Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 350
Fra : jp

Dato : 07-05-05 21:13

Overvejer køb af Canon EOS 350. Nogle der har erfaringer eller kommentarer
de vil bidrage med, er meget velkomne...

Andet spørgsmål vedr. linse. Hvad svarer en linse 28-300 mm til i optisk
zoom på et alm. digitalt kamera (10 x zoom eller mindre/mere?)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-05-05 21:31

In article <427d215d$0$13729$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, jp wrote:
> [...]
>
> Andet spørgsmål vedr. linse. Hvad svarer en linse 28-300 mm til i optisk
> zoom på et alm. digitalt kamera (10 x zoom eller mindre/mere?)

Det kommer an på dit almindelige digitale kamera. Du skal gange brændvidden
med 1.6x for at få en tilsvarende forstørrelse på et gammeldags kamera.

Så 300mm svarer forstørrelsesmæssigt til 480mm. de 28 mm svarer til 45mm.
Dette er noget mere zoom end bredeste vidvinkel på de kompakte.

Et kamera som Ixus i5 har hvad der svarer til et 39mm objektiv.
Et Powershot S2 IS har 36-432mm (angiveligt 12x zoom)
Et Powershot S1 IS har 28-200mm (7.1x zoom)

Så hvis du sammenligner med Ixus i5, så får du 480/39 = 12,3x forstørrelse
Hvis du sammenligner med PowerShot S1 får du: 480/28 = 17,1x forstørrelse.

Så det afhænger af dit sammenligningsgrundlag. Men du vil nok komme til
at mange vidvinkel til turistfotos. 28mm er lige i underkanten. Men et
Canon EF-S 10-22mm er et fremragende supplement.

Fra : jp

Dato : 07-05-05 21:40

Tak for hurtig svar!

Jeg har i dag et Olympus 740 med 10 x optisk zoom.

Må indrømme, at jeg er helt blank mht. linserne. Jeg vil gerne have en
rigtig god zoom og også vidvinkel.

Fåes dette kombineret i enn linse eller skal jeg købe flere? (Zoom'en må
helst ikke være ringere end det jeg har i dag, svarende til 10 x optisk)

Hvad vil du anbefale, og skal det være Canon eller kan det ligeså godt være
Sigma eller Tamaron?

Fra : fam. Ager

Dato : 07-05-05 21:59

"jp" <abc@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
også vidvinkel.

ups glemte lige den...

god fast vidvinkel, ville jeg vælge...
eller den Povl nævner...

mvh torben

Fra : fam. Ager

Dato : 07-05-05 21:56

"jp" <abc@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Må indrømme, at jeg er helt blank mht. linserne. Jeg vil gerne have en
> rigtig god zoom og også vidvinkel.
>
> Fåes dette kombineret i enn linse eller skal jeg købe flere

jo mere zoom jo ringere optisk kvalitet, sådan lidt groft sagt..så jo flere
jo bedre:0)
fast objektiver er som regel noget skarpere end zooms...
Så mit råd er gør op med dig selv om hvor mage penge du vil ligge,skal det
være L-serien fra canon som er toppen, men her snakker vi omkring 10,000,-kr
klassen..
eller den "alm." serie...

Men som all-round vil jeg anbefale et ganske glimerende ikke l-objektiv fra
canon.Nemlig deres 28-135 mm IS...Ganske godt all-round objektiv...
IS= billed stabilisator...ganske godt at have på sine objektiver..

Og som zoom i den "billige" ende,men ganske ok. vil jeg nok sige canons
75-300 IS....

ganske glimrende objektiver....

den gode men noget dyrere kombination.
24-70 2,8/f4 L fra canon
og 70-200 L F2,8/f4 canon..

> Hvad vil du anbefale, og skal det være Canon
helst vil jeg sige..også dem med IS

eller kan det ligeså godt være
> Sigma eller Tamaron?
Sigma ville jeg tage af dem,men så skal det være deres EX serie...

du burde også overveje en ekstern flash....

mvh torben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-05-05 22:26

In article <427d279d$0$24881$d40e179e@nntp06.dk.telia.net>, jp wrote:
> [...]
>
> Hvad vil du anbefale, og skal det være Canon eller kan det ligeså godt være

Sigma's EX serie er gode. Men det hele afhænger af dit budget.

Kit Objektivet, 18-55mm er ikke helt håbløst. Og som lang tele der er
der en række standard 70-300mm eller 75-300mm som handles brugt til
1000-1500 kr. Dem der skiller sig ud er Canons 75-300mm og Sigma's
70-300mm APO Macro Super (den skal hedde noget med APO, deres DL
holder ikke DL = Det er Lort). 75-300mm IS har samme billedkvalitet,
men billedstabilisering. Alle nævnte objektiver er bedre end hvad du
har i dag.

Men hvis du vil have gode objektiver, så er følgende et OK sæt:
Canon EF-S 10-22mm
Canon 24-70 f/2.8L
canon 70-200mm f/4.

Telen er valgt lidt lille de den er til at have med. Men med teler
er der mange at vælge mellem. Men større blænde (f/2.8 i stedet for
f/4) betyder større og tungere objektiver.

Fra : K

Dato : 07-05-05 22:23

> Et Powershot S2 IS har 36-432mm (angiveligt 12x zoom)
> Et Powershot S1 IS har 28-200mm (7.1x zoom)

Att. Povl
jeg er rimelig sikker på at du mener Pro1 og ikke S1, det er ihvertfald
Pro1's data du har skrevet

Fra : Peter Sindrup

Dato : 08-05-05 00:09

"jp" <abc@mail.tele.dk> wrote in message
> Overvejer køb af Canon EOS 350. Nogle der har erfaringer eller kommentarer
> de vil bidrage med, er meget velkomne...

Ja, jeg syntes at du skal bruge en del tid på at "prøveholde" kameraet,
for at se om du syntes det passer til dig og dine hænder.

Var selv ude og prøve et idag, og jeg er stadig ikke helt afklaret,
om det er for lille til at få et ordentligt greb på.

Rent tekniskt, er der vist ingen tvivl om, at der er et rigtigt godt kamera
til pengene.

Peter

Fra : Knud Bonke

Dato : 08-05-05 06:04

"jp" <abc@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:427d215d$0$13729$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
: Overvejer køb af Canon EOS 350. Nogle der har erfaringer eller kommentarer
: de vil bidrage med, er meget velkomne...

Jeg vil holde mig til kameraet, som jeg nu har haft i godt en uge. Sammenlignet med
300d, som jeg også er i besiddelse af, er der et par væsentlige forbedringer, såsom
3 lysmålingsmuligheder, hurtig opstart, flere billeder i kontinuerlig optagelse, og selvfølgelig
et større billede i kraft af flere pixels. (+ en del flere)
MEN, jeg synes ikke det ligger så godt i hånden, som det lidt større 300d, jeg kommer tit til
at trykke på knappen som ændrer indstilling for enkelt/kontinuerlig/timeroptagelse.
Det er irriterende at trykke på knappen, og så går der en 10 sekunders timer i gang
Hvis man skifter objektiv tit, skal man være ekstra opmærksom på støvkorn på
sensoren, men det er vist generelt for dslr i almindelighed.
Ingen tvivl om at jeg ville vælge 350d af de 2, jeg/du skal nok lære at betjene det "i
søvne" hen ad vejen.
Hilsen Knud

Fra : Brian Lund

Dato : 08-05-05 11:21

> [...]
enkelt/kontinuerlig/timeroptagelse.
> Det er irriterende at trykke på knappen, og så går der en 10 sekunders

Jeg har også investeret i et EOS 350D og købte samtidigt med en ven, som
købte et 300D.
350D er en anelse småt, hvis Canon laver en efterfølger må det ihvertfald
ikke være mindre!

Jeg er enig i at 300D ligger bedre i hånden, men 350D er det noget
overlegent rent tekniskt, og byggekvaliteten føles noget bedre imø.
Jeg har dog ikke problemer med at jeg kommer til at trykke på
timeroptagelsesknappen, men min "udløserfinger" falder ikke helt naturligt
på udløserknappen og drejehjulet, jeg kan dog sagtens leve med det...!

Men nu du nævner timeren, så er det irriterende at man kun kan vælge 10
sekunder, og eks. ikke 2 sekunder som jeg var vandt til på mit Powershot
A75, men jeg må bare se at få installeret i en fjernudløser så jeg helt
slipper for forsinkelse :)

> Ingen tvivl om at jeg ville vælge 350d af de 2, jeg/du skal nok lære at
betjene det "i
> søvne" hen ad vejen.

Enig, især nu hvor jeg har prøvet begge :)

Brian

Fra : Knud Bonke

Dato : 08-05-05 14:31

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse news:427de7fe$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[...]

Ja, en eller anden form for fjernudløser er et must! RS60-E3 er efterhånden
så billig at det ikke kan laves billigere selv, og den virker til 300d og 350d.
mvh Knud