Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
20D og 550EX
Fra : Bent Fer

Dato : 29-04-05 23:26

Har prøvet lidt forskellige indstillinger både med og uden bouncher, synes
der er en tendens til underbelysning,
skal man vælge AV programmet med 250/sek eller auto ?
hvilken indstilling bruger i mest ?

mvh Bent Fer

Fra : KNL DtP

Dato : 30-04-05 07:25

"Bent Fer" <bfc@FJERNSTOREBOGSTAVERfernet.dk> skrev i en meddelelse

> Har prøvet lidt forskellige indstillinger både med og uden bouncher, synes
> der er en tendens til underbelysning,
> skal man vælge AV programmet med 250/sek eller auto ?

Prøv at sætte den på M, vælg en lukkertid (1/60 eller 1/60 sek.) og en passende
blændeåbning (f/4.0 eller f/5.6. Følsomheden sættes til 400 ISO. Dette giver
gode resultater ved normal indendørs belysning.

Hvis du vælger en alt for hurtig lukkertid og stor blændeåbning, så vil du
oplev, at den eksisterende belysning helt forsvinder på billederne, og at
flashen alene skal stå for belysningen. Det kan i mange tilfælde gøre billederne
noget døde og kedelige, da stemningen forsvinder. Dertil kommer, at flashlyset
aftager med kvadratet på afstanden, så det er kun de første par meter, som
bliver korrekt eksponeret - resten af en stue vil f.eks. henligge i mørke.

Hvis billederne bliver underbelyst (se histogrammet) kan du sætte flashen til
+0,5 EV. Det kan også hjælpe at sætte lysmålingen på kameraet til centervægtet
gennemsnit (symbolet er en kasse af tynd streg).

Når du har bouncheren på, kan det det betale sig at vippe den en smule opad,
således at lyset kan reflektere i vægge, lofter o.l. Det giver en pænere og
blødere lys, uden de grimme slagskygger.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : J K Hansen

Dato : 30-04-05 07:51

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og
> blødere lys, uden de grimme slagskygger.

Korrekt. Men vær lige opmærksom på farverne på vægge og loft. Ellers kan det
give nogle mildest talt uheldige resultater

--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 30-04-05 12:31

"J K Hansen" <adminNOSP@M@jkhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Men vær lige opmærksom på farverne på vægge og loft. Ellers kan det
> give nogle mildest talt uheldige resultater

Det er rigtigt, men skyder man RAW kan man ofte ramme en hvidbalance, som giver
en neutralt farvetone. Jeg er dog enig i, at det godt kan betale sig at finde en
hvid væg/loft, da det ikke sluger så meget lys.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-04-05 08:33

KNL DtP wrote:

> Når du har bouncheren på, kan det det betale sig at vippe den en smule opad,
> således at lyset kan reflektere i vægge, lofter o.l. Det giver en pænere og
> blødere lys, uden de grimme slagskygger.

Hvis man decideret vil benytte loft/vægge som reflektor, kan man vippe
meget (gerne op til 85 grader; det koster ca 2 bl. v. alm lofthøjde og
lyst loft)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Bent Fer

Dato : 30-04-05 11:15

Tak for alle svar.

mvh Bent Fer

Fra : enrico

Dato : 02-05-05 14:43

On Sat, 30 Apr 2005 00:26:10 +0200, "Bent Fer"
<bfc@FJERNSTOREBOGSTAVERfernet.dk> wrote:

>Har prøvet lidt forskellige indstillinger både med og uden bouncher, synes
>der er en tendens til underbelysning,

Du bestemmer selv underbelysningen.
Kameraet kan sætte flashen til at under- overbelyse indtil 2 blænder.
Gør dette på kameraet! - og sæt flashen på ETTL

En anden fejl er, at flashen ikke altid ved hvor meget lys, den skal
give. På 10D skulle man altid preflashe - og det gør jeg også på 20D.
Gør dette med tommelfingerknappen på kameraet mærket med stjerne *
Nu er flashen helt klar og giver perfekt udlysning i forhold til hvor
meget du har bedt den om at udlade.

>skal man vælge AV programmet med 250/sek eller auto ?

Bruger du 1/250 får du ofte ikke ret megen rum/natulig belysning med.
Det er dit valg.

>hvilken indstilling bruger i mest ?

Jeg kører kameaet manuelt M.(Programmer duer selvf. også) Fortæller
hvor meget flashen skal under/overbelyse (+/- lyn) og preflasher som
beskrevet.

Nu kan din flash enten være opblødning eller hovedlyskilde.

Er flashen hovedlys skal farvebalancen justeres efter denne.
Er den forhåndenværende belysning hovedlyskilden skal der
farvejusteres efter denne lyskilde.

Hvis du, som jeg kører manuelt kan du få problemet, at du ikke kan
komme over 1/250 sek fordi du vil få for kort lukkertid til flashen.

Vil du derimod lave natbilleder om dagen kan du med flashen styre
endnu hurtigere lukkertider end 1/250 (Se flashmanualen - man skal
holde + og - inde på flashen samtidigt)

-enrico