Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål vedr. Nikon Coolpix 8800
Fra : Karsten Lundholm

Dato : 05-05-05 09:07

Hej nyhedsgruppe.
Jeg har tidligere købt et Nikon Coolpix 8800 kamera. Nu har jeg
været ved at tage en del billeder og forleden skulle jeg tage
nogle i et køkken. Ingen problemer i det, men når jeg ser
billederne ser det ud som om de er blevet trukket i midten for
oven og for neden. Dvs. fugerne mellem fliserne står lidt som en
flitsbue. Jeg har nu taget et billede af en blok med tern på og
postet billedet i dk.binaer. Det er ikke verdens bedste billede.
Der er ikke brugt Zoom, eller makrofunktion. Linsen er den
standard linse som følger med kameraet og er en 35 til 350mm og
der er ingen adapter påsat.
Jeg ved ikke om det er en fejlopsætning eller om der er en fejl
på kameraet. Måske en af jer eksperter kan hjælpe?
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Karsten Lundholm
lundholm@remove2e-mail.com
Ved svar via mail fjern "remove2"

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-05 09:32

"Karsten Lundholm" <lundholm@remove2e-mail.com> skrev i en meddelelse
> Snip
> Jeg ved ikke om det er en fejlopsætning eller om der er en fejl
> på kameraet. Måske en af jer eksperter kan hjælpe?
> På forhånd tak.

Der er ikke noget galt med apparatet, men er ofte prisen for en 10x zoom.
Det er som objektivet er!
Det hedder fortegning.
Pudeformet ved vidvinkel ig det modsatte ved max tele.

Lær at leve med det. Langt de fleste digicams har dette "problem"
(I øvrigt også de fleste zooms til DSLR)

Tænk på det når du fotograferer.
Gert

Fra : Karsten Lundholm

Dato : 05-05-05 10:17

On Thu, 5 May 2005 10:31:50 +0200, "Gert Nielsen"
<gn_nospam.pc.dk> wrote:

>Lær at leve med det. Langt de fleste digicams har dette "problem"
>(I øvrigt også de fleste zooms til DSLR)
>
>Tænk på det når du fotograferer.
>Gert

Hej Gert.
Tak for svaret. Jeg prøvede at søge på "fortegning" og fandt ud
af at hvis jeg brugte zoomen bare en anelse forsvandt det
pudeformede, og rent faktisk blev billedet perfekt.
Hav en fortsat god dag.

Med venlig hilsen
Karsten Lundholm
lundholm@remove2e-mail.com

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-05-05 10:51

Gert Nielsen wrote:

> [...]
>
> Lær at leve med det. Langt de fleste digicams har dette "problem"
> (I øvrigt også de fleste zooms til DSLR)

-det er årsagen ti lat jeg ikke ejer et zoom objektiv. Men er du først
løbet ind i problemet, kan en del fotoprogrammer rette op på det. Der
findes menuer til at rette på på den slags. I mit program hedder det
"barrel" og "pincushian". Jeg har ikke prøvet dem.

Bo //