-05 23:35

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Hvis du bruger CS2, så er der kommet støj-undertrykkelse med som
> filter, ligesom objektiv-korrektion er kommet med.

Herligt. Vi er ved at få den inde på arbejdet.

Fra : KASO

Dato : 08-05-05 21:13

Jeg solgte mit A1 til fordel for DSLR. Erfaringer:

Fordele:

Størrelse
Manuel zoom
28-200mm
udklappelig skærm
anti-shake
mange indstillingsmuligheder

Ulemper (som blev årsag til udskiftning):

(for) ofte problemer med fokus i dårligt lys eller modlys
blitzstyring ikke optimal
billedstøj over iso 100
ringe kontrol over dybdeskarphed

Jeg tog mange gode billeder med kameraet, men der var for mange "smuttere"
ifht. hvad jeg ville acceptere. Jeg har ingen erfaringer med A200, så jeg
ved ikke om der er sket forbedringer ifht. A1

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-05-05 21:21

KASO <a@b.dk> wrote:

> [...]
> 28-200mm
> udklappelig sk?rm
> anti-shake
> mange indstillingsmuligheder
>
> Ulemper (som blev ?rsag til udskiftning):
>
> (for) ofte problemer med fokus i d?rligt lys eller modlys
> blitzstyring ikke optimal
> billedst?j over iso 100
> ringe kontrol over dybdeskarphed
>
> Jeg tog mange gode billeder med kameraet, men der var for mange "smuttere"
> ifht. hvad jeg ville acceptere. Jeg har ingen erfaringer med A200, s? jeg
> ved ikke om der er sket forbedringer ifht. A1

Godt at høre. Det er netop størrelsen, skærmen og anti-shake som
lokker mig.

Billedstøjen er skidt, men jeg synes at A200 ser meget bedre ud på det
punkt. Det er dog vist kendt at DSLR er langt bedre på det område, men
jeg kender ikke årsdagen.

En af anmeldserne nævnte også fokusproblemer, og det vil jeg
selvfølgelig være ked af, hvis det er virkeligt udtalt. Er det noget
er konstant kommer i vejen? Jeg skal bruge kameraet meget som
point-and-shoot, så det skal helst bare fungere.

Fra : KASO

Dato : 08-05-05 21:40

> [...]
>
> Billedstøjen er skidt, men jeg synes at A200 ser meget bedre ud på det
> punkt. Det er dog vist kendt at DSLR er langt bedre på det område, men

Årsagen er, at DSLR benytter en væsentligt større sensor.

> [...]
> er konstant kommer i vejen? Jeg skal bruge kameraet meget som
> point-and-shoot, så det skal helst bare fungere.

Jeg syntes ihvertfald, at der "for ofte" var smuttere, hvilket jeg ikke var
tilfreds med. Skærmen er desværre ikke tilstrækkeligt god til at man kan
afgøre det før man kommer hjem - og bliver skuffet over at "det perfekte
billede" er ubrugeligt..

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-05-05 22:34

KASO <a@b.dk> wrote:

> ?rsagen er, at DSLR benytter en v?sentligt st?rre sensor.

OK, men det må man jo så leve med. Der er selvfølgelig forskel på,
hvor gode de forskellige kameraer er.

> Jeg syntes ihvertfald, at der "for ofte" var smuttere, hvilket jeg ikke var
> tilfreds med. Sk?rmen er desv?rre ikke tilstr?kkeligt god til at man kan
> afg?re det f?r man kommer hjem - og bliver skuffet over at "det perfekte
> billede" er ubrugeligt..

Hmm.. det er jo skidt. På DCresource nævnte de, at det gik bedre, hvis
man satte den til at fokusere i ét punkt, såvidt jeg husker. De havde
nemlig også optaget en film, hvor den hele tiden rodede rundt i fokusen.

Gad vide om det er noget der bliver fikset i firmwaren?

Fra : Poul

Dato : 09-05-05 16:59

"René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> wrote in message news:h7d2l2-fko.ln1@osxserver.rfn.dk...

> Hmm.. det er jo skidt. På DCresource nævnte de, at det gik bedre, hvis
> man satte den til at fokusere i ét punkt, såvidt jeg husker. De havde
> nemlig også optaget en film, hvor den hele tiden rodede rundt i fokusen.

Det er meget vigtigt, at man skifter til 'flex-point focus' på A1 /A2. 'Wide-area focus'
anvendes kun, hvis kamera'et ikke er i stand til at fokusere (i svag belysning) - her finder
den det område, hvor der har mest kontrast og prøver at fokusere dér. Beklageligvis er
sidstnævnte standard indstillingen! Men ellers vil jeg igen henvise til mit galleri - hvor mange
billeder er ude af fokus? Jeg kan fortælle, at jeg kasserede 2 billeder ud af næsten 400...
men meget afhænger af, hvor godt man kender kamera'et! Generelt kan det siges, at
digitale kamera'er mere eller mindre har problemer med at fokusere i svag belysning - allesammen.
Igen er også her dSLR bedre.

> Gad vide om det er noget der bliver fikset i firmwaren?

Det skal du ikke regne med. For KM er A1/2/200 en saga blot er jeg bange for. Men jeg ved, at
der eksisterer en firmware upgrade til A2, der vistnok gjorde problemet mindre. Jeg tror ikke, at
de ofrer flere ressourcer på disse kamera'er fremover.

Mvh. Poul

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-05 17:19

> [...]
> anvendes kun, hvis kamera'et ikke er i stand til at fokusere (i svag belysning) - her finder
> den det omr?de, hvor der har mest kontrast og pr?ver at fokusere d?r. Beklageligvis er
> sidstn?vnte standard indstillingen! Men ellers vil jeg igen henvise til mit galleri - hvor mange
> billeder er ude af fokus? Jeg kan fort?lle, at jeg kasserede 2 billeder ud af n?sten 400...
> men meget afh?nger af, hvor godt man kender kamera'et! Generelt kan det siges, at
> digitale kamera'er mere eller mindre har problemer med at fokusere i svag belysning - allesammen.

Det er et godt tip mht. flex-point fokus.

> [...]
> de ofrer flere ressourcer p? disse kamera'er fremover.

Nå, nu har jeg hoppet ud i det. Jeg smuttede ned til Platan Foto og
købte et A200... det kan være at I hører mere fra mig, hvis det
driller

Men mange tak for inputs.

Fra : KASO

Dato : 09-05-05 21:51

> [...]
belysning) - her finder
> den det område, hvor der har mest kontrast og prøver at fokusere dér.

Jeg benyttede også flex-point focus - men havde alligevel (for) mange
forbiere. Vi taler ikke om 50/50, men dog fortsat for mange i forhold til
mine forventninger.

> [...]
siges, at
> digitale kamera'er mere eller mindre har problemer med at fokusere i svag

Jeg ville heller ikke lægge uskarpe billeder op - så hvad siger det lige?

(Jeg har også flere tusinde skarpe billeder fra A1 - men også nogle uskarpe,
som jeg har slettet igen).

> Igen er også her dSLR bedre.

Jeps!

Fra : Poul

Dato : 09-05-05 22:33

"KASO" <a@b.dk> wrote in message news:427fcd19$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> (Jeg har også flere tusinde skarpe billeder fra A1 - men også nogle uskarpe,

Tja, du kan jo tro mig eller lade være. Hvis belysningen er OK, får jeg 100% skarpe billeder,
i svag (indendørs) belysning ligger det vel på 95% (skarpe).

Fra : KASO

Dato : 10-05-05 13:37

"Poul" <pouls_edb_nospam@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "KASO" <a@b.dk> wrote in message

> Tja, du kan jo tro mig eller lade være. Hvis belysningen er OK, får jeg
100% skarpe billeder,
> i svag (indendørs) belysning ligger det vel på 95% (skarpe).

Jamen - jeg tror dig skam. Som jeg indledende skrev, er problemet "kun" i
svagere belysning (indendørs) - og jeg er ikke tilfreds med at 1 billede ud
af 20 ikke er skarpt, så vi er vist ganske enige!