Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Powershot G6 utydelige billeder......hjælp~
Fra : moon

Dato : 02-05-05 16:35

Hejsa !.

Mit "problem" består i at jeg nyligt har købt dette her Canon Powershot G6
og jeg er i gang med at studere grundigt hvad lukketider, blænde osv er og
betyder. Men jeg skal bruge skidtet (kameraet) her i overmorgen og jeg er
dybt utilfreds med kameraets Autoindstilling hvor alt BEVÆGELSE bliver
sløret ???. Se evt eksempel på den uønskede effekt her ;

http://www.photosig.com/go/photos/view;jsessionid=awUIoiVpYbpb?id=1427770&forward=browse

Ved ikke om der skulle befinde sig en flink sjæl derude ???....der lige kan
fortælle mig nogle indstillinger som jeg kan programmere ind i kameraet
under C1 og C2. Jeg har ikke tid til at sætte mig ind i tekniken inden
begivenheden......desværre !.

På Forhånd mange Tak.....hvis jeg er heldig !!!!.

Moon

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-05-05 16:44

moon wrote:
> http://www.photosig.com/go/photos/view;jsessionid=awUIoiVpYbpb?id=1427770&forward=browse

For lang lukkertid til at "fryse" bevægelser - nok uundgåeligt i
forhåndenværende lys.

Du kan prøve at hæve ISO - det kan så give lidt støj i stedet - men det er
nok den eneste mulighed, hvis du vil tage indedørs billeder uden flash.

Ellers må du bede alle stå stille, mens du tager billedet

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jens Lundtofte

Dato : 02-05-05 17:46

"moon" <moon@memail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begivenheden......desværre !.
>
> På Forhånd mange Tak.....hvis jeg er heldig !!!!.

Svaret på ovenstående er Jan kommet med, jeg vil bare sige at jeg godt
kan lide billedet da man formnemmer mennesker i bevægelse, nogle
mere end andre.
/Jens

Fra : Jesper Axelsen

Dato : 02-05-05 23:36

On Mon, 2 May 2005 17:34:50 +0200, "moon" <moon@memail.dk> wrote:

Hvis de EXIF data jeg kan hive ud af billedet ellers passer, så ser
det ud som om at det er taget med en lukkertid på 1/10 sekund. I
såfald er der ikke noget at sige til at der er en smule sløret. - Tog
du billedet uden blits?? -Jeg mener at kameraet vælger en lukkertid på
1/60 sekund hvis du har aktiveret blitzen. - Altså med en 6 gange så
hurtig lukkertid.

Mit forrige kamera var et PowerShot G6 - og det tog nogle forrygende
billeder - så det burde dit også kunne gøre.

Mvh
Jesper

Fra : moon

Dato : 03-05-05 01:40

Hejsa !

Det skal lige siges at det billede jeg henviste til IKKE er mit.....men
billedet viser den effekt jeg selv oplever under Autoindstilling og fravalg
af blitz. Jeg takker for jeres responce.......tror nu nok det er fordi jeg
har fravalgt blitz i de tilfælde jeg har skudt af. Kameraet må vel
kompensere for dette ved at øge lukketiden.....er det rigtig forstået ?.
Børn og folk på et dansegulv får man jo ikke lige til at stå
stille........jeg er derved tvungen til at bruge blitz og/eller øge
ISO...samt evt. manuel nedjustere lukketid og gemme i program ?. Er bare
lidt træt af blitzens "kunstige lys"......men blitzen kan vidst også
justeres (står der i den tomme tykke brugermanual).......men har det mærkbar
effekt ?.

Jeg tester lige lidt imorgen Tirsdag !.

MVH
Moon

Fra : Jesper Axelsen

Dato : 03-05-05 07:04

Hej igen

Det er rigtigt at kameraet højst sandsynligt vælger en længere
lukkertid når du fotograferer i mørke/indendørs omgivelser. Jeg brugte
som regel program-indstillingen da jeg tog billeder med det. Det giver
én mulighed for stadig at stille på en masse parametre - mens kameraet
vælger blænde og lukkertid.

Det du skriver med blitzens kunstige lys er rigtigt nok. Men du kan
fint som du selv skriver justere på blitzen så den ikke er så kraftig.
Så bibeholder du den stemning der er på billedet.

Prøv evt. at skrue lidt ned for blitzen og sætte kameraet på TV
indstillingen (TimeValue - giver dig mulighed for at vælge lukkertid
mens kameraet vælger den blænde der passer til). Og vælg så en
lukkertid på 1/125 sekund eller hurtigere. Så skulle din billeder ikke
så gerne blive rystede.

Hvis kameraet har valgt en lukkertid der er langsom nok til at give
rystede billeder, advarer den om dette ved at vise et lille ikon i
nederste venstre hjørne af LCD'en. Prøv evt. også at holde øje med
dette.

Håber noget af dette kunne bruges

mvh
Jesper

Fra : moon

Dato : 03-05-05 01:52

Mit forrige kamera var et PowerShot G6 - og det tog nogle forrygende
billeder - så det burde dit også kunne gøre.
Jesper..........du har nok ret i ovenstående. Det er helt sikker brugeren
der ikke har sat sig ind i tingene !.

MVH
Moon