Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manual fokus spørgsmål
Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 05-05-05 15:29

Fra : HKJ

Dato : 05-05-05 15:19

Michael Sig Birkmose wrote:
> Altså f.eks med mit 17-40 mm objektiv zoomer jeg ind til 40mm, stiller
> skarpt og zommer ud igen til 17, og tager da billedet.
>
> Mit spørgsmål er sådan set om det er måden at gøre det på? Jeg ved ikke
> så meget om optiske regler, så det kan godt være at der er noget jeg
> overser? :)

Det virker ikke på alle objektiver, der er faktisk ret mange objektiver
hvor focus bliver påvirket af zoom indstillingen.

Fra : Knud Bonke

Dato : 06-05-05 02:56

[...]

:)

--
Michael Birkmose

Metoden som du beskriver den er fuldstændig korrekt, efter bogen,
men de billige plastikobjektiver, og mange andre, er så løse i opbygningen,
at man nemt kommer til at dreje på fokuseringsringen, samtidig med at
man zoomer. Lige så snart AF er sat til, er det en anden sag, så bremser
gearingen i motoren fokusfunktionen.
Ved AF kan af-punktet, altså den faktisk indstillede afstand, variere alt efter
blændeindstilling, for at udnytte skarphedsdybden.
mvh Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-05-05 16:27

In article <427ace9d$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Knud Bonke wrote:
> [...]
> meget om optiske regler, så det kan godt være at der er noget jeg overser?

Det kræver at dit objektiv fokuserer ens uanset zoom, og det er der
rigtigt mange der ikke gør. Der er et ord for det jeg ikke lige kan huske.