Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batch thumbnails program
Fra : Ingrid

Dato : 06-05-05 14:07

Hej NG

Jeg leder efter et program der kan lave firkante thumbnails fra en stak
billeder. (i batch mode)

Det må godt være et gratis program.
Jeg har prøvet ThumbHtml men synes ikke rigtig resultatet er pænt.

Kan I anbefale noget ? På forhånd tak for hjælpen.

Ingrid

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-05-05 14:32

"Ingrid" <kysbruden@NOSPAMgmx.net> wrote in message
> [...]
> Jeg har prøvet ThumbHtml men synes ikke rigtig resultatet er pænt.
>
> Kan I anbefale noget ? På forhånd tak for hjælpen.

Hej Ingrid.

Jeg plejer at bruge ACDSee, der kan hentes her:
http://www.acdsystems.com
Klik på "Download free trial", så henter du prøveversionen.
Jeg plejer at sætte det hele op i ACDSee, og hvis der er noget smådims der
skal rettes til, bruger jeg FrontPage til detaljerne.
Du kan se resultaterne på mine hjemmesider.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ingrid

Dato : 06-05-05 15:30

Jeg plejer at sætte det hele op i ACDSee, og hvis der er noget smådims der
> skal rettes til, bruger jeg FrontPage til detaljerne.
> Du kan se resultaterne på mine hjemmesider.

Hej

Jeg kender godt ACDSee men kan ikke rigtig finde stedet hvor man kan lave
firkante thumbnail ? Jeg vil ikke lave en html galleri, kun thumbnails.

/Ingrid

Fra : den ægte fotomand

Dato : 06-05-05 15:45

Hvad med det her?

http://slideshow-refinery.com/allthumbs.html

Det har tidligere kunne fås i en freeware LE version. Måske du kan finde den
et sted.

Mvh

Per

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-05-05 15:45

Ingrid skrev:

>Jeg kender godt ACDSee men kan ikke rigtig finde stedet hvor man kan lave
>firkante thumbnail ? Jeg vil ikke lave en html galleri, kun thumbnails.

Det kan du vidst heller ikke, men det er da bare at slette
htmlsiden bagefter, der er jo ingen, der siger at du skal bruge
siden

Ellers skulle de fleste grafikprogrammer, som Paintshop Pro og
Photoshop da kunne klare det.

Ellers Irfanview, men her får du jo nok også en htmlside med i
»købet«, men som sagt, jeg har svært ved at se problemet.
--
Knud

Fra : Ingrid

Dato : 06-05-05 16:11

> Ellers Irfanview, men her får du jo nok også en htmlside med i
> »købet«, men som sagt, jeg har svært ved at se problemet.

Det er ingen problem at få htmlsiderne med, men jeg tror ikke Acdsee kan
lave firkante (f.eks. 100x100 - altså at skåre i billederne) thumbnails ?

/Ingrid

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 06-05-05 15:53

Ingrid wrote:
> [...]
> Jeg har prøvet ThumbHtml men synes ikke rigtig resultatet er pænt.
>
> Kan I anbefale noget ? På forhånd tak for hjælpen.

Hej Ingrid,

Du kan bruge IrfanView.

"Filer" --> "Batch Konvertering/omdøb" --> "Batch konvertering" --> "Indstil
avancerede valg" ---> Flueben i "Skift ST" og vælg din størrelse.

/Claus

Fra : Ingrid

Dato : 06-05-05 17:08

> "Filer" --> "Batch Konvertering/omdøb" --> "Batch konvertering" -->
"Indstil
> avancerede valg" ---> Flueben i "Skift ST" og vælg din størrelse.

Hej Claus

Irfanview laver ikke en rigtig firkant, den presser billedet ned i et
firkant. Så det ser heller ikke alt for pænt ud.

Ingrid

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 06-05-05 19:19

Ingrid wrote:

> Hej Claus
>
> Irfanview laver ikke en rigtig firkant, den presser billedet ned i et
> firkant. Så det ser heller ikke alt for pænt ud.
>
> Ingrid

Det kommer an på, hvad du gør :)

Du kan vælge "crop" under "batch konverting/omdøb" --> "indstil avancerede
valg". Så beskærer du det til den størrelse, du vil have.

Må jeg i den anledning anbefale 150x150, 200x200 eller lignende. Det giver
forholdsvis kvadratiske resultater :)

/Claus

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-05-05 16:15

Ingrid wrote:

> Jeg leder efter et program der kan lave firkante thumbnails fra en
> stak billeder. (i batch mode)

ImageMagick: http://www.imagemagick.org/

mogrify -size 400x400 -resize "400x400>" -bordercolor black -border 400
-gravity center -crop 400x400+0+0 +repage -strip -format jpg "*.jpg"

Ovenstående overskriver originalerne, men det kan naturligvis ændres.

> Det må godt være et gratis program.

ImageMagick er gratis.

> Jeg har prøvet ThumbHtml men synes ikke rigtig resultatet er pænt.

Ovenstående benytter Lanczos til størrelsesændringen. Der kan nemt
smides en unsharp på, hvis du vil have ekstra skarphed.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ingrid

Dato : 06-05-05 17:08

> [...]
> -gravity center -crop 400x400+0+0 +repage -strip -format jpg "*.jpg"
>
> Ovenstående overskriver originalerne, men det kan naturligvis ændres.

Den prøver jeg, tak for svaret !

Ingrid