Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 350D og manuel fokus
Fra : Jesper Axelsen

Dato : 02-05-05 22:51

Jeg købte midt i marts sådan et Canon EOS 350D, da jeg gerne ville
have et kamera, hvor jeg havde mulighed for at udskifte optik engang
imellem. Det undre mig dog at der ikke er nogle hjælpemidler i søgeren
når det gælder manuel fokusering.

F.eks. på mit - noget ældre - analoge Nikon er der midt i søgeren et
felt - et slags prisme - hvori man meget nøjagtig kan se om man har
stillet skarpt på et givet objekt.

Er der en anden metode man skal kende til når dette gælder et
canon-kamera??

Mvh
Jesper

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-05-05 22:58

Jesper Axelsen wrote:
> F.eks. på mit - noget ældre - analoge Nikon er der midt i søgeren et
> felt - et slags prisme - hvori man meget nøjagtig kan se om man har
> stillet skarpt på et givet objekt.

En af grunden til at det ikke findes på 350D er at autofocus i så
fald ikke ville virke med midterste punkt.

> Er der en anden metode man skal kende til når dette gælder et
> canon-kamera??

Den eneste måde er at stille søgeren således at den er skarp når et
AF-objektiv har fundet fokus, og så føle sig lidt frem til det
skarpeste sted med det MF-objektiv man har monteret.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-05-05 23:17

Min 20D har fokusbekræftelse ved at fokuspunkter lyser op, hvis fokus er
fundet. Prøv selv at aktivere alle fokuspunkter og drej så på fokusringen og
se punkterne lyse op, når de er i fokus. Husk at holde udløserknappen nede
samtidig med.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jesper Axelsen

Dato : 02-05-05 23:55

On Tue, 3 May 2005 00:17:24 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

Hej

Jep - det virker..

Ville dog ønske at de forblev oplyste sålænge de var i fokus.. men det
er en detalje - endnu engang tak

/Jesper

Fra : Brian Lund

Dato : 03-05-05 03:37

> [...]
og
> se punkterne lyse op, når de er i fokus. Husk at holde udløserknappen nede

Sådan virker det også på mit 350D, det fandt jeg endda ud af uden at læse
manualen ;)

Brian

Fra : .J.S...

Dato : 02-05-05 23:26

"Jesper Axelsen" <jax@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> F.eks. på mit - noget ældre - analoge Nikon er der midt i søgeren et
> felt - et slags prisme - hvori man meget nøjagtig kan se om man har

Ja såden en har min Contax også.
Lige først synes jeg også den manglede, men man vænner sig til simpelthen at
se på matskiven om det er skarpt.

Og jeg kunne sagtens undvære autofocus rammerne i søgeren.
Det er langt nemmere at focusere manuelt end at fedte med at forklare
kameraet hvilken ramme man vil bruge.

mvh/JS