Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Søgning på kikkert + autofocus ?
Fra : Emil

Dato : 07-05-05 21:02

Hej

Jeg vil gerne Google efter "How Stuff Works" + autofocus +
kikkert.

Hviklet ord skal jeg bruge i stedet for 'kikkert'?

Har du allerede er godt link, vil jeg også være taknemlig for
dette.

m.v.h. Emil

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 07-05-05 21:19

"Emil" skrev
> Hviklet ord skal jeg bruge i stedet for 'kikkert'?

binoculars

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Jan F.

Dato : 07-05-05 21:06

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg vil gerne Google efter "How Stuff Works" + autofocus +
> kikkert.
>
> Hviklet ord skal jeg bruge i stedet for 'kikkert'?
Binocular

Fra : Emil

Dato : 07-05-05 22:21

On Sat, 07 May 2005 22:02:18 +0200, Emil wrote:

>Jeg vil gerne Google efter "How Stuff Works" + autofocus +
>kikkert

>Har du allerede er godt link, vil jeg også være taknemlig for
>dette.

Tak til Jan og Thorkild for Binocular og Binoculars.

Ud over tusindvis af reklamer, fandt jeg ikke noget. "How Stuff
Works" har slet ikke noget derom (Binocular*)- altså bortset fra
autofocussystemer i foto-apparater, som jeg er bekendt med.

Det som triggede min nysgerrighed var, at autofocus i en kikkert
kan styres uden elektronik (og power).
Det kan jo ikke lade sig gøre i et fotoapp.

Men jeg er da åben for nye muligheder. Måske er focus bestemt af
kikkertens vertikale possition? = Kigges der op (fugle)
indstilles på uendeligt, og kigges der ned (på fødderne)
indstilles der på marcro (focus styres af et simpelt pendul).
Det var så lige mine tanker. Men jeg vil pokkers gerne _vide_
hvad der foregår.

m.v.h. Emil

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-05-05 06:45

In article <asaq711u4bsfg1bjtjokrd0djtls1445nr@4ax.com>, Emil wrote:

> [...]
> kan styres uden elektronik (og power).
> Det kan jo ikke lade sig gøre i et fotoapp.

Hvad er det for kikkerter du her taler om ? Fokus ændres ved
at flytte linseelementer i forhold til hinanden. Det kan ikke
ske uden energi. Hvis en kikkert kan det, så er det en
evighedsmaskine, og guld værd.

Hvad er det for noget kikkertværk ?

Fra : ab©

Dato : 08-05-05 08:47

> Hvad er det for kikkerter du her taler om ? Fokus ændres ved
> at flytte linseelementer i forhold til hinanden. Det kan ikke
> ske uden energi. Hvis en kikkert kan det, så er det en
> evighedsmaskine, og guld værd.

Du tager fejl - den slags kikkerter har været kendt i en del år, og de er
ikke specielt meget dyrere end almindelig "sku-og-indstil"-kikkerter.

Søger du på Google kommer der stakkevis af links - f.eks. denne:

http://www.opticsplanet.net/simmons-10x50mm-focus-free-binoculars.html

Hvordan det virker ved jeg ikke, men der er ingen bevægelige dele og der
stilles skarpt der hvor du kikker (og det er ikke engang løwn) - der må være
tale om et optisk samarbejde med øjnene - det virker jeg har selv prøvet.

ab

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-05-05 10:43

In article <427dc3e5$0$737$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, ab© wrote:

> [...]
> tale om et optisk samarbejde med øjnene - det virker jeg har selv prøvet.

Hvis du ser her:
http://www.birdwatchersdigest.com/site/optics/focusing.aspx

Så kan du se at he ikke ændrer fokus, men alene er fokuseret et sted derude,
og kan fokusere under 30 meter. Så det er ikke auto-fokus, men fast-fokus
kikkerter. Ligesom kameraet i mobiltelefoner.

Siden fortæller også hvordan man indstiller alm. kikkerter på samme måde :)

Andre kalder dine auto.fokus kikkerter for ingen-fokus kikkerter :)

Fra : Emil

Dato : 08-05-05 11:23

On 08 May 2005 09:42:59 GMT, Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>og kan fokusere under 30 meter. Så det er ikke auto-fokus, men fast-fokus
>kikkerter. Ligesom kameraet i mobiltelefoner.

Tak for linket.
I min søgen efter en forklaring, var det også fix-focus (ofte med
en indbygget fast blænde til at skjule dårlig optik) der var
løsningen på mystikken.

Fandt en fin, dybdegående artikkel om kikkerter og optik:
http://betterviewdesired.com/BirdW.html

m.v.h. Emil

Fra : Gert Medom

Dato : 08-05-05 09:05

Hej Emil.

Når du søger i google, kan du prøve at bruge "avanceret søgning", der er en
del muligheder for at specificere, hvad du leder efter, og hvilke søgeord,
du vil have hvor (titel, emnefelt, tekst, link...).

Du kan prøve at gøre søgningen mere generel ved at udelade "how stuff
works", for der kan godt være en del relevante hjemmesider, hvor disse ord
ikke indgår.

Du skal være opmærksom på, at hjemmesider i googles søgninger ikke
udelukkende rankes efter relevans, men også efter, hvor tit de har været
vist tidligere.....

Mvh Gert Medom