Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ideer til OSS
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-05-05 22:43

Som altid kommer der mange "Hvilket kamera skal jeg vælge"-spørgsmål
her i gruppen og som altid mangler der oplysninger fra mange af
spørgernes side.

Det er frustrerende for dem der vil hjælpe, men jeg tror at en del af
det skyldes at spørgerne ikke aner hvad det er de skal overveje. Man
kan ikke sige "Jeg prioriterer hurtig autofokus højt", hvis man ikke
har skænket det en tanke at det er vigtigt når man skal skyde barnet
derhjemme.

Kan vi ikke banke en form for OSS eller vejledning sammen til de
uvidende førstegangskøbere? Ikke med konkrete anbefalinger, men måske
mere en liste over ting man bør overveje? Jeg har prøver at banke et
udkast sammen.

Jeg har med vilje skrevet kort og simpelt og har sprunget nogen ting
over, for at gøre det enkelt at gå til (f.eks. at forklare hvad optisk
zoom egentlig betyder).

Kommerter, tilføj og slet. Jeg er specielt i tvivl om afsnittet med
batterier.

------------------------------
Hvilket kamera skal jeg vælge?
------------------------------
Denne vejledning er henvendt til førstegangskøbere af digitalkameraer i
den billigere ende.

Du er velkommen til at spørge i gruppen efter konkrete anbefalinger af
kameraer. Men hvis du skal have brugbare svar, bliver du nødt til at
beskrive dine forventninger. Nedenstående burde hjælpe dig i gang.

- Fokuseringstid
Skal der tages billeder af børn, sport eller andet, der bevæger sig med
høj hastighed, er fokuseringstiden vigtig. Desværre er det sjældent
angivet når man kigger kameraer. Det er der ofte angives et den tid det
tager fra der er fokuseret til billedet tages, men det er ikke særligt
sigende for den samlede tid.

- Sensorstørrelse
Jo mindre sensoren på kameraet er, jo mere støj kommer der på
billederne, specielt ved dårlig belysning. Det gælder næsten altid at
sensorens størrelse følger kameraets. Lommekamera = kornede billeder
ved dårlig belysning.

- Røde øjne
Røde øjne skyldes at blitzen sidder for tæt på optikken. Diverse "anti
røde øjne" systemer er kun lappeløsninger og fungerer mere eller mindre
dårligt. På praktisk taget alle lommekameraer sidder blitzen tæt på
optikken.

- Billedstabilisering
Billedstabilisering hjælper til at benytte zoom, mens man holder
kameraet i hånden. Det er specielt anvendeligt når man bruger et kamera
med 6x zoom eller mere.

- Filmklip
Mange kameraer optager filmklip med 15 billeder/sekund. Dette giver
ikke en overbevisende illusion af levende billeder. Lægger du vægt på
filmklip, så gå efter minimum 25 billeder/sekund. Skal det være
ordentligt, så gå efter minimum 640x480 pixels.

- Megapixels
Glem dem. Det er billigt at lave et kamera med mange megapixels og
elendig optik, så megapixels kan ikke bruges som målestok for kvalitet.
Vil man have store papirbilleder skal der som minimum bruges 3-4MP, men
det har alle nyere kameraer.

- Digital zoom
Glem det. Digital zoom giver intet, der ikke kan ordnes i et vilkårligt
billedbehandlingsprogram. Hvis producenterne ville, kunne de lave
10.000 gange digital zoom. Men det ville fortælle verden at digital
zoom et et bluffnummer, så de lader være.

- Kameramærker
Der er mange der har brændt sig på "MegaPower 20MP lommekamera til kun
599,-". Det er sikrest at gå efter mærkevare, når man er førstegangs-
køber: Mærkevarekameraerne virker måske dyrere, men der er større
sandsynlighed for at det er af ordentlig kvalitet. Mærkevare er Canon,
Nikon, Sony, Kodak, <her mangler navne>...

- Hukommelseskort
De mest udbredte kort er CF (Compact Flash) og SD (Secure Digital).
Mindre udbredte standarder som xD eller MemoryStick koster typisk noget
mere pr. MB end CF og Sd. Vil man optage filmklip, kræves der ofte et
højhastighedskort for at benytte højeste kvalitet.

- Macro
Macro er billeder taget tæt på motivet, f.eks. blomster eller insekter.
De fleste digitalkameraer går ned til 10cm fra motivet, men hvis det er
noget du vil bruge, så find et kamera der kan gå endnu tættere på.

- Skærm
Skærme til digitalkameraer går typisk fra 1.5" til 2.5". Nogen skærme
er meget svære at bruge i dagslys, så det er værd at kigge efter
modeller der ikke har dette problem.

- Batterier
Valget står mellem standard batterier eller specialbatterier. Standard-
batterier er normalt billigere og specialbatterier holder normalt
længere. Vær opmærksom på at ikke-genopladelige batterier ofte er
elendige til brug i digitalkameraer.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-05-05 23:30

God initiativ

Toke Eskildsen skrev den 06-05-2005 23:43:

> [...]
> sandsynlighed for at det er af ordentlig kvalitet. Mærkevare er Canon,
> Nikon, Sony, Kodak, <her mangler navne>...

HP, Panasonic, Konica/Minolta, Olympus, Ricoh, Samsung

Andre temaer til OSS:

"Er der nogen der har en god linse"

Nej, der er nogen som har gode objektiver.
Linser er de "glasplader" som objektivet består af.
Eller også er det linser man kan købe hos bageren .
Årsagen til man på dansk - desværre - er begyndt at bruge ordet linse
istedet for objektiv er sansynligvis fra det engelske ord: Lens som
korrekt oversættes til objektiv.

"Hvor kan jeg få fremkaldt mine digitale billeder"

Mange steder!
Der findes rigtig mange muligheder og en oplistning vil være alt for
besværlig og slet ikke udtømmende fordi der kommer flere og flere steder
man kan få det gjort. Tilgengæld er http://digifotopriser.dk/ (maj 2005)
et godt sted at starte.
I princippet er det ret ligegyldig hvilken forhandler du bruger. Du bør
se på laboratoriet som anvendes.
Endvidere bør du undersøge med hvilken beskæring du skal indsende dine
billeder. Nogen steder får du "hvid kant" pga. laboratoriet presser dine
billeder ned i det format du bestiller. nogen gange kan det være ok.
Andre gange irriterende.

"hvordan får jeg beskåret mine billeder i det korrekte forhold?".

Først skal du vide, hvad /det korrekte forhold/ er.
Hvis du vil have fremkaldt dit billede til papirformatet 10cm*15cm bør
du beskære dine billeder i forholdet 1:1,5 eller omsat i pixel fx
800*1200 (960.000 pixels). For at få et se-værdigt billede i 10cm*15cm
bør du have ialt MINDST 2 millioner pixels. Du kan sagtens fremkalde
med færrere pixels, men resultatet vil du sikkert ikke bryde dig om.

Tilbage til hovedspørgsmålet om hvordan man beskærer billeder:

Et hvert billedbehandlingsprogram med respekt for sig selv har en
beskærer funktion. Tilgengæld skal man så selv holde øje med forholdet
fx 1:1,5, så hvorfor ikke tage et program som gør netop det:
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ (maj 2005)
Det er så himmelråbende nemt at bruge, at yderligere beskrivelse er
overflødigt.

Tager jeg fejl i nogen af ovenstående svar, så er man naturligvis
velkommen til at rette svaret til, så det passer på spørgsmålet.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : ab©

Dato : 07-05-05 01:12

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> God initiativ

Den er jo lige her:

http://hr-wegener.homepage.dk/digital_foto.htm

(skulle måske rettes og opdateres)

og masser af andre steder, hvis man gider at trykke på tasterne.

ab

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-05-05 09:21

Carsten Riis wrote:
> [...]
> Årsagen til man på dansk - desværre - er begyndt at bruge ordet linse
> istedet for objektiv er sansynligvis fra det engelske ord: Lens som

Eller til linse, alt efter hvad der tales om :)

Fx. er en Canon 500D Close-Up Lens ikke et objektiv.

> [...]
> billeder. Nogen steder får du "hvid kant" pga. laboratoriet presser dine
> billeder ned i det format du bestiller. nogen gange kan det være ok.

Og nogle steder klipper de 5% af billedet hele vejen rundt.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-05-05 11:38

Carsten Riis wrote:

> Årsagen til man på dansk - desværre - er begyndt at bruge ordet linse
> istedet for objektiv er sansynligvis fra det engelske ord: Lens som
> korrekt oversættes til objektiv.

Jeg er helt sikker på at man også for 25 år siden blandt almindelige
papskaller som undertegnede kaldte det linser - i hvert fald heroppe i det
uuddannede nord. Det undrer mig lidt, hvorfor lige det begreb kalder på
sproglig puritanisme. Hvorfor ikke tripod, monopod og mange af de andre
udtryk for sproglig forarmelse, der ses dagligt i indlæggene? Der er vel
ingen, der er alvorligt i tvivl om, hvad 'linse' i denne sammenhæng betyder,
så aversionen mod begrebet kan ikke skyldes forståelsesproblemer.
Sprogbetjenteri måske?

Jeg tror man skal forsøge at holde diverse idiosynkrasier ude af en OSS.

> [...]

> bør du have ialt MINDST 2 millioner pixels. Du kan sagtens fremkalde
> med færrere pixels, men resultatet vil du sikkert ikke bryde dig om.

Hvis - og det synes der at være nogenlunde enighed om - et 6 Mp kamera er
tilstrækkeligt til en A4 (20x30) må det logisk medføre at 1,5 Mp er fint til
10*15. Jeg vil endda hævde at et 1,2 Mp er tilstrækkeligt til et 10*15 cm og
at jeg har brugt et 3.2 Mp til A4 med acceptabelt resultat.

vh
Jan