Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Gør-det-selv] X-Drive II batteri pack
Fra : KNL DtP

Dato : 05-05-05 19:17

Hej!

Som flere andre i denne nyhedsgruppe har jeg en Vosonic X-Drive II-billedbank
til backup af digitale billeder, når jeg er på farten. En glimrende og stabil,
om end noget primitiv anordning.

Levetiden på det indbyggede batteri er cirka 90 min., men efterhånden som den
bliver ældre, er denne faldet betydeligt. Derfor besluttede jeg at kigge på
muligheden for selv at lave en forsyning, som kunne holde X-Drive kørende - også
når man er væk fra stikkontakter.

Løsningen er en gør-det-selv batteri pack, som indeholder otte stk. alm. 1,5
volts AA-batterier. De er serieforbundet i en battericontainer, og leverer
dermed de påkrævede 12 volt. Via af et DC-stik forbindes batterierne til
X-Drive's eksterne forsyningsport, som normalt bruges til laderen.

Billeder af prototypen: www.knl-dtp.dk/temp/xdrive-batteripack.htm

Dagens burn-in test gik ud på at kopiere et 1 GB kort fyldt med RAW-billeder
over på harddisken, udelukkende forsynet af batteri pack'en, efter at det
indbyggede batteri var kørt fladt.

Under kopieringen af det 11. kort slukkede X-Drive, da den samlede
batterispænding var faldet til 9,1 volt.

Det lykkedes dermed at få kopieret 10 stk. 1 GB CF-kort over, hvilket giver 9,7
GB data - svarende til cirka 1.600 billeder i RAW-format. Den samlede online tid
var på over tre timer (mod max. 1½ time på det indbyggede batteri). Alt sammen
på otte almindelige AA-batterier, som skulle kunne erhverves overalt på Kloden!

Skulle nogen X-Drive-ejere have lyst til selv at bygge en batteri pack, kan jeg
lige smide en lidt mere detaljeret styk-liste og samlevejledning.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-05-05 19:23

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

Fremragende ide.

> [...]
> battericontainer, og leverer dermed de påkrævede 12 volt. Via af et
> DC-stik forbindes batterierne til X-Drive's eksterne forsyningsport,

Du skal måske advare om, at man ved brug af genopladelige batterier kun har
en spænding på ca. 9,6V.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : KNL DtP

Dato : 05-05-05 19:27

> Fremragende ide.

Takker! Jeg tænkte, at der nok var andre der kunne bruge idéen.

> Du skal måske advare om, at man ved brug af genopladelige batterier kun har
> en spænding på ca. 9,6V.

Ja, det glemte jeg lige at skrive. Det skal naturligvis være engangs
alkaline-batterier på 1,5 volt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Nyrup

Dato : 06-05-05 08:31

> Takker! Jeg tænkte, at der nok var andre der kunne bruge idéen.

> Ja, det glemte jeg lige at skrive. Det skal naturligvis være engangs
> [...]

Hvad med at sætte et par batterier mere i, så den kører på opladelige i
stedet?
Kan den ikke kobles på et bilbatteri (hvis man har en bil)? Jeg har for
længst anskaffet en biladapter til min Apace Disc Steno 200, så jeg ikke
behøver bekymre mig om strømforsyning.

Fra : KNL DtP

Dato : 06-05-05 08:45

"Nyrup" <p(spam-fjerner)nyrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med at sætte et par batterier mere i, så den kører på opladelige i
> stedet?

Jo, hvis man sluttter 10 genopladelige 1,2 volts batterier i serie, så giver det
jo de ønskede 12 volt. Det kan måske godt blive et problem at finde en
battericontainer med 10 pladser. Genopladelige Ni-MH har også en stor kapacitet.

> Kan den ikke kobles på et bilbatteri (hvis man har en bil)?

Man kan flere steder købe en biladapter, men jeg var meget interesseret i en
løsning, som kunne bruges når man være væk fra alt teknologi. Her tror jeg, at
to pakker AA-batterier stadig være den bedste løsning. De vejer betydeligt
mindre end en bil :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bo Andersen

Dato : 06-05-05 09:27

> Jo, hvis man sluttter 10 genopladelige 1,2 volts batterier i serie, så
> giver det
> jo de ønskede 12 volt. Det kan måske godt blive et problem at finde en
> battericontainer med 10 pladser.
---CUT---

Hvis ikke din lokale elektronik-pusher har dem, kan
de købes her:
http://www.vejle-rc.dk/katalogbestilling.asp?file=17 (4,5 MB)

Se nederst side 32.
Batteripak til 10 stk AA batterier. 15,50 kr
Battericlips (9 V) 3,50 kr

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : Bo Andersen

Dato : 06-05-05 09:34

> Hvis ikke din lokale elektronik-pusher har dem, kan
> de købes her:

Eller deres web-shop.
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=6058
(priser er ex. moms)

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : Brian Lund

Dato : 07-05-05 05:30

> Kan den ikke kobles på et bilbatteri (hvis man har en bil)? Jeg har for
> længst anskaffet en biladapter til min Apace Disc Steno 200, så jeg ikke
> behøver bekymre mig om strømforsyning.

Vær opmærksom på at et bilbatteri faktisk har en spænding på 13,6V fuldt
opladet (mener jeg), og hvis bilen er tændt så er du vist oppe på omkring
15V!

Men med en loddekolbe og dimser for 20 kr kan du nemt begrænse det ;)

Brian

Fra : Bo Andersen

Dato : 06-05-05 09:19

> Ja, det glemte jeg lige at skrive. Det skal naturligvis være engangs
> alkaline-batterier på 1,5 volt.

Hvis man ønsker at benytte genopladelige batterier, så skal man
bruge 10 stk batterier. (Da genopladelige kun er på 1,2 V)
Jeg har en tilsvarende løsning til min iPac med en 10stk og en 8 stk
batteripakke.
Begge batteripakker har en "9 V batteri-blok" tilslutning , i ved
den_der_clips_ting.
Ledningen passer så på begge batteripakker så jeg kan skifte mellem de to.
Så nu kan jeg vælge begge dele. Genopladelige til hverdags brug og
alkaline hvis nu jeg er gået "tør"
Venligst, Bo Andersen.

Fra : Jens Christensen

Dato : 08-05-05 21:28

> Ja, det glemte jeg lige at skrive. Det skal naturligvis være engangs
> alkaline-batterier på 1,5 volt.

Eller brug en holder med plads til 10-12 batterier og smid en 12 V
spændingsregulator på (og en kølerplade på samme), så virker den til alm.
batterier samt genopladelige med lavere batterispænding...
En 12 V spændingsregulator kan findes i en hver elektronik-biks... og kan
sikkert også bestilles som sample på nettet...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jens Christensen

Dato : 08-05-05 21:44

> Eller brug en holder med plads til 10-12 batterier og smid en 12 V
> spændingsregulator på (og en kølerplade på samme), så virker den til alm.

Lad mig lige tilføje :
Hellere 12 end 10 batterier, da der ligger et spændingsfald over
regulatoren...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jens Christensen

Dato : 08-05-05 21:46

> Eller brug en holder med plads til 10-12 batterier og smid en 12 V
> spændingsregulator på (og en kølerplade på samme), så virker den til alm.

Lad mig lige tilføje :
Hellere 12 end 10 batterier, da der er et spændingsfald over
regulatoren...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 08:45

> [klip]
>
> Fremragende ide.

> Du skal måske advare om, at man ved brug af genopladelige batterier kun
> har en spænding på ca. 9,6V.

Er der nogen der har forsøgt sig med en motorcykel-akumulator? De fås i
"tør" udgave, så de kan tåle at stå på hovedet osv.

M.v.h. Claus Petersen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-05-05 10:31

KNL DtP wrote:

> [...]
> dermed de påkrævede 12 volt. Via af et DC-stik forbindes batterierne til
> X-Drive's eksterne forsyningsport, som normalt bruges til laderen.

Det har ingen praktisk betydning om du anvender 8 stk. 1,5 volt
alkaline eller 8 stk. 1,2 volt Ni-MH batterier.

Når batterier belastes med et forbrug, så falder voltstyrken, men
Ni-MH batterier kan tåle en kraftigere belastning, så deres
voltstyrke falder mindre.

Du kan læse om det på http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 06-05-05 21:22

> [...]
>
> Når batterier belastes med et forbrug, så falder voltstyrken, men
> Ni-MH batterier kan tåle en kraftigere belastning, så deres

Når et genopladeligt batteri er ny opladet kan det have væsentligt højere
spænding end godt er. det skal man lige være opmærksom på. de batteripakker
jeg har på 8 celler ligger oftest på 12-13V når de er friskopladet. Men så
er de også ladet op hurtigt.

Fra : Brian Lund

Dato : 07-05-05 05:28

> [...]
batteripakker
> jeg har på 8 celler ligger oftest på 12-13V når de er friskopladet. Men så

Det er vel målt uden belastning? Så snart du begynder at tappe bare lidt
strøm af dem er jeg ret sikker på at spændingen falder til omkring 1,2-1,3V
/ celle! :)

Brian

Fra : Jacob

Dato : 08-05-05 00:46

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det er vel målt uden belastning? Så snart du begynder at tappe bare lidt
> strøm af dem er jeg ret sikker på at spændingen falder til omkring

Det håber jeg da ikke. den skulle kun falde til 2-2.2V per celle. en LM7812
er en spændingsregulator der begrænser spændingen til 12V. de koster ca 3kr.
eller 20kr i en hobby elektronik butik.

Fra : Brian Lund

Dato : 08-05-05 12:12

> 1,2-1,3V

> Det håber jeg da ikke. den skulle kun falde til 2-2.2V per celle.

Ikke når vi snakker NiMH og NiCd! - Ihvertfald ikke så vidt jeg er
informeret...
~1,25V fuldt opladet og ~1V afladet...

> en LM7812
> er en spændingsregulator der begrænser spændingen til 12V. de koster ca
3kr.
> eller 20kr i en hobby elektronik butik.

Kender godt LM 78xx, 79xx, 317 osv. :)
Man skal dog huske at tænke på spændingsfaldet og strømforbruget, og dermed
huske at tænke på varmeudviklingen, sådan en kan ikke tåle at blive alt for
varm!

Brian

Fra : Jacob

Dato : 09-05-05 00:04

> [...]
dermed
> huske at tænke på varmeudviklingen, sådan en kan ikke tåle at blive alt

Hvorfor sidder jeg og tænker bly celler ??
spændingsregulatorne laver termisk shutdown hvis de bliver for varme. de kan
næsten ikke slås ihjæl. en køleplade er en fin ide.

Fra : Brian Lund

Dato : 10-05-05 08:55

> [...]
kan
> næsten ikke slås ihjæl. en køleplade er en fin ide.

Det er også rigtigt, men det betyder så at kredsløbet ikke virker ret længe
ad gangen hvis man glemmer kølepladen ;)

Men nu er vi vist langt nok off topic!

Brian