Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blænde/autofokus.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-05-05 17:54

Hej NG.

Der har været skrevet så meget her i gruppen, med at autofokus ikke virker,
hvis man f.eks. har et objektiv med en bl. 5.6 og sætter en 2x telekonverter
på, jeg kan da godt bruge autofokus med en f.eks. bl.11, altså med et
objektiv uden telekonverter, hvad er det jeg har "misset" ?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 01-05-05 18:01

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der har været skrevet så meget her i gruppen, med at autofokus ikke virker,
> hvis man f.eks. har et objektiv med en bl. 5.6 og sætter en 2x telekonverter

Ja, enten fordi kameraet at designet til at nægte AF eller fordi søgeren bliver
så mørk, at AF rent fysisk er svært/umuligt.

> jeg kan da godt bruge autofokus med en f.eks. bl.11, altså med et
> objektiv uden telekonverter, hvad er det jeg har "misset" ?

Har dit objektiv en største blændeåbning på f/11? Så er der vist tale om en
spejltele eller andet specialudstyr.

Husk på, at når du kigger gennem søgeren og bruger AF, så er objektivet blændet
helt op, så der slippes mest muligt lys igennem.

Hvis dit objektiv f.eks. hedder 24-70 mm f/2.8, så vil det til alle tider være
på f/2.8 - når vi undtager selve eksponeringsøjeblikket, hvor du har valgt en
mindre blændeåbning eller hvis du bruger nedblændningsknappen til kontrol af
dybdeskarphed.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-05-05 18:32

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har dit objektiv en største blændeåbning på f/11? Så er der vist tale om
> en
> spejltele eller andet specialudstyr.

Det er et Nikon D70.

> Husk på, at når du kigger gennem søgeren og bruger AF, så er objektivet
> blændet
> helt op, så der slippes mest muligt lys igennem.

OK.

> [...]
> en
> mindre blændeåbning eller hvis du bruger nedblændningsknappen til kontrol

OK. takker for svaret Kristian.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 01-05-05 18:09

jeg kan da godt bruge autofokus med en f.eks. bl.11, altså med et
> objektiv uden telekonverter, hvad er det jeg har "misset" ?

Dit kamera fokuserer ved den maksimale blænde åbning (f.eks. f:2,8, eller
f:4,5 eller hvad den nu er), og blænder først ned til f.eks. f:11 lige før
billedet tages, derfor bruges din autofokus altså ikke ved blænde 11 men ved
en anden blænde

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-05-05 18:30

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedet tages, derfor bruges din autofokus altså ikke ved blænde 11 men

++++++++++++++++

Hej René.

Ahh, det er der, det er misset, nu er jeg med. Tak for det.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-05-05 18:36

Jørgen Nielsen wrote:

> [...]

Fænomenet kaldes springblænde.